صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۰۵

روز هویت‌بخش

در تاریخ ادیان آسمانی، سرزمین فلسطین از ابعاد گوناگونی ارزش و اهمیت دارد. فلسطین هم محل ظهور پیامبران الهی بوده و هم اولین قبله مسلمانان را در خود جای داده و محل عروج پیامبر اعظم(ص) نیز بوده است[...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری
در تاریخ ادیان آسمانی، سرزمین فلسطین از ابعاد گوناگونی ارزش و اهمیت دارد. فلسطین هم محل ظهور پیامبران الهی بوده و هم اولین قبله مسلمانان را در خود جای داده و محل عروج پیامبر اعظم(ص) نیز بوده است. 
«قدس» به منزله یکی از شهرهای مقدس جهان در سرزمین فلسطین جای دارد و از آن حیث حائز اهمیت است که مهد سه دین آسمانی یهودیت، مسیحیت و اسلام است. قدس شریف جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان داشته و سومین حرم شریف جهان اسلام به شمار می‌رود. 
صهیونیست‌ها از زمان اشغال این شهر تا کنون تمام تلاش خود را انجام داده‌اند تا برای خود تاریخی بسازند و سیاست یهودی‌سازی این منطقه را دنبال کرده‌اند. با گذشت هفت دهه از اشغال فلسطین به دست صهیونیست‌ها، همچنان قلوب مسلمانان متوجه این نقطه ژئواستراتژیک از عالم است و به همین دلیل سران رژیم صهیونیستی بقا و دوام این رژیم جعلی را به این شهر مقدس گره زده‌اند.
کمتر از یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران گذشته بود که در ماه رمضان 1399هجری قمری و در پی بمباران جنوب لبنان از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، معمار کبیر انقلاب در 16 مرداد 1358 که مصادف با 13 رمضان بود، در پیامی از تمام مسلمانان و آزادگان جهان خواستند تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» گرامی بدارند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند. این اقدام و ابتکار بنیانگذار در ماه‌های اولیه استقرار نظام جمهوری اسلامی جهانیان را غافلگیر کرد؛ چرا که انقلاب اسلامی ایران در آن روزها نوپا بود و با تهدیدهای امنیتی گروه‌های تحت حمایت نظام سلطه دست و پنجه نرم می‌کرد؛ اما امام خمینی(ره)، این مرد غیور و ظلم‌ستیز تاریخ معاصر، رسالت اصلی خویش را فراموش نکرده و دفاع از مظلوم را شرط دین‌داری و تداوم انقلاب دانستند. این روز پس از مدتی جای خود را میان افکار عمومی باز کرد و هر سال در گرما و سرما ملت‌های مسلمان در اقصی نقاط عالم با زبان روزه، فریاد آزادی مسلمانان مظلوم گرفتار در چنگال صهیونیست‌ها را
 سر می‌دهند.
امروز با گذشت 43 سال از آن پیام تاریخی و ماندگار که به نماد مبارزه و احساس تنفر جهانی از اشغالگری و جنایت علیه مسلمانان فلسطین بدل شده و هر سال با آغاز ماه مبارک رمضان، لرزه بر اندام صهیونیست‌های کودک‌کش می‌افتد. هرچه از نامگذاری این روز مهم می‌گذرد، ابعاد تازه‌ای از آثار و برکات این نامگذاری آشکار می‌شود. پیام پیر فرزانه انقلاب اگر چه کوتاه بود؛ اما در بحبوحه حوادث انقلاب نکات بسیاری در بر داشت، که مهم‌ترین آن ظلم‌ستیزی و مبارزه انقلاب اسلامی، با ظلم و ستم در هر نقطه دور و نزدیک بود و ظالمان و مستکبران باید می‌دانستند که از این پس خواب خوش نخواهند داشت؛ چرا که قرار نبود انقلاب اسلامی فقط در مرزهای ایران محصور شود و این شجره نوپا ریشه‌ می‌دواند و برگ و بار آن در سرزمین‌های دیگر علف‌های هرز استکبار و استثمار را می‌خشکاند. دیگر قرار نبود هیچ مسلمانی، ظلم به هم‌کیشش را ببیند و سکوت کند. 
بیداری اسلامی که در سال‌های گذشته نشانه‌های آن در بسیاری از کشورهای اسلامی منطقه ظهور و بروز پیدا کرد، محصول تفکر ناب انقلاب اسلامی بود. این خیزش‌ها نشئت گرفته از پیام متعالی روز قدس بود که سال‌ها پیش بر اندیشه روشن‌بینِ بزرگ‌مرد تاریخ معاصر نشست؛ اما این روز شریف، اگر چه با نام قدس نامگذاری شد، اما به بیان و تعبیری والاتر روز هویت مسلمانان و آزادگان است؛ روزی که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دینداری در آن معنا می‌گیرد؛ یعنی حمایت از مظلومان و ستمدیدگان عالم و مقابله با ظالمان و زورگویان که این یکی از اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی است: «کُن للِظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا».
اهمیت روز قدس در سال‌های اخیر با توجه به تحولات سیاسی و همنشینی سردمداران مرتجع منطقه با سرکردگان رژیمی که دستش به خون هزاران نفر از مردان و زنان و پیران و کودکان مظلوم آغشته است، به مراتب بیشتر شده و می‌تواند نقش رسانه‌ای فراگیر را در بیان انزجار ملت‌ها از ظالمان و جنایتکاران و حامیان و همدستان آنها و حمایت از ملت مظلوم فلسطین ایفا کند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات