صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۷ فروردین ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

تحلیلی بر علل برخی نابسامانی‌ها در بازار

این روزها برخی جریانات که خود جزئی از بانیان وضع موجود هستند و حتی زمانی گرای تحریم ملت ایران را به اوباما دادند و ننگ قراردادهایی همچون «استات اویل» و «پژو» بر دامن آن‌هاست، طلبکارانه به میدان آمده‌اند و با اتکا به تورم موجود، بر طبل ناامیدسازی مردم از آینده می‌کوبند. هرچند سکوت این افراد درگذشته و ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی از سوی آن‌ها را نمی‌توان فراموش کرد، ولی بااین‌وجود به چند نکته پیرامون تداوم گرانی‌ها اشاره می‌کنیم؛

1- دور از انصاف است که همه چالش‌های اقتصادی یک دهه گذشته را گردن دولت سیزدهم بگذاریم و هم‌زمان انتظار داشته باشیم که ظرف شش ماه یا یک سال همه این مشکلات را مرتفع کند. بدیهی است که باید به دولت زمان و فرصت داد تا برنامه‌های مدنظرش را اجرا کند. 2- در ماه‌های گذشته، دولت با بودجه‌ای اقتصاد را مدیریت کرده که دخل‌وخرج آن بر اساس منویات دولت سابق طرح‌ریزی شده است. وقتی می‌توان قضاوت صحیحی از عملکرد دولت سیزدهم داشت که با مدیریت و برنامه‌ریزی خودش، بودجه را به عنوان زیربنایی‌ترین سند اقتصادی سالانه، تدوین و اجرایی کند. 3- مهار و کاهش تورم مستلزم اتخاذ برخی سیاست‌های پولی و مالی در یک دوره زمانی است تا درنهایت بتوان اثر این اقدامات را بر نماگرهای اقتصادی مشاهده کرد. بااین‌حال، طی ماه‌های گذشته، رشد فزاینده شاخص‌هایی مثل نقدینگی، پایه پولی، استقراض از بانک مرکزی و ... توسط دولت رئیسی کنترل شده است و قائدتاً مشاهده اثر آن بر تورم، نیازمند گذشت زمان است. 4- بخشی از مشکلات اقتصادی بالاخص در حوزه بازار متأثر از ضعف در سیستم نظارت و کنترل است و تردیدی نیست که باید دولت در این بخش بیشتر متمرکز شود. 5- برخی نیز با تمرکز بر درآمدهای نفتی، بیان می‌دارند که چرا این درآمدها وارد سفره مردم نشده است. این در حالی است که این منابع باید صرف بدهی‌های ارزی دولت و توسعه پروژه‌های سرمایه‌ای شود، نه اینکه به ریال تبدیل شده و به جیب مردم واریز گردد و درنهایت نیز با تشدید تورم، دودش به چشم همین مردم رود.

نکته پایانی: در شرایط فعلی باید محدودیت‌های دولت سیزدهم را در نظر گرفت و برای قضاوت صحیح از عملکرد دولت، مهلت و زمان کافی داد تا برنامه‌هایش را عملیاتی سازد. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                        

آتش در خانه عنکبوت!

صبح دیروز (جمعه) صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی یورش بردند و با پرتاب نارنجک آتش‌زا و شلیک گلوله، 344 نفر فلسطینی نمازگزار را زخمی کردند؛ این اقدام وحشیانه موجب واکنش فلسطینی‌ها و دیگر مسلمانان شد.

گزاره‌های خبری: 1- خبرگزاری شهاب دراین‌باره گزارش داده، نظامیان اشغالگر به کلینیک پزشکی مصلای قِبَلی در مسجدالاقصی یورش برده و مانع رسیدگی کادر درمان به مجروحان شده‌اند. 2- اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: «در برابر یاغیگری‌ صهیونیست‌ها و یورش به مسجدالاقصای شریف تنها ۲ گزینه وجود دارد؛ یا اشغالگری، ستمگری و قربانی کردن در مسجدالاقصی یا نگهبانی و تثبیت اسلامی بودن قدس و مسجدالاقصی.» 3- سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه نیز در سالگرد شهادت سرلشکر پاسدار محمد حجازی، به یورش صهیونیست‌ها به نمازگزاران فلسطینی واکنش نشان داد و گفت: «جوانانی که امروز در فلسطین با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کنند، سرمایه‌های نهفته درون فلسطین و نسل چهار و پنج هستند که تمام سیستم رژیم را به هم ریخته‌اند. یک نفر از این جوان‌ها تمام ارکان رژیم صهیونیستی را می‌لرزاند، بعد این‌ها سروصدا می‌کنند که می‌خواهند با ایران اسلامی بجنگند! کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند با این نظام الهی برخورد کنند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- تحولات اخیر فلسطین پس از آن آغاز شد که رافائل موریس، رهبر جنبش افراطی بازگشت به کوه معبد اعلام کرد که مراسم قربانی عید پسح یا فطیر را در مسجدالاقصی برگزار می‌کنند. 2- این جنبش در سال ۱۹۶۷ توسط فردی به نام «گرشون سالمون» یکی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی بنیان نهاده شد و خواهان تخریب مسجدالاقصی و اخراج تمام مسلمانان و مسیحیان از آنچه «سرزمین اسرائیل» می‌نامند، هستند. 3- این گروه‌های افراطی، تخریب مسجدالاقصی و ساخت معبد هیکل سلیمان را آغازگر جنگ آخرالزمانی آرمگدون می‌دانند. 4-دولت نفتالی بنت پس از عملیات‌های فلسطینی‌ها در روزها و هفته‌های اخیر، تا مرز انحلال دولتش پیش رفته و برای بهره‌گیری سیاسی از رأی یهودیان ارتدوکس افراطی، از وجود چنین حرکت‌های افراطی حمایت می‌کند. 5- آخرین عملیات فلسطینی‌ها در دایزنگوف تلاویو توسط یک جوان 27 ساله شکل گرفت که نشان می‌دهد که مقاومت در 74 سالگی خود از بین نرفته بلکه امروز نسل‌های چهارم و پنجم فلسطین وارد مدار مقاومت علیه صهیونیست‌ها شده‌اند. 6- واکنش همه گروه‌های فلسطینی و دیگر گروه‌های مسلمان سایر ملل اسلامی نشان می‌دهد، برخلاف عدول برخی سیاستمداران عرب از آرمان فلسطین، شاهد یک موج هویت خواهی دینی در میان ملت فلسطین هستیم و این مقاومت در سرزمین غزه باقی نخواهد ماند و به دیگر مناطق هم خواهد کشید.7- این حرکت ناشیانه صهیونیست‌ها در سالگرد نبرد سیف‌القدس در 2021 - که صهیونیست‌ها عاجزانه و ملتمسانه به دنبال آتش‌بس بودند - نشان داد که نفتالی بنت در مسیر نتانیاهو قدم گذاشته است که جز شکست، نتیجه‌ای برای او نخواهد داشت. 8- سخنرانی فرمانده نیروی قدس و واکنش وزارت خارجه کشورمان نشان می‌دهد که برخلاف دیگر سیاستمداران و دولتمردان خودفروخته، جمهوری اسلامی ایران همیشه حامی گروه‌های مقاومت بوده و خواهد بود.

نکته پایانی اینکه؛ همان‌گونه که فرمانده نیروی قدس به‌درستی اشاره کردند؛ عجز و ناتوانی صهیونیست‌ها در چند مدت اخیر و 4 عملیات فلسطینی در عمق سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها ضعیف‌تر از آن هستند که القا می‌کنند و کنشگری آن‌ها در این مدت مانند دست‌وپا زدن در باتلاقی است که هرلحظه در حال فرورفتن هستند. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼ اخبار

میراث دولت روحانی برای رئیسی!

دولت رئیسی شهریور سال گذشته وقتی روی کار آمد، با کسری بودجه 450 هزارمیلیاردی و بدهی 1500 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو بود. صادرات نفت هم 400- 500 هزار بشکه بود. هم‌زمان موعد بازپرداخت بیش از 54 هزار میلیارد تومان بدهی رسیده بود و باید ظرف چند ماه تا پایان سال پرداخت می‌شد. (ماهانه حدود 10 هزار میلیارد تومان). به این‌ها علاوه کنید، نقدینگی تقریباً 9 برابر شده که از مرز 4000 هزار میلیارد تومان عبور کرد و همچنان به‌عنوان موتور تورم عمل می‌کند. اداره دولت با چنان میراثی، بسیار دشوار است؛ اما دولت جدید موفق شد ضمن عبور از گردنه دشوار کسری مذکور، بخشی از بدهی‌ها را تسویه کند و ضمناً کمتر سراغ استقراض برود. گسترش دیپلماسی اقتصادی و افزایش چشمگیر صادرات نفتی و غیرنفتی در این دوره موجب شد حجم تجارت خارجی غیرنفتی در سال 1400 به میزان 101 میلیارد دلار، به آمار سال 96 که اوج اجرای برجام بود، نزدیک شود. این البته به معنای حل همه مشکلات اقتصادی و به‌ویژه رکورد تورمی موجود نیست؛ اما برآیند کلی نشان می‌دهد که مدیریت دولت، به ریل درست در دیپلماسی اقتصادی برگشته و تا حدود زیادی توانسته بر فشار تحریم‌ها چیره شود. برخی حامیان دولت سابق و بانیان برجام، بهتر از هر کسی می‌دانند که با بی‌عملی و فرصت سوزی؛ و تعلیق و انتظار؛ و اعتماد نا به‌جا به غرب عهد نشناس، چه بلایی به سر زیرساخت‌های اقتصاد کشور آورده‌اند و آباد کردن آن خرابی‌ها، چقدر زحمت می‌برد و زمان لازم دارد. (محمد ایمانی)

هندسه و نظم جدید جهانی

رهبر معظم انقلاب در ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ فرمودند: «وضعیتی که امروز در دنیا است یک وضعیت تحول است. اوضاع جهان در حال تبدیل به یک شکل جدید و هندسه جدید است». در ادامه رهبر انقلاب به چهار نشانه برای تغییر در هندسه جهانی، شامل بیداری اسلامی، شکست برنامه آمریکا برای تسلط بر منطقه غرب آسیا، آینده مبهم اتحادیه اروپا و افول وجهه‌ی آمریکا، اشاره فرمودند. چهار نشانه مورداشاره رهبر انقلاب را باید به‌مثابه چهار روند در نظر بگیریم؛ قطعاً روند هویت خواهی دینی و اتکای به اسلام فزاینده شده است و تبلور آن را در گسترش بیداری اسلامی و موفقیت‌های محور مقاومت (به‌ویژه در یمن و فلسطین) در منطقه به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد. برنامه‌ریزی سه لایه آمریکا شامل طرح خاورمیانه بزرگ، خاورمیانه جدید و جنگ نیابتی برای تسلط بر منطقه غرب آسیا کاملاً شکست‌خورده است و آمریکا در آستانه‌ی اخراج از منطقه قرار گرفته است. جنگ اوکراین مشکلات زیادی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای اروپا ایجاد خواهد کرد و این اتحادیه را در معرض فروپاشی قرار خواهد داد. درباره روند چهارم، افول وجهه جهانی امریکا کاملاً پُرشتاب و مشهود شده است. از یک‌سو متحدان آمریکا به این کشور بی‌اعتماد شده‌اند و از سویی ایالات‌متحده توانایی مدیریت بر پرونده‌های بزرگ را از دست داده است. با این شرایط جهان به مرحله خروج از پیچ تغییر در هندسه و نظم جهانی رسیده است. قدرت‌های جدید جهانی از شرق ظهور می‌کنند. از منظر سنن و قواعد الهی نیز این تغییر، محتوم به نظر می‌رسد؛ ان‌شاءالله. (رضا سراج)

تنها فردی که به فکر 20 سال آینده کشور است!

«محمدرضا باهنر» در مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: «درمجموع طبق آنچه حافظه تاریخی فعالان سیاسی اجازه می‌دهد، در طول ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته پیش نیامده که قوای سه‌گانه همدل و همسو کار کنند و بخش بزرگی از تاریخ انقلاب این‌گونه گذشته است. امروز یک موقعیت بسیار استثنایی است که از نظر گفتمان ظاهراً سه قوه در یک طیف هستند. باوجود مشکلات و انتقاداتی که به دستگاه‌های اجرایی وارد است، باید دست‌به‌دست بدهیم تا امیدهایی که رهبری به این نظام دارند تحقق یابد». باهنر در پایان تصریح کرد: «غیر از شخص رهبر انقلاب فردی را پیدا نکردم که به فکر ۲۰ سال یا ۴۰  سال آینده جمهوری اسلامی باشد. دیگرانی که خیلی به فکر آینده نظام هستند نهایتاً به هشت سال آینده یا امشب خود فکر می‌کنند».

اخبار کوتاه

رئیسی: اسب سرکش تورم را مهار کرده‌ایم/ رئیس‌جمهور گفت: «دستور کار اصلی دولت در زمینه معیشت در این ۸ ماه، مهار اسب سرکش تورم بود. ۴ سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشدهای اقتصادی منفی یا نزدیک به صفر، به قدرت خرید مردم آسیب‌های جدی زده است. نشان دادیم می‌توانیم سرعت تورم را کم و در ماه‌های آینده نیز کمتر و کمتر کنیم. البته این به این معنی نیست که در این مدت قیمت کالاها و خدمات افزایش نداشته است. دولت اقدام مؤثر در تداوم اصلاح سیاست‌های پولی- مالی و مبارزه با گران‌فروشی را با جدیت پیگیری خواهد کرد تا بتوانیم فشار گرانی بر معیشت مردم را به‌تدریج کم و کمتر کنیم».

نگاه بانک جهانی نیز به اقتصاد ایران مثبت شد!/ بانک جهانی که در سال گذشته رشد اقتصادی 2.4 درصدی برای ایران در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده بود، برآورد خود را به 3.7 درصد ارتقا داد. بانک جهانی همچنین نرخ تورم ایران در سال گذشته را 40.1 درصد برآورد و تخمین زده این نرخ در سال جاری به 37.6 درصد و در سال آینده به 34.8 درصد کاهش یابد. نگاه کارشناسی بانک جهانی به اقتصاد کشور نشان می‌دهد، مسیر اقتصادی که دولت جدید در پیش گرفته، مسیر بهبود اقتصاد کشور است و می‌بایست با قوت هر چه بیشتر ادامه یابد.

بیشترین جایزه اسکار 2022 به یک فیلم ضد شیعی رسید!/ فیلم سینمایی «Dune» (تل‌ماسه)، پرفروش‌ترین فیلم سینمایی هالیوودی، در مراسم «اسکار ٢٠٢٢» برنده ۶ جایزه شد تا بازهم به ما یادآوری کند که اسکار بیش از آن‌که جایزه‌ای هنری باشد، جایزه‌ای ایدئولوژیک است. در این فیلم، نویسندگان صراحتاً به امام زمان (عج) اشاره داشته و گام دیگری را در ذهنیت سازی منفی از منجی و موعود اسلامی با چاشنی «شیعه» برمی‌دارد. در این فیلم سینمایی، صریحاً از لفظ «مَهدی» و «لسان‌الغیب» صحبت می‌شود. این نشانگر این است که هالیوود در طی این سال‌ها به‌شدت پیگیر احادیث شیعه در زمینه مهدویت بوده است.

افشاگری نماینده مجلس از مافیای خودرو!/ «جلال رشیدی کوچی»، نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: «بحث ارز بحث الکی است که برخی‌ها می‌گویند. یکی از واردکننده‌های خودرو به من گفت سالی ۷۰ هزار خودروی کیا، هیوندا و تویوتا وارد می‌کنم و تا ده سال خدمات پس از فروش را تضمین می‌کنم... پولش را هم به تومان بدهید، نه دلار! تا وقتی منِ رشیدی هم نماینده مجلس باشم، هم در مجمع باشم و در هیئت‌مدیره فلان خودروسازی هم باشم و تصمیم هم بگیرم، هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد!».

رسانه صهیونیستی: اسرائیل نفسهای آخر را میکشد/ نشریه صهیونیستی هاآرتص نوشت: «اسرائیل نفس‎های آخر را می‌کشد. به نظر می‎رسد ما با سخت‎ترین ملت در طول تاریخ روبرو هستیم و چاره‎ای جز اعتراف به حقوق آنان (فلسطینیان) و پایان اشغالگری نداریم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات