صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 13 بهمن ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) من با دخالت مسئولین دولت و دستگاه‌های دولتی در فعالیتهای اقتصادی موافق نیستم، اما با هدایت، نظارت و کمکشان موافقم. این کار باید حتماً انجام بگیرد. (10/11/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                  

صنعت خودرو!

رهبر انقلاب روز یکشنبه (10 بهمن‌ماه) در دیدار صنعتگران و فعالان حوزه اقتصادی با اشاره به صنعت خودرو در کشور، فرمودند: «مسئله ما فقط انبوه‌سازی نیست؛ کیفیت مسئله اساسی است. این همه‌ حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده، کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند. درست هم میگویند، حق با مردم است، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند». همچنان که رهبری هم فرمودند، صنعت خودرو علیرغم ظرفیت‌های بالای کشور، نتوانسته پاسخگوی مطالبات مردم باشد. وجود نیروی فنی ماهر، وجود بازار مصرف، وجود مواد اولیه در کشور، وجود نقدینگی و ۱۲۰۰ بنگاه قطعه ساز، ازجمله مزیت‌هایی هستند که اگر به‌درستی فعال شوند می‌تواند بخش خودرو را رشد دهد و مشکل اشتغال در کشور را تا حد زیادی مرتفع نماید. با توجه به این ظرفیت‌ها و با نگاه به شعار سال، اگر موانع زیر برطرف شود، می‌توان شاهد رشد و فعال شدن این صنعت بود:

1- حوزه سیاست‌گذاری: ریشه اصلی و اساسی آشفتگی این صنعت، وجود 20 نهاد سیاست‌گذار و متکثر است که بعضاً قوانین و سیاست‌های ضد هم مصوب می‌کنند و علاوه بر هدر رفت منابع، با دخالت‌های دستوری، صنعت خودرو را قبضه کرده‌اند. 2- حوزه تولید: انحصار شرکت‌های خودروسازی، عدم رقابت‌پذیری و دولتی بودن، ازجمله عوامل مهم در عدم بهبود کیفیت تولید است. البته هزینه بالای تولید و عدم بهره‌وری برای کاهش هزینه‌ها (وجود ۲۵ هزار کارگر مازاد در سایپا و ایران‌خودرو) نیز باعث هدر رفت منابع این صنعت شده است. 3- حوزه توزیع: بخش توزیع در صنعت خودروسازی بسیار گسترده و حجیم‌تر از بخش تولید است. ساختار فاسد و سوداگرانه نمایندگی‌های خودروسازها و عدم سیاست درست در قسمت واردات خودرو باعث عدم تعادل در عرضه و تقاضا شده است. مشکل عدیده دیگر نبود سیستم مناسب برای نظارت و کنترل بر معاملات خودرو در بازار است که سوداگری و تضعیف بخش تولید را حاصل ساخته است. 4- مشکل چهارم که به خودروسازها ارتباط کمتری دارد ولی برای آن‌ها چالش آفرین شده است، مربوط می‌شود به تورم بالا و کاهش ارزش ریال در کشور؛ این چالش ریشه‌ای در اقتصاد ایران، خودرو را تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای کرده و تقاضای کاذب در جامعه به وجود آورده است، به‌طوری‌که ثبت‌نام میلیونی برای خودرو در کشور، نه صرفاً به‌واسطه نیاز به آن، بلکه عمدتاً به دلیل حاشیه سودی است که از قِبَل آن عاید خریدار خودرو می‌شود. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز             

توهم تندروهای جنگ‌طلب برای حمله به ایران!

حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران حتی در بحبوحه مذاکرات وین، گزینه‌ای است که همچنان از جذابیت و مقبولیت خاصی در بین برخی تندروها و جنگ‌طلبان آمریکایی که متأثر از دیدگاه‌های صهیونیستی هستند، یافت می‌شود. غافل از اینکه حمله به مراکز هسته‌ای یا هر مکان دیگری در ایران، نقطه شروعی است که کم و کیف و چگونگی پایان آن را قطعاً آمریکا تعیین نخواهد کرد.

گزاره‌های خبری: مارک دوبوویتز، مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و متیو کرونیگ، عضو شورای آتلانتیک و از حامیان قدیمی و سرسخت جنگ پیشگیرانه با ایران، هفته قبل با انتشار یادداشتی در وال‌استریت ژورنال نوشتند: «خط قرمز برای اقدام نظامی زمانی فرا خواهد رسید که زمان‌بندی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای پرشتاب، به کمتر از زمان پاسخ پنتاگون نزدیک شود». مارک دوبوویتز و متیو کرونیگ، در بخش دیگری از یادداشت خودشان با این ادعا که احتمال دارد ایران «در اوایل سال جاری» به این توانمندی دست پیدا کند، نوشتند: «اگر این اتفاق بیفتد، رئیس‌جمهوری باید به ارتش دستور حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را بدهد تا بتوان از ساخت بمب توسط تهران پیشگیری کرد». این صحبت‌ها در حالی است که آنتونی زینی، فرمانده پیشین سنتکام و ژنرال چهار ستاره تفنگداران دریایی، عواقب هرگونه حمله احتمالی به ایران را این‌گونه شرح می‌دهد: «بعد از اینکه بمب‌ها را روی تأسیسات مستحکم ایران انداختید، اگر آن‌ها تصمیم بگیرند شروع به حمله کنند، چه خواهید کرد؟ اگر موشک‌هایشان را به پایگاه‌های آمریکا در آن سوی خلیج‌فارس پرتاب کنند، چه خواهید کرد؟ اگر این موشک‌ها را به سوی اسرائیل پرتاب کنند، چه خواهید کرد؟ ... و البته اقتصاد جهان کاملاً به هم می‌ریزد... فقط به من بگویید چگونه با تمام این موارد کنار خواهید آمد؟!».

گزاره تحلیلی: حمله به مراکز هسته‌ای ایران که یکی از آرزوهای دیرینه تندروهای آمریکایی و صهیونیستی است، برخلاف تصورات و دیدگاه‌هایی که دراین‌باره وجود دارد، کار آسانی نیست. اینکه افرادی در ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی ماه‌هاست تلاش دارند با این استدلال که جمهوری اسلامی در حال نظامی سازی برنامه هسته‌ای خود است، دولت آمریکا را به اقدام علیه ایران تحریک و ترغیب کنند، در حقیقت کشاندن آمریکا به باتلاقی است که راه خروج از آن بسیار دشوار است. کمترین و خوش‌بینانه‌ترین پیامد هرگونه ماجراجویی علیه مراکز هسته‌ای ایران از جانب آمریکا و رژیم صهیونیستی، نابودی تمام مراکز هسته‌ای رژیم اشغالگر قدس و به‌زانو درآمدن این رژیم است. حمله به هر نقطه‌ای در ایران که برخی‌ها در آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آن سر و دست می‌زنند و مدعی هستند تهران احتمالاً هیچ واکنشی نشان نخواهد داد و خاموش خواهد شد، برای ایالات‌متحده یک «فاجعه راهبردی» خواهد بود. (حمید خوش‌آیند)

▼خبر ویژه                      

سناتور آمریکایی: باید آماده برداشتن تحریم‌ها شویم!

 «کریس مورفی» نماینده مجلس سنای آمریکا دیروز سه‌شنبه (۱۲ بهمن) در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «از تحریم‌های "فشار حداکثری" ترامپ علیه ایران چیزی نصیب ایالات‌متحده نشد. درواقع اوضاع بدتر شد. حملات بیشتر به نیروهای آمریکا صورت گرفت و برنامه هسته‌ای [ایران] بزرگ‌تر شد. باید آماده باشیم آن تحریم‌ها را در ازای بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای کاهش دهیم».

▼ اخبار

مروری بر نگاه‌های سیاسی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی

به فاصله بسیار کوتاهی از ارتحال شیخ المراجع، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، برخی رسانه‌های غرب‌گرای داخلی به فکر مصادره این عالم جلیل‌القدر در راستای اهداف سیاسی خود برآمده‌اند، حال آنکه مرور اندیشه‌ها و مواضع ایشان، به‌خوبی عمق بینش و بصیرت این عالم انقلابی را نشان می‌دهد؛ مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی را باید از انقلابی‌ترین فقهای معاصر دانست. کسی که از دوران جوانی و مبارزات سیاسی دوران پهلوی تا نهضت امام خمینی(ره) و استقرار نظام جمهوری اسلامی همواره در میدان حضور داشته و نقش‌آفرینی کرده است. پیام‌های پرتعداد ایشان در سالگردهای پیروزی انقلاب و تأکید فراوان بر حضور دائمی مردم در حمایت از جمهوری اسلامی از دهه فجر و انتخابات تا روز قدس ازجمله تلاش‌های ارزشمند ایشان در حوزه مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی است. مواضع این مرجع تقلید در فتنه ۸۸ نیز به‌یادماندنی است. ایشان در دوران اغتشاشات خیابانی آن سال با اعلام اینکه «شورای نگهبان دارای مقام بالايی است و قداست اين شورا بايد محفوظ با‌شد» صراحتاً اعلام کردند که «اگر اين دعواها ادامه پيدا كند بيم آن می‌رود كه اصل نظام مورد تضعيف قرار گيرد». ایشان همچنین با اعلام اینکه «در انتخابات اخير عده‌اي حريم‌ها را شكستند و سوءاستفاده كردند» با تصریح بر اینکه «بايد احترام مقام رهبری محفوظ باشد»، مقابل برخی هنجارشکنی‌ها ایستادگی کردند. ایشان در دیدار با رهبر معظم انقلاب (در سفر معظم له به قم)، اقتدار نظام و سياست استکبارستيزی نظام را ستوده و در مسائل داخلی هم بر تحکيم هويت اسلامی تأکید کرده بودند.

جبلی و کولاک تحولات!

«محمدصادق کوشکی» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص سیاست‌های جدید صداوسیما در دوره مدیریت آقای جبلی، نوشته است: «دی‌ماه گذشته اغلب شبکه‌های سیما برای شب یلدا سنگ تمام گذاشتند و حتی بعضی از شبکه‌ها به همین مناسبت ویژه‌برنامه‌های ۷ یا ۸ ساعته ارائه کردند. شب دوازدهم بهمن امسال هر چه شبکه‌های سیما را جستجو کردیم، حتی یک برنامه که رنگ و بوی دهه فجر داشته باشد، پیدا نشد که نشد! این حجم از بی‌اعتنایی به مهم‌ترین مناسبت انقلاب اسلامی (دهه فجر) نشان‌دهنده بخشی از واقعیت‌های تلخ حاکم بر رسانه ملی است. انزوای انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن و توجه افراطی به برخی مناسبت‌ها مانند جام جهانی فوتبال و قرعه‌کشی آن یا شب یلدا و... . مهم‌ترین مأموریت جناب جبلی در ریاست بر صداوسیما، ایجاد تحول عمیق در رسانه ملی و بازگرداندن این رسانه به دامان انقلاب اسلامی عنوان شده است. در این چند ماهی که از ریاست جبلی بر صداوسیما می‌گذرد، هنوز هیچ حرکتی که نشانه شروع تحول اساسی در معاونت‌های سیما و صدا باشد، به چشم نمی‌خورد و این یعنی ممکن است تحول مورد نظر آقای جبلی آن‌قدر عمیق باشد که دوره اول ریاست ایشان بر رسانه ملی صرف "برنامه‌ریزی و مطالعات کارشناسی در مسیر بازشناسی راهبردهای تحول در چهارچوب رسانه و جامعه" شود و عملاً هیچ تحولی در بزرگ‌ترین و مؤثرترین رسانه کشور رخ ندهد!».

محموله جدید نفت‌کش ایران در سکوت کامل رسانه‌ای به ونزوئلا رسید!

یک نفت‌کش بزرگ ایرانی طبق قرارداد مبادله میعانات گازی با نفت خام سنگین بین ایران و ونزوئلا، تخلیه ۲ میلیون بشکه میعانات گازی را در بندر خوزه ونزوئلا به اتمام رساند. این مبادله هر حالی رقم خورد که دیگر خبری از شانتاژ رسانه‌های غربی بر سر صادرات میعانات نفتی ایران به ونزوئلا شنیده نمی‌شود. شرکت نفت ونزوئلا و شرکت ملی نفت ایران در نیمه دوم سال گذشته میلادی یک معامله‌ پایاپای برای مبادله میعانات گازی ایران با نفت خام سنگین ونزوئلا آغاز کردند. هنوز افکار عمومی فراموش نکرده است بوق‌های رسانه‌ای دشمن را در زمان ارسال اولین نفت‌کش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا؛ و تهدیدهایی که می‌شد مبنی بر هدف قرار دادن این نفت‌کش‌ها و ...؛ اما چرا اکنون رسانه‌های غربی به این اقدام ایران عادت کرده‌اند و درباره آن خبری انعکاس نمی‌دهند؟! واقعیت این است که هر جا ایستادگی بر مواضع و منافع باشد، دشمن عقب می‌نشیند و برای خود هزینه اضافه خلق نمی‌کند.

اخبار کوتاه

دستور عقب‌گرد سرلشکر باقری به نیروهای مسلح!/ با دستور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، مقرر شد در اسرع وقت، ارتش، سپاه، ناجا و وزارت دفاع به‌جز اماکن نظامی، دفاعی و امنیتی که برابر ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم توسعه و مصوب هیئت‌وزیران، مستثنی شده‌اند، از بقیه اماکن و مراکز به میزان ۶۰ متر از ساحل دریا عقب‌نشینی کنند.

تنش رژیم صهیونیستی با روسیه بالا گرفت!/ وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای تهدیدآمیز به مسکو نوشت: «در یک اقدام تحریک‌آمیز تهاجمی دیگر، ارتش روسیه سیستم‌های GPS را در حریم هوایی اسرائیل مختل کرده و فرود در فرودگاه بن گوریون را به خطر می‌اندازد. روسیه باید بداند که اسرائیل، اوکراین نیست. به کرملین هشدار می‌دهیم با قدرت جنگ الکترونیک ارتش یهود بازی نکنید، این آخرین هشدار است».

داعشی‌ها با پاسپورت و ویزای جعلی به غرب می‌روند/ به گزارش گاردین، یک شبکه تهیه این اقلام که توسط گروهی ازبک ساکن ترکیه اداره می‌شود، پاسپورت‌ها را تا ۱۵ هزار دلار به متقاضیان می‌فروشد. غربی‌ها بعد از سفر به استانبول، پاسپورت خود را حدود ۲ هزار و ۵۰۰ یورو می‌فروشند. جاعلان، عکس متقاضیان را روی پاسپورت‌ها می‌چسبانند و مهرهای آن‌ها را جعل می‌کنند. پاسپورت‌های گران‌تر،‌ پاسپورت‌هایی هستند که سفر با آن‌ها به اروپا، بدون ویزا امکان‌پذیر است.

سودهای بورسی ۱۴۰۱ به حساب سهامداران واریز می‌شود/ نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق خبر داد: «بر اساس مصوبه کمیسیون، در سال ۱۴۰۱ تمام شرکت‌های بورسی موظف هستند سود سالانه خود را از طریق سجام پرداخت کنند. اگر شرکتی بخواهد به روش دیگر سود را بدهد، باید به سهام‌دار ۲۰ درصد هم جریمه پرداخت کند».

از پوتین یاد بگیرید!/ رئیس‌جمهور روسیه در دستوری از دولت خواسته است، سیستمی خود تنظیم شونده برای مسدودسازی محتواهای آسیب‌رسان و محافظت از خردسالان در فضای مجازی طراحی کنند. وی اینترنت را عامل فساد جوانان می‌داند. روسیه همچنین سال گذشته میلادی شرکت‌های فناوری خارجی را به دلیل حذف نکردن محتوای ممنوع، جریمه‌های خرد و کلانی کرد؛ که ازجمله آن‌ها موتور جستجوگر گوگل بود. ای کاش مسئولین فضای مجازی کشور نیز الگوی مدیریت فضای مجازی را لااقل از پوتین یاد بگیرند تا این‌چنین جوانان و خانواده‌ها را در منجلاب فضای مجازی رها نکنند.

ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف/ تاریخ ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف از 5 الی ۲۰ بهمن‌ماه توسط ستاد مرکزی اعتکاف اعلام شد. برادران و خواهران علاقه‌مند برای حضور در این مراسم معنوی می‌توانند از طریق سایت www.itikaf.ir مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات