صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۴۰

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۰ بهمن

روزنامه کیهان**

قبول بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها افتخار داشت؟!
نماینده سابق مجلس از طیف مدعیان اصلاحات گفت تیم مذاکره کننده فعلی همان مسیر تیم مذاکره کننده روحانی را طی می‌کند و منتقدان برجام یا سکوت کرده‌اند یا از مذاکرات دفاع می‌کنند.
داریوش قنبری به نامه‌نیوز گفت: متأسفانه بازی‌های جناحی با منافع ملی واقعیتی غیرقابل انکار است و هشت سال دولت آقای روحانی شاهد بودیم که منتقدان دولت دست به این اقدام زدند. به هر حال اگر دولت دوازدهم مورد حمایت کامل تمام نیروهای سیاسی داخلی قرار می‌گرفت چه بسا می‌شد در همان دولت با غربی‌ها به نتیجه رسید. حالا هم مذاکرات طولانی شده است. در کل می‌بینیم که همان‌هایی که روزگاری مخالف مذاکرات بودند امروز یا سکوت کرده‌اند یا از مذاکرات به طور کامل دفاع می‌کنند.»
او ادامه داد: «نگاه‌های سیاسی و جناحی به منافع ملی بسیار خطرناک است. امروز دولت آقای رئیسی می‌کوشد بر مبنای همان مسیر دیپلماتیکی در مذاکرات حرکت کند که دولت آقای روحانی طی می‌کرد و تصور هم نمی‌شود بتواند بیش از آن چیزی که قرار بود در دولت روحانی امتیاز از مذاکرات گرفته شود، امتیازی بگیرد. در عین حال باید بدانیم طولانی شدن مذاکرات به ضرر ملت است و آسیبش را مردم باید تحمل کنند؛ به همین امیدواریم دولت و حامیانش به مقوله مذاکرات به عنوان یک امر ملی و نه سیاسی و جناحی نگاه کنند.»
به نظر می‌رسد این نماینده سابق مجلس،‌ تجاهل به خرج داده است وگرنه، لابد اطلاع دارد که در مذاکرات دوره‌های قبل، طرف آمریکایی (غربی) اولاً حاضر نبود به شکل مؤثر، تحریم‌ها را بردارد، ثانیاً مهلت راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را حداکثر 48 ساعت می‌دانست و ثالثاً ارائه تضمین معتبر را نمی‌پذیرفت. به عبارت دیگر، هر چند نماینده سابق مجلس به شکلی مشکوک،‌علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات قبلی را منتقدان داخلی وانمود کند، علت اصلی کارشکنی طرف آمریکایی از یک طرف و انفعال در طرف ایرانی به ویژه شخص آقای روحانی بود که مجدداً دنبال سرهم‌بندی یک توافق فاقد ضمانت و بدون تعیین تکلیف 1700 تحریم پسابرجامی بود.
اتفاقاً نگاه جناحی و قربانی کردن منافع ملی پیش پای منافع سیاسی و جناحی،‌زمانی بود که وزیر خارجه در جمع شورای روابط خارجی آمریکا، پای انتخابات ایران را پیش می‌کشید و توافق را ضرورت موفقیت جناح متبوعش در انتخابات معرفی می‌کرد! یا نگاه جناحی همان بود که انتخابات را گروگان مذاکرات می‌کرد و پس از آن هم دولت را وامدار مذاکرات و توافق به هر قیمت می‌ساخت! 
برخلاف ادعای این فعال اصلاح‌طلب، جریان انقلابی همچنان که در دوره دولت سابق، بر صیانت از حقوق و منافع و عزت ملت در مذاکرات اصرار داشت و درباره ترفندهای غرب هشدار می‌داد، اکنون نیز همان‌ها را از دولت و تیم مذاکره کننده جدید مطالبه می‌کند و به همین دلیل هم هست که با وسوسه‌هایی مانند توافق موقت، یا تنازل مجدد از حقوق کشور برای رسیدن به توافق (در واقع بازگرداندن آمریکا به برجام، بدون تثبیت حقوق ایران و اخذ تضمین) مخالفت می‌کند.
تفاوت جریان انقلابی با جماعت غربگرا اتفاقاً همین است که عزت و منافع ملی را مقدم بر نگاه‌های قبیله‌ای و حزبی و جناحی می‌داند؛ بلکه نگرش جناحی و قبیله‌ای را مغایر با رویکرد انقلابی می‌داند.
یادآور می‌شود چندی قبل تریتا پارسی از عناصر فعال در لابی ناپاک و نزدیک به اصلاح‌طلبان و غربگرایان اذعان کرد که دولت بایدن نه تنها حاضر نشده درباره عدم تکرار عهدشکنی در دولت بعد از خود تضمین بدهد، بلکه نپذیرفته بود که همین موضوع را لااقل در دوره خود تضمین کند!
 
کدام مذاکره محترمانه؟ بوش پدر که سر‌تان کلاه گذاشت!
وزیر لندن‌نشین دولت اصلاحات ادعا کرد: زمانی که برای مذاکره مستقیم مقاله نوشته بود، دعوت دولت آمریکا محترمانه بود.
عطاءالله مهاجرانی پس از معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور دولت سازندگی، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. او چند سال بعد، با ادعای اینکه به‌خاطر خوردن شیر درازگوش وارد میدان سیاست شده بوده(!) مدعی ‌ترک سیاست شد. سپس همزمان با درگیری با برخی مشکلات خانوادگی به لندن رفت و ارتباطاتی را با دولت سعودی گرفت. او به هنگام وقوع فتنه سبز، جوگیر شده و «اتاق فکر جنبش سبز در خارج از کشور»(!) را به همراه کسانی مثل سروش و کدیور و عبدالعلی بازرگان در لندن تشکیل داد که سرنوشت عبرت‌آموزی داشت. مهاجرانی دیروز ضمن یادداشتی در روزنامه زنجیره‌ای اعتماد، برخلاف معرکه‌گیری‌اش در آشوب و براندازی سال 88 نوشت: در سالگرد انقلاب اسلامي هستيم. مخالفان و دشمنان گمان نمي‌كردند، اين انقلاب و نظام پس از چهل‌وسه سال، سربلند و مقاوم در برابر دشواري‌ها، بايستد، بماند و بپايد. اين سخن به معني نفي نقد و انكار مشكلات، دشواري‌ها و نابساماني‌ها نيست. به معني نگاه به موقعيت كشور و توانايي ملي و منطقه‌اي ايران است. در اين مسير يا در اين مصير! بايد به نقد ۴۳ سال گذشته پرداخت و از هزينه‌هاي بيهوده و فرسايش نيرو و وقت و توان ملي در اموري كه اساساً شأن نظام و دولت دخالت در آن ساحت‌ها نبوده است، پرهيز كرد.
او می‌افزاید: گاه انسان حيرت مي‌كند كه چرا يك مسئله ساده و عرفي را ما تبديل به امري ارزشي و ديني و مقدس و نهايتا تابو مي‌كنيم، تا كسي جرأت نكند در آن باره سخني بگويد. اموري كه به اصطلاح جزو «منطقهًْ‌الفراغ» است. مذاكره با آمريكا هم از جمله همين امور است! نبايد مذاكره را تبديل به تابو كرد.
وی در ادامه می‌افزاید: در ارديبهشت سال ۱۳۶۹ كه مقاله «مذاكره مستقيم» را در روزنامه اطلاعات نوشتم و ايمان و امان به سرعت برق، مي‌رفت كه مومنين رسيدند! جورج بوش پدر، محترمانه از ايران دعوت كرده بود، كه درباره مسائل دوجانبه با ايران گفت‌وگو شود. موضع او غير از موضع ‌ترامپ و پمپئو بود كه شرايط مذاكره را ديكته مي‌كردند و مرادشان از مذاكره تسليم شدن در برابر شرايط آمريكا بود. بديهي است كه هيچ انسان منطقي و وطن‌دوست و انقلابي نمي‌توانست و نمي‌تواند در برابر چنان فشار و تحميلي تسليم شود. چنانكه وقتي بعد از تهديد ‌ترامپ عده‌اي از ايرانيان خارج از كشور بيانيه‌اي مبتني بر ضرورت مذاكره با آمريكا منتشر كردند، من به‌عنوان نويسنده همان مقاله مذاكره مستقيم، مخالفت كردم و به صراحت گفتم هيچ كس در برابر تهديد تسليم نمي‌شود.  
او همچنین نوشته «اگر آمريكايي‌ها در موقعيتي باشند كه اولا تحريم‌هاي غيرقانوني و غيرموجهي كه در زمان ‌ترامپ برقرار شد را حذف كنند و بتوانند اطمينان نسبي طرف ايراني را جلب كنند؛ مذاكره چه ايراد يا‌اشكالي مي‌تواند داشته باشد؟».
صرف‌نظر از اینکه لغو تحریم‌های برجامی و پسابرجامی، صداقت و حسن‌نیت و اراده لازم دارد و نه مذاکره، باید ماجرای «دعوت محترمانه» دولت بوش پدر را هم که آقای مهاجرانی ادعا می‌کند، به‌عنوان عبرت بازخوانی کرد؛ البته از زبان مرحوم هاشمی و آقایان ظریف و موسویان.
هنگامی که آقای هاشمی در دولت سازندگی برای آزادی برخی گروگان‌های غربی و آمریکایی در لبنان پادرمیانی کرد، آمریکایی‌ها قول و قرارهایی گذاشتند که زیر همه آنها زدند. 
سید حسین موسویان (از افراد معتمد هاشمی و روحانی و سفیر دولت هاشمی در آلمان) مي‌گويد هاشمي و خاتمي به شکل واقعي دنبال مصالحه با آمريکا بودند اما هر دو به‌خاطر عملکرد آمريکايي‌ها ناکام ماندند. او در کتاب خود می‌نویسد «رفتار آمریکایی‌ها، دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای را مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال یک رابطه عادلانه و متوازن نیست تقویت می‌کند و همان‌طور که گفته، آمریکا به‌دنبال یک رابطه ارباب و رعیتی است. با این حال، علی‌رغم دیدگاه بدبینانه آیت‌الله خامنه‌ای درباره آمریکا، رفسنجانی و خاتمی هر دو به شکل واضحی به‌دنبال مصالحه با ایالات متحده بودند».
موسویان ادامه می‌دهد «رفسنجانی به سختی تلاش کرد تا بتواند به این هدف برسد و تأکید کرد اگر سیاست‌های آمریکا به درستی اصلاح شود، از سرگیری روابط با واشنگتن با اهداف ایران تناقضی نخواهد داشت. رفسنجانی تمامی تلاش خود را برای پایان بخشیدن به بحران گروگان‌گیری لبنان انجام داد، با این امید که بوش (پدر) رئیس‌جمهور آمریکا پایبندی وی به سیاست «حسن‌نیت، حسن‌نیت را در پی خواهد داشت» را ارج نهد اما وی در این امر ناکام ماند. (بعدها) تحت ‌اشراف خاتمی، ایران با امید مصالحه، به ایالات متحده در افغانستان کمک کرد و زمینه وسیعی را برای چانه‌زنی ارائه داد، اما دولت جورج دبلیو بوش (پسر) آن را رد کرد. آیت‌‌الله خامنه‌ای هرچند بدبین بود، اما این تلاش‌ها برای مصالحه را با مانع مواجه نکرد».
بوش پدر یکی از دستورکارهایش را آزادی آمریکایی‌‌هایی که در لبنان توسط حزب‌الله به گروگان گرفته شده بودند، اعلام کرده بود و بر همین اساس نیاز وافری به کمک ایران در این راه داشت. او با صدور یک بیانیه‌ای فریبکارانه، ایران را تنها ابزار ممکن برای آزادی گروگان‌ها دانست و نوشت: «حسن‌نیت، حسن‌نیت می‌آورد». بوش پدر با خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل تماس گرفت و گفت: «می‌تواند امتیازهایی به ایران بدهد». مشاور دبیرکل سازمان ملل در دیدار با هاشمی می‌گوید: رئیس‌جمهور آمریکا تقاضا کرده که به آزادی گروگان‌های آمریکایی در بیروت کمک کنید. البته این کمک بی‌اجر نمی‌ماند. پس از آزادی گروگان‌ها، ایران در انتظار مشاهده حسن‌نیت طرف مقابل می‌ماند اما پس از گذشت مدت‌ها خبری از وعده طرف آمریکایی نمی‌شود. بنابراین مقامات ایرانی با پیکو مشاور دبیرکل سازمان ملل تماس می‌گیرند و اعتراض می‌کنند که چرا خبری از تحقق وعده آمریکا نشد؟ پیکو نیز به مقامات آمریکایی منتقل می‌‌کند «ایرانی‌ها منتظر عملی‌شدن وعده آمریکا هستند. باید منصف باشیم، چون من به آنها قول دادم». اما آمریکا زیر تعهدش می‌زند. 
محمدجواد ظریف هم در کتاب «آقای سفیر» با‌ اشاره به همین بدعهدی می‌نویسد «آمریکایی‌ها پیغام داده بودند اگر شما به آزادی گروگان‌‌های آمریکایی کمک کنید، ما حسن‌نیت خواهیم داشت، که به‌معنای آزاد کردن دارایی‌های ایران و از این‌گونه کارها بود. اما به قولشان عمل نکردند. 8 گروگان آمریکایی آزاد شدند. این یکی از نشانه‌های عدم پایبندی آمریکایی‌ها به تعهداتشان بود که در مرحله آخر گفتند به‌دلایل انتخاباتی نمی‌توانند قولشان را عملی کنند».
مرحوم هاشمی رفسنجانی هم در خاطرات روز 10 اردیبهشت 1369 ماجرا را این‌گونه روایت می‌کند: «شب به خانه آمدم. در حالی که مشغول نوشتن خاطرات بودم، به اخبار بخش فارسی صدای آمریکا گوش می‌دادم، خبر داد که دومین گروگان آمریکایی در لبنان، امشب آزاد شد. اظهاراتی شده که نشان می‌دهد، دولت آمریکا می‌خواهد تا پایان آزادی همه گروگان‌هایش، امتیازی ندهد».
 
توافق موقت از هر جهت به زیان ایران است
توافق موقت، تله آمریکاست و ایران در چنین تله‌ای نمی‌افتد.
روزنامه فرهیختگان در توضیح این روایت و اینکه چرا توافق موقت در وین مردود است، نوشت: آمریکا با ادعاهایی مانند نزدیکی زمان گریز هسته‌ای و بهانه دستیابی ایران به دانش فنی طی چند هفته آتی، می‌کوشد با تعیین ضرب‌الاجلی ساختگی مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد. توافق موقت با تایید این ادعاها زمینه‌ساز سرعت‌گیری و فراگیری ادعاهای ضرب‌الاجل‌ساز در آینده می‌شود؛ به‌عنوان نمونه آمریکا پس از توافق موقت اعلام خواهد کرد این توافق نقطه گریز ایران را از دو هفته به ۳ ماه افزایش داد و باید به‌سرعت دیگر توانایی‌های ایران را نیز در ضرب‌الاجلی سه ماهه محدود کرد.
توافق موقتی که از درون گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ حاصل شود می‌تواند به‌نوعی مشروعیت‌زدایی از این توافق تلقی شده و حتی موارد مثبت موجود در آن را نیز از دست تهران خارج سازد.
توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دارای بازه‌های زمانی مخصوصی برای محدودیت‌های ایران است که پس از مدتی منقضی می‌شوند، اما توافق موقتی که مستلزم برهم زدن وضعیت پیشین است، می‌تواند به رویه‌ای برای ادامه‌دار کردن محدودیت‌ها تبدیل شود. توافق موقت اما توافق پیشین را متزلزل و حتی از بین خواهد برد و به بهانه‌ای برای زیر پا گذاشتن حقوق ایران مبدل خواهد شد.
بازگشت به توافق اصلی به دو دلیل اجرا نکردن کامل آن در زمان عدم‌خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و دوم اثبات بازگشت‌پذیری سریع آنها پس از خروج این کشور، شامل منافع اقتصادی زیاد نخواهد بود. در این شرایط تکلیف توافق موقت که دارای اعتبار کمتری است، مشخص است.
توافق موقت به‌دلیل ریسک بالای ذاتی خود به‌جهت «موقت» بودن، هرگونه معامله کلان را برای ایران با دشواری روبه‌رو می‌کند.
آمریکا در دوره ترامپ برخی از تحریم‌های هسته‌ای پیشین را به بهانه‌های تروریسم و حقوق بشر مجددا علیه ایران اعمال کرد. رضایت به توافق موقت حتی درصورتی که یک بازه تا احیای کامل باشد، با محدود کردن فضای مذاکراتی می‌تواند مانع از لغو تحریم‌های مجددا برچسب‌گذاری شده شود.
در توافق موقت آمریکا با اثر مثبت افزایش صادرات نفت ایران و افزایش عرضه سوخت می‌تواند باعث کاهش مقطعی قیمت انرژی در زمستان شود آن هم بدون آنکه تهران بهره‌ای خاص از این اتفاق ببرد. بلافاصله پس از رفع خطر از بازار انرژی که با گرم‌تر شدن هوا صورت می‌پذیرد، درحالی که پول‌های ایران به‌دلیل فرانرسیدن موعد پرداخت‌ها حتی هنوز به حساب ایران واریز نشده‌اند، مجددا تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف باز می‌گردند. 
توافق موقت در ابعاد داخلی نیز مشکلاتی را برای ایران ایجاد می‌کند، زیرا این توافق منجر به جو مثبت کاذب در داخل کشور شده و درحالی‌ که هیچ تحریمی در عمل برداشته نشده است، موجی برای اجبار ایران به بازگشت به تعهداتش بدون اخذ تضمین‌های لازم ایجاد کند. توافق موقت بدون آنکه بتواند پرونده‌ای را از روی میز ایران بردارد در شرایطی که آمریکا درگیر پرونده روسیه در اوکراین و چین در تایوان است، می‌تواند یک فرصت تنفس به واشنگتن باشد. 
توافق موقت می‌تواند فرصت استفاده از فضای تنش‌آلود میان آمریکا با روسیه و چین را حداقل تا چندماه از ایران سلب کند.
 
گزارش دولت بایدن به کنگره ایران در گرفتن انتقام سلیمانی جدی است
دولت بایدن در گزارشی به کنگره آمریکا اعلام کرد نمایندگان دولت ترامپ که درتصمیم ترور ژنرال سلیمانی دخیل بوده‌اند، با تهدید جدی از سوی ایران مواجه هستند.
تارنمای نشریه واشنگتن فری بیکن نوشت: در گزارش وزارت خارجه آمریکا قید شده که برایان هوک مسئول امور ایران دردولت ترامپ، با تهدید جدی مواجه است چون او نقش محوری درترور ژنرال سلیمانی و اتخاذ سیاست فشار حداکثری علیه ایران داشته است.
وزارت خارجه دولت بایدن درگزارش خود به کنگره نوشت که مایک پمپئو وزیر خارجه و برایان هوک مسئول ایران در دوره ترامپ، از زمان ترور سلیمانی، با تهدیدات جدی از سوی ایران برای انتقام مواجه بوده‌اند. این درحالی است که مقامات ایران درسطوح مختلف مکرر اعلام کرده‌اند که بانیان ترور سلیمانی مجازات خواهند شد.

 

*************** 

روزنامه آرمان ملی**

بازار خودرو به فرمان برجام نيست

 اخبار مثبت مذاکرات برجامی و همچنین آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق و مذاکراتی که در رابطه با دولت کره‌جنوبی صورت گرفته به‌همراه نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال شاخصه‌هایی هستند که انتظار می‌رفت بازار خودرو تحت‌تاثیر آنها با افزایش معاملات و البته کاهش قیمت‌ها مواجه شود. اما به‌نظر می‌رسد بازار خودرو در حال حاضر قصد ندارد از هیچیک از شاخصه‌های موثر تبعیت کند به‌طوری‌که نه‌تنها هم‌اکنون معاملات در این بازار متوقف شده بلکه قیمت‌ها نیز با روند افزایشی همراه شده‌اند. البته در این بازار آشفته عده‌ای به امید توافقات برجامی و تاثیر نوسانات ارز بر قیمت‌ها همچنان خریدهای خود را به تاخیر انداخته‌اند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد بخشی از شرایط کنونی بازار نشات گرفته از مهندسی بازار عرضه و تقاضا از سوی مافیایی است که خبرهای منتشرشده در خصوص امکان آزادسازی واردات و حذف قیمت‌گذاری آنها را برای حفظ موقعیت کنونی و استفاده حداکثری از شکاف قیمتی بازار به تکاپو انداخته است؛ اما به اعتقاد کارشناسان تجربه نشان داده حتی مذاکرات برجامی نیز نمی‌تواند بازار خودرو را آنچنان تحت‌تاثیر قرار دهد، به‌طور‌ی‌که در نهایت عمر افت ناچیز قیمت‌ها کوتاه بوده و تا زمانی‌که ساختار صنعت خودرو اصلااح نشود همچنان درب بر روی پاشنه مهندسی مافیای بازار خواهد چرخید.
 کاهش 3 میلیونی پراید 
براساس این گزارش بررسی‌ها میدانی از بازارخودرو و در حالیکه انتظار می‌رفت قیمت‌ها در نخستی روز هفته تحت‌تاثیر اخبار مثبتی که از مذاکرات برجامی و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق و همچنین رایزنی‌های صورت‌گرفته با دولت کره‌جنوبی برای استفاده از پول‌های ایران در این کشور بازار خودرو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ اما قیمت خودرو همچنان نسبت به روزهای قبل با افزایش مواجه شده‌ به‌گونه‌ای که ساینا هم‌اکنون با قیمت ۱۹۸ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود؛ قیمت این خودرو نسبت به هفته گذشته با
۴ میلیون تومان افزایش همراه بود. تیبا صندوقدار با یک‌میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته ۱۸۱ میلیون در بازار به فروش می‌رسد. تیبا۲ نیز با یک‌میلیون تومان افزایش همراه بوده و به ۱۸۶ میلیون تومان رسید. همچنین 206 تیپ۲ با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که نسبت به اواخر هفته گذشته با ۳ میلیون تومان افزایش همراه بوده است. ۲۰۶ تیپ۵ مدل ۹۹ نیز با ۲ میلیون تومان افزایش قیمت؛ به ۳۳۵ میلیون تومان رسید. همچنین پژوپارس ساده با افزایش ۲میلیون تومانی به ۲۸۱ میلیون تومان رسید و سمند ال‌ایکس با سه میلیون تومان افزایش به ۲۷۲ میلیون تومان معامله شد. ازسوی دیگر پراید ۱۳۱ با یک‌میلیون تومان افزایش ۱۷۳ میلیون تومان معامله می‌شود و راناپلاس با ۴ میلیون تومان افزایش همراه بوده و به ۲۷۴ میلیون تومان رسیده است و دناپلاس با یک‌میلیون تومان افزایش به ۴۱۶ میلیون تومان رسید. همچنین قیمت رنوتندر۹۰ پلاس اتوماتیک با رینگ فولادی مدل ۹۸ به حوالی ۵۶۵میلیون تومان رسیده است که نسبت به معاملات دو هفته گذشته ۱۵میلیون گران شده است. قیمت رنوتندر۹۰ صفر مدل ‌پلاس دنده‌ای با رینگ آلومینیومی ۹۸ در معاملات به ۴۸۰میلیون رسید. بررسی نمودار قیمتی حاکی از آن است که این خودرو طی یکماه گذشته ۲۰میلیون تومان گران شده است. رنو ساندرو صفر مدل ۹۸ (استپ وی‌ اتوماتیک) به ۶۷۰ میلیون تومان رسیده است و رنوپارس تندر‌ حوالی ۴۴۵ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود که نسبت به یکماه گذشته ۱۵میلیون گران شده است. در این میان کوییک دنده‌ای بدون تغییر با قیمت ۱۹۶مییون تومان در بازار معامله می‌شود و دنامعمولی امروز با ۲ میلیون تومان کاهش ۳۶۳ میلیون تومان معامله می‌شود. پراید ۱۱۱ هم با کاهش ۳ میلیون تومانی به ۱۸۲ میلیون تومان رسید. 
 در خرید تعلل نکنید
در رابطه دلایل عدم تبعیت بازار خودرو از اخبار مثبت، فربد زاوه کارشناس خودرو می‌گوید: متقاضیان اگر نیاز مصرفی به خودرو دارند و از نظر مالی مشکلی برای خرید ندارند، در خرید خودروی مورد نیاز خود تعلل نکنند. او تاکید کرد: مردم اگر به‌دنبال نوسان‌گیری از بازار خودرو باشند، حتما ضرر می‌کنند و اگر برجام احیا شود و نوسان قیمت هم اتفاق بیفتد، این اتفاق کوتاه مدت است و ساختار خودروسازی ایران نیاز به اصلاحات اساسی دارد. بنابراین هرگونه تصوری مبنی بر اینکه قیمت خودرو ولو با احیای برجام سقوط می‌کند، اشتباه است و بهتر است کسانی‌که تصمیم به استفاده طولانی‌مدت از وسیله نقلیه دارند، حتما برای خرید اقدام کنند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: کسانی‌که اسفند سال گذشته به امید برجام از خرید خودرو خودداری کردند، مشمول ۴۰ درصد افزایش قیمت شدند و مردم باید بدانند که دست نگه‌داشتن برای خرید الزاما به‌سود منجر نخواهد شد. 
 انتظار معجزه نباید داشت
همچنین بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این رابطه اظهارداشت: حدود دو سالی است که همه ما چشم انتظار برجام نشسته‌ایم و مدام قیمت خودرو بالا و بالاتر می‌رود! همین توضیح کافی است کسانی‌که می‌خواهند برای خرید خودرو اقدام کنند، تصمیم لازم را بگیرند. او ادامه می‌دهد: از اواخر دولت دوازدهم که قرار بود برجام احیا شود، تاکنون چقدر قیمت خودرو افزایش داشته است؟ ضمن اینکه مشخص نیست زمان احیای برجام چه زمانی باشد و اگر برجام احیا شود با چه شرایطی احیا می‌شود؟ این کارشناس تاکید می‌کند: ضمن اینکه بحث اصلی این است که اگر توافقی هم انجام شود و آن توافق موقت نباشد و امکان سرمایه‌گذاری طولانی مدت خودروسازان خارجی در ایران را فراهم کند، حداقل یکسال تا یکسال‌ونیم زمان لازم است تا خودروسازان خارجی وارد کشور شده و کار خود را شروع کنند، تحریم‌های بانکی رفع شود و نقل‌وانتقالات پول روان شود و زیر ساخت‌های لازم انجام شود. بنابراین تاثیر احیای برجام بر بازار خودرو آنقدری نیست که برخی تصور می‌کنند. او در ادامه افزود: نکته دیگر این است که با شرایط پیش آمده قیمت مناسب دلار برای اقتصاد چقدر است؟ دولت به‌خوبی می‌داند که اگر قیمت ارز سقوط کند، از نظر هزینه و درآمد دچار مشکل می‌شود. زیرا در این صورت برای تسویه بدهی‌هایی که به سازمان‌ها دارد با کمبود بودجه روبه‌رو می‌شود. بنابراین اگر توافقی هم صورت بگیرد قیمت ارز تقریبا ثابت خواهد ماند و نهایتا شاید تحت‌تاثیر بازار هیجانی قیمت‌ها کمی نزولی شود اما سریعا به قیمت قبلی یا حتی بالاتر تغییر می‌کند. صدرایی همچنین گفت: درباره خودرو نیز همین مسائل مطرح هستند. اگر برجام امضا شود و شرکت‌های خارجی به کشور ورود کنند با دلار ۲۵ هزار تومانی و در بازه قیمت ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان قادر نخواهند بود خودرویی به‌غیر از خودروهای داخلی فعلی تولید کنند؛ زیرا نه زیرساخت آن وجود دارد و نه مردم قدرت خرید خودروهای باکیفیت‌تر را دارند. او تاکیدکرد: یک خودروی ارزان، استاندارد و به‌روز در سطح جهانی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار قیمت دارد که اگر وارد ایران شود خرید آن ۵۴۰ میلیون تومان تمام می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت برای مردم در بحث خودرو اتفاق شگفت‌انگیزی رخ نمی‌دهد. به‌دلیل تورم و هزینه‌های تولید و خیلی از مباحث دیگر ممکن است با افزایش قیمت نیز مواجه شویم. اگر برجام هم به نتیجه برسد باز خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی در ایران تولید نمی‌کنند به این دلیل که بازار ایران به‌صرفه نیست.
 

**************

روزنامه خراسان**

برنج و سیب‌زمینی، صدرنشین افزایش قیمت در آغاز بهمن
ایسنا - بر اساس گزارش انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، بررسی قیمت کالاهای اساسی در آغاز بهمن نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که برنج ایرانی و سیب‌زمینی با ۱۷ و ۱۱ درصد افزایش قیمت در صدر افزایش قیمت قرار دارند و قیمت پرتقال و گوجه فرنگی نیز در مدت یاد شده ۳ و ۷ درصد کاهش یافته است.
 
تویوتا پرفروش‌ترین خودروساز جهان شد
فارس - شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن اعلام کرد که طی سال 2021 معادل 10.1 درصد افزایش فروش داشته و برای دومین سال متوالی پرفروش‌ترین خودروساز جهان شده است. به گزارش رویترز، شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن اعلام کرد که طی سال 2021، معادل 10.1 درصد افزایش فروش داشته و در سال 2021 معادل 10.5 میلیون دستگاه خودرو فروخته است. رقیب اصلی تویوتا در بازار خودرو گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان است که برخلاف خودروساز ژاپنی نه تنها افزایش فروش نداشته بلکه 5 درصد کاهش فروش را تجربه و 8.9 میلیون دستگاه خودرو روانه بازار کرده است.
 
سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت مشخص شد
ایسنا-سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱گفت که کمیسیون  تلفیق مصوب کرد که سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در سال آینده ۴۷۲ میلیون تومان شود. رحیم زارع گفت: در لایحه بودجه سال آینده دولت پیشنهاد کرده بود که پاداش پایان خدمت کارکنان تا سقف ۴۴۵ میلیون تومان باشد که کمیسیون تلفیق آن را به میزان ۴۷۲ میلیون تومان افزایش داد.

 

**************

 روزنامه جوان**

مجتمع وزارت نیرو هم در بستر رودخانه کرج تخریب شد

مجتمع تفریحی متعلق به وزارت نیرو در حاشیه رود کرج هم تخریب شد. طبق اعلام دادگستری البرز، در چارچوب قانون و با رعایت حریم رودخانه کرج و چالوس، تمامی بنا‌های تخریب شده به تفرجگاه عموم مردم تبدیل می‌شود.
چندین دستگاه دولتی و حکومتی و همین‌طور افراد عادی در بستر رودخانه اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کرده‌اند. پس از تخریب بنا‌های متعلق به دستگاه قضا و وزارت نیرو، تخریب دیگر ساختمان‌های غیرمجاز نیز در دستور کار قرار دارد. رئیس کل دادگستری استان البرز در حاشیه تخریب بنای متعلق به وزارت نیرو که به دستور رئیس قوه قضائیه به عنوان دومین بنا برای آغاز آزادسازی بستر رودخانه کرج تعیین شده، گفت: بنای متعلق به وزارت نیرو، یک هفته پس از تخریب ساختمان متعلق به قوه‌قضائیه تخریب و از بستر رودخانه کرج در این قسمت نیز رفع تصرف شد. با توجه به تأکید رئیس قوه قضائیه، خارج کردن مصالح و ابزار آلاتی که قابلیت استفاده مجدد دارد، از چند روز قبل آغاز و در نهایت هم تخریب به صورت کامل انجام شد.
حسین فاضلی هریکندی با اشاره به تأکید رئیس قوه‌قضائیه و مصوبات کمیته تخصصی آزادسازی بستر رودخانه کرج جهت بررسی راهکار‌های قانونی برای استفاده عموم مردم از حاشیه رودخانه کرج افزود: اصل آزادسازی بستر رودخانه کرج مطابق مقررات قانونی و به جهت رعایت مسائل زیست‌محیطی و رفع مخاطراتی که مزاحم جریان سالم آب تشخیص داده‌می‌شود، صورت می‌گیرد. البته به جهت اینکه مردم نیز فایده و نتیجه ملموس و عملی از این اقدام را مشاهده کنند، با تصویب کمیته تخصصی آزادسازی بستر رودخانه کرج، مقرر شده که در هر قسمتی از مسیر رودخانه که به جهت موقعیت منطقه امکان داشته‌باشد، با رعایت مقررات قانونی و ضوابط زیست محیطی، تفرجگاه ساحلی برای استفاده عموم مردم ایجاد شود.
رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز تصریح کرد: در مرحله اول، به طول حدود ۴ کیلومتر در حاشیه رودخانه کرج مابین پل حامی تا آبگیر بیلقان که در محدوده شهر کرج واقع شده، بعد از اجرای طرح آزادسازی، جهت ایجاد تفرجگاه ساحلی برای استفاده رایگان عموم مردم در اختیار شهرداری کرج قرار خواهد گرفت. در ادامه نیز هر قسمتی که مطابق ضوابط قانونی امکان ایجاد دسترسی برای استفاده عمومی باشد به همین نحو اقدام خواهد شد. به عبارت دیگر مقابله با اقدام غیرقانونی برخی اشخاص از طریق احداث ساختمان در بستر و حریم رودخانه و استفاده اختصاصی از آن منتهی به استفاده قانونی عموم مردم از حاشیه رودخانه خواهد شد. گفتنی است رئیس دستگاه قضا ۲۷ دی ماه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت. در این راستا دستورات مهمی نیز در راستای مقابله همه‌جانبه و بدون اغماض با متجاوزان به اراضی ملی صادر کرد. در نتیجه قرار شد قلع و قمع و تخریب بدون ملاحظه ساختمان‌هایی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های دولتی در حریم رودخانه‌ها احداث شده، انجام شود. بر همین اساس پنج روز پس از دستور رئیس دستگاه قضا ساختمان خود قوه قضائیه در حاشیه رودخانه تخریب شد. بنای تخریب‌شده وزارت نیرو دومین مورد از اجرای دستور رئیس قوه قضائیه بود.

**************

روزنامه شرق**

چشمان بسته بهارستانی‌ها

نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با «شرق»‌: هک چند‌ثانیه‌ای که اهمیتی ندارد چشمان بسته بهارستانی‌ها شرق:‌ پنجشنبه گذشته حوالی ساعت ۱۵:۲۶ دقیقه اولین اخبار مربوط به هک‌شدن شبکه یک صداوسیما منتشر شد. این در حالی بود که هم‌زمان با هک سامانه سوخت در آبان، توانگر، نماینده مجلس، با انتقاد از اصرار نمایندگان برای محدودسازی اینترنت در یک رشته‌توییت نوشت: «اطلاعات نگران‌کننده‌ای از وضعیت امنیت اطلاعات‬‌کشور به گوش می‌رسد. شایع است که زیرساخت انتقال داده‌های چند سامانه حیاتی کشور بر روی ماهواره‬ یکی از رقبای منطقه‌ای قرار دارد. سهل‌انگاری، غفلت یا نفوذ در حفاظت سایبری کشور باید ریشه‌یابی و رفع گردد. در شرایطی که سامانه‌های حیاتی کشور روی وب یا اینترنت نیستند، برخی افراد با اغراض نامعلوم دغدغه‌ای به‌‌جز محدودسازی دسترسی و استفاده مردم و کسب‌وکارها از اینترنت ندارند و با طرح موضوعاتی مثل پهنای باند‬ خارجی، آدرس غلط مخابره می‌کنند. اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید»؛ هشداری که جدی گرفته نشد و همچنان نمایندگان سرگرم تلاش برای محدودسازی اینترنت هستند و از نهایی‌شدن طرح صیانت که این‌ روزها به جای اصلاح برای چهارمین بار نامش تغییر یافته، سخن می‌گویند.
‌در این شرایط، بار دیگر شاهد ضعف امنیت سایبری و هک‌شدن شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هستیم. حملات سایبری رو به افزایش است و در چند سال اخیر بارها حملات مختلف سایبری رسانه‌ای شده‌اند و برخی هزینه‌های بسیاری برای کشور داشته‌اند؛ ازجمله حمله تروریستی به سایت هسته‌ای نطنز. در ۱۲ تیر سال ۹۹ نیز در تأسیسات نطنز وقوع یک انفجار به تخریب «مرکز مونتاژ سانتریفیوژ» منجر شد؛ این انفجار موجب کندشدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ در ایران شد و بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تأخیر مواجه می‌کند.
در گزارشی که سال ۹۴ خبرگزاری مهر منتشر کرده است: «روزانه بالغ بر ۱۰ هزار سانحه امنیتی سایبری در کشور شناسایی می‌شود؛ اگرچه اغلب این حملات به‌سرعت خنثی می‌شود، اما رتبه ۱۹ ایران در آمادگی امنیت سایبری، نشان می‌دهد تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله بسیار است».
همچنین طبق آخرین آمار در آبان سال جاری، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ بیشترین حملات سایبری علیه آمریکا صورت گرفته‌ است؛ ۱۵۶ حمله در ۱۴ سال. حمله سایبری به آمریکا بیش از مجموع حملات به کشورهای بریتانیا، هند و آلمان بوده‌ است. در این مدت، آمریکا در هر سال با ۱۱ حمله سایبری مواجه بوده‌ است. ایران نیز با ۱۵ حمله بزرگ سایبری، نهمین کشوری است که مورد حملات سایبری قرار گرفته‌ است.‌فارغ از اینکه پشت حملات سایبری و هک‌های هدفمند به ایران کدام‌یک از دشمنان ایران قرار دارند و واکنش ما چه بوده و چه خواهد بود، بحث افزایش ضریب امنیت سایبری در کشور مطرح است.

**************************************************************

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات