صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۰۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۸ فروردین ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) آن كسانى كه از لحاظ امكانات مالى يك برجستگى‌اى دارند، بايستى يك اوجى از ايثار نشان بدهند. امام مجتبى علیه‌السلام یک مرتبه نصف اموالش و یک‌بار تمام اموالش را بخشید. «خرج من جميع ماله» توى روايت آمده، همه‌چیز را بخشید. (27/11/1366) *ولادت کریم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و سبط اکبر نبی اکرم (ص) مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

نترسید و نترسیم و نترسانیم!

«بنی گانتس» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی ادعا کرد این رژیم سامانه دفاع موشکی لیزری جدید، موسوم به پرتو آهنین را با موفقیت آزمایش کرده که قادر است انواع خمپاره‌ها، راکت و موشک ضدتانک را قبل از رسیدن به هدف، رهگیری و منهدم کند. متعاقب این خبر، گروهی برآشفته و این اقدام صهیونیست‌ها را سبب تغییر موازنه قوا در منطقه به سود رژیم اشغالگر دانسته و با دستپاچگی توصیه کرده‌اند تا فرصت هست برای جلوگیری از مواجهه با این رژیم، باید برجام را به نتیجه رساند!

نکات تحلیلی: 1- روزنامه صهیونیستی هاآرتص ادعاهای سران خود علیه ایران را پوشالی توصیف کرده و می‌نویسد: «رجزخوانی‌های تل‌آویو در خصوص ایران، سیاست خارجی نیست، فقط لاف زدن است. گاهی یک حکومت فقط باید سکوت کند!». پیشتر نیز شبکه 12 تلویزیون این رژیم به نقل از «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نوشته بود: «این ادعا که ما قادر به تهاجم به ایران هستیم، یک لاف بی‌جاست. چنین رفتارها و لاف‌هایی بیش از آنکه نشانگر قدرت باشد، بیانگر ضعف ما است. بسیاری از اعضای عالی‌رتبه سابق مؤسسه نظامی اسرائیل هم همین نظر را دارند». 2- جنگ اوکراین نیز ناتوانی آمریکا از حمایت متحدان منطقه‌ای‌اش را آشکار ساخت. فارن پالیسی می‌نویسد: «تاریخ‌مصرف دوستی آمریکا با دوستانشان در خاورمیانه تمام شده است؛ امریکا دیگر توانایی تعهد به دفاع از پیروانش را ندارد. ناتوانی در حمایت از زلنسکی در مقابل پوتین بارزترین نمونه‌ای است که می‌تواند در مورد اسرايیل نیز اتفاق بیفتد». 3- نفتالی بنت و پائیز لاپید بارها به‌صراحت گفته‌اند که رژیم صهیونیستی به هیچ توافقی که با تهران منعقد شود، متعهد نخواهند بود؛ ژانویه گذشته نخست‌وزیر این رژیم گفت که «اسرائیل به آنچه در توافق احتمالی نوشته شود، متعهد نخواهد بود و همچنان با حفظ آزادی کامل، هر جا و هر زمان، بدون هیچ قیدوشرطی اقدام خواهد کرد»؛ بااین‌وجود معلوم نیست برجام چگونه می‌تواند تضمینی در مقابل دشمنی این رژیم در قبال ایران باشد. علاوه بر این، توافق برجام در سال ۲۰۱۵ نیز به‌هیچ‌وجه از دشمنی این رژیم نسبت به ایران نکاست.

نکته پایانی: جنگ اوکراین آخرین میخ به تابوت جهانی‌شدن و نظم نوین آمریکایی بود؛ تابوتی که خیلی وقت پیش در عراق و افغانستان ساخته شد و حالا رویای خاورمیانه بزرگ را با خود به گور می‌برد. رژیم صهیونیستی نه در مقطع فعلی، بلکه بیش از چهل سال است که درباره جمهوری اسلامی ایران لاف میزند؛ چیزی که شهید سلیمانی بیش از همه بر آن آگاهی بود و به تجربه گفت که «میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد، در خود فرصت‌ها نیست؛ اما شرط آن، این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم». (نویسنده: حسین حسینی‌نژاد)

▼گزارش روز                           

ایستگاه تخریب!

«فیاض زاهد» فعال اصلاح‌طلب و از مشاورین اقتصادی در دولت روحانی طی یادداشتی (27 فروردین) در روزنامه اعتماد با عنوان «فردا بهتر از امروز نیست»، با سیاه نمایی تمام از وضع موجود کشور، نوشت: «خطر بیخ گوشمان است… تجربه‌های تاریخی می‌گوید وقتی ملتی به چنین مرحله‌ای می‌رسد، فقط خدا باید یاری کند تا بتواند ثبات و ماندگاری خویش را حفظ کند. لذا مرا امید آن است که همان میراث برشمرده به‌وقت مصیبت به داد رسد!».

گزاره‌های تحلیلی: بانیان و مسببان اصلی مشکلات موجود به‌جای عذرخواهی از مردم، با توهین به فهم و شعور آنان، ژست کارشناس و صاحب‌نظر به خود گرفته‌اند؛ دیروز رسانه‌های مکتوب و مجازی جریان اصلاحات پر بود از این ادبیات کارشناسانه! 1- روزنامه شرق نیز در یادداشت دیروزش با عنوان «حالا که روحانی نیست» به قلم علی ربیعی، سخنگوی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت روحانی نوشت: «شاید یکی از خصوصیات منحصربه‌فرد دولت روحانی در تاریخ سیاسی ما، حجم بالای نقد و انتقادات به دولت بود… من از منظر مطالعات اجتماعی این هجوم و آن بردباری را (با توجه به همه فشارها علیه دولت‌ها)، پدیده‌ای به نفع ثبات و پویایی کشور می‌دانستم؛ چراکه بخشی از جامعه این‌چنین تخلیه می‌شد. چندی پیش در قالب یک جمله طنزگونه خواندم وقتی دیگر روحانی نیست، به چه کسی ناسزا گفته می‌شود؟!». 2- خبرآنلاین هم از قول فرزانه ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی آورد: «مدیران دولت سیزدهم فاقد حداقل‌های تجربه و تخصص برای مدیریت هستند. افرادی که لایق نشستن بر پست‌هایی که نیازمند تخصص است، نیستند. با فامیل بازی در دولت با سرنوشت کشور بازی می‌کنند. افرادی بر مسند امور اجرایی کشور در وزارتخانه‌ها هستند که بلاتکلیف بوده و تنها می‌خواهند امروز را به فردا برسانند و نداشتن برنامه در ساختار اجرایی مشهود است». 3- محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز دو روز پیش در گفتگو با نامه نیوز اضافه کرد: «ما که از فعالان سیاسی هستیم، زبانمان مو درآورد از بس درباره مسائل مختلف هشدار دادیم؛ اما وقتی می‌بینیم دولت کاملاً بی‌خیال است، خسته شده‌ایم و دیگر حرف نمی‌زنیم؛ چون فایده‌ای ندارد. آقایان با این رفتارشان به منتقدان بی‌حرمتی می‌کنند!».

گزاره تحلیلی: «بی‌سواد، بی شناسنامه، مزدور، انقلابیون نفهم، یک‌مشت لات، کاسب تحریم، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند» بخشی از پاسخ‌های ناصواب رئیس‌جمهور قبل نسبت به منتقدانش است؛ بااین‌حال حامیان همان رئیس‌جمهور، امروز به‌جای بررسی و آسیب‌شناسی دلایل رویگردانی جامعه از آنان، در شرایطی که چراغ امید و اعتماد در دل مردم روشن شده و به‌موازات آن عصبانیت و یأس غرب از وحدت مسئولان کشور و پایمردی و تأکید بر اصول بنیادین انقلاب و پیوند همدلی کارگزاران کشور در هر سه قوه با مردم را نظاره می‌کنند، تخریب حداکثری را در پیش گرفته‌اند! ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی، بی‌تقوایی سیاسی در شکل عیان خود، سیاه نمایی، ترویج و القای ناکارآمدی دولت سیزدهم و تحریک و تهییج افکار عمومی برای مقابله با نظام ازجمله این امواج خط تخریبی است. حقیقت این است که با درک صحیح از شرایط فعلی کشور و به‌ویژه تحرک و روحیه جهادی رئیس‌جمهور و دولت جدید در پیشبرد منافع ملی، ملت ایران در ایستگاه تخریب منفعت‌طلبان توقف نخواهد کرد. (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ اخبار

نماینده مجلس: حیات جریان غرب‌گرا در جنجال‌آفرینی رسانه‌ای است!

«زهره الهیان» با اشاره به حاشیه‌سازی‌های جریان غرب‌گرا با محوریت زنان، اظهار داشت: «بحث زنان و پیگیری مطالبات جامعه‌ بانوان موضوعی است که متأسفانه ۸ سال دولت آقای روحانی و جریان غرب‌گرا به‌نوعی راجع به آن وقت‌کشی کردند و به‌جای اینکه به متن مشکلات جامعه زنان پرداخته شود به حواشی پرداخته شد. موضوعاتی از قبیل ورود زنان به ورزشگاه‌ها ۸ سال معطل نگاه داشته شد و علی‌رغم جنجال‌های رسانه‌ای در مورد لزوم ورود زنان به ورزشگاه‌ها، تلاشی در جهت ایجاد زیرساخت مناسب برای این امر را شاهد نبودیم و دولت آقای روحانی اقدامی دراین‌باره انجام نداد و بیشتر تلاش کرد تا در این حوزه حاشیه‌سازی و جاروجنجال رسانه‌ای کند. مطالبات اساسی زنان مثل مسائل اقتصادی، معیشت و اشتغال زنان و رفع موانع فرزندآوری زنان در طول این سال‌ها پیگیری نشد و به‌ جای پیگیری جدی این مطالبات تلاش شد که فضای روانی جامعه به سمت جاروجنجال رسانه‌ای سوق داده شود و این جریان اساساً حیات خود را در جنجال‌های رسانه‌ای جست‌وجو می‌کند».

گام پایانی برای توافق پادمانی ایران با آژانس!

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگو با العالم در خصوص انتقال برخی تأسیسات هسته‌ای از مجموعه تسای کرج به نطنز، گفت: «برای توسعه و تولید ماشین‌های سانتریفیوژ، تأمین و امنیت برنامه‌های کلی داریم؛ از همین رو متأسفانه به دلیل عملیات تروریستی که علیه تسای کرج صورت گرفت، مجبور به تشدید تدابیر امنیتی شدیم. ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ به دلیل اهمیت بالایی که دارد به مکانی امن‌تر جابه‌جا شدند و اکنون نیز در حال کار می‌باشد». سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره سفر گروسی به تهران و مذاکرات وین نیز اظهار کرد: «مذاکرات را وزارت خارجه دنبال می‌کند، در بخشی از مذاکرات در یک یا دو ماه گذشته موضوع مسائل باقی‌مانده پادمانی هم مطرح بود که بنده سفر کردم و ملاقات‌هایی هم داشتیم، درنهایت به چارچوبی رسیدیم تا موضوعات با سرعت حل‌وفصل شود که در راستای آن بیانیه‌ای 4 بندی منتشر شد که سه بند آن اجرا شده است. درواقع اواسط اجرای بند سوم هستیم. بعدازآن عملاً زمینه برای ارائه گزارش آژانس به شورای حکام در ماه ژوئن فراهم می‌شود، این زمان‌بندی‌ای بود که صورت گرفته و اصرار ما هم این بود تا قبل از ژوئن و زمان گزارش آژانس منتشر شود. انتظار ما این است که اگر تفاهمی باشد، عملاً نباید سؤالی در رابطه با مسائل گذشته باقی بماند».

طرحی با عنوان «من یک انقلابی هستم» در نیروی انتظامی!

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در حاشیه سفر به استان خراسان شمالی به موضوع برخورد با اراذل‌واوباش در سطح کشور توسط پلیس نیز اشاره کرد و گفت: «در حوزه برخورد با اراذل‌واوباش، پلیس با قدرت ورود کرده و با افرادی که امنیت و آرامش مردم عزیز را مختل کرده بودند برخورد لازم صورت گرفته است». سردار رضایی با اشاره به اینکه هزینه ارتکاب جرم بازدارنده نیست، افزود: «کار جمعی و وحدت کلمه چه در حوزه انتظامی و چه در حوزه قضائی باعث خواهد شد تا مردم عزیز هیچ‌گونه دغدغه‌ای در بحث جرائم نداشته باشند». این مقام ارشد انتظامی در کشور ادامه داد: «پلیس با شعار من یک انقلابی هستم در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی ورود کرده و با توجه به توطئه‌هایی که در این رابطه وجود دارد و دشمنان ارزش‌های ما را هدف قرار داده‌اند، لازم است تا علما و روحانیون عزیز بیش‌ازپیش پلیس را یاری کنند».

ارزهای آزاد شده کجا می‌رود؟

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «ارزهای آزاد شده ایران در دیگر کشورها، در سه بخش در اختیار بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و دولت قرار می‌گیرد تا بر اساس سیاست و برنامه مشخص هزینه شود. اگر ارزی آزاد شود، برای کمک به پیشرفت پروژه‌های عمرانی، کارهای زیرساختی و رفع مشکلات مردم تزریق می‌شود و این موضوع کاملاً روشن است». گفتنی است، رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان نظام (23/1/1401) تأکید کردند، اگر گشایش ارزی به وجود آمد، نباید این پول صرف واردات بی‌رویه شود. «این پول‌ها باید صرف کارهای زیربنایی مثل حمل‌ونقل ریلی، حل مشکل آب کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌های ارتباطی با کشورهای همسایه و نوسازی صنایع شود. نه اینکه تا پولی گیرمان آمد دوباره راه واردات کالاهای لوکس آغاز شود».

اخبار کوتاه

رئیسی: محکوم به موفقیت هستیم!/ رئیس‌جمهور در نشست با علما و روحانیون گفت: «با وجود همه مشکلات و موانع موجود، هر چه به‌پیش می‌رویم آینده را بیش‌ازپیش روشن و امیدوارکننده می‌بینم. احیای امید و اعتماد عمومی با اقدام و عمل شدنی است، محکوم به موفقیت هستیم؛ نه می‌توانیم توقف کنیم و نه اجازه عقب‌گرد داریم».

برنامه اصلاح‌طلبان علاوه بر تخریب دولت چیست؟/ اصلاح‌طلبان هم‌زمان با آغاز عملیات نقد دولت، برخی چهره‌های خود را برای ایفای نقش و برنامه‌ریزی برای آنان جهت دو انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، فعال ساخته‌اند. در همین رابطه گفته می‌شود که اسحاق جهانگیری ضمن تشکیل تیمی، فعالیت‌های خود را برای کنشگری آتی خود تدوین و تنظیم کرده و به کمک یکی از پژوهشگران حوزه فضای مجازی در حال منسجم سازی شبکه رسانه‌ای- سیاسی خود است.

شبکه آمریکایی: روسیه راه دور زدن تحریم‌ها را از ایران می‌آموزد!/ سی‌ان‌ان گزارش داد: «ازآنجایی‌که روسیه تقریباً تمام بخش‌های اقتصاد خود را با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کرده، ممکن است مجبور شود به یک متحد قابل‌اعتماد با بیش از چهار دهه تجربه در زمینه مقابله با تحریم‌های غرب روی بیاورد. یکی از راه‌هایی که روسیه می‌تواند یاد بگیرد که از تحریم‌های احتمالی نفت خود جان سالم به در ببرد، جابه‌جایی کشتی‌ها و تغییر نام تجاری آن‌هاست، تاکتیکی که ایران از آن استفاده کرده است».

قیام مسلمانان در سوئد!/ بعد از اینکه «راسموس پالودان» رئیس یکی از جنبش‌های افراطی سوئد قرآن کریم را آتش زد، این کشور به صحنه تظاهرات و درگیری تبدیل شد. در درگیری شهرهای مختلف سوئد تاکنون ۱۲ پلیس مجروح شده و چند نفر از معترضان بازداشت شده‌اند. نخست‌وزیر سوئد در واکنش به اعتراضات گفته: «در سوئد، مردم اجازه دارند نظرات خود را بیان کنند، خواه نظراتشان خوب باشد، خواه بد. این بخشی از دموکراسی ماست».

چین برای خرید نفت ایران چقدر تخفیف گرفته است؟/ خبرگزاری دولت گزارش داد: «ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۳۳۷ میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده که از این محل ۲۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. هر بشکه نفت ایران به چین در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۵۶ دلار و امسال به قیمت هر بشکه ۹۷ دلار به فروش رسیده که با توجه به میانگین قیمت نفت، ارزان‌فروشی اتفاق نیفتاده است».

مشتریان اصلی کالاهای ایرانی در 1400!/ کشورهای عربی و آفریقایی مشتریان پروپاقرص کالاهای ایرانی هستند. مقاصد عمده صادراتی ایران طی سال ۱۴۰۰به ترتیب رتبه، عراق، امارات، عمان، غنا و آفریقای جنوبی بوده‌‎اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات