صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۹۹

دور تازه فشار علیه انصارالله یمن

قطعنامه 2624 همانند قطعنامه های قبلی مانعی بر سر راه این جنبش مردمی ایجاد نخواهد کرد.

 شورای امنیت سازمان ملل ممنوعیت ارسال سلاح به انصار الله یمن را تمدید کرد. قطعنامه 2624 مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی انصارالله یمن در تاریخ 9 اسفند 1400 با ۱۱ رای موافق و ۴ رای ممتنع (نروژ، مکزیک، برزیل و ایرلند) به تصویب رسید.
در متن پیش ‌نویس این قطعنامه‌ که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تدوین شده بود، آمده است که شورای امنیت به شدت حملات فرامرزی گروه انصار الله از جمله حملات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را محکوم می کند.
قطعنامه جدید شورای امنیت دربردارنده دو نکته کلیدی است: نخست افزایش دامنه تحریم تسلیحاتی انصارالله یمن؛ در حالی که قطعنامه پیشین شورای امنیت، صرفا افراد و برخی شرکت‌ های وابسته به انصارالله را هدف قرار داده بود.
اما نکته مهمتر در این قطعنامه آن است که انصارالله برای نخستین بار در لیست سیاه شورای امنیت قرار گرفته و به عنوان یک «گروه تروریستی» شناخته شده است.
این در حالی است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ تا کنون به بهانه حمایت از دولت مستعفی «منصور هادی عبد ربه» جنگ سختی را علیه یمن برافروخته و آسیب های فراوان معنوی و مادی به این کشور وارد کرده است؛ اما نهادهای بین المللی و در راس آن شورای امنیت، هیچ گونه عکس العمل جدی علیه این کشور انجام نداده و هیچ قطعنامه ای علیه این کشور صادر نشده است.   
 
رای مثبت روسیه
روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت نیز به این قطعنامه رای مثبت داد. این قطعنامه را امارات علیه حوثی ها پیشنهاد داده بود و گفته می شود رای مثبت روسیه در واقع پاسخی به رای ممتنع امارات به قطعنامه علیه روسیه درمورد لزوم عقب ‌نشینی فوری از اوکراین بوده است.
این در حالی است که روسیه به قطعنامه قبلی علیه انصارالله (قطعنامه ۲۲۱۶ در فروردین ۱۳۹۴) رای ممتنع داده بود.
رای مثبت بلوک غرب به این قطعنامه جای تعجب ندارد، اما رای موافق چین و روسیه در نوع خود قابل تامل است. چین که روابط نزدیک و راهبردی با تهران دارد، در حالی به این قطعنامه رای مثبت داده است که می ‌داند اوضاع یمن مساله‌ ای اختلافی میان ایران با عربستان و امارات است و با رای مثبت خود در واقع در کنار این جبهه قرار گرفته و به نظر می آید در مناقشات منطقه‌ ای، کفه منافع خود را در جبهه عربی مخالف ایران، سنگین‌ تر می ‌بیند.
از طرفی، ایران انتظار داشت روسیه با وتوی این قطعنامه مانع تروریست نامیدن انصارالله شود. حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان چند روز پیش در تماس تلفنی با سرکئی لاوروف همتای روسی خود بر لزوم توقف این قطعنامه تاکید کرده بود. اما ظاهرا روسیه که در جنگ اوکراین تحت فشار شدید غرب قرار دارد، طی معامله‌ ای با امارات پذیرفت که به قطعنامه شورای امنیت علیه انصارالله رای مثبت دهد.
البته روسیه با وتوی خود قطعنامه محکومیت جنگ اوکراین را خنثی کرد و دیگر نیازی به رای امارات نداشت؛ لذا به نظر اهداف مسکو فراتر از کسب رای ممتنع امارات در شورای امنیت باشد و می ‌توان گفت که روسیه با توجه به تحریم ‌های گسترده غرب و بحران بی ‌سابقه در روابطش با این بلوک، روی کمک‌ های امارات و نیز عربستان سعودی حساب ویژه ای باز کرده است.
از سوی دیگر، برخی ناظران بر این باورند که حتی اگر نوعی معامله‌ میان مسکو با ابوظبی و ریاض در کار نباشد، صرف اقدام اخیر روسیه متضمن پیام مهمی برای عربستان است که در صورت گسترش دامنه تحریم‌ ها و انصراف برخی خریداران نفت روسیه، عربستان طمع جایگزین شدن صادرات نفت روسیه را در سرنپروراند.
این گزاره نیز وجود دارد که رای مثبت روسیه علیه انصارالله، احتمالا در قالب نوعی زد و بند با غرب به منظور کاهش فشار در جنگ اوکراین صورت گرفته باشد.
در هر حال، رای مثبت چین و روسیه علیه انصارالله به عنوان متحد منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، این روزها دستمایه حملات تبلیغاتی علیه ایران و زیر سوال بردن سیاست «نگاه به شرق» شده است. این موضوع علاوه بر تحلیل چرایی رفتار متحدان شرقی ایران، مستلزم پیگیری مربوطه توسط دستگاه خارجه کشورمان می باشد.
 
واکنش ها
محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن نسبت به تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی این جنبش در شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان داد و تصریح کرد غرب درحال آزمایش تسلیحاتش علیه کودکان در یمن است.
الحوثی گفت: یمن در حال حاضر دارای تسلیحات مدرنی است که قبلاً در اختیار نداشت. این به لطف خداوند، جهاد یمنی‌های شجاع و شکست تجاوزات آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات و متحدان آنها محقق شده است.
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز در واکنش به صدور قطعنامه 2624 تاکید کرد قطعنامه شورای امنیت مبنی بر تمدید محرومیت یمن از خرید تسلیحات و سلب حق دفاع از خود از آن با توافق آمریکا، انگلیس و فرانسه با روسیه و چین، نیاز جهان به نظام جهانی جدید مبتنی بر عدالت را آشکار می ‌کند و ما به کشورهایی که به این قطعنامه ناعادلانه رأی دادند می‌گوییم شما و تصمیمات شما زیر پای ما قرار می ‌گیرند زیرا به خداوند متعال اعتماد داریم.
هشام شرف عبدالله، وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن هم صدور قطعنامه تحریمی جدید علیه یمن توسط یکی از متجاوزان به یمن را شرم آور و مضحک و نشان دوگانگی جامعه بین الملل خواند و افزود قطعنامه های اخیر شورای امنیت در مورد وضعیت یمن نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد است که بر حق طبیعی کشورها برای دفاع از خود تاکید می کند.
وزارت خارجه کشورمان هم در واکنش رسمی نسبت به این مساله تاکید کرد این قطعنامه و ادبیات به کار رفته در آن تحت تاثیر ملاحظات سیاسی و لابی کشورهای ائتلاف متجاوز و در جهت خلاف تلاش‌ های موجود برای از سرگیری فرآیند سیاسی اتخاذ شده که تبعات منفی در مسیر صلح خواهد داشت و مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور می ‌کند.
در مقابل، تصویب این قطعنامه ازسوی شورای امنیت استقبال امارات را به همراه داشت. لانا نسیبه، نماینده دائم امارات در سازمان ملل در این باره مدعی شد هدف از تصویب این قطعنامه کاهش قدرت نظامی حوثی‌ ها (انصارالله) و پایان دادن به تشدید جنگ در یمن است.
عربستان سعودی نیز که عامل اصلی جنگ و تجاوز 6 ساله علیه یمن محسوب می شود از تصویب این قطعنامه ازسوی شورای امنیت استقبال کرد.
اتحادیه عرب نیز ضمن حمایت آشکار از عربستان سعودی اعلام کرد این قطعنامه در کاهش توان نظامی شبه ‌نظامیان حوثی و کاهش شدت درگیری ‌ها در یمن و نیز جلوگیری از تحرکات خصمانه علیه کشتی ‌های غیرنظامی و تهدید این گروه علیه خطوط کشتیرانی و تجارت جهانی و همچنین پایان دادن به مشکلات غیرنظامیان در یمن و منطقه در مواجهه با این حملات تروریستی کمک خواهد کرد.
 
جمع بندی
به نظر می رسد تشدید فشارهای بین المللی علیه مقاومت یمن با محوریت انصارالله وارد مرحله جدیدی شده است، به ویژه آن که همگان شاهد برتری میدانی قابل توجه انصارالله هستند. صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت با رای مثبت اکثریت اعضا علیه انصارالله، نشانگر دوگانگی این نهاد بین المللی نسبت به بحران های منطقه ای بوده و در نتیجه هر گونه تلاش و امید برای پایان دادن به جنگ یمن را تبدیل به سراب خواهد کرد.
در این میان، رای مثبت روسیه به قطعنامه جدید، متاثر از چالش این کشور با غرب در جنگ اوکراین بوده و به نظر می رسد مسکو در شرایط فعلی، منافع خود را در بحران اوکراین، همسویی با غرب، عربستان و امارات در پرونده یمن می بیند. 
از سوی دیگر، انصارالله یمن با توانمندی های خاصی که طی سال های دفاع از یمن از خود نشان داده، همچنان به مقاومت ادامه داده و 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات