صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۱۳۷

اخبار ویژه روزنامه‌های 27 بهمن

روزنامه کیهان **

مقاومت ایران در برابر فشار آمریکا حیرت انگیز است

ایران انواع فشارها و تحریم‌های آمریکا را تحمل کرده و موجب حیرت همگان در دنیا شده است. خیلی‌ها، این تحریم‌ها را عملا به مثابه امکاناتی می‌بینند که ایران با تمسک به آنها توانسته در بسیاری از حوزه‌ها خودکفا شود.

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور با انتشار این ارزیابی نوشت: آمریکا سال‌هاست که از تاکتیک‌های مختلف نظیر دیپلماسی، زبانِ زور و تحریم استفاده می‌کند تا ایران را به زانو در آورد. با این حال، تقریبا در تمامی موارد در رسیدن به اهداف خود ناکام بوده است. آمریکا تا به آنجا علیه ایران پیش رفت که حتی بخش غذا و دارویِ این کشور را نیز تحریم کرده است. با این حال، این تحریم‌ها با مقاومتِ حیرت انگیز ایران رو به رو شده‌اند.

بیش از چهار دهه از وقوع انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد با این حال، این کشور و غرب همچنان چالش‌های جدی را با یکدیگر تجربه می‌کنند. پس از سقوط رژیم شاه در ایران، انقلابیونِ ایرانی به رهبری «آیت‌الله خمینی» شعارهای زیادی را درعرصه حکمروایی ایران برجسته کردند که از جمله آنها می‌توان به شعار معروفِ «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» اشاره کرد. جهت تایید این اصول، برخی رویه‌ها در عرصه سیاست خارجی ایران گنجانده شدند که از آن جمله می‌توان به محوریتِ مسئله فلسطین، مقابله با استکبار جهانی و یا شیطان بزرگ(آمریکا)، وحدت مسلمانان، و حمایت از مستضعفین اشاره کرد.

یکی از نخستین اقداماتی که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی این کشور عملیاتی شد، قطع کاملِ روابط ایران با اسرائیل و رژیم آپارتایدی آفریقای جنوبی بود. این روند با وخامتِ روابط ایران و آمریکا در ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت. ایران همچنان از برقراری روابط با آمریکا خودداری می‌کند و همچنان سیاست‌های خود در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی را در نقطه مقابل رویه‌های دولت آمریکا تعریف می‌کند.

روابط ایران و آمریکا در شرایط کنونی تا حد زیادی رو به موازنه قرار دارد. اکنون هر طرف توانمندی‌های خاص فناوری و نظامی ویژه خود را دارد و در حالی‌که به صورت گهگاه شاهد درگیری‌های پراکنده میان آنها و  نیروهای نیابتی‌شان هستیم، با این حال در حوزه مسائل ایدئولوژیک، روانی، فنی، سایبری و راهبردی نیز به صورت آشکار و پنهان با یکدیگر در وضعیت جنگ و تنش به سر می‌برند. در این چهارچوب، بزرگترین اهرم آمریکا در عرصه نزاع با ایران، درگیر کردنِ اسرائیل است. کما اینکه اسرائیل خود به تنهایی نیز خصومت‌هایی جدی را با ایران دارد و در مدت اخیر به‌ویژه بواسطه عادی‌‌سازی روابط خود با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، تنش‌زایی‌های جدیدی را علیه تهران آغاز کرده است. در شرایط کنونی نگرانی‌های جدی راجع به تقویت همکاری‌هایِ محور ایران، روسیه و چین وجود دارد. مسئله‌ای که در نوع خود می‌تواند از نفوذ آمریکا و متحدان آن در منطقه خاورمیانه بکاهد. موضوعی که عملا به دغدغه‌ای جدی برای واشنگتن و متحدان منطقه‌ای آن تبدیل شده است.

با این همه، ایران به تنهایی نیز اهرم‌های معتبری را علیه محور غرب و شرکای منطقه‌ای آن دارد. تهران در راس هلال شیعی و محور مقاومت قرار دارد و نوعِ ایدئولوژی و اسلام سیاسی که ایران ارائه می‌کند نیز همواره مایه نگرانی غرب و به‌ویژه آمریکا بوده است. نباید فراموش کرد که اساسا هویت انقلاب اسلامی به نحوی است که در تقابل با رویه‌های قلدرمابانه غرب قرار دارد و هر زمان ایران بخواهد از این هویت فاصله بگیرد، عملا دیگر نمی‌توان از موجودیتی به نام انقلاب اسلامی ایران صحبت کرد.

آمریکا سال‌هاست که از تاکتیک‌های مختلف نظیر دیپلماسی، زبان زور و تحریم استفاده می‌کند تا ایران را به زانو در آورد. با این حال تقریبا در تمامی موارد در رسیدن به اهداف خود ناکام بوده است. آمریکا حتی بخش غذا و داروی ایران را نیز تحریم کرده است. دو سال قبل، آمریکا دامنه تحریم‌های خود علیه بخش مالی ایران را گسترده‌تر از هر زمانی کرد و عملا ایران را در موقعیت عدم دسترسی به نظام مالی بین‌المللی قرار داد. اضافه بر این، سیستم و سامانه سوئیفت نیز هرگونه همکاری مالی خود با ایرانی‌ها را به ویژه آن دسته از نهادها و سازمان‌هایی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، به شدت محدود کرد.

با این همه، ایران حتی این دسته از فشارها را نیز تحمل کرده و موجب حیرت همگان شده است. بسیاری این تحریم‌ها را عملا به مثابه امکاناتی می‌بینند که تهران با تمسک به آنها توانسته در بسیاری از حوزه‌ها خودکفا شود. در این رابطه به‌طور خاص به صنعت هسته‌ای ایران اشاره می‌شود که سال‌هاست تحتِ همه نوع تحریمی است. جدای از این‌ها، روابط منطقه‌ای ایران نیز کاهش چندانی را تجربه نکرده‌اند و حتی در سال‌های اخیر گسترش نیز یافته‌اند. ایران همچنین روابط دوستانه‌ای با ترکیه و پاکستان دارد و در عراق و سوریه و لبنان نیز از نفوذ قابل توجهی برخوردار است.

 

سناتور آمریکایی: ایران از روسیه و چین هم خطرناک‌تر است

یک سناتور آمریکایی گفت: ایران فوری‌ترین و بزرگترین تهدید برای آمریکاست، حتی خطرناک‌تر از روسیه و چین.

لیندسی گراهام، پس از دیدار با نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل گفت: بحران روسیه-اوکراین مهم است، اما ایران خطری بزرگ‌تر است.

سناتور گراهام با اشاره به مذاکرات جاری در وین میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام و بازگشت دولت واشنگتن به این توافق گفت: از مطالبی که درباره توافق جدید در وین به اطلاع من رسیده، چنین برمی‌آید که شرایط بسیار نگران‌کننده است.

او همچنین افزود در بازگشت به واشنگتن قصد دارد روی یک «توافق دو حزبی» کار کند تا مانع از یک درگیری خطرناک برای منطقه و جهان شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران، مهار برنامۀ اتمی ایران را فوری‌ترین مسئلۀ جهان و جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین خطر جهانی خواند و گفت در قیاس با ایران، روسیه و چین بازیگران معقولی هستند، حتی اگر رفتار خشنی داشته باشند، در حالی که اصلی ترین انگیزه و محرک نظام مذهبی ایران دین است که با اتکا به آن رهبران جمهوری اسلامی قصد دارند جهان را به تبعیت از ارادۀ خود وادارند. جمهوری اسلامی ایران در پی برتری طلبی دینی است.

لیندسی گراهام، مفاد توافقی را که دولت بایدن مایل است با جمهوری اسلامی ایران امضا کند، بسیار نگران‌کننده دانست و گفت: «من نمی‌دانم چطور می‌توان به بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان اجازه داد که برنامۀ پیشرفتۀ غنی‌‌سازی اورانیوم داشته باشد.» سناتور جمهوری‌خواه در جای دیگری از سخنانش از یک توافق دفاعی مقطعی میان اسرائیل و آمریکا نیز دفاع کرد و گفت: هدف این توافق دفاعی ارسال این پیام به حکومت ایران است که نابودی دولت اسرائیل به منزلۀ اعلام جنگ به ایالات متحده آمریکا است.

 

کاهش هزینه‌های معاملاتی نفت همزمان با افزایش صادرات ایران

همزمان با افزایش صادرات نفت ایران به 1/2 میلیون بشکه، هزینه‌های معاملاتی آن در دوره تحریم‌ هم کاهش یافته است.

اخیرا خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها به بالای یک میلیون بشکه رسیده است. اما دکتر سعید جلیلی رقم صادرات را بالای 1/2 میلیون بشکه اعلام کرد.

در همین حال روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان سلاح استراتژیک نفتی ایران در قامت جهانی نوشت: پس از نقطه‌‌‌زنی و افزایش برد سلاح استراتژیک نفتی ایران در بازارهای جهانی، هم‌‌‌اکنون شاهد کاهش هزینه‌‌‌ها در معاملات فرآورده‌‌‌ها هستیم؛ گویی شکستن ساختار تحریم‌‌‌ها در بورس‌انرژی پیش از نتیجه مذاکرات محقق شده و نرخ‌های صادراتی به‌شدت به قیمت‌های جهانی نزدیک شده است. قیمت‌های صادراتی فرآورده‌‌‌ها در بورس‌انرژی فاصله‌‌‌ای جزئی تا نرخ‌های منطقه‌‌‌ای دارد؛ اگرچه هم‌‌‌اکنون نیز نرخ‌های صادراتی را می‌‌‌توان در قامت جهانی ارزیابی کرد.

بورس انرژی روزهای پیچیده و جذابی را سپری می‌کند؛ اگرچه یکی از اتفاقات خوب و کم‌‌‌سابقه برای این بازار رسمی در روزهای اخیر رقم خورده است. نسبت معامله عرضه‌‌‌ها در ماه جاری به ۴۳‌ درصد رسیده است که اتفاقی کم‌‌‌سابقه و حتی تاریخی برای این بازار محسوب می‌شود و حتی در مقایسه با سایر بورس‌‌‌‌‌‌های حامل‌‌‌های انرژی در جهان نیز رقم خاص و معنا‌‌‌داری به شمار می‌رود. رشد معامله عرضه‌‌‌ها در شرایطی رخ داده که حجم عرضه در این بازار در ماه‌‌‌های اخیر کاهش نسبی داشته؛ اگرچه آمارها حکایت از آن دارد که حجم عرضه‌‌‌ نیز بار دیگر در مسیر رشد قرار گرفته است.

شاید در نگاه اول این ارقام چندان مهم به نظر نرسند؛ ولی کسانی که تحریم‌‌‌ها را علیه ما وضع کرده و آنها را رصد می‌کنند، خوب می‌‌‌دانند که در بورس انرژی چه اتفاق بزرگی رخ داده است. اگر رقم ۴۳‌ درصد اخیر به ۴۵‌ درصد برسد، به این معنی است که تحریم‌‌‌های نفتی به کمک دو ابزار مصرف داخلی و توان بازاریابی جهانی، از نفس افتاده است. به عبارت ساده‌‌‌تر، هر کالایی که به بورس انرژی وارد شود، با دو بار عرضه، با احتمال ۹۰‌ درصد به فروش خواهد رسید و با توجه به ویژگی‌‌‌های فنی‌ سازوکارهای تسویه وجوه در بورس ‌انرژی، حتی بازگشت ارز حاصل از صادرات قطعی است.

 

اصلاحات اقتصادی ضروری قربانی بی‌تدبیری‌های روحانی شد

دولت روحانی، به اسم تدبیر، اصلاحات اقتصادی لازم را قربانی کرد.

سیدشمس‌الدین حسینی نماینده مجلس که سابقه وزارت اقتصاد را هم دارد، در گفت‌وگو با روزنامه ایران و درباره سوء مدیریت دولت سابق گفت: در بودجه ۱۴۰۰ هنگام رسیدگی به لایحه آن وقتی که دولت وقت پافشاری کرد که برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ۸ میلیارد دلار برای ارز 4۲۰۰ تومانی نیاز دارم و بعدا دیدیم حتی این ۸ میلیارد دلار که تنها طی یک سال بود‌، به هر دلیلی برای ۸ ماه این عدد به ۱۰ و نیم میلیارد دلار رسید. آنجا در تبصره‌، حکمی گذاشتیم کـه امـروز درباره آن از همان وزرا سؤال می‌کنیم و پاسخ نمی‌دهند؟ حکم این بود چنانچه دستگاهی از ارز ترجیحی استفاده کرد‌، باید در قالب کمیته اقتصادی دولت با دبیری بانک مرکزی و عضویت سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی‌، وزارت صمت و دستگاه‌های بهره مند از ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت و سیاستگذاری شود و به گونه‌ای اجرا کند که کالا به ‌اندازه و بموقع و قیمت مناسـب بـا ارز ترجیحی به دست مصرف‌کننده نهایی برسد و قـرار بـود بانک مرکزی آن را ماهانه گزارش بدهد. اولا بانک مرکزی در بازه زمانی اجـرا‌، ایـن گزارش را نداد و ما به سازمان برنامه و بودجـه فشار آوردیـم کـه چـرا گزارش نمی‌دهید. گزارشی که به ما دادند این است که چقدر ارز بـه چـه دستگاهی و بـه چـه منظـوری داده‌اند و به هیچ وجـه گزارشی که در قانـون صراحت دارد و بایـد مشتمل بـر ایـن باشـد کـه قیمت ایـن اقـلام را که ارز ترجیحی استفاده کرده‌اند‌، چه میزان به دست مصرف‌کننده رسیده است‌، ندادند و در واقع چنین گزارشی نمی‌توانند بدهند.

وی همچنین گفته است حجم اصلاحات اقتصادی ارز ۴۲۰۰ تومانی و سهم آن در اقتصاد سازوکار با هدفمندی یارانه‌ها که در سال ۸۹ انجـام شـد‌، قابل مقایسه نیست. خاطرتان هست که قیمت بنزین‌، گازوئیل و آرد چندبرابـر شـد و تـورم از 12/4 درصـد بـه ۱۹ درصد رسید. در آن سال تحریم‌ها هم بسیار افزایش پیدا کرد‌، حال ببینید در آبان سال ۹۸ چه اتفاقی افتاد. ما در اجرای هدفمندی یارانه‌ها به چند اصل توجه داشتیم اول این بود که برهم زدن نظام قیمت‌ها و قیمت‌های نسبی سبب اختلال در نظام اقتصادی می‌شود. اما متأسفانه ایـن افـق نـگاه در بسیاری تصمیمات وجود ندارد.

آبان ۹۸ کاری کرد که دولت‌ها تا سال‌ها نتوانند اصلاحات اقتصادی در اقتصاد ایران انجام دهند. متاسفانه تدبیر نشد و این بی‌تدبیری به ضرر اقتصاد تمام شد و اصلاح اقتصاد را ذبح کرد. دولت در اصلاحات اقتصادی باید ظرفیت اجتماعی را در نظر بگیرد. این ظرفیت چند پیش‌نیاز دارد اول اینکه دولت بـه تـراز بودجه خانوار به همان میزان اهمیت دهد که به تراز بودجه خودش اهمیت می‌دهد. نکته دوم اینکه باید مردم در این راستا هم باور شوند اگر مردم باور پیدا کنند، همراهی می‌کنند که از شروط موفقیت در این کار است؛ منتها در چه مسیری مهم است؟ مسیری که در سال ۱۳۹۸ رخ داد‌، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و ریالی بـه حسـاب مـردم ریخته نشـد و مردم با فشاری که آوردند و اغتشاشاتی که صورت گرفت دولت را وادار به پرداخت کردند‌، دولت پرداخت کرد ولی بهای سیاست غلط فقط پرداخت پول نبود بلکه صدای خرد شدن سرمایه اجتماعی را هم شنیدیم‌، ولی در سال ۸۹‌، دولت قبـل از افزایش قیمت‌ها منابع حاصل از آن را براساس برآورد قبلی‌، به حساب مردم ریخت و در اینجا نه تنها سرمایه اجتماعی نشکست که شکل گرفت و برای اولین بار بود که دولتمردان به قول خود وفا کردند. نمی‌تواند رئیس‌جمهور بگوید من خبر نداشتم. باید اصلاحات اقتصادی به دست رئیس‌جمهور و با فرماندهی شخص او انجام شود و تمام تیم اقتصادی با او همراه باشند.

 

ایران حریف قدرتمندی است آمریکا در وین درمانده شده است

«واشنگتن در برابر گزینه‌های سختی قرار دارد؛ کرنش در برابر ایران یا پذیرفتن شکست سخت دیپلماسی».

روزنامه سعودی الریاض در تحلیلی با همین مضمون نوشت: با وجود اینکه آمریکا به ایران هشدار داده مبنی بر اینکه زمان در برابر آن برای بازگشت به توافق پایان می‌یابد و در صورت شکست مذاکرات، فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه تهران تشدید خواهد شد، اما واقعیت این است که تهران همچنان بازی خود را می‌کند و اعتنایی به خط و نشان‌ها و ضرب‌الاجل‌های آمریکا ندارد. به ویژه که اطمینان یافته هیچ گزینه نظامی علیه آن وجود ندارد، در حالی که گزینه نظامی تنها راه برای توقف مسابقه ایران به سمت تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای است.

تهران اولویت‌هایی برای خود دارد، اینکه اولا، دولت بایدن وادار به لغو تحریم‌ها شود، در حالی که واشنگتن بر وادار کردن تهران به توقف غنی‌‌سازی اورانیوم تمرکز دارد، هر یک از آنها می‌خواهد که ابتدا طرف دیگر اقدام کند، اما تهران زمان زیادی در اختیار دارد، و طی تنها چند ماه قادر خواهد بود تا خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کند که این مسئله تا حد زیادی گزینه‌های واشنگتن را محدود می‌کند و قدرت تهران برای چانه‌زنی در مذاکرات را افزایش خواهد داد.

به علت اینکه واشنگتن گزینه‌های واقعی برای ملزم کردن تهران در اختیار ندارد، در صورت شکست مذاکرات ممکن است ایالات متحده به طور مستقیم با ایران تماس برقرار نکند، ایرانی که شیوه سرسختانه‌تری در پیش می‌گیرد که سبب طولانی شدن مذاکرات وین می‌شود، علاوه‌بر آنکه این کشور با هرگونه مذاکرات درباره برنامه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای خود و در راس آن حمایت از گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه مخالف است.

شکی نیست که دولت بایدن وارد بازی جدیدی که خوب بلد نیست، شده است. آمریکا وارد بازی ایران شده، در حالی که ابتکار عملی ندارد و چیزی را بیان می‌کند که عملا نقیضش را انجام داده است. در حالی که نظام ایران به خوبی در این نوع سیاست‌ها تبحر دارد، سیاستی که آن را در جایگاه مناسب یک حریف سرسخت و قدرتمند در سطح بین‌المللی قرار می‌دهد.

بنابراین، در صورتی که دولت رئیس‌جمهور بایدن با این سیاست‌هایی که نمی‌شناسد و به آن عادت نکرده، تعامل کند و در دادن ضمانت‌های امنیتی به هم‌پیمانان در خاورمیانه سهل‌انگاری کند، در این صورت، اعتبارش همچنین در اقیانوس آرام متزلزل می‌شود. تنها راه در برابر دولت بایدن این است که جرات کند و به صراحت از گزینه‌های واقعی از جمله اقدام نظامی سخن بگوید و در عین حال امنیت هم‌پیمانان و منافع آنها را نیز در نظر بگیرد. به ویژه آمریکا مجبور نیست در برابر نظام ایران کرنش کند و اگر چنین کاری انجام دهد، در آن صورت ممکن است زمان عذرخواهی از هم‌پیمانان را از دست بدهد.

*********************************

روزنامه خراسان**

رویداد24 نوشت: یک کارشناس اسرائیلی به نقل از مقامات تل‌آویو در مقاله‌ای اذعان داشته که حزب‌ ا... لبنان از ۲۳۰ هزار موشک برخوردار است که اگر نبردی رخ دهد کل سرزمین‌ های اشغالی و تاسیسات راهبردی اسرائیل در تیررس آن ها خواهد بود.

دیده بان ایران مدعی شد: سید رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه ایران با تصویری از اثر گلوله توپ روس‌ها بر گلدسته بارگاه امام رضا(ع) در نوروز ۱۲۹۱ شمسی و همچنین ادای احترام سفیر روسیه به مجسمه «الکساندر گریبایدوف» بنیان گذار معاهده ترکمنچای در صفحه توئیتر خود نوشت: از تاریخ بیاموزیم ولی در آن نمانیم، در تاریخ ماندن به سود روابط میان ملت‌ها نیست.

خبرآنلاین مدعی شد:حسینی‌کیا  نماینده سنقر در روستای نورآباد گفت:« پیش از انقلاب سالی یک مرتبه برنج می خوردیم، نصفش رشته بود، خورش هم نداشت، الان کیه که لااقل هفته‌ای یک بار برنج نخورد؟

او در ادامه گفت: یادتان هست (هر شب) هرکسی در یک گوشه‌ای سرش رو زمین می‌گذاشت و می‌خوابید؟ الان طرف زیر پتوی گلبافت و نرمینه خوابیده، گوشی هم دستشه و دو قورت و نیمش باقی است.»

 

**********************************

روزنامه ایران**

واکنش سخنگوی سپاه به انتشار فایل صوتی قدیمی

سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت‌و‌گویی با اشاره به فایل صوتی قدیمی جلسه فرمانده سابق کل سپاه و معاون پیشین اقتصادی این نهاد پیرامون پرونده سوءمدیریت و تخلف یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه که اخیراً توسط یکی از رسانه‌های بیگانه منتشر شده است، گفت: از ۵ سال گذشته دستگاه‌های نظارتی سپاه برابر روش‌های جاری و مراقبت‌های مستمر خود به پدیده‌ای از سوء مدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع و قوه قضائیه با همکاری سپاه، احکام متخلفان که هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می‌باشند را صادر نمود. وی افزود: این موضوع در همان زمان از طریق رسانه ملی توسط سخنگوی محترم وقت قوه قضائیه به اطلاع افکار عمومی رسانده شد. سردار شریف پیرامون چرایی انتشار دوباره این فایل صوتی در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: بدیهی است انتشار مجدد این فایل صوتی در شب ۲۲ بهمن ماه و گرامیداشت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در راستای راهبرد ترمیم زخم‌های عمیق بر جای مانده در پیکره استکبار که حاصل مجاهدت‌های سپاه و فرمانده شهید جاودانه‌اش سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی(ره) می‌باشد، صورت پذیرفته است.

 

چیزی به اسم بلوکه کردن پول نفت ایران در چین صحت ندارد

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر، تصریح کرد: چیزی تحت عنوان پول بلوکه شده ایران در چین را به رسمیت نمی‌شناسم. وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از انواع پول‌های ایران در سایر کشورها، ذخایر ارزی است؛ در میانه دهه ۱۳۸۰ و از سال ۸۶ به بعد، ذخایر ارزی ایران در دیگر کشورها که در بانک‌های مختلف دنیا خصوصاً اروپایی به اشکال نقدی یا اوراق دلاری یا سهام سرمایه‌گذاری شده بود و این پول‌ها با ریسک احتمال بلوکه شدن آن در صورت شکایت برخی کشورهای اروپایی و امریکایی مواجه بودند، به بانک‌های چینی منتقل شدند. حریری در این گفت‌وگو اظهار داشت: این ۲۱ میلیارد دلاری که گفته می‌شود ما در چین داریم، همان ذخایر ارزی ما در کشورهای غربی است که به چین منتقل شده است، بنابراین چینی‌ها پول خرید نفت از ایران را بلوکه نکرده‌اند.

 

آزادسازی ٣٠ هزار مترمربع از اراضی ساحلی بندرلنگه

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از آزادسازى ٣٠ هزار مترمربع از اراضی ساحلی در شهرستان بندرلنگه خبر داد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، مجتبی قهرمانی بیان کرد: با حضور دادستان عمومی و انقلاب بندرلنگه و جمعی از مسئولان این شهرستان، ٣٠ هزار مترمربع از اراضی واقع در حریم ۶۰ متری دریا که در مالکیت دستگاه‌هاى دولتى بود، آزادسازى شد. وی همچنین تأکید کرد: مستحدثات ایجاد شده در این اراضی و در حریم ۶۰ متری ساحل نیز تخریب شد و این زمین‌های ساحلی برای استفاده در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

 

استراتژی جدید ایران برای همکاری با جمهوری آذربایجان

پربازدیدترین سایت خبری جمهوری آذربایجان «haqqin.az» در گزارشی نوشت: سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران استراتژی جدید همکاری ایران با جمهوری آذربایجان را اعلام کرد. به گزارش ایرنا، النور محمداف نویسنده این گزارش با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به استان گیلان نوشت: رئیسی در حین آشنایی با روند ساخت و ساز خط ریلی رشت - آستارا، اعلام کرد که دولت ایران تمام نیروهای خود را برای تکمیل هرچه زودتر این خط ریلی بسیج می‌کند. این گزارش با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور اسلامی ایران تأکید کرد، کریدور شمال - جنوب که آخرین بخش آن احداث راه‌آهن رشت - آستارا است، منافع اقتصادی قابل توجهی را برای ایران به همراه خواهد داشت و به توسعه روابط ما با کشورهای همسایه کمک خواهد کرد، افزود: در سال‌های اخیر بارها چنین اظهاراتی را از سوی نمایندگان عالی رتبه ایران شنیده‌ایم. اما با وجود این، مسیر رشت - آستارا همچنان در لیست ساخت و سازهای به تأخیر افتاده قرار گرفته ولی اکنون به نظر می‌رسد وضعیت در حال تغییر است. بنابر این گزارش، استاندار گیلان نیز اظهار داشت، پل جدید روی رودخانه آستاراچای در مرز دو کشور که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است، تردد کامیون‌ها و شهروندان را تسهیل می‌کند.

 

بنت: شب و روز در حال جنگ با ایران هستیم

نخـــــست‌وزیر رژیــــــم صهیونیستی با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت که امضای توافق میان امریکا و ایران یک خطای راهبردی است. به گزارش ایسنا، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیســــتی که به بحرین سفر کرده است در گفت‌و‌گو با روزنامه الایام این کشور در پاسخ به سؤالی درخصوص امضای معاهده صلح میان بحرین و رژیم صهیونیستی و اهمیت این توافق گفت: اسرائیل و بحرین با چالش‌های امنیتی بزرگی مواجه هستند که منبع آن یکی بوده و آن جمهوری اسلامی ایران است.  وی مدعی شد: ایران در تمام منطقه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و هدفش تنها ویرانی کشورهای میانه‌رو است؛ کشورهایی که به تحقق آسایش و رفاه برای ملت‌های خود اهمیت می‌دهند و به‌دنبال ایجاد صلح و ثبات در منطقه هستند. 

بنت در ادامه تأکید کرد: ما شب و روز درحال جنگ با ایران و هم‌پیمانان آن در منطقه هستیم و همان‌طور که از ما درخواست شده است به دوستان خود برای تحقق صلح و ثبات و امنیت کمک خواهیم کرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

القدس العربی:

رئیس‌جمهور ایران پنجشنبه به قطر می‌رود

یک روزنامه فرامنطقه‌ای چاپ لندن به نقل از منابع دیپلماتیک از سفر قریب‌الوقوع «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور به دوحه خبر داد.

به گزارش فارس، روزنامه القدس العربی که از رسانه‌های نزدیک به قطر به شمار می‌رود، نوشت که به گفته این منابع دیپلماتیک، رئیس‌جمهور ایران قرار است پنجشنبه در چارچوب سفری رسمی که چند روز طول خواهد کشید به قطر سفر کند. به نوشته این روزنامه، سفر روز پنجشنبه رئیس‌جمهور ایران به دوحه چند روز طول خواهد کشید و وی قرار است درباره برخی مسائل منطقه‌ای و پرونده هسته‌ای ایران با توجه به تحرکات بین‌المللی با مقامات قطری از جمله امیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. بنا بر این گزارش، سفر سیدابراهیم رئیسی تا زمان برگزاری نشست سران کشورهای صادرکننده گاز که 22 فوریه جاری در قطر برگزار خواهد شد، ادامه خواهد یافت. «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر در سفر اخیرش به تهران و دیدار با رئیسی دعوت رسمی «تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر از رئیس‌جمهور ایران را به وی ابلاغ کرده بود. پیش‌تر اعلام شده بود ششمین نشست کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز اوایل اسفندماه در دوحه برگزار خواهد شد. روسیه، ایران و قطر از مهم‌ترین کشورهای عضو این مجمع هستند و قرار است نشست‌هایی در سطح وزرا به مدت ۲ روز در دوحه برگزار شود.

***

رئیس قوه ‌قضائیه دستور داد

بررسی اعطای مرخصی به زندانیانی که تاکنون از این امکان مستثنا بودند

رئیس قوه ‌قضائیه گفت: سازمان زندان‌ها و دادستان‌های سراسر کشور باید اهتمام داشته باشند که در این ایام با توجه به شرایط کرونایی، به هر تعداد از زندانیان که ممکن است، مطابق با مفاد بخشنامه و جهات قانونی، مرخصی اعطا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌‌اژه‌ای در جلسه شورای عالی قضایی گفت: طبق بخشنامه، سازمان زندان‌ها و دادستان‌های سراسر کشور باید اهتمام داشته باشند که در این ایام با توجه به شرایط کرونایی، به هر تعداد از زندانیان که ممکن است مطابق با مفاد بخشنامه و جهات قانونی، مرخصی اعطا شود.

رئیس قوه ‌قضائیه همچنین از ابتکاری بدیع جهت اعمال ارفاقات قانونی برای زندانیان در شرایط کرونایی سخن گفت و دستور داد هیأتی مرکب از سازمان زندان‌ها و دادستان‌ها و در صورت لزوم نماینده‌ای از دادستانی کل کشور تشکیل شود تا برای اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان جرائمی که مشمول مرخصی نمی‌شوند، بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل‌ آورند. محسنی‌اژه‌ای در همین راستا گفت: ممکن است برخی محکومان با عناوین مجرمانه‌ای که در شمول اعطای مرخصی قرار نمی‌گیرند، مدتی طولانی را در زندان به سر برده باشند و به معنای واقعی کلمه اصلاح و متنبه شده باشند؛ در اینگونه موارد، هیات مزبور می‌تواند با لحاظ جهات قانونی و اخذ تضامین لازم، زمینه اعطای مرخصی به این قبیل زندانیان را با توجه به شرایط کرونایی فراهم کند. وی افزود: در واقع می‌توان با لحاظ استثنا در قبال استثنائاتی که برای اعطای مرخصی به دسته‌ای از زندانیان و محکومان وجود دارد، شرایط مرخصی رفتن آن زندانیان را البته با این قید که حضورشان در جامعه برای مردم مضر نباشد، فراهم کرد.

***

پیام فرمانده کل سپاه در پی عروج شهادت‌گونه سردار مهدوی‌نژاد

سرلشکر حسین سلامی در پیامی عروج شهادت‌گونه‌ سردار مهدی مهدوی‌نژاد، جانشین معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل سپاه را تبریک و تسلیت گفت. در بخشی از پیام فرمانده کل سپاه آمده است: بی‌شک مجاهدت‌های آن سردار فرهیخته، جانباز فداکار و پاسدار مخلص و مومن انقلاب اسلامی که صحیفه حیات و زندگی او در دفاع‌مقدس و دیگر سنگرهای حساس و خطیر پاسداری از آرمان‌های دینی، انقلابی و ملی این سرزمین از جمله در جایگاه فرماندهی لشکرها و تیپ‌های رزمی و سپاه‌های استانی بویژه در استان‌های پرافتخار سمنان، گیلان و قم نوشته شده است، برای همیشه ماندگار و در صحنه‌های شکوهمند و شکوهمند آینده کشور الهام‌بخش مدافعان انقلاب و ایران اسلامی خواهد بود.

***

پدافند هوایی با تسلیحات بومی امنیت مرزها را تضمین کرده است

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: پدافند هوایی ارتش با به‌کارگیری تجهیزات و تسلیحات بومی، امنیت پایدار مرزها و نیز ترددهای هوایی آسمان کشورمان را تضمین کرده است. امیر سپهری‌راد اظهار داشت: صیانت و پالایش آسمان امن ایران لحظه‌ای توقف ندارد و افسران متخصص و ایثارگر مراکز فرماندهی و کنترل پدافند در طول شبانه‌روز به صورت مستمر مشغول رصد و پایش تمام تحرکات هستند.

 وی افزود: تعلل و هرگونه غفلت در کنترل مرزهای هوایی کشورمان راه را برای ایجاد هر گونه رخنه، نفوذ، جاسوسی و خرابکاری بیگانگان باز خواهد گذاشت و قطعا امنیت و آرامش مردم دچار اختلال خواهد شد. سپهری‌راد خاطرنشان کرد: پدافند هوایی ارتش با به‌کارگیری تجهیزات و تسلیحات بومی امنیت پایدار مرزها و نیز ترددهای هوایی آسمان کشورمان را تضمین و بیمه کرده است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار کرد: رونمایی و عملیاتی شدن دستاوردهای بومی که طراحی و ساخته شده به دست همین جوانان بی‌ادعا، سختکوش و انقلابی مملکت است هر روز حرکتی رو به جلو و موفق را طی می‌کند.

**********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات