صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۷۰۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۹ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) «محاسبه نفس» خیلی چیز خوبی است. انسان باید خود را محاسبه کند، بعد یکی یکی از انجام گناهان خود کم کند. ما به بعضی از گناه‌ها عادت کرده‌ایم - گاهی انسان پنج تا، شش تا، ده تا گناه را عادت کرده - همت کنیم این‌ها را یکی یکی کنار بگذاریم؛ این نقاط ضعف را یکی یکی کم کنیم. (۲۳/۰۱/۱۳۹۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

همه باید به دولت کمک کنیم

مروری کوتاه بر سرخط اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منسوب به برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی نشان از وجود سه رویکرد در قبال دولت سیزدهم و سیاست‌های آن دارد؛

نکات تحلیلی: 1- رسانه‌ها و جریان‌هایی که مخالفت آشکاری با دولت و هر نوع اقدام آن دارند. مرز فعالیت این دسته تنها بر مدار نگاه سیاسی و تداوم رقابت جناحی و البته مخالفت با رقیب می‌چرخد! در این هشت ماهی که دولت بر سر کار است، هرروز در رسانه‌های منسوب به جریان‌های موسوم به اصلاحات و اعتدال، سوژه‌پردازی‌هایی می‌شود که آورده‌ای جز سیاه‌نمایی دیده نمی‌شود. این در حالی است که دولت سابق که مطبوع نظر آن‌ها بود، تا لحظه آخر، خود را مسئول و پاسخگو ندانست و همواره دولت گذشته را مقصر وضع موجود معرفی می‌کرد! 2- گروه دوم، رسانه‌ها و گروه‌هایی هستند که تا دیروز خودشان را در مجموعه‌ای بزرگ تعریف می‌کردند که دولت کنونی را متعلق به آن می‌دیدند؛ اما امروز با روشن شدن جهت‌ها، سیاست‌ها و ساختار و سازمان دولت، چون به‌اندازه‌ای که می‌پنداشتند، نتوانستند از مواهب و مناصب قدرت برخوردار شوند، خود را در مقابل دولت تعریف و بر تنور نقدها و سیاه‌نمایی‌ها و ناامیدسازی جامعه از دولت می‌دمند. پاره‌ای از رادیکال‌های موسوم به انقلابی و جریان انحرافی را در این دسته‌بندی می‌شود گنجاند. رسانه‌های منسوب به این جریان‌ها بیشتر سودای قدرت دارند.3- دسته سوم نگاهش فراتر از نگاه دشمنانه، جناحی و رقابتی به دولت کنونی است و اساساً دولت را با هر گرایش و دیدگاهی نماینده ملت می‌داند که وعده‌هایی به مردم داده و باید امروز همه برای تحقق آن وعده‌ها و شعارها و راهبردها، زمینه‌سازی و به دولت کمک کنند. این رویکرد به دنبال موفقیت دولت است و در تحلیل‌های خود متوجه حساسیت و اهمیت شرایط و تنگناهایی که دشمنان برای آن ساخته و می‌سازند، هست. رسانه‌ها و جریان‌هایی که با دیدگاهی فرصت‌محور به دولت‌ها با هر نوع گرایش و رویکردی نگاه می‌کنند، معتقدند فرصتی که در اختیار دولت‌ها قرار دارد، تنها باید مصروف کار برای گره‌گشایی و ایجاد وضعیت مطلوب برای مردم گردد. فرصت تازه شدن دولت‌ها اگر توأم با نوآوری و خلاقیت به‌منظور خدمات‌دهی بی‌منت و مسئولانه به مردم نشود، واجد هیچ ارزشی نیست.

البته همه ما و جریان‌های سیاسی اگر می‌خواهیم کشور با سلامت و امنیت و با عزت از این پیچ تاریخی عبور کند، باید با نگاهی ملی و عقلانی به دولتی که امروز وسط میدان است و با انبوهی از مشکلات و مسائل به میراث رسیده از دولت‌های گذشته و مسائل جدیدی که رقبا و دشمنان بیرونی ایجاد می‌کنند، دست‌وپنجه نرم می‌کند، هم کمک کنیم و هم اعتماد. در آن صورت مشمول این وعده الهی می‌شویم که «الیس الصبح بقریب». (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                        

انتفاضه رمضانی در قدس!

انجام عملیات‌های استشهادی در سرزمین‌های اشغالی و عدم مقابله مؤثر رژیم صهیونیستی با آن، موجب ایجاد چالش‌های امنیتی برای این رژیم شده است؛ موضوعی که پاشنه آشیل دوام رژیم اشغالگر است و با ترک برداشتن آن، دیگر یهودی صهیونیستی حاضر نخواهد بود در سرزمین‌های اشغالی بماند. هم‌اکنون نیز بعد از افزایش عملیات‌های استشهادی فلسطینیان، آمار مهاجرت اشغالگران شدت قابل‌توجهی یافته است. بروز چنین وضعیتی، انتقادهای جدی به دولت ائتلافی لاپید- بنت را افزایش داده و آن را در آستانه انحلال قرار داده است؛ طوری که نخست‌وزیر رژیم اشغالی راه چاره برای بقای خود در قدرت را در حمایت از اقدامات صهیونیست‌های تندرو در سرزمین‌های اشغالی دیده است تا آرای آنان را در سبد خود حفظ کند. نمونه این سیاست از سر استیصال دولت صهیونیستی را دیروز در مسجدالاقصی شاهد بودیم که برخی صهیونیست‌های تندرو با حمایت نظامیان اشغالگر وارد حرم امن الهی شده و در آن رقص و پایکوبی کردند و برخی فلسطینیان معترض نیز مورد ضرب‌وجرح قرار گرفتند.

گزاره خبری: برخی رسانه‌های صهیونیستی واقف به افول هیمنه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی هستند و وضعیت موجود سرزمین فلسطین برای این رژیم را بحرانی ارزیابی می‌کنند. روزنامه «اسرائیل الیوم» از جمله آن‌هاست که می‌نویسد: «افزایش تهدیدهای امنیتی، تراکم روبه رشد شکست‌های دولت فعلی، ترس به سبب وقوع جنگ غزه، شکل‌گیری موج مردمی در قدس و الاقصی و رویارویی نظامی با حزب‌الله منجر به این شده است که دولت از بحرانی غیرقابل‌انکار رنج ببرد».

گزاره‌های تحلیلی: 1- رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی از چالش‌های متعددی در حوزه‌های فرهنگی، مهاجرت معکوس و اقتصادی رنج می‌برد. وقوع عملیات‌های استشهادی چند وقت اخیر بر تشدید این چالش‌ها به‌ویژه مهاجرت معکوس افزوده است. این در حالی است که این رژیم با ادعای امنیت پایدار، بسیاری از یهودیان جهان را به فلسطین اشغالی کشانده است. 2- بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2018 با عنوان «مهاجرت معکوس یهودیان و آینده وجود استعماری» منتشر شد؛ شمار کسانی که در دهه‌های گذشته اراضی اشغالی را ترک کردند به یک و نیم میلیون نفر می‌رسد و شاخص‌ها نشان می‌دهد که عامل امنیتی مهم‌ترین دلیل مهاجرت معکوس یهودیان است که این وضعیت بعد از دو جنگ رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان تشدید شد. 3- افول رژیم صهیونیستی از دید بسیاری از سیاستمداران و تحلیل گران صهیونیست نیز دور نمانده، چنانکه «یووال دیسکین» رئیس اسبق شاباک در این زمینه می‌گوید: «تجزیه داخلی اسرائیل در حال افزایش است و اسرائیل در نتیجه عوامل و تأثیرات داخلی تا نسل بعدی باقی نخواهد ماند». 4- رویکرد روبه‌زوال این رژیم باعث شده است که صهیونیست‌ها برای بقای خود رو به حرکات نمایشی مانند شوی ارتباط با برخی دولت‌های عربی خودفروخته راه بیندازند تا به این واسطه بر ناتوانی‌های داخلی و بین‌المللی خود سرپوش گذارند. 5- برخلاف روند رو به افول رژیم صهیونیستی، شاهد تقویت روزافزون مقاومت و گذار از انتفاضه و مبارزه با سنگ به تسلیحات مدرن در منطقه هستیم؛ قدرتی که باعث شد تا صهیونیست‌ها در نبرد سیف‌القدس در 2021، پس از چند روز ناتوانی در مقابله با گروه‌های مقاومت، درخواست آتش‌بس کنند.

نکته پایانی اینکه؛ از زمانی که بن گوریون در جمع دانشجویان صهیونیست اعلام کرد، «ملت اسرائیل!!! باید قلمرو خود را از فرات تا نیل توسعه دهد»، شاهد زوال قدرت صهیونیست‌ها هستیم. بخش اعظمی از این زوال، مرهون اندیشه و گفتمان انسان‌ساز امام خمینی(ره) است که با نهضت خود روح استقلال‌خواهی و عزتمندی را در بین ملت‌های مسلمان احیا نمود.

▼ اخبار

کاسبان تحریم یا گدایان تحریم؟!

به‌تازگی ویدئویی از فائزه هاشمی منتشر شده که در آن دختر مرحوم هاشمی همسو با دشمنان ملت ایران می‌گوید: «تنها راه بازگشت سپاه به پادگان‌ها این است که در لیست تحریم‌ها باقی بماند!» این فعال فتنه 88 همچنین می‌گوید: «چیزی که از سپاه نصیب جامعه ایران می‌شود، منفی است و باید جایی متوقف شود! فکر نمی‌کنم خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی به نفع ایران باشد!» او قبل از این هم با اظهار علاقه به ترامپ برای تحریم فلج‌کننده علیه ملت ایران گفته بود: «دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود؛ به خاطر فشارهایی که ترامپ به ایران می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم». کنار هم قرار دادن این دو اظهارنظر نشان می‌دهد که هدف امثال فائزه هاشمی صرفاً کینه و عداوت با سپاه نیست، بلکه با اصل نظام است که نهادهای انقلابی به‌عنوان ستون خیمه این نظام حساب می‌شوند؛ اما اینکه این جماعت غرب‌گرا به صورت عیان از سپاه اسم می‌برند، به خاطر تأثیرگذاری آن است. سپاه توانست در اوج تحریم‌ها کشور را در تولید بنزین خودکفا کند، قرارگاه خاتم‌الانبیاء مجری پروژه‌های عظیم و اعجاب‌آور در شکستن تحریم‌ها شد، با حضور شهید سلیمانی و سردار حاجی‌زاده‌ها علاوه بر شکست توطئه داعش، ایران به بازدارندگی نظامی رسیده است و ده‌ها خدمات دیگر که سپاه را به عنوان بازوی پرقدرت نظام اسلامی ایران نمایان کرده است. به جهت این خدمات سپاه است که امثال فائزه هاشمی از کاسبی تحریم به گدایی تحریم افتاده‌اند.

افول حتمی قدرت آمریکا با سر برآوردن رقبای جدید

روزنامه وال‌استریت ژورنال در یادداشت مهمی به دلایل بی‌اعتمادی کشورهای عربی نسبت به دولت ایالات‌متحده آمریکا پرداخت و تأکید کرد: «متحدین عرب آمریکا در گذشته، به‌مراتب اعتماد بیشتری نسبت به موضع‌گیری‌های سیاستمداران آمریکایی در سال‌های اخیر داشته‌اند». نویسنده مقاله وال‌استریت ژورنال، تفاوت رویکرد دولت آمریکا نسبت به حمله صدام به کویت و رفتار اقتدارآمیز جورج بوش پدر نسبت به این حادثه را در مقایسه با رفتار بایدن نسبت به حمله روسیه به اوکراین، به‌عنوان مهم‌ترین متحد آمریکا در اروپای شرقی، از مهم‌ترین دلایل بی‌اعتمادی کشورهای عربی به آمریکا برشمرد. نکته قابل‌توجه دیگر این مقاله، اشاره نویسنده به رفتارهای دولت باراک اوباما نسبت به حوادث خاورمیانه و شروع از بین رفتن اعتماد متحدین عربی آمریکا، به این کشور از آن دوره است. نویسنده مقاله معتقد است مشاهده عدم توجه اوباما به قضایای جنگ داخلی سوریه و تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، باوجود مخالفت اسرائیل، نقطه عطفی در فروپاشی اتحاد راهبردی دولت‌های عربی با آمریکا و رسیدن به فضای بی‌اعتمادی فعلی توصیف کرده است. تحلیل خطی نویسنده این روزنامه آمریکایی در حالی است که علاوه بر کاهش اعتماد دولت‌های متحد از امریکا، واقعیت دیگری نیز در جهان کنونی رخ نموده و آن سر بر آوردن قدرت‌های جدید جهانی و منطقه‌ای و به همان نسبت، کاهش و افول قدرت جهانی آمریکاست؛ موضوعی که موجب شده است حتی کشورهای عربی متحد امریکا نیز در برخی موضوعات، برخلاف رأی و نظر و آمریکا حرکت کنند.

سونامی نقدینگی؛ هشدار جدی به دولت!

مطابق با آخرین آمارها، نقدینگی در بهمن ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۹، با افزایشی به مقدار ۱۱۴۸ هزار میلیارد تومان، به رقمی بالغ‌بر ۴۶۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده و طبق برآوردها در انتهای اسفندماه از رقم ۴۷۵۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده است. با عنایت به ارقام فوق، لازم است دقت شود که آنچه درنهایت منجر به بروز تلاطم در بازارهای مختلف، بروز تورم شدید و تضعیف معیشت مردم می‌شود، کل نقدینگی است و اقشار مختلف مردم، دولت را مسئول وضعیت خواهند دانست. لذا توصیه می‌شود تا دولت محترم به‌جای توجه صرف به عدم استقراض از بانک مرکزی که در جای خود قابل‌تقدیر است، توجه خود را بر کانون اصلی انتشار نقدینگی که همان رفتار ناصحیح بانک‌ها و به‌ویژه بانک‌های خصوصی است، معطوف ساخته و مانع از پول‌پاشی بانک‌ها شود.

اخبار کوتاه

قالیباف: دوران روحانی باید برایمان درس عبرت شود/ رئیس مجلس در نشست دیروز دولت و مجلس گفت: «باید از تکرار شرایطی که اقتصادمان را شرطی کرده بود، جلوگیری کنیم؛ چراکه درواقع ما فرصت خطا کردن نداریم. مجموعه جبهه انقلاب که در مسند مسئولیت و قدرت قرار گرفته، محکوم به موفقیت است و مردم از ما چنین انتظار دارند. در دولت قبلی منتظر احیای برجام ماندیم و مسائل مختلف حتی آب خوردنمان را هم به برجام گره زدیم؛ اما آن دوران باید برای ما درس عبرت شود».

وزیر بهداشت: برای افزایش جمعیت تبلیغ نمی‌کنیم!/ «بهرام عین‌اللهی» در پنجمین نشست قرارگاه عملیاتی سلامت و جوانی جمعیت اظهار داشت: «زمان اجرای برنامه تنظیم خانواده همه‌جا با پوسترهای "فرزند کمتر، زندگی بهتر" پر شده بود اما اکنون برای افزایش جمعیت هیچ تبلیغی نمی‌شود. برنامه‌های افزایش جمعیت باید با اقدامات تبلیغی و اطلاع‌رسانی در جامعه نمود پیدا کند». این مقام مسئول از حوزویان خواست در ایام ماه مبارک رمضان که برای تبلیغ به اقصی نقاط کشور می‌روند، در این موضوع آگاهی بخشی بیشتری به مردم دهند.

درمان بیماری هم لاکچری می‌شود!/ شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور در جلسه اخیر خود، بهای تمام‌شده خدمات پزشکان در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرده است که بر اساس آن، ویزیت پزشک عمومی، ۱۸۵ هزار تومان و ویزیت پزشک متخصص، ۲۴۵ هزار تومان تعیین شده است. سازمان نظام پزشکی از دولت خواسته مابه‌التفاوت تعرفه مصوب با این ارقام را پرداخت کند. در پی رسانه‌ای شدن این تصمیم، رئیس بیمه سلامت اعلام کرد: «موضوع افزایش تعرفه پزشکان باید در شورای عالی بیمه تصویب شود و برنامه این است که افزایش تعرفه‌ها به مردم فشار نیاورد». معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت نیز اعلام کرد: «احتمالاً امسال تعرفه پزشک عمومی حدود ۱۶ هزار تومان بیشتر می‌شود».

تغییر اقلیم ایران چقدر صحت دارد؟/ «سلاجقه» رئیس سازمان محیط‌زیست کشور می‌گوید: «در کشور ما تغییر اقلیم اتفاق افتاده است و کشور باید بر مبنای این شرایط مدیریت شود. کانون‌های گردوغبار در حال افزایش است چراکه دیگر آبی در کشور وجود ندارد. وقتی تالابی خشک شود به کانون گردوغبار تبدیل می‌شود؛ بنابراین وزارت نیرو مکلف است تا حقابه تالاب‌ها را در شرایط ترسالی یا خشک‌سالی تأمین کند».

اطلاعیه داعش برای عملیات در اروپا!/ گروه تروریستی داعش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که انتقام مرگ سرکرده سابق خود را خواهد گرفت و از طرفداران خود خواست از فرصت جنگ اوکراین برای انجام حملات در اروپا استفاده کنند. داعش ساخته دست آمریکا و کشورهای غربی است و این بار دود این آتشی که سال‌های پیش توسط غرب در منطقه غرب آسیا به راه افتاد به چشم خودشان خواهد رفت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات