صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۹۱

خطیب‌زاده در نشست خبری: آمریکا درباره مذاکرات هنوز تصمیم نگرفته است/ تا ابد صبر نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و سعی می کند که موضوعات باقی مانده را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.

آمریکا درباره مذاکرات هنوز تصمیم نگرفته است/ تا ابد صبر نمی‌کنیم

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص کارنامه‌ی دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال گذشته، گفت: کارنامه دستگاه دیپلماسی در سال گذشته در حوزه‌ی رفع تحریم‌ها، خنثی‌سازی تحریم‌ها و صیانت از منافع مردم، بسیار قابل قبول بود.

وی افزود: در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها کمک مؤثر دستگاه دیپلماسی برای ارتقای تجارت و مراودات عادی بخش‌های خصوصی و دولتی اعم از بخش‌های نفتی و غیرنفتی موفق بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سال گذشته سال سختی در موضوع کرونا و تأمین واکسن بود.

خطیب‌زاده افزود: در حوزه رفع تحریم‌ها نیز اقدامات گسترده‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی انجام شد و ماه‌ها مذاکره و ده‌ها جلسه در وین و صدها جلسه در تهران و رفت و برگشت‌های متعدد حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی بود.

آمریکا هنوز تصمیم سیاسی اش در مذاکرات را نگرفته / تا ابد صبر نمی‌کنیم

وی همچنین در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا گفت: آمریکا از این اقدامات متناقض زیاد کرده است. آنچه در خصوص یکی از هنرمندان ما رخ داد، یک نمونه از صدها هزار نمونه‌ای است که طی ۴۰ سال گذشته، آمریکا علیه ملت ایران انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا نشان داده از منظر واشنگتن همه چیز سیاسی است و هر زمان لازم باشد همه‌ی ارزش‌ها را قربانی اهداف سیاسی خود می‌کند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: آنچه در وین شاهد آن هستیم به خاطر رویکرد آمریکا است؛ آمریکا در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و تلاش می‌کند موضوعات باقی‌مانده را گروگان مسائل داخلی خود کند.

وی تاکید کرد: ایران نمی‌تواند تا ابد صبوری کند؛ اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در تشریح سفر اخیر «انریکه مورا» به تهران گفت: آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بودند که می‌خواستند با ما تبادل نظر کنند.

بیشترین ابتکارات را ایران در مذاکرات داشته است

خطیب‌زاده با بیان اینکه پاسخ ما به سوالات مطرح شد و درخواست ما نیز روشن بود، افزود: ما تلاش کردیم که به عنوان جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری را مجدداً ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: به شهادت آن‌هایی که پیام بردند و پیام آوردند تهران تا الان بیش‌ترین ابتکارات را داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت زندانیان ایرانی و آمریکایی گفت: منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم. موضوع زندانیان منوط به اقدامات طرف آمریکایی است.

بایدن می‌خواهد میراث ترامپ را طی کند

خطیب‌زاده در واکنش به برخی ادعاها در خصوص مذاکرات و موضوعات منطقه‌ای، گفت: اصلاً اینگونه نبوده که ما منطقه را به برجام متصل کنیم. انتقاع ایران از برجام مطابق توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مأموریت اصلی وزارت خارجه است.

وی افزود: الان در گام‌های پایانی، آمریکا تلاش می‌کند انتفاع چرخه‌ی اقتصادی ایران و انتفاع ایران از ابعاد مختلف برجام را مانع شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در نقطه‌ای هستیم که دولت بایدن می‌خواهد میراث ترامپ را طی کند یا به عنوان یک دولت نیمه مسئول عمل کند و توافق انجام شود.

خطیب‌زاده اظهار داشت: تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه جزو رویه‌های عادی در آمریکا شده است و آمریکا باورش شده که پلیس دنیا، قاضی دنیا و هیئت منصفه دنیا است! باورش شده که رئیس جمهور آمریکا رئیس‌جمهور کل دنیا است، باورش شده که قوانین داخلی آمریکا قوانین بین‌المللی است؛ هیچ کدام از این‌ها نیست و گردن کشی و زیاده خواهی جواب نمی‌دهد.

آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان

وی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: آمادگی داریم تاریخ گفتگوها مشخص شود و ادامه یابد و گفتگوها نیازمند دستورکار مشخص است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه نظرات خود را به صورت مکتوب به طرف سعودی داده‌ایم، اظهار داشت: مسائل اختلافی ما و سعودی روشن است و به رغم پرونده‌های اختلافی باید تلاش کنیم روابط خود را عادی کنیم. منتفع روابط عادی، مردم منطقه و دو کشور هستند.

آمریکا مسئول توقف مذاکرات است

خطیب‌زاده همچنین در خصوص چشم‌انداز توقف مذاکرات گفت: «بایدن» و کاخ سفید هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته اند و متأسفانه توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده اند و این همان رویکردی است که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی توسط آمریکا بوده است.

وی افزود: توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب بحث ما است و در همین چارچوب، دولتِ بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات است. راه‌حل این موضوع نیز در کاخ سفید است و باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تأیید اعضای ۱+۴ است، پاسخ منطقی بدهند.

خطیب‌زاده گفت: اگر آمریکا بداند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود «نه» رد می‌شویم و نه از خواسته‌های خود کوتاه می‌آییم، توافق بسیار در دسترس است.

از خطوط قرمز خود در مذاکرات عقب نشینی نمی‌کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره تأیید یا عدم تأیید ادعای برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر شرط آمریکا برای عقب‌نشینی ایران از پیگیری پرونده شهید سلیمانی، گفت: خیر؛ ایران از خطوط قرمز خود در مذاکرات هیچ وقت عقب نمی‌نشیند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت مردم افغانستان نیز گفت: افغانستان امروز با مشکلات زیادی روبرو است. دختران، زنان، کودکان و مردان و تمامی اقشار مردم افغانستان در فشار و سختی هستند.

خطیب‌زاده افزود: آقای امیرعبداللهیان در ملاقات‌های خود در چین اعلام کرد که پذیرفته نیست حقوق اولیه دختران و زنان افغانستان برای تحصیل نادیده گرفته شود.

وی با بیان اینکه هیئت حاکمه‌ی سرپرستی موقت افغانستان باید مسئولیت‌پذیر باشد و همه باید تلاش کنیم افغانستان از این دوران گذار عبور کند، اظهار داشت: برای ایران مردم افغانستان اولویت هستند و از همین باب است که در میانه زمستان سخت افغانستان تلاش کردیم به آن‌ها سوخت برسانیم و بازارچه‌های مرزی باز بمانند.

وزارت خارجه‌ی این جریان یا آن جریان نیستیم!

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در خصوص عدم تحقق مطالبات ایران در مذاکرات وین گفت: وزارت امور خارجه، وزارت همه است و وزارت خارجه‌ی این جریان یا آن جریان نیست! هم وزارت خارجه‌ی آن‌هایی است که موافق توافق هستند و هم وزارت خارجه آنهایی است که شاید موافق توافق نباشند.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه مسئولیت قطعی در حفظ و صیانت از منافع مردم را دارد، تاکید کرد: روابط دولت و مجلس و روابط وزارت خارجه و مجلس در بسیاری از ابعاد در مسیر همکاری است. شورای عالی امنیت ملی هم راهبری مذاکرات را دارد و در جلسات این شورا و کمیته‌ی هسته‌ای آن، رئیس مجلس حضور دارد.

وی افزود: امروز اگر پافشاری ما بر حقوق و منافع ملت ایران نبود، شاید در ماه‌های گذشته توافق نیم‌بندی حاصل می‌شد، از این رو همه را به خوانش غیرگزینشی دعوت می‌کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: جلسات منظم خصوصی و عمومی با حضور نمایندگان مجلس داریم و همه مسائل قابل طرح در همه جلسات بوده و پاسخ‌هایی داده شده است.

خطیب‌زاده در واکنش به تحولات اخیر پاکستان نیز گفت: از نزدیک اتفاقات پاکستان را رصد می‌کنیم و تحولات در کشور دوست و برادر پاکستان از اهمیت جدی برخوردار است.

وی افزود: البته در نظام پارلمانی پاکستان این تحولات طبیعی است و همه باید اطمینان حاصل کنیم مردم پاکستان بدون دخالت خارجی، سرنوشت کشور خود را رقم بزنند. ما هم روابط بسیار خوبی با دولت پاکستان داریم و در همین چارچوب تلاش کردیم روابط خود را حفظ کنیم.

واکنش دستگاه دیپلماسی به نشست‌های اخیر منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به برگزاری نشست‌های اخیر در منطقه نیز گفت: این نشست‌ها، نشست مطرودین منطقه‌ای و مطرودین از جامعه خودشان است که تلاش می‌کنند مشروعیتی که از مردم خود ندارند از بیگانگان گدایی کنند، اما نمی‌دانند بیگانه آنها را می‌خواهد که به اهداف خود برسد.

خطیب‌زاده افزود: موضوع اول جهان اسلام و حتی به رغم خیانت‌هایی که اتفاق می‌افتد موضوع فلسطین است. این موضوع نه فراموش می‌شود و نه با هیچ چیز دیگری جایگزین می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نقض آتش‌بس از سوی عربستان در یمن گفت: باید گزارش‌های تکمیلی در این خصوص را دریافت کنم. دولت نجات ملی هنوز اظهارنظری در این خصوص نداشته است و یا من ندیده‌ام.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران از آتش‌بس در یمن استقبال می‌کند. ماه‌ها بود که عربستان و ائتلاف را ترغیب می‌کردیم دست از محاصره بردارند. امیدواریم با تسهیل دسترسی‌های بشردوستانه، این روند تکمیل شود.

لزوم تقویت نهادهای قانونی در عراق

خطیب‌زاده در خصوص آخرین وضعیت عراق نیز گفت: سفارت ما در بغداد و مقامات در ایران تلاش کردند روند دموکراتیک در عراق تسهیل شود و باید تلاش کنیم نهادهای قانونی در عراق تقویت شوند. این موضوع کاملاً عراقی است؛ گفتگوها با همه طرف‌های عراقی هم با جدیت ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص علت جمع شدن چادر خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ وین گفت: این موضوع را باید از شهرداری وین بپرسید!

تاریخ سفر «اردوغان» به تهران قطعی نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت سفر «اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به ایران گفت: روابط ایران و ترکیه در چارچوب عادی خود در حال پیگیری است. تاریخ این سفر هنوز قطعی نیست و منتظر تأیید تاریخ توسط دوستان در آنکارا هستیم که به محض قطعی شدن اعلام می‌شود.

خطیب‌زاده در واکنش به بحران اوکراین نیز تاکید کرد: روسیه کشور همسایه ایران است. منطقه اوراسیا تحمل این خشونت و جنگ را ندارد و کل منطقه اوراسیا و بسیاری از نقاط جهان متأثر از این جنگ هستند و همه باید تلاش کنیم این جنگ به راه‌حل مبتنی بر گفتگو بینجامد.

وی همچنین در خصوص برگزاری جام‌جهانی فوتبال در قطر اظهار داشت: از قبل با دولت قطر گفتگوهایی داشتیم و مناطق آزاد ما، کیش و قشم تدارکاتی را دیدند که میزبان برخی از هواداران فوتبال باشند و امکانات خود را در اختیار بازیکنان قرار دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: همچنین در جریان سفر به سنگال دیدار کوتاهی با رئیس فدراسیون فوتبال این کشور برای برگزاری بازی‌های دوستانه داشتم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات