صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۳۷۰۲۸

قدرت ملی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از نهادها و ظرفیت‌های راهبردی انقلاب و نظام اسلامی است. این نهاد مقدس، در حالی که کشور ایران قبل از انقلاب اسلامی و در دوران ستمشاهی در عرصه نظامی همه چیزش به بیگانگان وابسته بود و مستشاران آن را اداره می‌کردند[...]
پایگاه بصیرت / خانم زارع‌پور
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از نهادها و ظرفیت‌های راهبردی انقلاب و نظام اسلامی است. این نهاد مقدس، در حالی که کشور ایران قبل از انقلاب اسلامی و در دوران ستمشاهی در عرصه نظامی همه چیزش به بیگانگان وابسته بود و مستشاران آن را اداره می‌کردند، با توکل به خدا و ژرف‌اندیشی حضرت امام خمینی(ره) متولد شد و در طول 43 سال نقش‌آفرینی‌های عظیم و سرنوشت‌سازی را رقم زده است. 
سپاه پاسداران، با هدف صیانت از انقلاب و دستاوردهای آن، حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران، مقابله با تهدیدهای پیش‌روی انقلاب، تأمین امنیت و منافع ملی و کمک به دیگر نهادهای دفاعی و امنیتی کشور و با در نظر گرفتن ضرورت‌هایی از قبیل بازدارندگی، قدرت‌افزایی، تولید قدرت مازاد، اقتدار مبتنی بر جنگ نامتقارن با مدیریت بحران‌ها و با راهبرد فرصت محور توانسته است تهدیدات را از محیط امنیتی داخلی و خارج نزدیک خود دور کند.
بازدارندگی نوعی سیاست پیشگیرانه است که هزینه‌های آن بسیار کمتر از هزینه‌های دفاع در مقابل دشمن است. بازدارندگی، بازیگر مقابل را متقاعد می‌کند که تجاوز نظامی نه تنها هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد؛ بلکه هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند. در بازدارندگی، بیش از آنکه منابع قدرت سخت‌افزاری تعیین‌کننده باشند، فرآیندهای روانی مؤثرند و دشمن از نظر روانی در وضعیتی قرار می‌گیرد که اجازه تجاوز و اقدام نظامی یا امنیتی را به خود نمی‌دهد. 
مهم‌ترین مؤلفه بازدارندگی یک کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، «قدرت» است. واحدهای سیاسی از طریق استفاده از ظرفیت‌های داخلی اقدام به «قدرت‌زایی» می‌کنند و «قدرت‌افزایی» عمدتاً از طریق استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بیرونی صورت می‌گیرد. تولید تجهیزات دفاعی نوین (موشک‌های بالستیک دوربرد یا قاره‌پیما، زیردریایی، هواپیماهای پیشرفته بدون سرنشین و...)، افزایش سطح آمادگی دفاعی (مهارت و توانایی نیروهای نظامی و افزایش روحیه حماسی در آنها) و تقویت انسجام درونی، از مصادیق «قدرت‌زایی» است.
 
الف: قدرت سخت‌افزاری
خودکفایی و دستیابی به تجهیزاتی که توان بازدارندگی در مقابل تهاجمات را داشته باشد، مانع از حمله مستقیم دشمن به کشور می‌شود. تجربه ارزشمند دفاع مقدس، دید مناسبی از نقش تجهیزات گوناگون نظامی در صحنه نبرد واقعی ایجاد کرد. این دیدِ مناسب همراه با امکانات علمی و فناوری کنونی کشور و همچنین توان اقتصادی، نقش مؤثری در تدوین نقشه راه تسلیحاتی کشور داشته است. در سا‌ل‌های اخیر و با گسترش انواع تهدیدهای نظامی و مقابله قاطعانه جمهوری اسلامی با آنها، هوشمندی طراحان این نقشه راه‌ نمایان شد. در جنگ‌های امروزی با این توانمندی که برای ما حاصل شده است، در واقع قادر خواهیم بود با استفاده از این نوع موشک‌ها که در مرحله نهایی قابلیت مانورپذیری بالایی دارد، اهداف متخاصم را در برد و مسافت هزار و ۴۵۰ کیلومتری نقطه‌زنی کنیم و مورد اصابت قرار دهیم.
 
 قدرت موشکی 
موشک و هواپیما دو ابزار نظامی به منظور تخریب اهداف در عمق خاک دشمن هستند؛ اما تفاوت‌های موجود باعث شده موشک مهم‌ترین ابزار دفاعی تاکنون شناخته شود. سپاه پاسداران به تنوع بالایی از موشک‌های بالستیک، نظیر موشک خیبرشکن با ویژگی متمایز مانورپذیری به منظور عبور از سپر موشکی، موشک دزفول با ویژگی استفاده از رنگ جاذب امواج راداری، بزرگ‌تر شدن قسمت سوخت، بالک‌های پایدارساز و بسیاری از ویژگی‌های تاکتیکی، موشک ذوالفقار با ویژگی دارای کلاهک جداشونده، افزایش برد موشک، کاهش امکان ردیابی و کاهش احتمال اصابت موشک‌های پدافندی دشمن، موتور قدرتمند، پرتابگر دو فروندی و بسیاری دیگر...، موشک حاج قاسم با ویژگی عبور از سامانه‌های پدافند ضد موشکی، موشک فاتح مبین بالستیک تک‌مرحله‌ای با قابلیت سر جداشونده، موشک رعد 500 با ویژگی خاص استفاده از الیاف کربن در ساخت بدنه، کاهش سطح مقطع راداری موشک و عبور از سد سامانه‌های دفاع موشکی دست یافته است. موشک فاتح 313 بالستیک تک‌مرحله‌ای با قابلیت سر جداشونده، موشک‌های سجّیل، عماد، قدر، خرمشهر، قیام، خلیج‌فارس و هرمز بُردها و قدرت تخریب‌های متفاوتی دارند. بیشتر آنها دقت نقطه‌زنی دارند یا دارای امکان تعقیب امواج راداری هستند.
 
ب: قدرت نرم‌افزاری 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه را در دستور کار خود قرار داد. کمک به حزب‌الله لبنان، جنبش‌های آزادی‌بخش فلسطینی، حمایت از مسلمانان بوسنی در مقابل صرب‌ها، حمایت از مردم مظلوم بحرین، سوریه، یمن و عراق نمونه‌هایی از این کمک‌ها و ایجاد و تقویت جبهه مقاومت از سوی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی است. در واقع، سپاه قدس با یک رویکرد هوشمند و راهبردی توانسته است ضریب مقاومت را در منطقه افزایش دهد و هزینه آمریکا را برای ضربه زدن به کشورهای مظلوم به شدت بالا ببرد. 
سپاه می‌تواند اراده خود را به آمریکا تحمیل کند. تقابل شش ساعته دریایی سپاه با ارتش تروریستی آمریکا برای بازپس‌گیری محموله نفتی سرقت شده کشورمان در سال گذشته در یک شرایط جنگی صورت گرفت و عملاً می‌توان از آن به منزله جنگ نیم‌روزه ایران و آمریکا یاد کرد. میزان توان نظامی که آمریکایی‌ها برای بازپس‌گیری نفتکش در دریای عمان طی دو مرحله به صحنه آوردند، نشان می‌دهد آنها برای مأموریت واقعی جنگی به میدان فرستاده شده و در یک صحنه حقیقی جنگی مجبور به عقب‌نشینی شدند. واقعیت این است که حوادثی همچون منهدم کردن گلوبال هاوک، موشک‌باران عین‌الاسد، توقیف نفتکش انگلیس، ارسال مقتدرانه نفتکش‌های نفتی ایران به لبنان و بازپس‌گیری محموله نفتی ایران از دست نیروهای دریایی آمریکا، در حال ایجاد محاسبات راهبردی جدیدی در منطقه و جهان است. این حوادث به ظاهر چند ساعته در حال شکل‌دهی آینده نظم جدید منطقه در خلیج‌فارس است. سپاه در تقابل دریایی اخیر با آمریکا وقتی در حال فراری دادن ناوهای سنگین وزن نظامی آمریکا از دریای عمان بود، در اصل یک تصویر راهبردی را نیز به نمایش گذاشت؛ تصویر ابر قدرتی که در ذیل راهبرد انتقام سخت ایران، ناوهای آن محکوم به فرار کردن از خلیج‌فارس خواهند شد.
 
قدرت اطلاعاتی 
پس از آنکه سپاه پاسداران در واکنش به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در بامداد روز 18 دی ماه 1398 پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق را با 13 موشک بالستیک زمین به زمین قیام و فاتح 313 هدف قرار داد، آمریکایی‌ها سعی داشتند تلفات و خسارات وارد شده به این پایگاه را مخفی کنند.
در ابتدای این گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی در کنار گودال حاصل از اصابت یکی از موشک‌های سپاه قرار گرفته و می‌گوید، فرماندهان آمریکایی به او گفته‌‌اند که موشک‌های سپاه با دقت تمام به اهداف خود اصابت کرده‌اند. این اعتراف نیروهای آمریکایی در کنار تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از پایگاه عین‌الاسد نشان‌دهنده قدرت و دقت موشک‌های بالستیک زمین به زمین سپاه است که سبب شده تا دشمن نیز به این قدرت معترف باشد. در حالی که پیشتر ادعا می‌شد این موشک‌ها دقت‌های ادعایی ایران را ندارند. حتی بی‌بی‌سی پیش از این درباره دقت نداشتن موشک‌های ایران گزارش ویژه منتشر کرده بود!
در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی از فرمانده پایگاه می‌پرسد که اگر آنها از حمله ایران خبر داشته‌اند، چرا موشک‌های ایران را رهگیری نکرده‌اند؟ فرمانده پایگاه عین‌الاسد در پاسخ او می‌گوید: من قادر به صحبت درباره تصمیماتی که در رده‌های بالاتر گرفته می‌شود، نیستم. این نوع پاسخگویی نظامیان آمریکایی که حتماً شناخت کافی از قدرت نظامی کشورشان در عرصه‌های مختلف دارند، نشان می‌دهد آنها می‌خواهند بر ضعف سامانه‌های دفاع هوایی ارتش آمریکا به نوعی سرپوش گذاشته و با طفره رفتن از پاسخ به پرسش خبرنگار حقیقت را کتمان کنند. جالب است بدانیم در این عملیات سپاه پاسداران از کلاهک‌های پلاسمایی برای موشک‌های خود استفاده کرد که جاذب امواج راداری بوده و آمریکایی‌ها قادر به رهگیری آنها نیستند. چه اینکه در طول این عملیات آمریکایی‌‌ها حتی یک تیر هم به سمت موشک‌های ایرانی شلیک نکردند. پس از عملیات سپاه، وحشت بر سر پایگاه عین‌الاسد سایه گسترده و آمریکایی‌ها از ترس حملات مجدد به این پایگاه در یک ترس و اضطراب مداوم قرار دارند؛ سایه‌ای که به نظر می‌رسد تا زمان خروج آمریکا از منطقه از سر آنها برداشته نشود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات