صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۰۹

اخبار ویژه روزنامه‌های ۶ اردیبهشت

روزنامه کیهان**

بی‌بی‌سی انگلیس فاز دوم عملیات روانی علیه قالیباف را لو داد
آدرس دروغین رسانه رسمی وزارت خارجه و سرویس جاسوسی انگلیس درباره عاملان جنجال اخیر علیه قالیباف، هدف اصلی طراحان این عملیات روانی را بر ملا کرد. بی‌بی‌سی در فاز دوم عملیات روانی اخیر تلاش کرد پروژه طراحی شده توسط جریان معارض انقلاب را به رقابت میان گروه‌ها و شخصیت‌های انقلابی نسبت دهد.
وبسایت بی‌بی‌سی فارسی، در تحلیلی القایی نوشت: «سیسمونی‌گیت نوه قالیباف در روزهایی جنجالی شده که رسوایی‌های فساد و ثروت‌های محرمانه مقام‌های حکومتی و نزدیکانشان تازگی ندارد. سفرهای جنجالی مقام‌های ارشد یا نزدیکانشان به خارج هم بی‌سابقه نیست؛ بسیاری از آقازاده‌ها از زندگی و تحصیل در اروپا و آمریکا لذت می‌برند... در مقام مقایسه، سفر به ترکیه آن‌قدرها گران تمام نمی‌شود و تناقض چندانی با شعارهای حاکمیت ندارد. این رسوایی جدید از آنجا مهم می‌شود که حملات کنونی به رئیس‌ مجلس از میان مخالفان جمهوری اسلامی یا حتی گروه‌های منتقد اصلاح‌طلب و اعتدالی برنیامده، بلکه گویای اختلافات محافظه‌کاران حاکم با هم است [؟!] ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی از نظر برخی می‌توانست عامل یکدستی و هماهنگی در حاکمیت باشد، اما نشانه‌های اختلاف از همان روزهای اول و گلایه‌های مهدی چمران از تهدید و فشار برای شهرداری علیرضا زاکانی دیده می‌شد [ریاست جمهوری رئیسی چه ربطی به اختلاف ادعایی میان چمران و زاکانی دارد؟!] و هنوز یک سال نشده که جنگ قدرت آشکار تا جایی پیش رفته که می‌توان از دختر رئیس ‌مجلس نیز برای ضربه زدن به او استفاده کرد. [به نامربوطی جملات دقت کنید!]
اما محمدباقر قالیباف تنها هدف این حملات درون حکومتی نیست، ابراهیم رئیسی نیز آماج انتقادهای شدیدی از همراهان سیاسی خود بوده و هویت‌های رقیبی چون نواصولگرایی و عدالتخواه در میان محافظه‌کاران شکل گرفته است. رئیسی در همان قدم اول در رای اعتماد گرفتن برای وزارت آموزش و پرورش به مشکل برخورد و مجلس اصولگرا دو وزیر پیشنهادی او را رد کرد، حالا هم زمزمه استیضاح وزیران اقتصادی او به گوش می‌رسد. رسانه‌های اصولگرا هم مستقیما از خود آقای رئیسی انتقاد می‌کنند و از جمله روزنامه جوان و روزنامه رسالت یادداشت‌هایی در انتقاد از نگاه اقتصادی او منتشر کرده‌اند.
تمسخر تپق‌های ابراهیم رئیسی و صحبت‌های عجیبش، مانند مضمون «نهار»، سوژه ثابت شبکه‌های اجتماعی شده و دستمایه انتقادهای خود محافظه‌کاران است. در همان مقطع انتخابات هم گروه‌ها و چهره‌های هوادار این دو حملات متقابلی می‌کردند، اما شدت اختلافات، دست کم به طور علنی و از طرف مقام‌های ارشد، آن‌قدرها قابل توجه نبود. ولی در هفته‌های اخیر، رئیس‌ مجلس و رئیس‌ دولت اصولگرا اختلاف نظرشان را دست کم درباره پتروشیمی میانکاله و ارز ترجیحی علنی کرده‌اند. اما اختلاف نظرهای رئیس ‌دولت و مجلس و انتقادهای تند بعضی اصولگرایان از این دو، با ضربه‌ای که درزهای امنیتی به قالیباف زده قابل مقایسه نیست. درباره ارتباط افشاگری اخیر یکی از بسیجی‌های [!] توئیتری جریان «عدالتخواه» با منابع امنیتی داخل حکومت جای تردید ‌اندکی وجود دارد.»
بی‌بی‌سی در پایان تحلیل باسمه‌ای و آرزو‌اندیشانه خود می‌نویسد: «دامنه اختلافات درونی محافظه‌کاران فراتر از انتقادها به رئیسی و قالیباف است. محسنی اژه‌ای هم در سطحی کمتر مورد انتقاد برخی چهره‌های اصولگرا بوده است. برخی از هواداران رئیسی هم در شبکه‌های اجتماعی از کم‌کاری قوه قضائیه در مبارزه با فساد انتقاد می‌کنند. به غیر از سه قوه، می‌توان رد کشمکش‌های میان اصولگرایان را در نهادهای پرشماری که در اختیار دارند دنبال کرد. در کم‌تر از یک سال درز و شکاف‌های ردای حاکمیت یکپارچه اصولگرایان آشکار شده است.»
در همین حال، سایت گروهک ملی- مذهبی هم که از پاریس بارگذاری می‌شود، در ادامه خط القایی بی‌بی‌سی و سناریونویسان ماجرای اخیر نوشت: هدف از زدن قالیباف چیست؟ مسئله جنگ قدرت و «تمام شدن تاريخ مصرف» قاليباف در اين دو روز از بحث‌های اصلی بود، اين موضوع چقدر می‌تواند علت اصلی طرح شدن سيسمونی گيت باشد؟ به خصوص كه چهره‌ای مانند وحيد اشتری از جریان عدالت‌خواه آن را رسانه‌ای کرده و بر آتش آن دمیده است. جنگ قدرت یک امر مسلم است و همه‌ طرف‌ها تلاش می‌کنند با نهایت سختگیری، بهانه‌ای برای ضربه زدن به رقیب خود بیابند.»
طراحی عملیات روانی اخیر و سپس نسبت دادن آن به رقابت گروه‌های انقلابی داخل نظام در حالی است که سناریونویسان این عملیات، به تناوب به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، سپاه پاسداران و شورای نگهبان و مجمع تشخیص و...، و گروه‌های حامی شخصیت‌ها از طیف‌های مختلف حمله می‌کنند.
 
برجام با خروج آمریکا تمام شد و قابل احیا نیست
عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم می‌گوید به مذاکرات برای احیای برجام خوش‌بین نیستم.
مهدی آیتی گفت: به‌نظر من با خروج ‌ترامپ از برجام، این توافق تمام شد و این مذاکرات تحت عنوان رفع تحریم‌ها یا احیای برجام اساساً به نتیجه بلندمدت نمی‌رسد زیرا اصل برجام از بین رفته است. 
مهدی آیتی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: پیش‌بینی می‌شد که دور تازه مذاکرات طولانی باشد. اصلا غربی‌ها متخصص مذاکرات طولانی هستند؛ نمونه‌اش مذاکرات هفتادساله فلسطین است که تاکنون فلسطینی‌ها به حق خود نرسیده‌اند اما اسرائیل با آنکه غاصب است در سازمان ملل کرسی دارد و صاحب پرچم رسمی  در عرصه بین‌المللی است. شیوه غربی‌ها این است که در مذاکراتی طولانی‌مدت امتیاز بگیرند و امتیازی ندهند»
او ادامه داد: دولت فعلی قبل از آنکه روی کار بیاید، تصور می‌کرد یکی‌دو هفته‌ای مذاکرات به نتیحه می‌رسد، همه امتیازها را می‌گیرند و برجام احیا می‌شود. اما این‌طور نشد و آرام‌آرام اختلاف‌ها در مفاد پیش‌نویس‌های مذاکرات به‌وجود آمد و مذاکرات طولانی شد.
این فعال اصلاح‌طلب بیان کرد: به‌نظر من با خروج ‌ترامپ از برجام، این توافق تمام شد و این مذاکرات تحت عنوان رفع تحریم‌ها یا احیای برجام اساساً به نتیجه بلندمدت نمی‌رسد، زیرا اصل برجام از بین رفته است و لازم است که ایران با کشورهای 1+5 یا حتی با آمریکا به‌صورت دوجانبه مذاکرات تازه‌ای و فارغ از برجام انجام دهد تا قراردادی تازه امضا شود و اگر چنین شود هم همه طرف‌ها از خود انعطاف به خرج دهند تا مشکلات به‌صورت بلندمدت حل شود».
آیتی گفت: «من به مذاکرات کنونی خوش‌بین نیستم و فکر می‌کنم به نتیجه نمی‌رسد و لازم است که وارد دور تازه‌ای از مذاکرات شویم و به سمت حل اساسی مشکلات فی‌مابین برویم. اکنون نوعی کشمکش بر سر برجام اولیه میان ایران با غربی‌ها به‌ویژه با آمریکا وجود دارد که با مذاکراتی مانند آنچه اکنون می‌بینیم، حل نمی‌شود».
این فعال اصلاح‌طلب توضیح نداده که با وجود تبدیل برجام به خسارت محض و چند برابر شدن تحریم‌ها، چرا باید دوباره به آمریکا اعتماد کرد و مذاکره و توافق جدیدی‌ترتیب داد؛ اما ضمنا اعتراف می‌کند که توافق برجام به ضرر ایران تنظیم شده است. این در حالی است که برخی مدعیان اعتدال و اصلاحات در سال 94 از برجام به‌عنوان فتح‌الفتوح قرن یاد 
می‌کردند!
 
سیا: ایران مصمم به شبکه‌سازی در آمریکاست
سازمان «سیا» در گزارشی تصریح کرد: ایران همچنان در پی گسترش سلطه و نفوذ خود در منطقه است.
رادیو فرانسه، بخش‌هایی از ارزیابی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، را دربارۀ تهدیدهای جهانی از جمله تهدیدهای ایران منتشر کرده است. در این گزارش با‌ اشاره به دو سال بحران ناشی از شیوع کرونا و حمله روسیه به اوکراین آمده است «جهان امروز خشن‌تر، بی‌ثبات‌تر و سخت‌تر از پیش شده است.» آمریکا ماه‌هاست بیشترین رکود قربانیان کرونا در جهان را به خود اختصاص داده است.
در ادامه گزارش سازمان سیا و در بخش مربوط به تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان شده است: ایران همچنان منافع آمریکا را تهدید خواهد کرد و خواهد کوشید نفوذ آمریکا در خاورمیانه را کاهش داده و در مقابل نفوذ خود را در منطقه تحکیم بخشد. جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد سلطه خود را بر کشورهای همسایه گسترش داده و از شدت تهدیدها علیه ثبات ایران بکاهد.
بر اساس گزارش، ایران خواهد کوشید با بهره گیری از برنامۀ اتمی رو به توسعه خود و قدرت نیروهای نیابتی و متحدانش و نیز دیپلماسی و فروش اسلحه، اهداف خود را پیش براند.
گزارش سازمان سیا سپس افزوده است: ایران ضمن پیشبرد اهداف همیشگی خود برای تسلط یافتن بر منطقه، بر این اعتقاد است که در نبردی حیاتی با آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن درگیر است.
گزارش سازمان سیا سپس تصریح می‌کند: روی کار آمدن ابراهیم رئیسی،  مشوّق رهبر جمهوری اسلامی برای پیشبرد طرح تبدیل کردن ایران به یک قدرت اسلامی در جهان بوده است.
گزارش سازمان سیا می‌گوید: ایران همچنان شهروندان آمریکایی را مستقیماً یا از طریق حملات نیابتی خود به‌ویژه در خاورمیانه تهدید می‌کند. جمهوری اسلامی همچنین مصمم است شبکه‌های خود را در داخل جامعه آمریکا توسعه بخشد و بیش از یک دهه است که رهبران تهران، چنین هدفی را دنبال می‌کنند.

***************

 روزنامه وطن امروز آرمان ملی**

قالیباف در نشست با معاونت‌های پارلمانی دولت:

مجلس و دولت باید در کنار هم مشکلات را حل کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه در مقابل مشکلات نمی توان به مردم گفت که این موضوع مربوط به دولت بوده و به مجلس ربط ندارد گفت: منهای اینکه گفتن چنین صحبتی را وجدان ما اجازه نمی‌دهد در صورت بیان آن نیز مردم این سخنان را قبول نخواهند کرد، لذا مجلس و دولت در کنار هم باید مشکلات را حل کنند چون مردم برای حل مشکلاتشان فرقی بین مجلس و دولت قائل نیستند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خود با معاونت‌های پارلمانی دولت امروز (یکشنبه، ۴ اردیبهشت ماه) با تاکید بر اینکه هیچ‌زمانی ضرورت هماهنگی میان مجلس و دولت به اندازه امروز نبوده است، بیان کرد: امروز جبهه انقلاب در شرایطی قرار دارد که محکوم به موفقیت است. موفقیتی که انقلاب، کشور و مردم به آن نیاز دارند البته بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ام که هماهنگی میان مجلس و دولت به تنهایی کفایت نمی‌کند یعنی لازم است اما کافی نیست.
رئیس مجلس با بیان اینکه هماهنگی بسیار قابل اهمیت است اما آن هماهنگی ارزشمند است که منجر به هم افزایی شود افزود: هر هم افزایی دارای یک ذی نفع است و در اینجا بدون شک مردم باید از تصمیمات مجلس و دولت ذی‌نفع باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ذی نفع بودن مردم بسیار مهم است بنابراین هرکار مهم و یک فرصت بزرگ می‌تواند یک تهدید بزرگ هم باشد. هرکجا بایستید مخالفان سفت و سختی وجود دارد که منافع آن‌ها در تضاد با این راهبرد است. براین اساس آن‌ها به صورت مرتب تلاش خواهند کرد تا این موضوع مهم یعنی منتفع شدن مردم اتفاق نیفتد.

وی همچنین اظهار کرد: یکی از مسائل مهم و مورد توجه سیاست‌های کلان قانونگذاری است که بحث تنقیح قوانین در این میان از موضوعات بسیار مهم و اثرگذاری است که در حال بررسی آن هستیم، البته طی سال‌ها بحث تنقیح قوانین در مجلس انجام می‌شده، اما اکنون به این موضوع پی برده ایم که از این مسیر به نتیجه نمی‌رسیم، زیرا اقداماتی که افراد انجام می‌دهند ممکن است دچار خطاهایی باشد، بنابراین حدود ۴ ماه است که از طریق هوش مصنوعی در حال تنقیح ۱۲هزار قانون هستیم تا قوانین در یک طبقه بندی به روز شده به جامعه ارائه شود.

قالیباف با اشاره به برنامه ریزی مجلس برای توجه جدی به حوزه نظارت و تعیین جلسات روزهای سه شنبه صحن علنی به دستورکارهای نظارتی، تاکید کرد: اگر در جایی نیاز به نظارت باشد این وظیفه مجلس است که در نظارت بر اجرا و پیگیری قانون وظایف خود را انجام دهد البته این کار هم منصفانه، اخلاق‌مدارانه و در جای خود انجام خواهد شد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با تاکید بر اینکه مردم در شرایط سختی به سر می‌برند و اکثر آنها کاری به مجلس و یا دولت به تنهایی ندارند، گفت: در شرایط فعلی در صورت هر موفقیتی، آن را به پای مجلس و دولت می‌نویسند و در صورت شکست نیز باز این گونه خواهد بود. به تمام معنا به جهت کارکردی، رویکردی و باورها در یک قایق نشسته‌ایم و باید همه به یک سمت پارو بزنیم و صورت هدف‌گذاری درست، انرژی به بیراهه نخواهد رفت.

وی ادامه داد: وضع گرانی‌ها در کشور غیرقابل دفاع شده است. آیا می‌توانیم به مردم بگویم که این موضوع مربوط به دولت بوده و به مجلس ربط ندارد. منهای اینکه گفتن چنین صحبتی را وجدان ما اجازه نمی‌دهد در صورت بیان آن نیز مردم این سخنان را قبول نخواهند کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: مجلس و دولت در کنار هم باید مسائل را پیش ببرند و با این نگاه باید مشکلات مردم را حل کرد.

 

**************

روزنامه خراسان**

قیمت ماکارونی 2 برابر می شود
مهر - رئیس انجمن آردسازان با انتقاد از افزایش ناگهانی قیمت آرد گفت: با پنج برابر شدن نرخ آرد، قیمت ماکارونی دو برابر می‌شود. محمدرضا مرتضوی توضیح داد: قیمت هر کیلوگرم ماکارونی که در برندهای مختلف تاکنون بین ١٣ تا ١۵ هزار تومان بوده احتمالاً به ٢٨ تا ٣٢ هزار تومان خواهد رسید و قیمت بسته‌های ۵٠٠ گرمی این محصول ١۵ تا ١۶ هزار تومان خواهد بود.
 
ایران چقدر و با چه ارزشی بنزین صادر می‌کند؟
ایسنا - به استناد گزارش‌های رسمی، ایران در سال گذشته روزانه حدود ۵.۳ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته که متوسط ارزش آن در هر لیتر ۳۸ سنت یعنی لیتری حدود ۹۵۰۰ تومان بوده است.
 

**************

 روزنامه ایران**

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر آیت‌الله جوادی آملی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر آیت‌الله جوادی آملی را به ایشان تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این پیام که به شرح زیر است، برای آن مرحومه رحمت الهی را مسألت کردند:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
آیت‌الله جناب آقای جوادی آملی دامت برکاته
درگذشت همسر مکرم آن‌جناب رحمت‌الله علیها را به حضرتعالی و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
والسلام علیکم و رحمت‌الله
سیدعلی خامنه‌ای
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت حاجیه خانم سکینه روحی، همسر مکرمه حضرت آیت‌الله جوادی آملی، از درگاه خداوند متعال در این ایام عزیز برای آن بانوی مؤمنه رحمت و رضوان الهی مسألت کرد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و احمد وحیدی وزیر کشور از دیگر چهره‌ها و مقام‌هایی بودند که در گذشت همسر آیت‌الله جوادی آملی را تسلیت گفتند.

دعوت مرجعیت شیعه برای حضور پرشوردر راهپیمایی روز قدس

 آیت‌الله نوری‌همدانی مرجع تقلید شیعیان با صدور پیامی بر حضور پرشور همه مردم در راهپیمایی روز قدس تأکید کرد. در پیام این مرجع تقلید آمده است: «سالیان متمادی است که بشریت شاهد ظلم وستم عده‌ای غاصب نسبت به مردمی مظلوم می‌باشد و هر روز این ستم‌ها افزایش می‌یابد و سکوت مجامع بین‌المللی مرگبارتر و زجرآورتر است و همان‌طورکه امام راحل رحمت‌الله علیه فرمودند مسأله محوری و اول جهان اسلام مسأله قدس شریف است.»
آیت‌الله نوری همدانی در پیام خود تصریح کرده است: «بر هر انسان آزاده‌ای لازم است به هر طریق ممکن انزجار خود را نسبت به جنایات رژیم کودک‌کش و نامشروع صهیو‌نیست اعلام بدارد و با حضور پرشور این جنایت را محکوم کند و در موضوع راهپیمایی که نماد یک حرکت اعتراضی نسبت به این جنایت است طبق نظر مسئولان ان‌شاءالله ملت ایران بار دیگر این تجاوز و ظلم را محکوم خواهند کرد و شکی نیست با اراده خداوند متعال و همبستگی ملت‌های آزاده دنیا رژیم نامشروع صهیونیست از بین خواهد رفت.» ایشان همچنین تأکید کردند: «بهداشت و درمان و رعایت مسائل مربوط به وضع بیماری موجود در کشور عمل شود.»

**************

روزنامه شرق**

 
یک گام روشن؛ درِ آهنین کوچه اختر بعد از 11 سال برداشته شد

حصر کم‌رنگ شد

درِ آهنین کوچه اختر بعد از 11 سال برداشته شد و این‌گونه امید به رفع حصر محصورین در دولت اصولگرایان قوت گرفت؛ هرچند همچنان محصورین امکان تردد و رفت‌وآمد آزادانه ندارند و اعمالشان تحت نظر نیروهای امنیتی خواهد بود. از این‌رو باید گفت تحقق شعاری که روحانی داد و رئیسی عمل کرد، باعث شد بارقه‌ای از امید به گشایشی در حصر ایجاد شده و علی‌الحساب قدمی تا رفع کامل حصر برداشته شود.

 از این‌رو باید گفت تحقق شعاری که روحانی داد و رئیسی عمل کرد، باعث شد بارقه‌ای از امید به گشایشی در حصر ایجاد شده و علی‌الحساب قدمی تا رفع کامل حصر برداشته شود. در این بین نباید فراموش کرد که مسئله حصر هرگز مسئله اصولگرایان نبوده و حتی برخی از چهره‌های شاخص این جریان، بارها شعار حصر جایگزین مجازات‌های سنگین محصورین است، سر داده‌اند. حال اینکه رسانه‌های اصولگرا خبر از رفع حصر می‌دهند و هم‌زمان از ادامه تحت‌نظر بودن محصورین آن‌هم برای حفاظت‌ از آنها می‌گویند، با آنچه مطالبه برای رفع حصر است تفاوت بسیار دارد، اما همین اقدام هم با استقبال افکار عمومی مواجه شده است.

 برداشتن نرده‌ها، رفع حصر همسایه‌هاست

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم، در گفت‌وگو با «شرق» در تحلیل آنچه‌ به عنوان رفع حصر در رسانه‌های اصولگرا منتشر شده است، گفت: طبق آنچه در توضیح خبر رفع حصر مهندس میرحسین‌ موسوی و زهرا رهنورد منتشر شده، فقط نرده‌هایی که مزاحمتی برای تردد همسایه‌ داشته بعد از ۱۱ سال برداشته شده‌ و درحقیقت خبری از رفع حصر نیست. بنابراین کار مهمی انجام نشده و همان‌گونه که گفته‌اند همچنان اعمال و رفتار آنان تحت نظر است. قاعدتا در این شرایط همه رفت‌وآمدها و اقدامات محصورین با اعمال نظرهای امنیتی همراه خواهد بود.

مطهری با انتقاد از طولانی‌شدن مجازات بدون حکم قضائی محصورین گفت: حصر شاید در یک برهه زمانی خاص که کشور درگیر آشوب و تنش بود به عنوان یک گزینه موقت برای عبور از بحران قابل قبول بود، اما باید به صورت محدود انجام می‌شد. اگر این افراد متهم بودند باید طبق قانون در دادگاهی علنی به اتهاماتشان رسیدگی می‌شد، نه اینکه ۱۱ سال در بلاتکلیفی و مجازات حصر خانگی قرار بگیرند.

مطهری درباره نقش رئیس‌جمهور در رفع حصر خانگی توضیح داد: «اگر آقای رئیسی اراده‌ای برای رفع حصر داشته باشد، با توجه به اینکه سایر نهادهای حکومتی همراه او هستند، احتمال توفیق بیشتری نسبت به آقای روحانی دارد، اما مهم این است که آیا رفع حصر اصلا مسئله ایشان هست یا نه؟! ولی به‌طور کلی رئیس‌جمهور به عنوان‌ مجری قانون اساسی نسبت به این‌ موضوع مسئولیت دارد و نباید اجازه عمل خلاف قانون اساسی را بدهد. اگر ایشان قصد رفع حصر و اجرای قانون اساسی را داشته باشد، شرایط برای او مهیاتر از روحانی است؛ زیرا روحانی دستانش بسته بود».

 ادامه حصر سودی ندارد

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی نیز درباره برداشته‌شدن حصار کوچه اختر بعد از 11 سال به «شرق» گفت: «حصری که هست سودی ندارد. 11 سال از ماجرای سال 88 گذشته اما هنوز هیچ تحلیلی در‌این‌باره صورت نگرفته است. اینکه ثمره آن چه بود؟ آیا درست بود یا غلط؟ هیچ تحلیلی درباره آن انجام نشده است. سیستم می‌گوید آنچه را اتفاق افتاده است، نقد کنید. اما تا زمانی که آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد در حصر باشند، این نقد صورت نمی‌گیرد».

به گفته این فعال سیاسی «حقیقتا در صورتی که حصر برداشته شود هیچ اتفاق بدی نمی‌افتد. البته برخی هم با حصر کاسبی می‌کنند و تمایل دارند این حصر باقی بماند. اما اگر حصر برداشته شود، تازه به مهندس موسوی دسترسی پیدا می‌کنیم و می‌توانیم سؤال کنیم همه حرکت‌هایی که داشتید و حرف‌هایی که زدید، بر اساس تحلیل روشن و برنامه‌ریزی جنبش اجتماعی بوده یا جایی عصبانی شدید و حرفی زدید؟ همه این مسائل در صورتی محقق می‌شود که حصر برداشته شود و این برداشته‌شدن حصر، فضا را تلطیف می‌کند». زیدآبادی با بیان این جمله که «از طرفی هم می‌شود بررسی کرد که خیر و اثرات مثبت سال 88 به چه کسانی رسید؟» توضیح داد: «کل امکانات اصلاح‌طلبان را گرفت و فضا را امنیتی کرد، از طرفی هم به خود اصولگرایان به‌شدت آسیب زد و آنها را به افرادی تبدیل کرد که به هیچ اصولی پایبند نیستند. به بدنه سنتی جامعه هم ضربه سنگینی وارد کرد. یعنی از طرفی به مشروعیت یک جریان ضربه زد و از سویی امکانات جریان دیگر را از آنها گرفت. بنابراین حصر سودی به همراه نداشت و منطق حکم می‌کند هرچه زودتر به صورت واقعی برداشته شود».

 از هرگونه گشایشی در حصر باید استقبال کرد

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اخبار منتشرشده از سوی خبرگزاری قوه قضائیه مبنی بر «برداشته‌شدن حفاظت فیزیکی» از کوچه اختر، اظهار کرد: «از هرگونه گشایشی در حصر باید استقبال کرد». دبیر‌کل حزب اتحاد ملت با تأکید بر لزوم رفع حصر خاطرنشان کرد: «همه این مطالبات و عوامل نشان از آن دارد که حصر هرچقدر بیشر طول بکشد، تصمیم‌گیری درباره آن سخت‌تر شده و این گره اصطلاحا کورتر می‌شود. با این حال شخصا معتقدم از هر نوع گشایشی در مقوله حصر باید استقبال کرد».

 منصوری در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه برداشته‌شدن در آهنی کوچه اختر به معنای «رفع حصر کامل نیست»، گفت: «رفع حصر زمانی رخ داده که محصورین بتوانند به‌طور آزادانه اظهارنظر کنند، رفت‌وآمد کنند، با افراد دیگر مراوده داشته باشند و در فضایی آزاد از حقوق اجتماعی خود بهره‌مند شوند». او در ادامه در واکنش به خبر خبرگزاری قوه قضائیه مبنی بر تداوم حضور مأموران به جهت مراقبت از محصورین اظهار کرد: «به نظر می‌رسد این بخش از خبر به چهره‌های خودسر اشاره دارد. شاید نگران هستند خودسرها اقدامی انجام دهند و آسیبی به محصورین برسانند حال آنکه محصورین هیچ نگرانی‌ای در این زمینه ندارند».

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات