بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۷۷

‌امضای ۸ قرارداد و تفاهم‌نامه نفتی و کشاورزی با کشور‌های آمریکای لاتین

در سفر هفته گذشته وزیر نفت به کشور‌های آمریکای لاتین ۸ قرارداد و تفاهم‌نامه در حوزه نفت و کشاورزی منعقد شد.
‌امضای 8 قرارداد و تفاهم‌نامه نفتی و کشاورزی با کشورهای آمریکای لاتین

 در روزهای گذشته موضوع سفر جواد اوجی، وزیر نفت، به ونزوئلا و تقویت روابط دو کشور تحریم‌شده توسط آمریکا در حوزه نفت و انرژی، بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای داخل و خارج کشور داشته است.

به نظر می‌رسید سفر وزیر نفت به ونزوئلا در ابتدا به صورت محرمانه صورت گرفته بود ولی پس از انتشار تصاویر دیدار جواد اوجی با رئیس‌جمهور و وزرای ونزوئلا در رسانه این کشور، جزئیات آن نیز توسط روابط عمومی وزارت نفت اطلاع‌رسانی شد.

ابتدا بلومبرگ دوشنبه هفته گذشته به نقل از یک منبع آگاه از سفر وزیر نفت ایران به ونزوئلا پرده برداشت. بلومبرگ نوشت: جواد اوجی وزیر نفت و بیش از 12 نفر هیئت همراهش روز شنبه وارد کاراکاس شدند. وزیر نفت ایران به همراه اسدروبال چاوز، رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا از مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا در غرب این کشور بازدید کردند. انتظار می‌رود هر دو کشور در روز دوشنبه چند قرارداد انرژی به امضا برسانند.

* قرارداد بزرگ برای صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، احیای روابط ایران و ونزوئلا در دستور کار قرار گرفت. دو کشور ایران و ونزوئلا جزء چهار دارنده بزرگ ذخایر نفتی دنیا هستند و می‌توانند با اتکا به این ظرفیت بالقوه در بازار انرژی دنیا نقش‌آفرینی کنند.

نخستین اقدام مشترک دو کشور در دولت سیزدهم، امضای قرارداد صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا بود. خبرگزاری رویترز 4 مهرماه سال گذشته به نقل از 5 منبع آگاه از انعقاد یک قرارداد بزرگ نفتی میان ایران و ونزوئلا با وجود تحریم‌های آمریکا خبر داد.

براساس گزارش رویترز، کاراکاس می‌تواند از میعانات گازی ایران برای افزایش تولید نفت و بهبود کیفیت نفت خام همانند قیرش استفاده کند. این توافق در فاز نخست، شش ماهه تعبیه شده بود.

طبق آمار اوپک، تولید نفت ونزوئلا بعد از امضای این قرارداد نفتی از 560 هزار بشکه در روز به 750 هزار بشکه افزایش یافت. همچنین صادرات میعانات گازی ایران نیز افزایش چشمگیری داشته است.

جواد اوجی وزیر نفت در این باره می‌گوید: تا قبل از دولت سیزدهم رقمی معادل 85-87 میلیون بشکه میعانات گازی ایران روی آب و مخازن خشکی ذخیره شده بود. میزان صادرات میعانات گازی قبل از دولت سیزدهم روزانه بین 20 تا 60 هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به 2.5 تا 3 برابر افزایش یافت. ما مجبور شدیم برای پاسخ به تقاضا به سراغ ذخایر روی آب و خشکی هم برویم و بیش از 20 میلیون بشکه از این ذخایر نیز مورداستفاده قرار گرفت و از حجم ذخایر ما کاهش یافت.

افزایش صادرات میعانات گازی به ونزوئلا، علاوه بر افزایش درآمد ارزی کشور، در تولید حداکثری گاز در زمستان سال گذشته و عبور از فصل سرما بدون خاموشی نقش بسزایی ایفا کرد.

در نتیجه با توجه به پایان فاز نخست 6 ماهه قرارداد صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا به نظر می‌رسد یکی از اهداف سفر اخیر وزیر نفت به ونزوئلا تمدید این قرارداد باشد.

*جزئیاتی از سفر وزیر نفت به کشورهای آمریکای لاتین

هر چند هنوز جزئیات زیادی درباره سفر وزیر نفت به ونزوئلا و برخی کشورهای آمریکای لاتین به بیرون درز نکرده است اما بنابر توضیحات وزارت نفت، جواد اوجی در ونزوئلا با نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری و وزرای نفت، خارجه، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است (تصویر 1 و 2).

در این سفر، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس و حسین حسین‌زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس، وزیر نفت را همراهی می‌کردند.

 

تصویر 1- دیدار وزیر نفت با نیکولاس مادورو

تصویر 2- دیدار وزیر نفت ایران و ونزوئلا

بعد از جلسات وزیر نفت با رئیس‌جمهور ونزوئلا و سایر وزرای این کشور، نیکولاس مادورو درباره این سفر در صفحه توئیتر خود نوشت: از جناب جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پذیرایی کردم. نشستی سازنده برای تعمیق پیوندهای برادری و همکاری در زمینه انرژی. همچنین بار دیگر بر قدردانی و محبت خود نسبت به مردم ایران تاکید کردم (تصویر 3).

تصویر 3

جواد اوجی وزیر نفت در صفحه توئیتر خود در پاسخ به توئیت رئیس‌جمهور ونزوئلا درباره سفرش به این کشور نوشت: امروز دیدارهایی با رئیس‌جمهور محترم ونزوئلا‌، جناب آقای مادورو و دیگر مقامات عالی ونزوئلا داشتیم. روابط ایران و ونزوئلا سابقه تاریخی دارد و ما می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه روابط و ‌همکاری‌های مشترک بهره‌گیری نماییم (تصویر 4).

تصویر 4

مقصد دیگر وزیر نفت در سفر به کشورهای آمریکای لاتین، کشور نیکاراگوئه بود. جواد اوجی در جریان سفر به نیکاراگوئه نیز با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو داشت. همچنین در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور ۶ وزیر کابینه نیکاراگوئه حضور یافت و درباره همکاری‌های دو جانبه رایزنی شد (تصویر 5).

دیدار با وزیران وزارتخانه‌های انرژی و معادن، صنعت و تجارت، دارایی و اعتبارات عمومی و کشاورزی نیکاراگوئه از دیگر برنامه‌های اوجی بوده است که در زمینه‌های مشترک در حوزه‌های انرژی و کشاورزی مذاکره شد.

تصویر 5

*5 محور قرارداد و تفاهم‌نامه جدید وزارت نفت

در جریان سفر وزیر نفت به کشورهای آمریکای لاتین در 5 محور قرارداد و تفاهم‌نامه بین ایران ونزوئلا و نیکاراگوئه امضا شد که عبارت‌اند از:

  1. توسعه و تولید از میادین نفت و گاز
  2. ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی
  3. آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  4. صدور خدمات فنی-مهندسی و انتقال تکنولوژی
  5. توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی

بنابر اطلاعات واصله، در سفر وزیر نفت 4 تفاهم‌نامه و 2 قرارداد در حوزه نفت و 2 تفاهم‌نامه نیز در حوزه کشاورزی بین ایران و ونزوئلا و نیکاراگوئه منعقد شد.

هر چند از کل ماجرای سفر وزیر نفت به کشورهای آمریکای لاتین، تنها یک دقیقه از نشست وزیر نفت با همتای ونزوئلایی خود سوژه حاشیه‌سازی‌ها شد، اما آنچه اهمیت دارد اقدامات رو به جلو و دیپلماسی فعال دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای بلوک مقابل آمریکا است.

در این راستا تنها در اردیبهشت‌ماه سال جاری، شاهد سفر مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به «روسیه» برای شرکت در بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی روسیه، برگزاری نخستین رویداد خارجی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در «برزیل» و سفر جواد اوجی وزیر نفت به «ونزوئلا» و «نیکاراگوئه» بوده‌ایم که در هر یک از سفرها، مذاکرات، تفاهم‌نامه و قراردادهایی به امضا رسیده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات