صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۹۲

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۵ اسفند

روزنامه کیهان **

آمریکا می‌گوید حمله موشکی ایران ضربه به پایگاه اسرائیل بود نه ما
ضرب شست جانانه ایران به صهیونیست‌ها در اربیل و بی‌اعتنایی آمریکا به ماجرا، مقامات رژیم صهیونیستی را عصبانی و سرآسیمه کرده است.
روزنامه سعودی الشرق الاوسط در این زمینه نوشت: سه تن از فرماندهان نظامی و امنیتی اسرائیل در گفت وگو با مسئولان وزارت دفاع آمریکا نسبت به خودداری واشنگتن از پاسخ دادن به دو حمله اخیر ایران علیه مراکز آمریکایی در سوریه و عراق ابراز نگرانی کردند.
روزنامه چاپ لندن از قول مقامات صهیونیستی می‌افزاید: تهران عدم واکنش واشنگتن به حملاتش را نمایانگر ضعف آمریکا می‌داند که شایسته مقام و جایگاه واشنگتن و هم‌پیمانانش نیست و این امر بر طمع ورزی‌های رژیم ایران برای انجام حملات بیشتر خواهد افزود.
به گزارش روزنامه سعودی، آنچه که بر نگرانی ژنرال‌های اسرائیلی افزوده، این است که آمریکایی‌ها اعلام کردند هدف ایران از حمله یکشنبه به اربیل انتقام گرفتن از حملات اسرائیل بوده و به عبارت دیگر اسرائیل را هدف قرار داده است. آنان توضیح دادند که حمله ایران به اربیل توسط موشک انجام گرفت و با پهپاد شکل نگرفت. این به آن معنا است که فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب ایران سطح عملیات خود را تا سطح اهدافی که پرچم آمریکا بر فراز آنها برافراشته شده، ارتقا بخشیده‌اند.
در همین حال بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق اسرائیل گفت: ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران پس از حمله به اربیل، مسخره است.
به گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل»، نتانیاهو به قدرت‌های جهانی که همچنان، حتی پس از شلیک موشک‌های جمهوری اسلامی به کنسولگری ایالات متحده در کردستان عراق، به مذاکره بر سر قرارداد هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهند، حمله کرد و طی یک پیام ویدئویی به انگلیسی و عبری گفت: قدرت‌های جهانی نزدیک است توافق هسته‌ای که زرادخانه هسته‌ای به دست آیت‌الله‌ها می‌دهد را امضا کنند. مسخره است که قدرت‌های جهان همچنان در وین به مذاکره با ایران ادامه می‌دهند.نتانیاهو خطاب به آمریکایی‌ها گفت: تلاش اسفبار برای امضای قرارداد ناقص هسته‌ای با ایران، نه تنها مسخره است، بلکه خطرناک نیز هست. ایران چندین موشک به حوالی کنسولگری آمریکا در عراق شلیک کرد، و هنوز ایالات متحده، به همراه دیگر قدرت‌ها دارد راست به سمت امضای یک توافق هسته‌ای می‌رود که زرادخانه‌ای هسته‌ای در اختیار آیت‌الله‌ها قرار خواهد داد و همچنین تحریم‌ها را برخواهد چید و صدها بیلیون دلار به آنها خواهد داد تا به عملیات تروریستی مانند دیروز، که کار هر روزشان در سراسر خاورمیانه و جهان است ادامه دهند.
وی افزود: «این توافق حتی از توافق قبلی نیز بدتر است زیرا در طول سه سال آینده، طبق همین قرارداد، ایران کشور آستانه «هسته‌ای خواهد بود. اورانیوم غنی شده» کافی برای ایجاد دهها و دهها بمب هسته‌ای خواهد داشت و ICBM، موشک بالستیک بین‌المللی خواهد داشت تا هر جای ایالات متحده را که خواست، بزند. ما نمی‌بایست اجازه دهیم رژیم یاغی مهاجم مانند ایران، تسلیحات هسته‌ای در اختیار داشته باشد. یعنی هیچ درسی نگرفته‌ایم؟
در این میان، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشت: از زمانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ۱۲ موشک علیه تأسیسات ایالات متحده در اربیل عراق شلیک کرد، پاسخ آمریکا در سطح ملموس، سکوتی کر‌کننده بوده است.

مأموران خلع سلاح و تشویق ناگهانی دلقک آمریکا
تئوریسین‌های خلع سلاح ایران که به «میدان» و مردان آن توهین روا می‌داشتند، حالا دلقک آمریکا در اوکراین را «رئیس‌جمهور در میدان» می‌خوانند.
روزنامه وطن امروز با مرور رفتار سراسر متناقض مدعیان اصلاح‌طلبی نوشت: غربگرایان ایرانی که همواره خود را متعهد به تکرار مواضع و دفاع از منافع غرب می‌دانند در 10 روز گذشته از هیچ تلاشی برای انجام وظیفه خود شانه خالی نکرده‌اند. آنها که روزگاری نه چندان دور صراحتا از لزوم خلع‌سلاح ایران برای نیل به توسعه و پیشرفت اقتصادی سخن می‌گفتند، حالا پس از شلیک نخستین گلوله روسیه به سمت اوکراین طرفداران دوآتشه مقاومت شده‌اند. آنها که حتی پس از خروج دولت آمریکا از توافقی که دولت این کشور با ایران امضا کرده بود، تهران را مقصر می‌خواندند و از دادن امتیازات کم به واشنگتن گلایه می‌کردند، حالا درباره لزوم ایستادگی اوکراین مقابل اقدام نظامی روسیه به تفسیر و تعبیرهایی عجیب می‌پردازند. آنها که تا چند ماه پیش برای دوقطبی‌سازی فضای انتخابات بازی خائنانه «میدان- دیپلماسی» را آغاز کرده و همه هجمه‌شان را بر میدان معطوف کرده بودند و در این مسیر حتی ننگ ابدی جسارت به سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را برای خود خریدند، حالا رئیس‌جمهور واداده اوکراین که هر روز برای دریافت کمک از غربی که اوکراین را وارد این مهلکه کرده مقابل دوربین‌ها التماس می‌کند را «رئیس‌جمهور میدان» می‌خوانند و از او قهرمان‌سازی می‌کنند.
شرح و تکرار آنچه این روزها از سوی اصلاح‌طلبان سر می‌زند احتمالا تکرار مشاهدات هر روزه مردم ایران است اما سوالی که در این میان کلیدی است، نسبت اصلاح‌طلبان با «استقلال و اقتدار ملی ایران» است. آیا جریانی که در این سال‌ها همواره استقلال را نافی هضم شدن ایران در مناسبات جهانی و توسعه اقتصادی خوانده بود، می‌تواند امروز پرچمدار استقلال برای دیگر ملل باشد؟ آیا جریانی که صراحتا از خلع سلاح ایران دفاع می‌کرده می‌تواند منادی اقتدار ایرانیان در برابر تجاوز خارجی باشد؟
قهرمان‌سازی این روزهای غربگرایان و اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور واداده و صهیونیست اوکراین نیز به عنوان پیوست رسانه‌ای فعالیت این جریان قابل فهم است؛ جریانی که روزی برای دفاع از منافع غرب، قدرت نظامی ایران را مخل توسعه و پیشرفت اقتصادی می‌دانست، حالا در نزاعی که منافع ناتو و هژمونی جهانی آمریکا را تهدید می‌کند، در نقطه مقابل ایستاده و ترانه مقاومت می‌خواند.

شرق: هر چه زودتر با آمریکا توافق کنید(!)
در حالی که آمریکا برخی مطالبات اصلی ایران در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر را نپذیرفته، روزنامه غربگرا هماهنگ با منافع آمریکا خواستار تعجیل در توافق شد.
روزنامه شرق از قول جلال میرزایی عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس سابق نوشت: «واقعیت این است که بحران اوکراین و افزایش قیمت نفت فرصتی خارق‌العاده برای تسریع در احیای برجام فراهم ساخته است. اگر پیش از این سه کشور اروپایی چندان عجله‌ای برای نهایی‌شدن متن توافق برجام نداشته‌اند و آمریکایی‌ها هم منتظر کوتاه‌آمدن ایران از برخی از پیش‌شرط‌هایش بودند؛ اکنون با تغییری که در اوضاع بین‌المللی ایجاد شده اروپایی‌ها بیشتر و آمریکا دلگرم‌تر از قبل دنبال توافق با ایران و پایان مذاکرات هستند. امروز این فرصت نصیب کشورمان شده که بتواند استفاده و بهره‌برداری‌های لازم را به عمل آورد. اما در صحنه واقعیت با این پدیده مواجه هستیم که تصمیم‌گیران در كشور با تردیدهایی در حوزه محاسباتی خود روبه‌رو هستند. برخی موقعیت کنونی را فرصتی برای اخذ امتیازات بیشتر از آمریکا ارزیابی می‌کنند و بر این باور هستند که تأخیر چند‌روزه می‌تواند منجر به حصول توافقی مطلوب‌تر شود. در مقابل عده‌ای بر تسریع در روند مذاکرات تأکید دارند. در شرایط حاضر دیدگاه اول پررنگ‌تر است. استدلالی كه این طیف مؤثر دارند این است که عجله در رسیدن به توافق باعث می‌شود تا كشور از اخذ نتیجه دلخواه و به تعبیر خودشان توافق خوب دور شود. به نظر می‌رسد پیگیری این سناریو به دو دلیل ممکن است نتیجه‌ای را که سازگار و هم‌راستا با منافع ملی کشور باشد، به دنبال نداشته باشد.
1- روسیه بخشی از راه‌حل در زمینه احیای برجام است، همچنان که بحران اوکراین تاکنون فرصت‌هایی را خلق کرده، این امکان وجود دارد که با تشدید رویارویی غرب با روسیه، این کشور خود را به‌عنوان راه‌حل از دسترس خارج کند و در نتیجه توافق ناخواسته با تأخیر مواجه شود.
2- این امکان وجود دارد كه میان روسیه و اوکراین آتش‌بس برقرار شود و در این صورت بخشی از التهابات موجود در بازار انرژی به‌خصوص افزایش قیمت نفت فروکش ‌كند.
اروپایی‌ها آن عجله و شتاب فعلی را برای توافق جهت حفظ تعادل بازار نفت دیگر نخواهند داشت و مهم‌تر از همه اولویت سیاست خارجی‌شان را برای حل منازعه اوکراین و روسیه خواهند گذاشت. به‌هر‌حال در هر دو حالت ایران فرصت ارزنده‌ای را که منافع مادی د‌رخور توجهی هم دارد، از دست می‌دهد. امروز این فرصت در اختیار کشور است که از محل فروش ذخایر فعلی نفتی‌اش رقمی در حدود سه میلیارد دلار بیشتر از هفته‌های گذشته درآمد کسب کند».
این تحلیل آمیخته با محاسبات غلط که ظاهراً اصرار دارد نیاز اورژانسی غرب را برآورده کند، در حالی منتشر می‌شود که اولاً آمریکا حاضر نیست لغو تحریم‌های اصلی در کنار ارائه تضمین معتبر درباره عدم تکرار عهدشکنی قبلی را بپذیرد و بنابراین، بازگشت در شرایط فعلی موجب تکرار خسارت‌های گذشته برجام خواهد شد. ثانیاً به هنگام بزک کردن اصل برجام نیز، طیف مدعی اعتدال و اصلاحات ادعا می‌کردند که با این توافق 150 میلیارد دلار درآمد بلوکه شده و 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به کشور خواهد آمد که گذر زمان، دروغ بودن این وعده‌ها را نشان داد. در عین حال ایران هم‌اکنون توانسته بدون اجرای برجام،
صادرات نفت خود را به 1/5 میلیون بشکه در روز برساند، ضمن این که همین مقاومت در کنار برخی عوامل دیگر موجب دو برابر شدن قیمت نفت شده است.

 ***************************************

روزنامه خراسان**

عقبگرد قیمت نفت تا کمتر از 100 دلار
فارس- قیمت نفت در ادامه روند کاهشی خود، دیروز با 7 دلار و 46 سنت افت به بشکه ای 99.44 دلار رسید. به گزارش خراسان، هر چند در ادامه مقداری تعدیل شد و به اندکی بیش از 100 دلار بازگشت. به نوشته رویترز، پس از این که روسیه سیگنال هایی از تمایل به از سرگیری توافق هسته ای ایران در کمترین زمان ممکن نشان داد، قیمت نفت دوباره کاهش یافته است. از طرفی، دلیل اصلی روند کاهشی قیمت نفت، مذاکرات آتش بس روسیه و اوکراین بوده که از نگرانی ها درباره اختلال در عرضه نفت کاسته؛ همچنین افزایش شمار مبتلایان به کرونا در چین نیز نگرانی درباره کاهش تقاضا را تقویت کرده است.
گام های نهایی برای تعیین تکلیف متقاضیان نهضت ملی مسکن
تسنیم- معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این که تاکنون بیش از پنج میلیون متقاضی در طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند،اظهار کرد: تاکنون بیش از 95 درصد پالایش‌های سه‌گانه که شامل سابقه مالکیت، فرم ج و تأهل است در ستاد وزارتخانه انجام شده است و متقاضیان پالایش‌ شده به استان‌ها برای پالایش شرط چهارم که سابقه سکونت در شهر مورد تقاضاست معرفی شدند.
پای «شاهین» به بورس کالا باز شد
مهر- هیئت پذیرش بورس کالای ایران از پذیرش محصول سدان تولیدی شرکت سایپا با نام تجاری شاهین در بازار اصلی این بورس خبر داد. این خودرو در بازار اصلی شرکت بورس کالا پذیرش شده و به این ترتیب سایپا می‌تواند از طریق بورس کالا شاهین خود را به بازار عرضه کند. این در حالی است که هنوز هیچ خبری از جزئیات و نحوه عرضه خودروی شاهین در بورس کالا منتشر نشده است. این در حالی است که در سال‌های قبل نیز سایپا عرضه خودروی سراتو را تجربه کرده بود که در کسری از ثانیه فروش رفت.

***************************************

روزنامه وطن امروز**

دستگیری تیم صهیونیستی توسط اطلاعات  سپاه
 جلوگیری از خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای فردو
اعضای یک شبکه که قصد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فردو را داشتند، توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند.  به گزارش تسنیم، اعضای یک شبکه که قصد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فردو را داشتند، توسط سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و بازداشت شدند.  رژیم صهیونیستی سال‌ها به دنبال خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فردو به عنوان یکی از مهم‌ترین تاسیسات هسته‌ای ایران بوده که تاکنون موفق نشده است. بنا بر گزارشی که صداوسیما منتشر کرده است، افسران رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند در یک روش جدید به یکی از کاربران قسمت IR6 نزدیک شوند و برای این کار در شناسایی‌های خود یکی از همسایگان این کارمند را جذب کرده و با دادن پول نقد و خریدن لب‌تاب، توکن و موبایل نحوه ارتباط‌گیری امن را به این فرد آموزش داده‌اند. سپس به کارمند تاسیسات جهت جمع‌آوری اطلاعات نزدیک می‌شوند. تمام دستمزدها به صورت نقد و ارز دیجیتال رد و بدل می‌شود تا مسیر شناسایی نشود. افسر جاسوسی اسرائیل ابتدا با پوشش یک شرکت هنگ‌کنگی و با کمک فرد واسط با کارمند فردو ارتباط می‌گیرد. در این ارتباط سفارش نرم‌افزاری می‌دهد و مرحله به مرحله در پروژه‌های مختلف به این مسؤول نزدیک‌تر می‌شود. فرد کارمند از هویت فرد جاسوس باخبر شده و با او همکاری می‌کند اما تمام این مراحل در تور اطلاعات سربازان گمنام سپاه قرار داشت تا به سرشبکه اصلی برسند. فرماندهی سپاه هسته‌ای با همکاری فرماندهی ضدجاسوسی اطلاعات سپاه توانست مانع یکی از خرابکاری‌های بزرگ در تاسیسات هسته‌ای فردو شود. این شبکه تلاش داشت قبل از تعطیلات عید نوروز اقدام خود را عملی کند. 
در پایان این گزارش عنوان شده است جزئیات تکمیلی درباره این شبکه تروریستی بزودی منتشر خواهد شد.
***
رئیس‌جمهور: 
سکوت کشورهای مدعی حقوق بشر در برابر اعدام بی‌گناهان محکوم است
رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت توجه شایسته به مسائل و موضوعات مربوط به جوانان و خارج شدن بخش جوانان از سایه بخش ورزش در وزارتخانه مربوط اظهار داشت: ترجیح دولت این است که بدون ایجاد ساختار جدید، سازوکاری چابک و کارآمد مثل «سازمان ملی جوانان» فعال شود که مسائل و نیازهای جوانان را در عرصه‌های مختلف پیگیری کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی روز دوشنبه در جلسه شورای‌ عالی جوانان با اشاره به اینکه مسائل مربوط به جوانان طیف وسیعی از حوزه‌ها از اشتغال، مسکن، ازدواج تا دانش‌افزایی، مهارت‌آموزی و ورزش برای سلامت جسمی را شامل می‌شود، اظهار داشت: شناسایی و بالفعل کردن استعدادهای جوانان در مسیر توانمندسازی آنان، سامان دادن ارتباط جوانان با سطوح مختلف حکمرانی و حمایت و هدایت جوانان در مسیر نقش‌آفرینی سازنده اجتماعی از جمله دیگر مسائل مربوط به این بخش از جمعیت کشور است که باید به شکل مناسبی سامان داده شود. رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید یک ساختار چابک و کارآمد، با لحاظ ماموریت‌های تعریف‌شده برای تامین نیازها و تحقق مطالبات جوانان ایجاد شود تا به شکلی واقعی و نه شعاری و نمایشی پیگیر مسائل جوانان باشد؛ ساختاری که بتواند ماموریت‌های مختلف تعریف‌شده در ساحت‌های متنوع را پیگیری کند. حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: ترجیح دولت این است که این سازوکار، بدون ایجاد یک ساختار جدید که نیاز به فرآیند قانون‌گذاری دارد، با تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم در دولت در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسد. رئیس‌جمهور همچنین درباره اعدام‌ بی‌گناهان در عربستان خاطرنشان کرد: اعمال استاندارد‌های دوگانه کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مفهوم حقوق انسان و همچنین سکوت و بی‌عملی کشورهای مدعی حقوق بشر در برابر این‌ گونه اقدامات، محکوم است و نشانه‌ای از دورویی این کشورها در بهره‌برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت‌های مستقل است. حجت‌‌‌الاسلام رئیسی افزود: سازمان‌های بین‌المللی و رسانه‌های آزاد و نهادهای ذی‌ربط باید سکوت خود را بشکنند. 
***
دستورات نوروزی رئیس  قوه‌قضائیه
پلمب انبار‌هایی که در آنها اقلام شب عید احتکار شده‌اند، طول نکشد
 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در جلسه روز گذشته شورای عالی قوه ‌قضائیه با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز و بهار طبیعت با تاکید بر اینکه باید برای تحکیم امنیت مردم و جامعه در این ایام اقدامات و تلاش‌های مضاعفی صورت گیرد، خطاب به دادستان‌ها و مسؤولان قضایی سراسر کشور دستورات مشخصی از جمله «کمک و مساعدت بیشتر به نیروی انتظامی و ضابطین جهت تقویت امنیت و آرامش مردم و جامعه» و «اجتناب از صدور مرخصی برای محکومان و زندانیانی که حضورشان در جامعه مضر و آسیب‌زاست» را صادر کرد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام اژه‌ای به دادستان‌ها و مسؤولان قضایی سراسر کشور دستور داد چنانچه حضور متهم یا محکومی در جامعه واجد ضرر و آسیب نیست در «تبدیل قرار آن متهم به گونه‌ای که به بازداشت او منتهی نشود» و «صدور مرخصی برای آن محکوم» نهایت مساعدت و ارفاق را لحاظ کنند. رئیس عدلیه همچنین با توجه به در پیش بودن تعطیلات به تمام واحد‌ها و مراکز قضایی دستور داد در «استقرار و نحوه عمل بخش‌های کشیک» نهایت دقت عمل را انجام دهند تا در پیشبرد کار و امورات مردم و ضابطین در ایام تعطیلات وقفه‌ای ایجاد نشود. رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به اقدامات دادستانی تهران در زمینه شناسایی، کشف و پلمب کالا‌های احتکاری اظهار کرد: پلمب انبار‌هایی که در آنها اقلام مورد نیاز مردم و شب عید احتکار شده‌اند، نباید طول بکشد و ضروری است دادستانی تهران با هماهنگی سایر مسؤولان و طبق قانون نسبت به فروش این اقلام و کالاها اقدام کند. رئیس قوه‌ قضائیه افزود: اگر در انبارها، کالا‌های احتکاری کشف شد و در همان ایام جامعه و بازار نیازمند آن کالای مورد نظر بودند، نباید زمان پلمب انبار کشف‌شده طول بکشد. 

***************************************

روزنامه ایران**

واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به اعدام شیعیان ‌عربستان:
دلارهای کثیف آل سعود زبان مدعیان حقوق بشر را بند آورد‌

آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان در پی‌ وقایع اخیر عربستان در پیامی اظهار داشت: خبر اعدام ده‌ها نفر از جوانان مسلمان در حجاز آن هم به شکل فجیع و بی‌رحمانه‌ای توسط آل‌سعود، قلب تمام مسلمانان آزاده را جریحه‌دار کرد.
به گزارش تسنیم، وی افزود: پیامبر اسلام مبعوث گشت تا کرامت انسان را به او بازگرداند و رحمانیت دین خدا را بر همگان ثابت کند اما می‌بینیم که در این عصر رفتارهای وحشیانه دوران جاهلیت به نام اسلام احیا شده است و با پشتیبانی عقیده تکفیر و حلال شمردن خون بی‌گناهان به بهانه‌های واهی، چهره پاک و پرمحبت اسلام را مخدوش کرده است.
مرجع تقلید شیعیان بیان کرد:‌ در این دوران که مستکبران، مجامع به اصطلاح بین‌المللی و مدعیان، از حقوق بشر فراتر رفته‌اند و فریاد دفاع از حقوق حیوانات سر می‌دهند در برابر چنین جنایت وحشیانه‌ای سکوت کرده‌اند و در حالی که تمام آزادگان عالم این کشتار وسیع و فاجعه‌بار را محکوم کرده‌اند گویا دلارهای کثیف آل سعود زبان‌شان را بند آورده است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: ما معتقدیم خداوند متعال این خون‌های به ناحق ریخته شده را همچون خون شهدای افغانستان، پاکستان، یمن، عراق، سوریه و دیگر بلاد اسلامی، بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و در روزگاری نزدیک به دست اولیایش انتقام خون آنان را خواهد گرفت. آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: خداوند ارواح مطهر این شهدا را با ارواح ملکوتی پیامبر و اهل بیت طاهرینش محشور گرداند و به خانواده‌ها و عموم بازماندگان خصوصاً مردم عزیز منطقه قطیف و إحساء اجر جزیل و صبر جمیل عنایت فرماید.

در جلسه شورای عالی فضای مجازی مطرح شد:
طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به سرانجام برسد

پس از هفته‌ها گمانه زنی درباره اینکه مرجع قانونگذاری درباره فضای مجازی کدام نهاد و مرجع قانونی در کشور است، سرانجام روز گذشته اعضای شورای عالی فضای مجازی در جلسه ای که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، بر شأن قانونگذاری مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به اینکه وظیفه قانونگذاری بر عهده مجلس شورای اسلامی است، طرح صیانت نیز در مجلس به سرانجام برسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، شورای عالی فضای مجازی در آخرین جلسه سال ۱۴۰۰ که روز گذشته به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، بررسی وضعیت فضای مجازی کشور را در دستور کار قرار داد و روند پیشرفت ایجاد شبکه ملی اطلاعات را پیگیری کرد که مقرر شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارش اقدامات سایر دستگاه‌ها را در جهت تحقق شبکه ملی به نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال آینده ارائه کند.
در این جلسه همچنین مقرر شد شرح وظایف کمیسیون‌های عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی آماده و به جلسه آینده این شورا ارائه شود.
در جلسه روز گذشته برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی طرح صیانت از فضای مجازی را که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، به بحث گذاشتند و اعضای شورا تأکید کردند چون وظیفه قانونگذاری به عهده مجلس شورای اسلامی است این طرح نیز بهتر است در مجلس به سرانجام برسد.
پیشتر هنگامی که بحث‌ها درباره محتوا و جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی مطرح شده بود، بسیاری جویای موضع دولت در این زمینه بودند. رئیس جمهور در جلسه 4 اسفندماه امسال به این مسأله واکنش نشان داد و با اشاره به سیاست دولت برای ارائه اینترنت با کیفیت و پرسرعت اظهارکرد: «وزارت ارتباطات مکلف است زیر ساخت لازم را برای استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، با کیفیت و پرسرعت فراهم کند.»
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با بیان اینکه اکنون تمام زندگی مردم به فضای مجازی وابسته شده است و اگر فضای مجازی نباشد، زندگی روزانه مردم لنگ می‌شود، اصل قانونگذاری برای این فضا را ضروری دانست و گفت که «محتوای طرح صیانت تغییر کرده اما اشکالاتی دارد.»

رئیس مجلس عنوان کرد
با  دورویی  در بحث حقوق بشر مخالف هستیم

در ابتدای جلسه دیروز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن اعدام دسته‌جمعی افراد بی‌گناه در عربستان گفت: ضروری است دولت‌های جهان دورویی و بی‌عملی را کنار بگذارند، این قبیل اقدامات غیرانسانی را محکوم کرده و مانع از تکرار چنین حوادث ناگواری شوند.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه گفت: اعدام دسته‌جمعی افراد بی‌گناه و مظلوم در عربستان سعودی مغایر با ابتدایی‌ترین حقوق انسانی افراد و رویه‌های حقوق بین‌الملل است و جمهوری اسلامی ایران این اقدام دردناک و ناگوار را بشدت محکوم می‌کند و ضروری است دولت‌های جهان دورویی و بی‌عملی را کنار بگذارند، این قبیل اقدامات غیرانسانی را محکوم کرده و مانع از تکرار چنین حوادث ناگواری شوند.
رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: واضح است که جمهوری اسلامی ایران با دورویی در بحث حقوق‌بشر مخالف است و در برخورد با مسائل انسانی معتقد به حفظ حقوق انسان‌ها در تمام کشورها و در هر سطحی است و برخوردهای تناقض‌آمیز و استفاده ابزاری از حقوق‌بشر را غلط و غیرانسانی می‌داند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات