صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۷۰۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۴ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در روایت هست که وقتی دعا می‌کنید، اطمینان داشته باشید که این دعا مستجاب می‌شود؛ از طرف پروردگار هیچ قصوری وجود ندارد، او کَرَم محض است؛ [امّا]گاهی هست که ظرفِ ما آمادگی ندارد برای گرفتن آن لطف و رحمت الهی؛ سعی کنیم با استغفار، با توجّه و تضرّعِ بیشتر، خودمان را آماده دریافت رحمت الهی بکنیم. (۱۲/۰۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                   

اولویت کدام است؟!

وظیفه سیاست، تعیین اولویت‌ها و اهداف یک جامعه برای رسیدن به خیر عمومی است؛ بدین معنی که مشخص شود برای دستیابی کشور به حداکثر رشد و پیشرفت، باید روی چه چیزی تمرکز کنیم. ساده‌تر اینکه وقتی کارهای بر زمین مانده زیادی داریم، ابتدا باید چه کاری را انجام دهیم؟ بنابراین قبل از هر کنش و واکنشی، در درجه اول توجه به اولویت‌های ملی کشور امری ضروری و معیار ارزش‌گذاری بعدی آن فعالیت‌ها خواهد بود.

در روزهای اخیر فعالیتی گسترده شامل بیش از ۳۷ هزار توییت، ۱۲۱ هزار کامنت اینستاگرامی، ۱۴ میلیون بازدید در تلگرام، هزاران خبر و صدها تحلیل و ... در واکنش به خبر سفر خارجی خانواده‌ رئیس مجلس اتفاق افتاده است؛ موضوعی که سوژه‌ای شده است تا: 1- توپخانه ضدانقلاب، مهمات جدیدی دریافت کند و آتش‌بازی رسانه‌ای جدیدی علیه انقلاب راه بیندازد تا اعتماد عمومی به انقلاب را له کند؛ 2- اصلاح‌طلب پنبه اصولگرا را بزند و اصولگرا وقایع مشابه در اردوگاه مقابل را نبش قبر کند؛ تا هر دو دانسته و ندانسته میخی بر کشتی اعتماد مردم زده باشند؛ 3- انقلابی‌ها چند دسته شوند و ناشیانه یکدیگر را به غیرانقلابی‌گری متهم کنند و تا می‌توانند پته هم را روی آب بریزند تا اعتماد به انقلابی‌ها را بی‌اعتبار کنند.

وقتی انقلابیون، گروه‌های سیاسی، سیاستمداران و کارگزاران توسط یکدیگر متهم می‌شوند، به نظرتان برای مردمی که تازه از بلای کرونا نجات یافته‌اند و امیدوار هستند تا دولت جدید آن‌ها را از زیر بار گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی نجات دهد، دیگر امیدی باقی می‌ماند؟ ماحصل این مچ‌گیری و قیل‌وقال، غیر از تسویه‌حساب‌های شخصی، درمان کدام درد و اولویت اصلی کشور است؟ اگرچه نظارت بر رفتار کارگزاران حکومت امری لازم است اما بحران آب، مشکلات تولید، حل معضل بیکاری، پایین آمدن سطح اعتماد عمومی، گرانی افسارگسیخته، مشکل مسکن و ... صدها موضوع حل نشده دیگر، به‌مراتب از صرف این همه انرژی برای پرداختن به حواشی سفر خانواده یک مسئول به خارج از کشور اولویت بیشتری دارد. برخی در تعیین اولویت‌ها عمداً سهو می‌کنند تا منافع حزبی و گروهی را مقدم بر منافع ملی نشان دهند! به یاد داشته باشیم که اکنون برای ناامید کردن مردم به حد کافی بهانه ساخته‌اند، وقت آن است تا برای امیدواری آنان دلیلی بیاوریم. فراموش نکنیم؛ طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، «برای یک ملّت، بدترین حادثه این است که اعتمادبه‌نفسش را از دست بدهد، امیدش به آینده را از دست بدهد». (نویسنده: حسین حسینی نژاد)

▼گزارش روز             

به درختی استدلال می‌کنند که میوه‌اش را تباه ساختند!

در ماجرای سقیفه که بنیان جدایی دین از سیاست با نقض پیام الهی غدیر یعنی ولایت و امامت نهاده شد؛ برخی از مهاجرین قدرت‌طلب، با استدلال به اینکه ما قریش از درخت رسالتیم، انصار را از کاندیدای زمامداری و خلافت کنار زدند و اما چون خبر به مولا علی علیه‌السلام رسید؛ فرمودند: «احتجوا بالشجره و اضاعوا الثمره»؛ به درخت رسالت استدلال نمودند اما ثمره و میوه آن که امامت و ولایت اهل‌بیت پیامبر باشد را تباه ساختند. امروز هم عده‌ای در لباس روحانیت و عبایی که نشان پیامبری است، با نام و نشان علی و عدالت او قلم می‌زنند؛ اما میراث علوی یعنی حاکمیت دین را با مدعای عقل، علم و دانایی زیر سؤال می‌برند.

گزاره خبری: «فاضل میبدی»، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی با عنوان «علی، عدالت و امنیت» در روزنامه شرق نوشت: «متأسفانه تخصص و کارشناسی و دانش کار، در جوامع دینی چندان جایگاهی ندارد (!!!) امام علی می‌فرماید: العلم اصل کل خیر، الجهل اصل کل شر، دانش ریشه هر خوبی است و نادانی ریشه هر بدی است»؛ و در پایان نتیجه می‌گیرد که این همه عقب‌ماندگی به خاطر این است که کار دست کاردان نیست! این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب که در رسانه‌های این طیف با عنوان «استاد حوزه و دانشگاه» قلم می‌زند، پیش‌ازاین مدعی شده بود که «چون مرگ بر آمریکا گفتیم، زاینده‌رود خشک شد»! و اینکه «روش‌های امام خمینی حجت مطلق نیست! امام متناسب با آمریکای دهه 1350، موضع‌گیری کردند اما موضع‌گیری ایشان یک موضع‌گیری ارزشی و مستمر نبود، بلکه موضع‌گیری روشی و تاکتیکی بود؛ بنابراین انتصاب عنوان "شیطان بزرگ" به آمریکا تا ابد معقولانه نیست!» و اظهاراتی چون «حتی الآن سیره سیاسی معصومین هم حجت نیست!»، «وجود سکولاریسم در حوزه هیچ عیبی ندارد» و «امام‌جمعه‌ای که شعار مرگ بر امریکا بگوید، اعتبارش در جامعه سلب می‌شود» را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- دوگانه عقل و دین و ترویج سکولاریسم به بهانه عقلانیت در صورتی توسط این طیف غرب مسلک ارائه می‌شود که مولا علی (ع) می‌فرمایند: اَلْعَقْلُ شَرْعٌ مِنْ داخِلٍ والشَّرعُ عَقْلٌ مِنْ خارجٍ؛ عقل دینی در داخل و دین عقلی از خارج است و میوه و عصاره کلام و سیره علوی که بدان استدلال نمودند؛ همانا جهاد در مسیر اقامه حکومت دینی و حاکمیت آموزه‌های دینی در عرصه سیاسی اجتماعی است.2- طیف غرب‌گرای داخلی به نام خط امام، مقصود امام را تحریف می‌کنند و شیطان بزرگ را بزک نموده و از جرگه دشمنان اسلام، خارج و بر عنوان دقیق، درست و مستندِ "شیطان بزرگ" برای آمریکا خط بطلان می‌کشند. 3-جریانی حرف از نبود کاردان در دولت می‌زند که در سه دوره بعد از جنگ، با ادعای تجربه و کار بلدی، میراث شوم مشکلات فعلی را به ارمغان آوردند و حال به‌جای پاسخگویی و پس دادن حساب، خود مدعی و طلبکارند؛ کار بلدانی! که حداقل در ۸ سال گذشته تمام امور اجرایی را دربست در اختیار گرفته بودند و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، فساد هفت‌تپه، حاتم‌بخشی دلار ۴۲۰۰ تومانی، خسارت توتال، تبعات خسارت کرسنت، مدیران نجومی بگیر، میراث بدهی‌های نجومی و کسری سر به فلک کشیده و ... از نتایج کاردانی و اهل‌فن و تجربه بودن آن‌هاست.

نکته پایانی اینکه؛ اساساً این جریان در پی پاسخ نیست و تنها قدرت و منفعت است که راهشان را تعیین می‌کند. حال این منافع روزی در استفاده از نام امام (ره) است و روز دیگر با گزافه‌گویی در نقد سیره امام و حتی حضرات معصومین(ع) که سیره آنان را برای زمان خاصی مناسب می‌دانند و اینکه از دید این جریان متعصب غرب‌گرا، مهم نیست چه اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد؛ مهم این است که راه‌حل همه‌چیز در مذاکره با کدخداست و لا غیر! (نویسنده: جواد خسروی)

▼ اخبار

احتمال برگزاری جلسه مشترک وزرای خارجه ایران و عربستان قوت گرفت

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از منبعی دیپلماتیک خبر داد که پنجمین دور مذاکرات عربستان و ایران روز پنجشنبه در پایتخت عراق، با حضور نماینده‌ای از دولت عراق برگزار شده است. اسپوتنیک به نقل از این منبع گفت که فضای این جلسه «بسیار مثبت» بوده است. علاوه بر پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج‌فارس، درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو شده است. نور نیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز دراین‌باره نوشت: «در پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی ایران و عربستان که در بغداد برگزار شد، چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به ازسرگیری روابط میان دو کشور ترسیم شده است. مسئولین عالی عراق و سلطنت عمان نقش مؤثری در شکل‌گیری جلسات مشترک میان نمایندگان تهران و ریاض داشته‌اند. در جریان پنج دور گفتگوهای صریح انجام شده، در مورد چالش‌های اصلی در مسیر ازسرگیری روابط دو کشور تبادل‌نظر شده است. مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به‌عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسات شرکت کرده‌اند. هنوز اخبار رسمی در مورد محتوای آخرین دور گفتگوها و توافقات احتمالی منتشر نشده؛ اما اطلاعات رسیده حاکی است که فضای مثبت نشست اخیر، امیدواری‌ها برای گام نهادن دو کشور در مسیر ازسرگیری روابط را افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه دو طرف فراهم شود».

سایت رهبر معظم انقلاب: خط خوارج امروز هم هست

سایت رهبر معظم انقلاب در بخشی از بازخوانی سخنرانی شب قدر سال ۵۸ معظم له آورده است: ... ابن‌ملجم یکى از خوارج است و چند ویژگى دارد: اولاً به‌ظاهر مسلمان است، آن‌هم مسلمان بسیار متعبدی که قرآن را هم از بَر و به‌خوبی می‌خواند و خیلى هم در اسلامِ خود متعصّب و پایبند است؛ ویژگى دومش این است که هیچ‌کس را قبول ندارد، حتّى على را! على را هم مسلمان نمی‌داند! او معتقد است که على سازش‌کار است... آیا انگیزه واقعى او هم دفاع از اسلام است؟ تردید باید داشت، امّا ظاهراً به نام اسلام بزرگ‌ترینِ مسلمان‌ها را متّهم به سازش‌کارى می‌کند، متّهم به ارتجاع می‌کند؛ چون على را مرتجع می‌داند، پس خود مدّعىِ ترقی‌خواهی و انقلابیگری است. خوارج نهروان یک چنین گره مشکل و معضلى بودند در زمان على و این خط همیشه باقى است و امروز هم هست. در تمام دوران‌های صدر اوّل اسلام تا قرن دوّم و سوّم که ردّ پاى خوارج پیدا است، آن‌ها را با همین چهره، با همین نما، مى‌بینیم؛ با ادّعاى اسلام، با متّهم کردن فرزندان راستین اسلام، با دشمنى کردن با مغزها و لُبهاى اسلام و قرآن...».

حمله گسترده سایبری به عربستان

حمله گسترده سایبری به وبگاه‌ها و سایت‌های دولتی عربستان سعودی، بسیاری از آن‌ها را از دسترس خارج کرده است. گفته می‌شود، این حمله سایبری از مبدأ عراق به سایت‌های سعودی صورت گرفته است. سایت مربوط به شرکت هواپیمایی عربستان و وزارت نفت و انرژی این کشور، ازجمله سایت‌هایی هستند که از دسترس خارج شده‌اند. برخی رسانه‌ها به نقل از عاملان این حمله سایبری گزارش دادند که عملیات سایبری مذکور با نام عملیات شهید «ابو فضل طومر» علیه وزارت نفت و شرکت هواپیمایی عربستان انجام گرفته است. مجریان این حمله سایبری تأکید کردند؛ به حرمت ماه مبارک رمضان، سیستم‌های اپراتوری داخلی پالایشگاه‌ها را متوقف نکرده‌ایم، اما با این اقدام خواهان پایان جنگ بی‌حاصل علیه یمن و توقف چاپ و انتشار کتاب‌های تکفیری توسط عربستان هستیم که به اقصی نقاط جهان ارسال می‌شوند.

رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به چین

مبادلات تجاری ایران و چین در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسید. واردات چین از ایران در ۳ ماه نخست سال جاری میلادی به 1.93 میلیارد دلار رسیده که این رقم با رشد قابل‌توجه ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. صادرات چین به ایران نیز در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ رشد ۸ درصدی داشته و به 1.92 میلیارد دلار رسیده است.

اخبار کوتاه

اطلاعات سری از رژیم صهیونیستی که در دست ایران است!/ الجزیره قطر به نقل از یک منبع ایرانی اعلام کرد: «تهران به‌واسطه یک کشور اروپایی، تصاویر و نقشه‌های انبار تسلیحات هسته‌ای اسراییل را برای تل‌آویو ارسال کرده است. اکثر تصاویر، زمینی بوده‌اند. اسراییل پیشتر محل انبارها راهبردی خود را تغییر داده بود؛ اما این فایل شامل محل انبارهای جدید است. ایران هشدار داده که اگر اسرائیل تصمیم جنگ‌افروزی داشته باشد، این انبارها و تأسیسات را هدف می‌گیرد».

تور آلمان برای نخبگان ایرانی!/ گزارشات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد؛ آلمانی‌ها برای شناسایی و جذب متخصصان و نخبگان ایرانی در حوزه کامپیوتر و برنامه‌نویسی، جایزه ویژه‌ای در نظر گرفته و به فارغ‌التحصیلانی که از دانشگاه شریف به این کشور مهاجرت کرده‌اند؛ گفته‌اند که اگر یک نفر مانند خود را به آلمان بیاورید، ۶ تا ۱۰ هزار یورو (قریب به ۳ میلیارد ریال) جایزه می‌گیرید. پیش‌ازاین گزارش‌هایی از برنامه‌ریزی کشورهای منطقه نظیر امارات و ... برای جذب و به‌کارگیری متخصصان ایرانی، بخصوص در حوزه‌های آی‌تی و فنی منتشر شده بود.

شفافیت آرای نمایندگان؛ اجرای داوطلبانه از هفته آینده/ «مالک شریعتی» نماینده مردم تهران در مجلس گفت: «با پیگیری نامه ۱۶۲ نفره از رئیس مجلس و مساعدت وی، تاکنون آرای مستند حدود ۳۰ نماینده را از IT مجلس دریافت کرده‌ایم و این آمار به‌تدریج در حال افزایش است. سامانه "پارلمان مجازی" برای انتشار عمومی آرا آماده شده است. قرار اکثر جمع ما این است که کاری هماهنگ انجام شود؛ لذا اجرای آزمایشی داوطلبانه شفافیت آرای نمایندگان ان‌شاءالله از هفته آینده آغاز می‌شود».

میزان پایبندی مردم به اعمال شب‌های قدر!/ در نظرسنجی تلفنی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از شهروندان بالای ۱۸ سال، 76.8 درصد شهروندان تهرانی و 83.7 درصد شهروندان سایر استان‌های کشور از تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر، اعلام کرده‌اند رمضان امسال اعمال شب‌های قدر را انجام خواهند داد.

ترامپ: ایران از ما نمی‌ترسد/ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با انتقاد از سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور کشورش و بیان اینکه «چین دیگر به ما احترام نمی‌گذارد، ایران دیگر از ما نمی‌ترسد و روسیه با حمله وحشتناک خود به اوکراین نشان داد که رهبران ما چقدر ضعیف هستند»؛ گفت: «در خطرناک‌ترین دوره در تاریخ آمریکا قرار داریم».

ساخت ۴۰ شهر جدید در کشور/ «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی از برنامه وزارت راه برای ساخت ۴۰ شهر جدید در کشور خبر داد. این شهر‌ها در ۱۴ استان کشور ساخته می‌شود. ۶۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این شهر‌های جدید ساخته می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات