صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۰ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یکی از کار‌هایی که امروز به شدّت در برنامه‌ریزی‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی مطرح است، عبارت است از حسّاسیّت‌زدایی نسبت به اصول و بیّنات و مبانی انقلاب. مردم حسّاس‌اند دیگر؛ می‌خواهند این حسّاسیّت را به‌تدریج کم کنند؛ این هم از راه تبلیغات وسیعی است که در فضای مجازی، در رسانه‌های جمعی بیگانه به انواع مختلف انجام می‌گیرد. (۱۹/۱۰/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

لزوم آرایش مناسب در جنگ شناختی

مردم عزیزمان در حالی آماده می‌شوند تا ورود به چهل و چهارمین فجر پیروزی را جشن بگیرند که با انبوهی از مشکلات و نابسامانی‌ها در حوزه اقتصادی و معیشت مواجه‌اند و همین امر فرصتی کم‌نظیر به دست بدخواهان انقلاب داده است تا با تمام عِده و عُده و امکانات و ابزارهای رسانه‌ای مکتوب و مجازی، جبهه جنگ ترکیبی تازه‌ای به روی ملت ایران و تمام علاقه‌مندان انقلاب اسلامی در جهان بگشایند. فازی از این جبهه، «جنگ شناختی و ادراکی» است که با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از سایر جنگ‌های سخت نظامی و نیمه سخت اقتصادی انجام می‌شود؛ جنگی که آورده و نتایج به‌مراتب بیشتری برای بدخواهان ملت ایران دارد.

این جنگ مستقیم و غیرمستقیم مغزافزار انقلاب را که همان سه عامل و سه ستون مستحدثه و بقای انقلاب و نظام اسلامی است، آماج خود قرار می‌دهد؛ اسلام، رهبری و مردم. دشمنان انقلاب در طول این سال‌ها برای به شکست کشاندن انقلاب اسلامی راه‌ها و شیوه‌های گوناگونی را آزمودند و با هزینه‌ وقت و سرمایه‌های هنگفت دریافتند که هر چه بیشتر فشار بیاورند و حلقه محاصره اقتصادی را تنگ‌تر کنند، ملت ایران مقاوم‌تر و قدرتمندتر می‌شود؛ لذا خروجی و طراحی اتاق‌های فکر آمریکایی و صهیونیستی امروز این است که باید انقلاب اسلامی را از درون به شکست کشاند! چگونه؟ با سرودن سمفونی یاس و ناامیدی از آینده و بن‌بست نمایی از مسیری که در طول چهار دهه ایران عزیز را به این قله رسانیده است. ابزارهای این راه، تحریف واقعیات و تردید در درستی و نتیجه‌بخش بودن راه‌های طی شده در مسیر عزت و استقلال است. آن‌ها به مدد ابزارهای جدید در عصر انفجار اطلاعات می‌کوشند اتفاقاً ارزش‌های اساسی انقلاب ملت همچون حاکمیت دین، استقلال از غیر و عزت و اقتدار و قرار گرفتن در مسیر عدالت را زیر سؤال ببرند. البته از طرفداران و تطهیرکنندگان رژیم ستم‌شاهی که بیگانه‌ساخت و وابسته به قدرت‌های انگلیسی و آمریکایی بود و افتخارش حافظ منافع و ژاندارمی قدرت‌های سلطه‌گر جهانی در منطقه بود، انتظاری جز درک نکردن و ناراحتی از تحول انقلابی در رویکردها و عملکردها نباید داشت. دشمن در جنگ شناختی در یک کلمه مردم را از راه آمده پشیمان می‌نماید و به دنبال برگرداندن ملت از نیمه‌راه انقلاب به دامن و مدار غرب است! کمپین رسانه‌ای غرب به همراه مخالفان همسوی داخلی در این راه به‌راحتی دروغ می‌بافند تا روایت غلط خود از گذشته، حال و آینده کشور را به خورد افکار عمومی دهند.

این جنگ مسلماً برای مقابله نیاز به آرایش جنگی خاص دارد که جهاد تبیین و روایت درست گذشته و حال و ایجاد امیدواری به آینده گام اساسی آن است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                

حمله 10 ثانیه‌ای!

شبکه یک رسانه ملی (7 بهمن‌ماه) دچار اختلال و نفوذ سایبری قرار گرفت. این حمله ۱۰ ثانیه طول کشید و در جریان آن سخنرانی رهبران گروهک منافقین پخش شد. مسئولان فنی سازمان صداوسیما گفته است، احتمالاً سرور، مورد حمله هکری قرار گرفته است. اتفاقاتی مشابه این نیز در شبکه قرآن، رادیو پیام و رادیو جوان هم رخ داده است. از مجموع موضع‌گیری‌های صورت گرفته طی دو روز اخیر، دو سناریو برای اتفاقات اخیر مطرح است؛ اول، هك صداوسیما و دوم، وجود عنصر نفوذي در داخل رسانه ملی.

گزاره‌های خبري: 1- معاون توسعه و فناوری صداوسیما در توضیح این اتفاق به شبکه خبر گفت: «باتوجه به اینکه زیرساخت‌های مدنظر از قبل در نظر گرفته شده بود، به نظر می‌رسد این اتفاق، کار ساده‌ای نیست؛ کار فوق‌العاده پیچیده‌ای است که به‌احتمال خیلی زیاد کسانی که صاحب این تکنولوژی هستند می‌توانند از «بک‌دور»ها و امکاناتی که خودشان از قبل روی سیستم‌ها در نظر گرفتند، بهره‌برداری کنند و بتوانند به زیرساخت‌ها صدمه بزنند». 2- حجت‌الاسلام سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه اقدام این جنایتکاران در هک صداوسیما بی‌پاسخ نخواهد ماند، تصریح کرد: «اربابان منافقین حتماً در این قضیه دست داشتند و از آنان برای انجام این کار پشتیبانی فنی و مالی کردند». 3- مالک شریعتی، ديگر نماينده مجلس نیز با بی‌اهمیت انگاشتن این نفوذ سیستمی، در صفحه توئیترش نوشت: «وسط سفرهای استانی، قرارداد ترکمنستان، پیگیری لغو تحریم‌ها در وین، سفر روسیه و چین، مصوبات تسهیل کسب‌وکار و افزایش حقوق سربازان، حذف ضامن وام‌های خرد، قرارهای خدمت تهران، تحولات خوب قضائی، اعتراف به شکست فشار حداکثری و صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال؛ ده ثانیه پارازیت هیچ است».

گزاره تحلیلی: به نظر می‌رسد حمله هکری صورت گرفته بر سه فرض استوار است: 1- حمله از خارج کشور توسط بدخواهان و دشمنان نظام؛ 2- حمله هکری از داخل کشور به هدف‌های گوناگون و عموماً اعتراضی؛ 3- احتمال قوی‌تر، حضور عنصر نفوذی در سازمان صداوسیماست.

بايد پذيرفت؛ اولاً، چنین حملات سایبری در همه رسانه‌های جهان اتفاق افتاده است و پدیده جدیدی نیست؛ در مهرماه سال جاری بود که واتساپ، اینستاگرام و فیس‌بوک دچار اختلال شد و عملکرد آن‌ها که بیش از 4 میلیارد عضو دارند تا 48 ساعت متوقف و مختل شد. ثانیاً، این اختلال کوتاه نشان داد که سیستم رسانه‌ای ما آن‌گونه که باید برای مقابله با بحران‌ها آماده نیست و پدافند غیرعامل باید با حساسیت بیشتری مسئولان رسانه‌ای کشور اعم از وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما، وزارت ارشاد را مجاب کند تا اصول ایمنی سازی، توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی متخصص، ارتقاء قابلیت بقا و افزایش آستانه مقاومت در شرایط بحران را متناسب با تجهیزات و نیازهای بومی بهبود بخشند. ثالثاً، اگر اثبات شود عوامل نفوذی درصدد خرابکاری در صداوسیما بوده‌اند، این اختلال کوتاه می‌تواند تمام شبکه‌سازی آن‌ها را در سازمان صداوسیما افشا کند و منجر به پاک کردن عناصر منافق که در سازمان‌های اداری نظام لانه کرده‌اند، شود. رابعاً، جریان نفاق در داخل و خارج از کشور می‌داند که هرگاه یک ضربه کوچکی به نظام اسلامی وارد کرده، ضرباتی بسیار شدیدتری در داخل و خارج کشور بر آن‌ها وارد شده است و اکنون به مرصاد دیگری وارد شده‌اند و سرپل‌های رسانه‌ای و تبلیغی آن‌ها در داخل و خارج کشور هدف آتی سربازان سایبری انقلاب اسلامی خواهد بود. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ اخبار

اتاق فکر 75 نفره در وزارت امور خارجه

با توجه به فعال‌تر شدن دستگاه دیپلماسی در ماه‌های اخیر در ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه و همچنین پیشبرد هم‌زمان مذاکرات و مناسبات با غرب، تقویت قوای کارشناسی وزارت امور خارجه ضروری‌تر از گذشته شده است. با این اوصاف، خبر ایجاد اتاق فکری که بتواند با دقت و سرعت، نظرات کارشناسی در خصوص فعالیت‌ها و وظایف دستگاه دیپلماسی ارائه دهد، گامی مثبت در راستای بهبود کیفیت تصمیمات و عملکردها در این حوزه قلمداد می‌شود. بر اساس این خبر قرار است اتاق فکر «سیاست خارجی» با حضور ۷۵ نفر از اساتید دانشگاه‌های کشور در قالب ۱۴ کمیته علمی به ریاست وزیر امور خارجه تشکیل ‌شود. از مهم‌ترین این کمیته‌ها نیز می‌توان به کمیته دیپلماسی اقتصادی، علمی، کمیته دیپلماسی رسانه‌ای، فرهنگی، کمیته کشورهای آمریکایی و اروپایی، کمیته شرق و اوراسیا، کمیته هسته‌ای و انرژی پاک، کمیته دیپلماسی حقوقی و حقوق بشر، کمیته دیپلماسی مقاومت و کمیته آب و رودخانه‌های مرزی اشاره کرد.

خرید سربازی در ۱۴۰۱!
دیروز (۹ بهمن‌ماه) سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد: «در نشست کمیسیون با خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایبی که بالای ۳۵ سال دارند، موافقت شد. دارندگان مدرک کاردانی و کمتر با پرداخت ۲۵۰ میلیون، کارشناسی و ارشد با پرداخت ۴۰۰ میلیون و دارندگان مدرک پزشکی و دکترای تخصصی و بالاتر با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان می‌توانند سربازی خود را بخرند. مشمولان متأهل به‌ازای هر فرزند ۲۰ درصد تخفیف می‌گیرند (تا سقف ۶۰ درصد). افراد متأهل تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم ۵۰ درصد تخفیف می‌گیرند». رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیرو‌های مسلح نسبت به این طرح مجلس واکنش نشان داد و گفت: «ستادکل نیرو‌های مسلح به‌طورکلی با خرید سربازی موافق نیست؛ زیرا این کار (خرید سربازی) در سال ۹۶ با دو هدف‌گذاری انجام شد؛ نخست اینکه از تعداد غایبان کاسته شود که متأسفانه تعداد غایبان در چند سال گذشته مضاعف شد و بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود یعنی غیبت مشمولان سربازی توسعه یافت. در وهله دوم نیز اجرای این موضوع باید عادلانه باشد درحالی‌که خرید خدمت سربازی عادلانه نیست لذا به همین دو دلیل گفته‌شده، ستادکل نیرو‌های مسلح موافق این طرح نیست». بااین‌وجود، امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور اضافه کرد: «این طرح در کمیسیون‌های تخصصی ازجمله کمیسیون امنیت موردبررسی قرار می‌گیرد».

وضعیت قرمز 18 بانک دولتی و خصوصی

روزنامه همشهری نوشت: «بانک‌های دولتی سپه، ملی، پست‌بانک، توسعه تعاون، صنعت و معدن و کشاورزی به همراه بانک‌های غیردولتی سامان، آینده، صادرات، دی، پارسیان، تجارت، گردشگری، ایران‌زمین، سرمایه، اقتصادنوین، شهر و مؤسسه اعتباری ملل از حیث شاخص سلامت بانکی و ثبات مالی، در وضعیت قرمز قرار دارند. آمارها نشان می‌دهد نسبت کفایت سرمایه این ۱۸ بانک از حداقل استاندارد، یعنی ۸ درصد، پایین‌تر است. تازه‌ترین گزارش یک نهاد پژوهشی نشان می‌دهد، میانگین نسبت کفایت سرمایه ۸ بانک دولتی 1.1 درصد است. ۶ بانک عملاً پایین‌تر از شاخص ۸ درصد به فعالیت خود ادامه می‌دهند و ۴ بانک هم در دمای منفی حیات دارند».

گروهکی که شعار نجات خلق سر می‌داد!

جهاد تبیین؛ یعنی ضروری است جامعه بداند که سازمانی که با تندترین شعارهای ضد غربی و نظام سرمایه‌داری که خود را پرچم‌دار اسلام می‌دانست و برای نجات خلق آمده بود به آغوش سرمایه‌داران رفت و درنهایت به بردگی آن‌ها تن داد و اسلام آن‌ها به ابعاد تاریک روابط غیراخلاقی ختم شد تا جایی که برای کسب رضایت رهبرشان، همسر خود را به او هدیه می‌کردند و نجات خلق (مردم ایران) آن‌ها به همدستی با صدام و سایر دشمنان (آمریکا- اسراییل) در ترورهای فیزیکی و اقتصادی خلق ختم شد و بخشی از خلق را هم به تباهی کشاندن، گروهک تروریستی مجاهدین تجربه و چراغ راه خوبی پیش روی همه ما می‌گذارد که تشخیص بدهیم، نه هر مدعی اسلام، مسلمان است و نه هرکسی که از ایران دم می‌زند، وطن‌پرست است. (محمد میری)

اخبار کوتاه

مشوق مالی ائتلاف سعودی برای کشاندن مصر به باتلاق یمن!/ روزنامه قطری «العربی الجدید» گزارش داد: «بعد از عملیات اخیر یمن علیه ابوظبی، کارشناسان نظامی مصری در اقدامی غافلگیرانه وارد یمن شده‌اند تا طرح‌هایی برای حمله زمینی ائتلاف سعودی به مناطق تحت تسلط نیروهای یمنی آماده کنند. در مقابل، عربستان 3.5 میلیارد دلار در بانک مرکزی مصر ودیعه گذاشته و اماراتی‌ها می‌خواهند با وام 2.5 میلیارد دلاری به قاهره برای مقابله با بحران اقتصادی کمک کنند».

کاتولیک‌تر از پاپ!/ «اولیانوف» دیپلمات روس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور اوکراین در توئیتی نوشت: «مقامات اوکراینی باور دارند که تهدید قریب‌الوقوعی از جانب روسیه متوجه آن‌ها نیست؛ اما مقامات و رسانه‌های جمعی غربی برخلاف آن اصرار دارند. ظاهراً آن‌ها (غربی‌ها) کاتولیک‌تر از پاپ شده‌اند. برای چه؟ هدف آن‌ها چیست؟». رئیس‌جمهور اوکراین درباره تماس تلفنی روز پنجشنبه خود با بایدن به خبرنگاران گفته بود: «به بایدن گفتم که ما نیاز به ایجاد ثبات در اقتصاد خود داریم؛ ارسال این سیگنال‌ها که فردا جنگ شروع خواهد شد که حتی با زبان دیپلماتیک هم بیان نمی‌شوند، موجب وحشت در بازار و بخش اقتصادی اوکراین می‌شود».

دستور وزیر اقتصاد برای برکناری روسای متخلف بانکی/ «خاندوزی» از همه مدیران بانک‌های دولتی خواسته است تا امروز ظهر بخشنامه پرداخت تسهیلاتِ خُرد بی‌ضامن را در سایت بانک بارگذاری کنند. وزیر اقتصاد همچنین تأکید کرد: «حتماً باید شیوه اعتراض به عملکرد شعب درج شود تا مردم بتوانند مشکلات را اعلام کنند. تلاش کنید مشکل ظرف ۴۸ ساعت حل شود، اگر حل نشد رئیس شعبه را برکنار کنید».

گلایه پلیس از چرخه معیوب بازپروری معتادان/ رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اعلام این ‌که حدود ۶۵ هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور وجود دارد، افزود: «بین ۲۰ تا ۲۱ هزار معتاد متجاهر در تهران هستند. معتادان متجاهری وجود دارند که پلیس ۲۰ بار آن‌ها را بازداشت کرده و تحویل مراکز بازپروری داده است! بالاخره باید تکلیف ما روشن شود، پلیس تا کِی باید این افراد را جمع کند، سالیان متوالی است که این اتفاق روی می‌دهد و متأسفانه این چرخه هنوز معیوب است».

تقدیر از نمادِ غیرت دینی در کویت!/ پس از کناره‌گیری «محمد العوضی» تنیسور نوجوان کویتی از ادامه حضور در مسابقات جهانی تنیس زیر ۱۴ سال حرفه‌ای دبی امارات به دلیل امتناع از رقابت با حریف صهیونیستی، کویتی‌ها با نصب تصاویر وی بر روی پلاکاردهای شهری و درج عبارت «سپاس... قهرمان» از او تقدیر و تشکر کردند. کویت در میان کشورهای عربی همچنان به سبب مواضع سازش‌ناپذیرش در دفاع از حقوق فلسطینیان و خودداری از شناسایی رژیم صهیونیستی شهرت دارد، از تصمیم محمد العوضی حمایت کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات