صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۶۴۳

دستورات ویژه«رئیسی»در سال۱۴۰۰/«تغییر به نفع مردم» از شعار تا عمل

به نظر می‌رسد با گذشت بیش از هفت ماه، می‌توان نگاهی منطقی‌تر به آنچه طی این ماه‌ها رقم خورده است داشت.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت سال ۱۴۰۰ در حالی به پایان رسید که به لحاظ سیاسی قریب به هفت ماه از آن تحت مدیریت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم قرار داشت؛ هفت ماهی که در نوع خود دستاوردهای زیادی را به همراه داشت و مانند تمام دوران‌ها در سربالایی نقدها و گلایه‌ها نیز طی مسیر کرده است. اما آنچه اهمیت دارد این است، رئیس دولتِ مردمی که با شعار «تغییر به نفع مردم» وارد کارزار انتخاباتی شد و توانست اعتماد آنها را کسب کند و راهی پاستور شود، به چه اندازه توانست در ریل تغییر مسیر به نفع مردم حرکت کند؟
به نظر می‌رسد با گذشت بیش از هفت ماه، می‌توان نگاهی منطقی‌تر به آنچه طی این ماه‌ها رقم خورده است داشت. به هرحال در سال گذشته، دستوراتی از ناحیه رئیس‌جمهور و در جلسات دولت مورد طرح و بررسی قرار گرفت؛ در این راستا دستوراتی مانند کنترل و کاهش قیمت اقلام و کالاهای مصرفی و مورد نیاز، کاهش قیمت خودرو، آزادسازی سواحل، قوانینی در راستای حمایت از معلولین از این دست اقدامات هستند و بررسی این موارد بیشتر ذهن را به این حقیقت متبادر می‌کند که سال‌ها قبل هم اگر می‌خواستند، خیلی اتفاقات بهتری در کشور رقم می‌خورد و مردم کمتر احساس می‌کردند که مورد غفلت قرار می‌گیرند.


مشروحی از دستوراتِ مردمی، دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ بدین شرح است:

تأمین فوری اقلام درمانی به ویژه سرم و اکسیژن و چند شیفته شدن مراکز تزریق واکسن
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه ۱۹ مرداد ماه ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به تشدید وضعیت بیماری کرونا در کشور و افزایش شیوع و ابتلاء آن، دستورات فوری برای مقابله و مهار کرونا صادر کرد که تأمین فوری اقلام درمانی بالاخص سرم و اکسیژن، بازنگری در پروتکل‌های بهداشتی و تعیین ضمانت اجرا برای آن، تمهید واردات واکسن به میزان مورد نیاز به منظور قطع زنجیره انتقال تا قبل از آغاز فصل سرما، تأمین ارز لازم برای واردات واکسن بدون محدودیت از جمله دستورات مهم رئیس‌جمهور در این جلسه بود.
سازماندهی جدید ظرفیت‌های مردمی و نیروهای مسلح برای ارائه خدمات درمانی و اقدامات پیشگیرانه، باز طراحی و ارتقای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و اجرای آن، چند شیفته شدن مراکز تزریق واکسن به منظور پیشگیری از ازدحام و تسریع در انجام واکسیناسیون، اولویت در پرداخت مطالبات معوقه کادر درمان و افزایش نیروی انسانی کادر درمان با استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشکده‌های پزشکی و پرستاری و نیروهای داوطلب مردمی از دیگر دستورات رئیس جمهور در جلسه اضطراری ستاد کرونا بود.

تأمین بدون محدودیت ارز برای واردات واکسن
حجت الاسلام رئیسی در جلسه ۱۹ مرداد ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز پس از بحث و بررسی آخرین وضعیت تأمین منابع ارزی واردات واکسن کرونا، دستور داد: همه اقدامات و تمهیدات لازم برای تسریع در تأمین منابع لازم برای واردات واکسن به میزان مورد نیاز با اولویت به کار گرفته شود. در این جلسه همچنین دو موضوع تأمین نیاز ارزی کالاهای اساسی و نیز دارو، تجهیزات پزشکی و توزیع سریع کالاهای اساسی دپو شده در بنادر، در سطح کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، تأمین ارز این کالاها پیگیری شده و جریان انتقال و توزیع کالاها در سطح کشور بدون وقفه به گونه‌ای ادامه یابد که در آینده نزدیک شاهد بهبود وضعیت دسترسی به کالاها در سراسر کشور باشیم.
افزایش تعداد داروخانه‌های خاص برای بیماران کرونایی
در جلسه ۲۳ مرداد ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور، مقرر شد داروهای مورد نیاز در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم، ضمن اینکه لازم است نظارت لازم بر روند توزیع در این داروخانه‌ها صورت بگیرد.

تأمین بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی مدارس
رئیس جمهور در جلسه ۳۰ مرداد ستاد ملی کرونا تاکید کرد: برای بازگشایی مدارس ضروری است ضمن برنامه ریزی برای تداوم آموزش‌های مجازی، وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت و درمان پروتکل‌های بهداشتی لازم برای آموزش‌های حضوری را نیز تدوین کنند تا در صورت تمهید مقدمات لازم، به صورت تدریجی امکان آموزش‌های حضوری نیز فراهم شود.
ابلاغ آئین نامه بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه
با امضای «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور آئین‌نامه اجرایی مربوط به بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه پس از اصلاح، ابلاغ شد و بر این اساس، به منظور پرداخت مقرری بیکاری به مشمولین این آئین‌نامه، ردیف اعتباری در لوایح بودجه سنواتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان مقرری بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و صدا و سیما پیش‌بینی و متناسب با اعتبار تخصیص‌یافته و با رعایت قوانین مربوط برای واریز به حساب بیمه بیکاری افراد (صندوق بیمه بیکاری) به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود تا سازمان به حساب افراد مشمول پرداخت کند.
همچنین در صورت عضویت فرد در سایر صندوق‌های حمایتی، اشتغال در دستگاه‌های اجرایی و یا کارگاه‌های مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، احراز شرایط بازنشستگی و اشتغال به کار مجدد، مقرری بیکاری قطع می‌شود.
تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتن خدمات نازایی و ناباروری
همچنین در شهریورماه سال گذشته، هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تأیید شورای‌عالی بیمه سلامت کشور و به استناد بند (الف) ماده (۹) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور - مصوب سال ۱۳۹۵- تصویب کرد که خدمات نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار می‌گیرد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است استانداردهای ارائه خدمات مذکور را تدوین و ابلاغ نماید، دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور مکلف است دستورالعمل خرید راهبردی خدمات موضوع این تصویب‌نامه را ابلاغ نماید و بار مالی مورد نیاز برای اجرای این تصویب‌نامه از محل منابع مرتبط با ارائه خدمات نازایی و ناباروری در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین و به سازمان‌های بیمه‌گر پایه انتقال یابد.

دستور پیگیری حل مشکل آب خوزستان و دستور تشکیل شورای راهبردی برای خوزستان
رئیس جمهور ۵ شهریور در جلسه شورای اداری خوزستان گفت: باید با تلاش شبانه روزی نسبت به جبران عقب ماندگی‌ها اقدام کنیم و این کار با یک روحیه جهادی و بسیجی شدنی است و باید مانند دوران دفاع مقدس برای رفع موانع و مشکلات عمل کنیم. حل مشکلات استان و انجام کارها نیازمند این است که مدیران در استان مستقر باشند و با مدیران پروازی کار انجام نمی‌شود و باید در مورد مدیران پروازی تجدید نظر صورت گیرد.
وی تاکید کرده بود: تشکیل شورای راهبردی برای استان خوزستان که هم نمایندگان و هم مسئولین عالی رتبه استان و هم صاحب نظران در آن حضور داشته باشند برای پیگیری مسائل استان ضرورت دارد و این شورا کمک خوبی هم برای دولت است. ضمن اینکه زمینه‌های جذب سرمایه گذاری در استان هم حتماً باید پیگیری شود.

دستور پایش و راه‬ اندازی مجدد کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه‬ تعطیل در کشور
رئیس جمهور ۷ شهریور در جلسه هیئت دولت، با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های موجود حدود ۴۰ درصد از ظرفیت بخش تولید و صنعت معطل و بلااستفاده است، تصریح کرد: باید کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از صمت و اقتصاد ایجاد شود که ضمن پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ظرفیت‌های موجود، اما تعطیل یا نیمه تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کند و اینگونه اقدامات می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال رونق تولید را نیز به همراه داشته باشد.

موافقت با تأمین تجهیزات لازم برای تولید آمبولانس
با توجه به ضرورت تأمین امکانات بهداشتی و درمانی در شرایط حساس کنونی و همه گیری ویروس کرونا و به منظور ارائه خدمات زودهنگام و مدیریت حوادث در کشور با توجه به ناکافی بودن دستگاه‌های آمبولانس در مراکز پزشکی و همچنین مدیریت ارز کشور، هیئت وزیران ۱۰ شهریورماه، مجوز تأمین یک هزار دستگاه شاسی آمبولانس برای تولید آمبولانس، با رعایت آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو و از طریق هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی را صادر کرد.

اولویت دولت؛ پرداخت مطالبات معوقه معلمان و رسیدگی به کشاورزان است
رئیس جمهور ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در جلسه هیئت دولت با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و با تاکید بر ضرورت رسیدگی و حل مشکلات فرهنگیان، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی دستور داد: پرداخت مطالبات معوقه از جمله حق‌الزحمه معلمان را در دستور کار قرار دهد.
وی همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در کشور، بر تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت خسارات خشکسالی به کشاورزان و باغداران تاکید کرد.

دستور احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی به معاون اول در مهلت ۲۰ روزه
رئیس دولت سیزدهم، ۱۳ مهر ماه در جلسه ویژه با فعالان و پیشکسوتان محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی درباره احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی، به معاون اول خود مأموریت داد در قالب کارگروهی با حضور پیشکسوتان جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی در کشور و بسیج سازندگی سازوکار و ساختارهای احیای مأموریت‌های جهاد سازندگی با محوریت مردم در مدت بیست روز را بررسی و تدوین کند.
سرانجام با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور اساسنامه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی را که به تصویب شورای عالی اداری رسید ابلاغ کرد.

دستور تعیین تکلیف اموال تملیکی
رئیس جمهور ۱۶ مهر ماه نیز در بازدید از انبارهای اموال تملیکی استان بوشهر، با تاکید بر ضرورت مشخص شدن وضعیت اموال موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی، برای تعیین تکلیف اجناس موجود در این انبارها مدت زمان سه ماهه تعیین کرد.
اصلاح و ابلاغ مصوبه مربوط به واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۴ مهر ۱۴۰۰، به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با اصلاح مصوبه مربوط به واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور موافقت کرد و به موجب این اصلاحیه، میزان واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی مورد نیاز کشور از ۹۵ میلیون عدد به ۱۲۰ میلیون عدد افزایش یافت.

اصلاح و ابلاغ مصوبه واردات گوشت مرغ با ارز ترجیحی
هیئت وزیران در جلسه ۳ آبان ماه سال گذشته به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی، مصوبه مربوط به واردات گوشت مرغ با ارز ترجیحی را اصلاح کرد.
به موجب این اصلاحیه، وزارت جهاد کشاورزی مجاز شد به منظور ترمیم ذخایر راهبردی و تنظیم بازار گوشت سفید کشور، از طریق شرکت‌های مباشر دولتی و غیردولتی، نسبت به واردات ۱۲۵ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی و همچنین افزایش واردات تخم مرغ به ماهانه ۱۵ هزار تن به تناسب نیاز جامعه و بازار تا پایان سال ۱۴۰۰ با رعایت جز (۳) بند (ب) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از سرجمع اعتبارات ارز ترجیحی متعلق به این وزارتخانه اقدام کند. همچنین تعرفه واردات مرغ قطعه بندی شده موضوع این تصویب نامه ۴ درصد تعیین می‌شود.

اصلاح و ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال و نوجوانان
هیئت وزیران در جلسه‌ای که ۱۲ آبان ماه در پاستور تشکیل شد به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی در خصوص آئین نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان موضوع تبیین و تقسیم کار گروهی بین دستگاه‌ها و نهادهای مربوط برای تحقق اهداف قانون مذکور، آن را اصلاح کرد.
به موجب اصلاح این آئین نامه، مددکاران اجتماعی مراکز فوریت‌های اجتماعی در موارد ضرورت مداخله فوری جهت جمع آوری اطلاعات و حمایت از طفل و نوجوان، رأساً یا در صورت لزوم با همراهی مأموران انتظامی وارد محل زندگی یا کار افراد و یا محل تحصیل طفل و نوجوان می‌شوند و گزارش مربوط به همراه ضرورت مداخله فوری با رعایت ماده (۳۳) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به مرجع قضائی اعلام می‌کنند. همچنین هر یک از والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل و نوجوانان را برعهده دارند، موظفند شرایط و موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط را در مدرسه یا مرکز نگهداری فراهم آورند.

دستور رئیس‌جمهور به بانک‌ها برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها
رئیس جمهور ۱۳ آبان ماه در نشست شورای اداری استان سمنان با تاکید بر اینکه به هیچ وجه پیگیری مطالبات بانکی نباید موجب تعطیلی تولید و بیکاری کارگران شود، گفت: هیچ بانکی حق ندارد برای پیگیری مطالبات کارگاه و کارخانه‌ای را تعطیل کند، بانک‌ها می‌توانند دنبال مطالبات باشند ولی تعطیلی کارخانه‌ها خلاف سیاست‌های دولت و کشور است.
دستور به مرکز بررسی‌های استراتژیک برای آغاز مطالعات علمی جهت احیای زاینده‌‬ رود
دستور دیگری که از سوی رئیس دولت مردمی اعلام شد، آغاز مطالعات علمی جهت احیای زاینده رود بود. محمد صادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در پی مأموریت رئیس جمهور به مرکز بررسی‌های استراتژیک در جمع نمایندگان استان‌های سمنان، قم و اصفهان مبنی بر آغاز انجام مطالعات علمی در زمینه احیای زاینده رود از تشکیل کمیته و کارگروهی فعال برای رسیدگی به این مسأله خبر داد و گفت: این کارگروه تشکیل خواهد شد تا احیای زاینده‌رود و رفع مشکل مربوط به آن مثل فرونشست زمین در مناطق مرکزی کشور به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و یک طرح علمی و عملیاتی برای رفع آن تهیه شود.

ابلاغ مصوبه افزایش سرمایه بیمه فوت و حوادث بازنشستگان و مستخدمین رسمی دستگاه‌های اجرایی
۲۴ آبان ماه، هیئت وزیران با توجه به اتمام مهلت مقرر در تصویب نامه مربوط به بیمه فوت و حوادث بازنشستگان و مستخدمین رسمی دستگاه‌های اجرایی، ضمن موافقت با تمدید این مصوبه به مدت پنچ سال از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۰، با افزایش مبلغ سرمایه بیمه مذکور موافقت کرد.
بر این اساس، سرمایه بیمه برای هر نفر بابت فوت به هر علت و نقص عضو و یا از کار افتادگی دائم (کلی و جزئی) در اثر حوادث در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و حق بیمه ماهانه (مجموع سهم الشرکه دولت و ذی نفع) مبلغ ۹۰ هزار ریال برای هر نفر بدون در نظر گرفتن سقف سنی تعیین می‌شود و برای سال‌های بعد، سرمایه بیمه معادل نرخ ضریب افزایش حقوق کارکنان دولت و سهم الشرکه دولت و ذی نفعان بابت حق بیمه نیز به همین نسبت افزایش می‌یابد. حق بیمه سهم دستگاه‌های اجرایی نیز در سقف اعتبارات ابلاغی تأمین و پرداخت می‌شود.
همچنین به موجب اصلاح آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، اولویت بندی متقاضیان فاقد مسکن بر اساس میزان تقاضای متوسط هر استان در سامانه درخواست مسکن و براساس شاخص‌هایی از قبیل نداشتن سابقه مالکیت، مدت زمان سکونت، میزان درآمد و تعداد افراد خانوار انجام می‌شود. همچنین بهره مندی اشخاصی که مالک واحد مسکونی مشاعی هستند، براساس متراژ و مرغوبیت در شهرها و روستاهای مختلف تعیین می‌شود.
زنان مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، مردان مشروط به داشتن حداقل ۴۵ سال سن و بیماران خاص براساس ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشمول متقاضیان واجد شرایط این آئین نامه می‌شوند.
ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی
هیئت وزیران در جلسه ۲۶ آبان ماه نیز به منظور تأمین نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در خصوص آئین نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح آئین نامه مذکور موافقت کرد و به موجب این اصلاحیه، کمیته تخصیص اعتبارات جاری و عمرانی مصوب در بودجه عمومی دولت مکلف است براساس درخواست وزارتخانه‌های مجری از سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبار لازم را در ردیف بودجه سالانه دستگاه‌های مجری پیش بینی و نسبت به تأمین و تخصیص آن اقدام نماید.
دستور لغو منع تردد شبانه در شهرها
اواخر آبان ماه بود که رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا دستور داد: با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود.
هدف‌گذاری تأمین و تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ۱ آذر ماه ۱۴۰۰ نیز در توییتی خبر داد: تزریق حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در سه ماه با کار جهادی و مجاهدت دولت و مردم محقق شد.

واگذاری اموال مازاد دولت برای جبران کسری بودجه
رئیس جمهور ۹ آذر ماه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر اهمیت اجرای برنامه مولد سازی اموال مازاد دولت در تأمین بخشی از بودجه مورد نیاز کشور و جبران کمبود در منابع مالی، تاکید و تمام دستگاه‌های اداری را موظف کرد اموال مازاد را در مدت معین شناسایی و قیمت گذاری کنند و برابر مقررات به فروش رسانند.

دستور تهیه داروهای مورد نیاز بیماران SMA در اسرع وقت
رئیس جمهور ۱۰ آذر ماه در جمع خانواده‌های بیماران SMA پس از شنیدن دغدغه‌ها و نگرانی خانواده بیماران و گزارش وزیر بهداشت و مسئولین ذیربط در زمینه روش‌های تأمین دارو برای بیماران خاص از جمله SMA دستور داد، داروی مورد نیاز بیماران در اسرع وقت برای یک دوره زمانی میان‌مدت و بلندمدت تهیه و با سازوکار مناسب در اختیار خانواده بیماران قرار گیرد و همزمان مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان نیز، اثربخشی آن را مورد بررسی قرار دهند تا بعد از اتمام این دوره، تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.

تهیه لوازم توانبخشی مناسب برای معلولان
رئیس جمهور ۱۲ آذر ماه هم در دیدار با جمعی از معلولان با تاکید بر ضرورت تهیه وسایل آموزشی برای نابینایان و نیز تهیه لوازم توانبخشی برای معلولین خاطرنشان کرد: لوازم توانبخشی از جمله ویلچر و عصای مناسب باید برای معلولین تهیه شود و بهتر است که مسئولین مربوطه پیگیری کنند تا اینگونه لوازم در داخل کشور تولید شود.
وی همچنین بر اجرای قانون در زمینه استفاده معلولین از وسایل حمل و نقل (قطار و هواپیما) که به صورت تخفیف در نظر گرفته شده است، تاکید کرد و خواستار فعال شدن صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولین شد و مناسب‌سازی اماکن شهری و اداری را برای تردد آسان معلولین ضروری دانست.

ابلاغ مصوبه رایگان شدن خودپرداخت (فرانشیز) تست گلوبال تشخیص آزمایشگاهی کووید -۱۹
هیئت وزیران در جلسه‌ای که ۲۸ آذرماه تشکیل داد، به استناد بند (الف) ماده (۹) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و تأیید شورای عالی بیمه سلامت کشور، مصوب کرد: خودپرداخت (فرانشیز) آزمایش شایع (تست گلوبال) تشخیص آزمایشگاهی کووید -۱۹ در بخش بستری سرپایی با رعایت شرایط مقرر در مصوبه، تا سقف تعرفه بخش دولتی، رایگان و بطور کامل توسط سازمان‌های بیمه گر پایه پرداخت گردد.

دستور رئیس‌جمهور به بانک مرکزی جهت افزایش نظارت بر عملکرد بانک‌ها
رئیس جمهور ۱۳ دی ماه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر برای مهار رشد تورم و نقدینگی، از بانک مرکزی خواست با افزایش نظارت بر کار و عملکرد بانک‌های دولتی و خصوصی از خلق نقدینگی توسط بانک‌ها جلوگیری کند و با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید از بنگاه داری خارج شوند، ناترازی بانک‌ها را تهدیدی برای نظام بانکی دانست و گفت: این موضوع باید جدی گرفته شود.
وی همچنین دستور داد: بانک مرکزی در خصوص بهبود کفایت سرمایه برنامه عملیاتی ارائه و اجرای آن را پیگیری کند و همچنین پیگیری جدی حفظ ارزش پول ملی و نظارت بر بازار ارز را مورد تاکید قرار داد.

راه اندازی جشنواره خرید شفاف به منظور شفاف‌سازی نظام توزیع
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری ۲۱ دی ماه با بیان اینکه دو اقدام مهم در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، گفت: جشنواره خرید شفاف به منظور شفاف‌سازی نظام توزیع، نظارت کامل بر قیمت‌ها، حذف واسطه‌های زائد و کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده، از ۲۵ دی به مدت یک ماه در قالب اصناف منتخب، فروشگاه‌های مجازی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار برگزار می‌شود.
وی اظهار داشت: اقدام دوم نیز تأمین مالی زنجیره‌ای است که به‌جای شیوه سنتی دریافت تسهیلات مستقیم، فرایند تأمین مالی بنگاه‌ها به صورت پیوسته و در طول زنجیره‌های تأمین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمات صورت می‌گیرد که در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صمت و ۷ بانک عامل امضا شد که نشان دهنده هماهنگی تیم اقتصادی دولت است.
تصویب آئین‌نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق با توجه به سازوکار بازار در بورس
اعضای دولت در اواخر دی ماه، به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی در خصوص آئین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۴۴) قانون برنامه ششم توسعه موضوع تعیین قیمت خرید برق با توجه به ساز و کار بازار در بورس، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح آئین نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق با توجه به سازوکار بازار در بورس موافقت کردند و به موجب این اصلاحیه، وزارت نیرو موظف است به منظور افزایش بازدهی و ضریب بهره وری نیروگاه‌ها، نسبت به صدور موافقتنامه اصولی یا انعقاد قرارداد خرید برق برای طرح‌های احداث نیروگاه‌های جدید با بازدهی ۵۵ درصد تا ۶۰ درصد اقدام نماید. این وزارتخانه همچنین موظف است قیمت برق را با توجه به سازوکار بازار بورس تعیین کند.
همچنین با توجه به تأکید رئیس جمهور مبنی بر اجرای جامع و کامل قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و عملیاتی و اجرایی شدن مقررات قانونی مربوط به اشتغال و سهمیه قانونی استخدام معلولان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرده است.
دستور و ضرب الاجل ۲۰ روزه رئیس‌جمهور برای آزادسازی مناطق ساحلی
یکی از مهمترین دستورات رئیس جمهور در سال گذشته آزاد سازی مناطق ساحلی بود؛ «سید ابراهیم رئیسی» که بارها تاکید کرده بود، مصوبات و تصمیمات سفرهای استانی باید پیگیری و اجرا شود در روز نهم بهمن ماه به دستگاه‌های دولتی ۲۰ روز مهلت داد تا طبق دستور برای آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی حداقل ۶۰ متر از ساحل اقدام کنند.
‬آزادی سازی نوار ساحلی دریا به خصوص دریای خزر طی سال‌های گذشته از دغدغه‌های جدی ساکنان این مناطق بود که با دستور جدی رئیس جمهوری طی ۲۰ روز باید اجرایی می‌شد. رعایت حریم ۶۰ متری دریا و آزادسازی سواحل استان‌های شمالی از موضوعاتی بود که همواره مورد بحث و مطالبه مردم به خصوص مردم مناطق شمالی کشور بود، موضوعی که تا قبل از دستور مؤکد رئیسی رئیس دولت سیزدهم آنچنان که باید جدی گرفته نمی‌شد. با دستور رئیسی و مهلت داده شده، دستگاه‌های اجرایی با سرعت آزادسازی سواحل را آغاز کردند، قوه قضائیه و دستگاه‌های نظامی نیز در این موضوع همراه شدند و مردم هر روز از طریق رسانه‌ها شاهد آزادسازی بخش‌های وسیعی از سواحل بودند؛ این دستور رئیس جمهور با استقبال مردم هم مواجه شد.

تصویب برنامه ملی تقویت کسب‌وکار مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی
هیئت وزیران ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ با هدف بهبود وضع معیشتی و کسب و کار مرزنشینان، پیشنهاد مشترک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی را تصویب کرد. در این آئین نامه تلاش شده است با بکارگیری الگوهای تسهیل گر اشتغال و با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذی ربط، فرآیند بهبود معیشت مرزنشینان متناسب با ظرفیت‌های محلی آن منطقه طراحی و اجرا شود.
دستور رئیس‌جمهور به وزیر جهاد کشاورزی برای مدیریت قیمت اقلام خوراکی
رئیس جمهور ۱۲ بهمن هم در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حاضر شد و پس از ارائه گزارشی از وضعیت بازار اقلام خوراکی، بار دیگر رصد هفتگی وضعیت بازار را مورد تاکید قرار داد و از وزیر جهاد کشاورزی خواست اقدامات لازم را برای مدیریت قیمت اقلام خوراکی انجام دهد.
تصویب آئین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر در دستگاه‌های اجرایی کشور
هیئت وزیران در جلسه ۲ اسفندماه با پیشنهاد مشترک معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر آئین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی موافقت کرد و به موجب این آئین نامه، تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آنها، ستاد اجرایی و قرارگاه‌های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها، مشمول آئین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی کشور بوده و ملزم به اعمال تکالیف مقرر در آن هستند.
دستور رئیس جمهور به اجرای سند ملی بیماران نادر
رئیس جمهور در پیامی به مناسبت روز ملی حمایت از بیماران نادر ایران، همه دستگاه‌ها را موظف به اجرا کردن «سند ملی بیماران نادر» کرد.
دستور هشت ماده‌ای رئیس جمهور برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور
رئیس‌جمهور ۱۲ اسفند ماه در بازدید از شرکت ایران خودرو از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل صنعت خودرو قرار گرفت و در این زمینه ۸ دستور برای بهبود وضعیت خودرو سازی کشور و لغو افزایش قیمت خودرو صادر کرد.
کاهش ۵ الی ۱۳ درصدی قیمت لوازم خانگی
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ۱۷ اسفند ماه نمایندگان اصحاب رسانه را به ساختمان کوثر دعوت و در نشست خبری، اعلام کرد: پیرو فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص بازار لوازم خانگی در ماه اخیر شاهد کاهش ۵ الی ۱۳ درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل بودیم و از فعالان این عرصه تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنم که این مسیر به همین روال پیش خواهد رفت.
وی در این نشست اعلام کرد: پیرو دستور مکرر رئیس‌جمهور در خصوص مقابله با افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها جلسه مهمی در این خصوص برگزار شد و تأکید شد که در جهت کاهش برخی از قیمت‌ها و کنترل قیمت‌های کالاهای اساسی اقداماتی صورت بگیرد. در خصوص قیمت برنج مصوب شد که قیمت برنج خارجی کاهش یابد. در حوزه محصولاتی که تحت نظارت وزارت صمت است، ۴ هزار و ۵۰۰ قلم تصمیم‌گیری شد که با قیمت‌هایی نزدیک به قیمت تولید بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کالاها کاهش قیمت داشته باشند.
دستور راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز ساری در ۶ ماه آینده
رئیس جمهور ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در بازدید از نیروگاه نیمه‌کاره زباله سوز ۴۵۰ تنی ساری بر راه‌اندازی آن در شش ماه آینده تأکید کرد و گفت: راه‌اندازی و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به پسماند که با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد نباید دچار تأخیر شود چرا که موجب مشقت و اذیت مردم می‌شود و معاون اول خود را مأمور کرد قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.
واریز سود دو و نیم برابری سهام عدالت
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در اواخر اسفند ماه از آغاز واریز سود سهام عدالت خبر داد و در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: واریز سود سهام عدالت برای بیش از ۴۳ میلیون نفر آغاز شد و برای اولین بار سود هر نفر یکجا و پیش از پایان سال واریز می‌شود. مبلغ سود حدود سه برابر واریزی‌های قبلی است، حدود ۵۷۵ هزار تومان برای کسانی که سهام خود را تکمیل نکرده و بیش از یک میلیون تومان برای افرادی که سهم را تکمیل کرده‌اند.
آنچه در این گزارش لحاظ شد، گوشه‌ای از دستورات و تصمیمات دولتمردان در سال ۱۴۰۰ برای پیگیری مشکلات مردم بود؛ به هرحال برخی از این دستورات اجرایی و نهایی شد و انتظار می‌رود تصمیماتی هم که هنوز به منصه ظهور نرسیده در سال جدید با قوت پیگیری و اجرایی شود. مردم از دولتمردان تازه نفس خود می‌خواهند در تصمیمات و دستوراتی که صادر می‌شود شاهد تغییر به نفع آنها [مردم] و عمل به وعده‌های خود باشند، چنانچه رئیس دولت سیزدهم در اولین پیام نوروزی در مسجد جامع خرمشهر خطاب به مردم، گفت: امیدواریم که دولت ما دولت صادق‌الوعدی باشد. به وعده‌های داده شده در زمان خودش عمل شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات