صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۹۷

اهمیت جهاد تبیین در تداوم انقلاب اسلامی

جهاد یعنی تلاش در مقابله ی  با دشمن. هر تلاشی جهاد نیست ، جهاد یعنی تلاشی که هدف گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ابوالحسن سلطانی زاده

 "جهاد یعنی تلاش در مقابله ی  با دشمن. هر تلاشی جهاد نیست ، جهاد یعنی تلاشی که هدف گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد... مهم این است که ما عرصه جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصه ای باید جهاد کرد یک روز میدان، میدان نظامی است مثل دوران دفاع مقدس و دوران دفاع از حرم، یک روز عرصه، عرصه علم است یک روز عرصه،عرصه  خدمات اجتماعی و اقتصادی است خدمت  به مردم، لکن از همه اینها مهم‌تر عرصه تبیین و روشنگری است، ما از خودمان سوال کنیم که در این جهادی که وجود دارد کجای این جبهه قرار داریم؟ در کجا ایستاده و حضور داریم ؟. آن چه خواندید بخش‌هایی از فرمایشات بسیار راهبردی و مهم دیده بان بیدار و هوشیار انقلاب بود که در دیدار مداحان اهل بیت با ایشان در 3/11/1400 بیان شد.

اکنون و در جشن ۴۳ سالگی فجر انقلاب و در آستانه ورود به چهل و چهارمین سال انقلاب اسلامی به تبیین چند نکته مهم پرداخته و تداوم پیش روندگی و پیش برندگی انقلاب را در بستر جهاد تبیین بررسی می‌کنیم .
1-  اگر پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ یک معجزه بود استمرار و چهل و سه ساله شدن آن معجزه‌ای بزرگ تر است زیرا اگر دشمن در لحظه پیروزی انقلاب غافلگیر شد و نتوانست از پیروزی انقلاب جلوگیری کند اما از فردای پیروزی با همه توان و امکانات در تمامی عرصه‌های متصور کمر همت برای حذف ماندگاری انقلاب بست ولی طرفین نبست  و به تعبیر دیگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک را به کار گرفتند تا انقلاب به  ۴۳ سالگی نرسد ولی به کوری چشم آنان این اتفاق افتاد و انقلاب ، امروز جشن ۴۳ سالگی و آغاز ۴۴ سالگی خود را برگزار می‌کند و این یک پیروزی بزرگ و معجزه ای بزرگتر از معجزه پیروزی انقلاب می باشد.

2-  رهبر معظم انقلاب سه سال پیش فرمودند" تمام تحرکات دشمن در این چهل سال پاتک انقلاب بوده است".  و  البته امروز که انقلاب ۴۳ ساله شده است همین فرمایش ساری و جاری است . تک در اصطلاح  نظامی یعنی پیشروی و پاتک یعنی سد پیشروی کردن، در واقع ملت در بهمن ۵۷ با یک پیشروی و حمله ، ایران را از اسارت نظام طاغوتی و سلطه آمریکا آزاد کرد و امروز ۴۳ سال است که دشمن مرتب پاتک می کند تا آن چه را که در این کشور از دست داده به دست آورد و همواره ناکام مانده است در حقیقت انقلاب اسلامی همچنان بعد از ۴۳ سال در جایگاه آفندی و پیشروی قرار دارد البته  در پیش روندگی و پیش برندگی گاها  دچار کندی وتندی سرعت یا صعود و فرود یا فراز و نشیب شده اما هرگز توقف نداشته و همواره حرکتی رو به جلو داشته است و در نقطه مقابل ، این دشمن است که تمام تحرکاتش به نوعی پاتک برای ایجاد سد در برابر پیشروی انقلاب بوده که به لطف الهی شکست خورده است.

 3- در جشن 43  سالگی انقلاب، معمولاً از دستاوردها گفته می‌شود اما نکته حائز اهمیت آن است که بدانیم اولاً دستاوردها فقط مادی نیست و ثانیاً در همین دستاوردهای مادی در بخش‌هایی پیشرفت‌ها فوق انتظار بوده و البته در بخش هایی عقب ماندگی وجود دارد و ثالثاً دستاوردهای معنوی را نباید از قلم انداخت.

 4-  در آن دسته از دستاوردهای مادی که پیشرفت ها فوق انتظار بوده می‌توان به عرصه‌های سیاسی ، عرصه های دفاعی ( موشکی ، پهپادی، فضایی، لیزر) ، عرصه هسته‌ای و غنی‌سازی و عرصه امنیتی اشاره کرد و در بخش‌های کم رشد و دارای عقب ماندگی به اقتصاد، فرهنگ، صنعت خودروسازی و بانکداری اشاره کرد که متاسفانه رشد متوازن و قابل توجهی نداشته‌اند و امروز هم به پاشنه آشیل نظام تبدیل شده‌اند.  قطعاً در هر دو بخش فوق الذکر، انگیزه ها و روحیات و افراد در پیشرفت یا عقب ماندگی نقش کلیدی داشته اند.

5-  در احصاء  دستاوردهای مادی نیز به اختصار به چند نمونه اکتفا می کنیم:  مثلا  تربیت یافتگی و تبدیل شدن انسانها به عنصر جهادی و معنوی با کدام دستاورد مادی حاصل می‌شود ؟حاج قاسم سلیمانی این اسطوره بی بدیل و تکرار نشدنی در بستر انقلاب اسلامی به رشد و تکامل و انقلابی گری می رسد و به یک مکتب تبدیل می شود آیا این رشد و کمال محصول دستاوردهای مادی انقلاب است؟

 حاج قاسم در وصیت نامه خویش و در گفتار و رفتار خویش چه چیزی را از شئون عاقبت به خیری می داند؟ و بر سر این بیعت  ، بدن اربن اربا شده خویش را سند این میثاق قرار می دهد؟ ولایت فقیه.  و تحقق نظام ولایی به جای نظام طاغوتی که  تجلی توحید ربوبی است  که به ماهیت نظام برمی‌گردد و در زمره دستاوردهای معنوی است . اساساً فرق حاکمیت علی علیه السلام با معاویه در کجاست ؟ در حاکمیت الله یا شیطان . یا وقتی به تاریخ کشورمان نگاه می‌کنیم می‌بینیم در سال ۱۳۱۴ در دوره رضاخان ۹۶۰ کیلومتر مربع از خاک کشورمان منضم به افغانستان می شود یا  در سال ۱۳۰۹ حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران عزیزمان در منطقه قره سو به ترکیه واگذار می‌شود و یا در سال ۱۳۴۹ بحرین از مام وطن جدا می شود و قبل از آن نیز در عهدنامه های گلستان و ترکمانچای چه بخشهایی از خاک کشورمان از دست رفت ولی تنها و تنها در یک مورد در تاریخ این کشور جنگی هشت ساله رخ داده و در پایان آن  یک وجب از خاک کشورمان اشغال نشد و از دست نرفت و تجاوز گر به سزای تجاوزگری خود رسید  چه چیزی یک ملت را در مقابل تمام حمایت‌های شرق و غرب از صدام پیروز کرد؟ آیا این پیروزی محصول دستاوردهای مادی انقلاب بود یا معنوی؟  رزمندگان ما در طی این هشت سال ویا  در دوران دفاع از حرم با کدام الگو با حداقل امکانات و تجهیزات پیروز شدند؟ در یک کلام آموزه‌های عاشورایی و قیام امام حسین علیه السلام و این دستاورد معنوی بود که انقلاب را از خطر تجزیه و سقوط نجات داد .  و یا در گسترش نفوذ و توسعه عمق راهبردی ایران اسلامی در منطقه غرب آسیا با ارتقاء جایگاه ژئوپلیتیک در منطقه به یک کانون الهام بخش برای تمامی ملت‌های آزادیخواه تبدیل شد و در معادلات منطقه‌ای نقشی موثر و کلیدی ایفا می‌کند و این از جمله دستاوردهای معنوی انقلاب است.

6- امروز و در فجر  ۴۳ سالگی انقلاب،  خط و نقطه درگیری کجاست؟  خط درگیری عبارت است از یک جنگ هیبریدی، ترکیبی، پیچیده و هوشمند توسط دشمن که با تمام امکانات و قابلیتها و در تمام عرصه ها با هدف کنترل و مهار انقلاب و تبدیل کردن مانایی انقلاب به میرایی انجام می‌شود که بحمدالله تاکنون توفیقی نداشته است . امروز نقطه درگیری کجاست؟ این نقطه عبارت است از جنگ شناختی یا جنگ ادراکی . در این  جنگ، دشمن به صورت نقطه زنی عمل کرده و با تردید افکنی و ایجاد و القاء شبهه، خوانش و قرائت جامعه، سیستم‌عصبی، تاب آوری ،حوزه‌های حساس و آسیب پذیر مرتبط با زندگی مردم و در یک کلام با ترور ادراکی افکار عمومی جامعه را سیبل خود قرار داده است و برای تغییر ذائقه ها و باورها با تبدیل کردن ایران به میدان بزرگی  علیه نهاد حکمرانی ملی یعنی دولت عمل می کند، در این راهبرد نباید دولت انقلابی و مردمی سیزدهم در افکار عمومی به فرشته نجات کشور تبدیل شود باید با جنگ ادراکی فرصت خدمت رسانی را از او گرفت چرا که اگر دولت انقلابی در گره گشایی از مشکلات کشور موفق شود جاذبه نگاه به غرب و غرب گرایی در این کشور تضعیف و کمرنگ خواهد شد و این همان چیزی است که غرب را نگران کرده است.

7-  راهبرد مقابله با این جنگ خطرناک شناختی سطور آغازین این یادداشت است که از لسان گهربار  رهبر معظم انقلاب به رشته تحریر درآمده یعنی جهاد تبیین . دقیقا و درست با همان ویژگی هایی که ایشان ذکر کردند یعنی رویکرد مقابله با دشمن و تشخیص کجایی این جهاد قرار داشتن و ایستادن . در این جهاد روشنگری و روایت گری صحیح باید به چند نکته توجه کرد : اول آن که بدانیم اساس  برنامه دشمن در این جنگ شناختی، شبهه افکنی و ابهام آفرینی است و اساس کار ما باید بصیرت افزایی و روشنگری و جهاد تبیین باشد دوم آن که مختصات و ویژگی‌های این جهاد را به درستی بشناسیم سوم آن که در زمین دشمن بازی نکرده و جدول اطلاعات او را کامل نکنیم بین مطالبات به حق صنفی و سوء استفاده و موج سواری دشمن از این مطالبه به حق تفکیک ایجاد کنیم چهارم آن که سنگر مواجه درست انتخاب شود . هیجانی یا حماسی و یا عالمانه کدام یک ؟ قطعاً ورود کارشناسی و عالمانه و محققانه، اقناع پذیری افکار عمومی را به همراه خواهد داشت . پنجم آن که زاویه نگاه مان را با زاویه نگاه امام جامعه تنظیم کنیم مثلاً تشبیه  رهبر انقلاب از شکوه و عظمت پوشالی آمریکا،  کشتی تایتانیک است که این شکوه و عظمت نتوانست مانع غرق شدنش شود و امروز آمریکا همانند کشتی تایتانیک است که مراحل افول و سقوط خود را طی می کند ششم آن که در جهاد تبیین نباید مرعوب شد و اهل  نقد و انتقاد به جای روشنگری و تبیین گری شد، در بیان دستاوردها و نکات مثبت و تحول آفرین دولت سیزدهم نباید با لکنت زبان سخن گفت ، واکسیناسیون عمومی، صدور و فروش نفت، استفاده از ظرفیت اقتصادی همسایگان ،نگاه به شرق و ایجاد روابط متوازن با همه کشورها ،عضویت در پیمان‌های اقتصادی شانگهای و پی گیری قراردادهای ۲۰ و ۲۵ ساله با روسیه و چین و بویژه  استفاده از ظرفیت های درون زا  برای برون رفت کشور از مشکلات بخش هایی از اقدامات تحول آفرین بوده اند.

8- باورمندی به نصرت الهی در جهاد تبیین برای جبهه حق یک ضرورت است باور به این که نظام اسلامی با نفس برحق امام راحل و خلف صالح ایشان و آبیاری این شجره طیبه با خون هزاران شهید و پیکرهای اربا اربا شده ای مثل حاج قاسم عزیز حاصل شده و خداوند به برکت این خونه ها و نفس‌های پاک یاری گر این انقلاب خواهد بود .  باورمندی به این نصرت الهی به جهادگران تبیین  نیرویی مضاعف و دو چندان برای سربازی در این جبهه عظیم آن چنان که رهبر عزیزمان از خداوند خواستند  اعطا خواهد کردکه  انشاالله ما نیز بتوانیم توفیق سربازی در این عرصه جهاد تبیین را داشته باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات