صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۱۳

تغییر فرماندهی

آغاز دور جدید حملات روسیه به منطقه دونباس در اوکراین این گمانه را برای کشورهای غربی به وجود آورده‌ است که مسکو در حال آماده شدن برای جنگی طولانی‌مدت با کشور همسایه‌اش است[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان
آغاز دور جدید حملات روسیه به منطقه دونباس در اوکراین این گمانه را برای کشورهای غربی به وجود آورده‌ است که مسکو در حال آماده شدن برای جنگی طولانی‌مدت با کشور همسایه‌اش است. تغییر فرماندهی عملیات نظامی حمله به اوکراین در روز ۲۹ مارس سال جاری و روی کار آمدن ژنرالی که مسئول جنگ در سوریه بوده ‌است، نشان داده مسکو به‌دنبال فتح سنگر به سنگر و پیشروی زمینی در خاک اوکراین است. تحلیلگران غربی به دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی هشدار می‌دهند این کار می‌تواند به طولانی شدن جنگ در اوکراین ختم شود و این مسئله در درازمدت اصلاً به نفع اقتصاد و سیاست کشورهای غربی نیست. دولت بایدن برهمین مبنا شروع به ارسال گسترده تجهیزات و سلاح‌های نظامی به اوکراین کرده‌است. دولت ایالات‌متحده تاکنون بیش‌از ۲ میلیارد دلار به اوکراین در این زمینه کمک کرده ‌است. رسانه‌های آمریکایی به‌تازگی نیز خبر داده‌اند که دولت بایدن در حال آماده‌سازی یک بسته ۸۰۰ میلیون ‌دلاری از تجهیزات نظامی برای اوکراین است.
با وجود اینکه کشورهای غربی، به ویژه انگلستان و آمریکا در حال تجهیز مداوم اوکراین در جنگ روسیه هستند، رسانه‌ها بر این عقیده‌اند که طولانی شدن جنگ بر خلاف آنچه رهبران کشورهای غربی فکر می‌کنند منجر به پیروزی جبهه‌ غربی نخواهد شد و روسیه را به اندازه‌ای ضعیف نخواهد کرد که خود را در این میدان شکست ‌خورده بداند.
وضعیت اقتصادی در کشورهای غربی به ویژه بحران انرژی و قیمت‌های بالای سوخت هر روز بار اقتصادی بیشتری را بر اروپا و آمریکا اضافه می‌کند. سیاست‌های ایالات متحده در آزادسازی ذخایر نفتی نیز نتوانسته تاکنون قیمت‌ها را مهار کند و بر اساس پیش‌بینی‌ها، بحران تورم و رکود تورمی به زودی آمریکا را در خواهد نوردید.
با این ‌حال، عملیات نظامی روسیه در منطقه دونباس و کاهش یافتن سایر عملیات‌های نظامی در اطراف کی‌یف نشان می‌دهد، مسکو نیز چندان به‌دنبال تسخیر کامل اوکراین نیست و تلاش دارد دو منطقه شرقی را که مردمان روس‌تبار هستند، به ‌سرعت از سایر مناطق اوکراین جدا کند. 
روسیه در این ‌میان به سمت به‌دست آوردن دستاوردهای کوتاه‌مدت و قدرت‌نمایی رفته ‌است. از نظر نظامی حمله به دونباس باعث ایجاد مزایایی خاص برای نیروهای روسی خواهد شد و تلاش برای گسترش عملیات نظامی در بسیاری از نقاط اوکراین، مانند کی‌یف، سومی، خارکیف، دونباس و خرسون آن ‌هم به‌صورت مستمر و هم‌زمان باعث تحلیل نیروهای روس شده بود. برهمین مبنا آنها در هیچ یک از جبهه‌های باز شده در مقابل خود نتوانسته بودند برتری کسب کنند و در عین‌ حال دور بودن این مناطق از مرز روسیه سبب شده بود تجهیزات و ادوات نظامی و همچنین مواد غذایی به‌سختی به سربازان روس برسد. اما در دونباس شرایط کاملاً به نفع مسکو است. نزدیک بودن مرز با روسیه و همچنین حمایت مردم منطقه از عملیات نظامی روس‌ها باعث می‌شود مسکو بتواند دستاوردهای کوتاه‌مدت و فوری در این منطقه داشته باشد و در گفت‌وگوها و مذاکرات پیش‌رو با کی‌یف با اعتمادبه‌نفس بیشتری ظاهر شود. آمریکایی‌ها که به‌دنبال ویتنام ساختن از اوکراین برای روسیه بوده‌اند، از این مسئله ضرر زیادی می‌بینند و افزایش میزان ارسال ادوات نظامی به اوکراین در همین راستا ارزیابی می‌شود. آمریکایی‌ها می‌خواهند جنگ چنان ادامه پیدا کرده و به ضرر روسیه تمام شود که حتی دستاوردی کوچک نیز در این زمینه نصیب پوتین نشود.
برخی از تحلیلگران آمریکایی معتقدند، تمرکز روسیه بر منطقه دونباس به‌معنای پایان یافتن درگیری‌های فراتر در سایر مناطق اوکراین نیست. این کار صرفاً تغییری تاکتیکی و یک راهبرد جنگی برای به دست آوردن قدرت و بالا بردن روحیه رزمندگان روسی است. برهمین اساس رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند بعد از فتح دونباس، عملیات‌های نظامی تهاجمی روسیه در سایر مناطق اوکراین همچنان ادامه داشته باشد. وزیر دفاع روسیه در همین‌ حال گفته‌ است اهداف ابتدایی ما در جنگ علیه اوکراین کاملاً به دست آمده ‌است. این هدف چیزی نبود جز از بین بردن اوکراین به‌عنوان یک کشور و از بین بردن توان نظامی آن. 
حال باید دید آیا تغییر فرمانده نظامی مسئول حمله به اوکراین و تغییر راهبردها و تاکتیک‌های نظامی می‌تواند به روس‌ها برای رسیدن به اهداف‌شان یاری کند یا جبهه غربی با تبدیل کردن اوکراین به انبار نظامی تسلیحات خود برنامه‌ای دیگر برای منطقه چیده‌ است!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات