صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۷۴

راهبردهای آزادسازی فلسطین از منظر امام خامنه ای (مدظله العالی)

موضوع فلسطین رکورد دار طولانی ترین چالش بین المللی و سیاسی مطرح در سطح جهان است.
پایگاه بصیرت / گروه استانها-آذربایجان شرقی / امین عبدی

راه‌حل مسئله فلسطین در نگاه مقام معظم رهبری/ارکان مقاومت فلسطینی - خبرگزاری  مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

موضوع فلسطین رکورد دار طولانی ترین چالش بین المللی و سیاسی مطرح در سطح جهان است. این مسئله پس از جنگ جهانی دوم و از 14 مه 1948که رژیم صهیونیستی تأسیس و از سوی جامعه ملل آن وقت و سپس سازمان ملل به رسمیت شناخته شد، شروع شده و بیش از 70 سال ادامه پیدا کرده است. در این مدت همواره صهیونیست ها، تلاش کرده اند مسئله را کوچک جلوه دهند. 

      فایل لایه باز تصویر روز قدس / نحو القدس | عصر انتظار .: Asre Entezar :.                                                                                                                                

زمانی که امام راحل جمعه پایانی ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» برای همبستگی جهان اسلام و کل آزادی خواهان دنیا در جهت پاسداشت آرمان مردم ستمدیده فلسطین و تلاش برای آزادسازی قبله اول مسلمانان قدس شریف اعلام کرد، کسی فکر نمی کرد این صدای حق طلبانه در هیاهوی بوق های تبلیغاتی مثلث قدرت، ثروت و رسانه های اختاپوسی صهیونیسم عالم، پژواکی به بزرگی کابوس همیشگی برای سران و حامیان جهانی رژیم صهیونسیتی پیدا نماید. در خصوص مکانیسم ها و راهکارهای رهایی قدس شریف از چنگال صهیونیست ها تاکنون دیدگاه ها و راهبردهای متعددی ارائه شده است. اما راهبردهای امام خامنه ای، رهبر معظم انقلاب را می توان، واقع بینانه ترین راهبردها در این زمینه به شمار آورد که عمل به آن مطمئناً می تواند، دستاوردهای بزرگی در مسئله فلسطین پیش روی جهان اسلام و محور مقاومت قرار دهد. ایشان در سخنرانی روز قدس 1400ضمن تأکید بر اینکه ماجرای فلسطین ، همچنان مهم ترین و زنده ترین مسئله ی مشترک  امت اسلامیست  فرمودند:(( اسرائیل دولت نیست بلکه یک پایگاه تروریستی ضد فلسطینیان است  وهم‌افزایی مسلمین بر محور قدس شریف، کابوس دشمن صهیونیست و حامیان آمریکایی و اروپایی آن است. طرح ناکام «معامله‌ی قرن» و سپس تلاش برای عادی‌سازی روابط چند دولت ضعیف عربی با رژیم غاصب، تلاشهای مذبوحانه برای فرار از آن کابوس است.دو عامل مهم، تعیین‌کننده‌ی آینده است: اوّل ـ و مهم‌تر ـ تداوم مقاومت در داخل سرزمین‌های فلسطین و تقویت خطّ جهاد و شهادت، و دوّم، حمایت جهانی دولتها و ملّتهای مسلمان در سراسر جهان از مجاهدان فلسطینی)).

بیانیه شرکت آب و فاضلاب استان به مناسبت گرامیداشت روز قدس

راه حل مسئله فلسطین

فلسطین متعلّق به فلسطینیان است، و باید با اراده‌ی آنان اداره شود. طرح همه‌پرسی از همه‌ی ادیان و اقوام فلسطینی -که از نزدیک به دو دهه‌ی پیش از این ارائه کرده‌ایم- تنها نتیجه‌ای است که باید بر چالشهای امروز و فردای فلسطین مترتّب شود. این طرح نشان میدهد که ادّعای یهودی ستیزی که غربیان با بوقهای خود آن را تکرار میکنند، بکلّی بی‌اساس است. در این طرح، فلسطینیانِ یهودی و مسیحی و مسلمان، در کنار هم در یک همه‌پرسی شرکت و نظام سیاسی کشور فلسطین را تعیین میکنند؛ آنچه قطعاً باید برود نظام صهیونیستی است و صهیونیسم، خود بدعتی در آئین یهود و کاملاً بیگانه از آن است.

دکتر حسین اکبری| گفتمان مقاومت:کتاب مقاومت در فلسطین تالیف دکتر حسین اکبری  - گفتمان مقاومت

علاج [مسئله‌ی فلسطین] چیست؟ علاج عبارت است از ایستادگی و مقاومت شجاعانه. ملّت فلسطین و عناصر فلسطینی‌ و سازمانهای فلسطینی بایستی با جهاد فداکارانه‌ی خودشان، عرصه را بر دشمن صهیونیست و بر آمریکا تنگ کنند؛ راهش فقط این است و همه‌ی دنیای اسلام هم باید به اینها کمک کنند؛ همه‌ی ملّتهای مسلمان باید از فلسطینی‌ها پشتیبانی کنند و حمایت کنند؛ این علاج است. البتّه عقیده‌ی من این است که سازمانهای مسلّح فلسطینی خواهند ایستاد، مقاومت را ادامه خواهند داد؛ راهش مقاومت است. حال در ادامه با توجه به اهمیت مسأله فلسطین در دیدگاه ها و رویکردهای رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی ایران ضروری به نظر می رسد تا با مراجعه به بیانات و اندیشه های ایشان به بررسی راهبردهای چهارگانه در زمینه آزادسازی قدس اشغالی که گام نخست آزادی فلسطین از بند اشغال است پرداخته شود.

Opinion: Free Palestine from Israel's apartheid occupation – UNIVERSITY  PRESS

1)حمایت از مقاومت و ملت فلسطین

جنبه‌های گوناگون مادی و معنوی انجام پذیرد. به گونه ای که رویکرد کلان و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی نیز در طول بیش از سه دهه که از انقلاب اسلامی می گذرد، بر همین مدار حرکت کرده است. رهبر انقلاب در تبیین این ضرورت مهم می فرمایند: «پیام مابه دنیای اسلام ، به دولت های اسلامی این است که از توان خودتان استفاده کنید، از مظلوم حمایت کنید؛ بفهمانید به دشمنان که دنیاى اسلام در مقابل سبعیت و تجاوز آرام نمى‌نشیند؛ پیام ما به دولت هاى اسلامى این است. ما با همه‌ اختلاف نظرهایى که ممکن است با برخى از دولت هاى اسلامى در زمینه‌هاى گوناگون سیاسى و غیرسیاسى داشته باشیم، اما همه باید در این امر از همه‌ آن اختلاف نظرها صرف نظر کنند. بخشى از امت اسلامى در قالب یک ملت مظلوم در چنگال یک گرگ خون‌خوار و خون ریزى دست و پا میزند؛ همه باید به کمک او بشتابند؛ این حرف ما است)).

تحقق آزادی قدس در گام دوم انقلاب

از این بخش سخنان رهبر انقلاب به خوبی می توان فهمید که حمایت از ملت مظلوم فلسطین هم از طرف دولت ها وهم از ‎ جانب  دولت های اسلامی آن هم نه در قالب شعار بلکه در عمل و از طریق فراهم نمودن هر آنچه که ملت مظلوم فلسطین و گروه های مقاومت جهت مبارزه و نابودی نهایی موجودیت رژیم غاصب اسرائیل به آن نیاز دارند، حتی به رغم وجود اختلاف نظرها و سلیقه هایی که ممکن است در ابعاد مختلف میان دولت های اسلامی وجود داشته باشد، تا چه اندازه مهم و حیاتی می باشد.

عکس خبرگزاری آناتولی؛ سمبل جدید مقاومت مردم فلسطین

2)ضرورت مسلح سازی کرانه باختری

تقویت گروه‌های جهادی، خصوصاً در منطقه کرانه باختری که دو برابر جمعیت غزه را دارند و بویژه کمک تسلیحاتی به آن ها، مؤلفه دیگری است که از جانب رهبر شجاع و فرزانه انقلاب اسلامی ایران باید به عنوان یک راهبرد از جانب تمامی کشورهای اسلامی و آحاد مسلمانان برای مبارزه با موجودیت شوم رژیم عبری مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد. معظم له در تبیین این مسأله تأکید می کنند: ((ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقه مند به سرنوشت فلسطین هستند در این زمینه فعالیت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطین، در پرتو دست قدرتمندآن ها و ضعف دشمن صهیونیست کاهش یابد)).

Palestinian village pledges to struggle 'until land is returned' |  Israel-Palestine conflict | Al Jazeera

اما در تحلیل این راهبرد، یعنی ضرورت مسلح سازی کرانه باختری باید گفت اگر چه مقاومت مسلحانه رزمندگان فلسطینی در غزه از حمایت مردم صبور آن منطقه برخوردار بوده و توانسته است با برهم زدن محاسبات جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنان، عزت ملت فلسطین را احیا نماید اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که محدود بودن مساحت جغرافیایی منطقه غزه و تراکم شدید جمعیتی در آن باعث می شود هر نوع تهاجم صهیونیست ها به این منطقه، با تلفات انسانی زیاد و خسارات مادی شدید همراه باشد. بدیهی است در چنین شرایطی همچنان که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند، مسلح سازی کرانه باختری و پیوستن آن به مقاومت مسلحانه و مقابله جدی آنان با رژیم اشغالگر قدس، اولاً اتحاد واقعی مردم ساکن در دو قسمت     جدا افتاده سرزمین فلسطین را به دنبال خواهد داشت و ثانیاً با گسترش مناطق درگیری، فشار بر صهیونیست ها را از طریق گسترش جبهه درگیری افزایش خواهد داد و این به معنی بالا بردن هزینه اقدامات نظامی سران جنگ طلب و جنایتکار رژیم جعلی صهیونیستی است که در وهله بعد می تواند زمینه های کوتاه آمدن احتمالی صهیونیست ها را فراهم نماید.

            بن‌بست صهیونیست‌ها در برابر مقاومت/ دوره مانورهای اسرائیل در منطقه به سر  آمده است- اخبار آسیای غربی - اخبار بین الملل تسنیم | Tasnim  

3) فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن  

اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن راهبرد دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است که به موازات دو راهبرد قبلی، کاربست آن بطور قطع و یقین می تواند مسیر ملت مظلوم فلسطین را در مبارزه با موجودیت جعلی رژیم اشغالگر قدس هموار و آن ها را در رسیدن به اهداف متعالی خویش که آزادسازی قدس شریف و رهایی از بند و اشغال برجسته ترین آنها می باشد، یاری رساند. در این راستا رهبر فرزانه انقلاب فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان آن را یکی از وظایف اساسی کشورهای اسلامی و همه آنانی که علاقمند به آزادسازی فلسطین هستند دانسته و در این باره تأکید ویژه دارند: ((امروز هرکسى از صهیونیست‌ها حمایت می کند، اعم از مسئولین کشورهاى مستکبر مثل آمریکا و انگلیس و غیر هم، یا مجامع عمومى مثل سازمان ملل و امثال اینها که به نحوى یا با سکوت خود یا با اظهارات خود و بیانات خود و حرف هاى غیر منصفانه خود از اینها حمایت می کند، در این قضیه شریک جرم است. همه دنیاى اسلام، همه دولت هاى اسلامى، همه آحاد ملت هاى مسلمان موظفند با اینها معارضه کنند، مقابله کنند، ابراز برائت کنند، از اینها ابراز نفرت بکنند، آن ها را به خاطر این موضع‌گیرى‌ها ملامت کنند، این وظیفه عمومى است؛ باید آن ها را منزوى کنند و اگر می توانند برخورد اقتصادى بکنند، برخورد سیاسى بکنند؛ این وظیفه امت اسلامى است)).

Israeli delegation arrives in Cairo to discuss prisoner swap with Hamas

4)کنار گذاشتن انگیزه های قدرت طلبانه و اتحاد در مقابل صهیونیسم

کنار گذاشتن انگیزه های قدرت طلبانه و نیات و مقاصد خودخواهانه و در کنار آن ایجاد اتحاد و یکپارچگی، راهبرد عملیاتی دیگری است که از سوی رهبر انقلاب برای مبارزه با رژیم جعلی اسرائیل و جنایات فجیع آن ها در اراضی اشغالی تبیین گردیده و انتظار این است که از جانب تمامی دول اسلامی و ملل مسلمان مورد اهتمام ویژه قرار گیرد. اما در تبیین اینکه چرا رهبر انقلاب تأکید ویژه ای بر کنار گذاشتن انگیزه های قدرت طلبانه در میان کشورهای اسلامی دارند، بی شک واقع گرایانه ترین تحلیلی که می شود در این زمینه ارائه داد همان تحلیلی است که معظم له بیان داشتند. بنابراین ایشان در تبیین این قضیه می فرمایند: ((آنچه امروز آحاد مسلمانان را از یکدیگر جدا کرده است، سیاست ها است، انگیزه هاى سیاسى است، انگیزه هاى قدرت طلبانه است؛ کشورهاى مسلمان می توانند از این انگیزه ها عبور کنند. این برعهده‌ نخبگان سیاسى و قدرتمندان و دارندگان مناصب حکومتى در کشورهاى اسلامى است. اگر این بشود، به معناى حقیقى کلمه یک قدرتى به وجود خواهد آمد که از همه قدرت هاى متجاوزو مستکبر، برتر و فراتر خواهد بود؛ اگر این بشود، کسى نخواهد توانست به یک کشور اسلامى زور بگوید؛ هیچ قدرتى نخواهدتوانست از کشورهاى اسلامى و از دولت هاى مسلمان باج بطلبد؛ اگر با هم باشیم، اگر موارد مشترک مان را مورد توجه قرار بدهیم و روى آن متمرکز بشویم، اگر قدرت طلبى‌ها، خودخواهى ها، وابستگى ها، فسادها ما را از هم جدا نکند، قدرتى متشکل خواهد شد که خواهد توانست از حقوق و حوائج آحاد یک و نیم میلیارد مسلمان دفاع کند و حمایت کند)).

Hamas rejects French PM's claims, says al-Quds eternal capital of Palestine

حال به خوبی روشن می شود که چرا مقام معظم رهبری تأکید ویژه ای دارند که انگیزه های قدرت طلبانه و خودخواهی های موجود در جهان اسلام که بیش از پیش موجبات تفرقه و نفاق و اختلاف افکنی در جهان اسلام بخصوص در میان دولت های اسلامی و بویژه رژیم های مرتجع عربی را بوجود آورده و قدرت و اقتدار دنیای اسلام را به تحلیل برده است، از بین برود. لزوم تمرکز وحدت جهان اسلام بر حمایت از مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی امری حیاتی است، لذا همه ظرفیت های رسانه ای جهان اسلام با همراهی علما و اندیشمندان اسلامی باید با طرح مسألۀ اول جهان اسلام در عرصه های بین المللی مقوله نابودی ن غده سرطانی را فراهم سازند  تا اهداف شوم قدرت های استکباری و رسانه های صهیونیستی غربی در پروژه درگیرسازی امت اسلامی با چالش های درونی به جای تهدید منافع استکبار نقش بر آب شود.

  

Students donate, protest in response to conflict between Israel and  Palestine - The Cavalier Daily - University of Virginia's Student Newspaper

منابع و مآخذ:

1)  بیانات در دیدار مسؤلان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، 7 مرداد 1393

2)  بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان، 1 مرداد 1393

3)  بیانات در دیدار مسؤلان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، 7 مرداد 1393

4) بیانات در روز قدس، 17 اردیبهشت1400

5) سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز جهانی قدس 2/3/99

6) بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 16/11/98

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات