صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۹۱

یادداشت روزنامه‌های ۱۸ اردیبهشت

کیهان**

نگذارید مسیر دور زدن تحریم را شناسایی کنند!/ حسین شریعتمداری

۱- در خبر‌ها آمده است که خانم «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یک‌جانبه، از ۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت‌ ماه و به مدت ۱۱ روز برای تحقیق درباره آثار تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق انسانی شهروندان به ایران سفر ‌می‌کند! در برنامه سفر خانم دوهان دیدار با سازمان‌های غیردولتی، جامعه تجاری و جامعه مدنی، دانشگاهیان و سازمان‌هایی که فعالیت‌هایشان ممکن است تحت تأثیر اقدامات قهری یک‌جانبه قرار گرفته باشد و‌... گنجانده شده است‌، و همچنین ملاقات خصوصی با آژانس‌های سازمان ملل در ایران و سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای، نهادهای مالی بین‌المللی، نهاد ملی حقوق بشر و نمایندگان جامعه دیپلماتیک حاضر در تهران نیز بخشی از برنامه سفر ۱۱ روزه او به ایران و چند شهر دیگر کشورمان خواهد بود! این سفر با چه منظوری صورت می‌پذیرد و صورت ظاهری و چهره پنهان آن چیست؟! بخوانید!
۲- ظاهر قضیه آنگونه که اعلام شده، آن است که خانم گزارشگر ویژه قصد دارد درباره آثار تحریم‌های آمریکا و اروپا بر مردم ایران دست به تحقیق و بررسی بزند و گزارش خود را در سپتامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور و مهر ماه سال جاری‌) به پنجاه و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند! این صورت ظاهری مسئله است که درباره آن اشاره به چند نکته ضروری است:
الف- گزارش خانم آلنا دوهان حتی در صورتی که بدون غرض و مرض (که بعید است) نیز تهیه و ارائه شود، هیچ تاثیری در روند تحریم‌ها نخواهد داشت و سازمان ملل خود را ملزم به پیگیری آن نمی‌داند و در نهایت به عنوان یک گزارش در شورای حقوق بشر سازمان ملل قرائت خواهد شد. مانند ده‌ها گزارش مشابه دیگر از آثار تحریم‌ها بر مردم سایر کشورهای درگیر با آمریکا و اروپا که هیچکدام -تاکید می‌شود که هیچکدام- تاثیری نداشته است!
ب- خانم آلنا دوهان پیش از این نیز گزارش‌های مبسوطی در‌باره تاثیر تحریم‌های آمریکا و اروپا بر مردم سوریه، ونزوئلا و... به سازمان ملل ارائه کرده بود که کمترین تاثیری درپی نداشته است. گفتنی است که خانم دوهان در گزارش خود از ونزوئلا به صراحت می‌نویسد؛ «‌اتحادیه اروپا چند ماه بعد از گزارش من، تحریم‌های جدید‌تری علیه ونزوئلا تصویب کرده و به اجرا گذاشت»! و یا در دسامبر ۲۰۲۰ گزارشی درباره آثار تحریم‌های آمریکا بر مردم سوریه ارائه کرد و نوشت؛ «‌این تحریم‌ها حقوق بشر مردم سوریه را نقض کرده است‌» ولی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گزارش خانم دوهان را غیر‌واقعی دانسته و نفی کرد!
با توجه به نکات یاد شده این سؤال جدی در میان است که گزارشگر ویژه سازمان ملل با چه منظور و هدف تعریف شده‌ای رهسپار کشورمان شده است؟!
۳- کالیبراسیون «‌CALIBRATION‌» در صنعت به معنای سنجش میزان دقت دستگاه‌ها و ادوات ‌اندازه‌گیری است و در سیاست به معنای سنجش و ارزیابی میزان اثر و نتیجه میدانی یک طرح یا برنامه با اهدافی است که برای آن تعریف و در نظر گرفته شده است. اکنون با در نظر گرفتن مواردی که در بند دوم یادداشت پیش‌روی به آن اشاره شده و در آن از بی‌تاثیر و تشریفاتی بودن اینگونه گزارش‌ها یاد شده است، اهداف واقعی و پنهان سفر گزارشگر سازمان ملل به کشورمان را ارزیابی کنید.
۴- مقامات آمریکایی و اروپایي بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که طرح فشار حداکثری آنها به ایران به‌گونه‌ای مفتضحانه با شکست رو‌به‌رو شده است و از تدابیر دولت سیزدهم در تکیه بر امکانات و ظرفیت‌های داخلی، مقاومت در مقابل باج‌خواهی غرب، خنثی‌‌سازی تحریم‌ها از طریق گسترش روابط اقتصادی با دولت‌های غیر‌غربی و دور زدن تحریم‌ها به‌عنوان ۴ عامل مؤثر در شکست طرح فشار حداکثری یاد می‌کنند. حالا به سفر یازده روزه خانم دوهان، برنامه سفر و مراکزی که برای ملاقات و رایزنی با آنها در نظر گرفته شده توجه کنید. آیا سفر خانم گزارشگر با هدف ارزیابی عوامل شکست طرح فشار حداکثری و یافتن راهکارهای مورد نیاز آمریکا و اروپا برای سد کردن مسیر دور زدن تحریم‌ها (کالیبراسیون- CALIBRATION) تهیه و ارائه نمی‌شود؟! با توجه به ماهیت آمریکا و عملکرد ضد‌حقوق بشری سازمان ملل، آیا می‌توان در دورترین افق ذهن نیز اهدافی غیر از این را تعریف کرد؟! اگر چنین است که به یقین غیر از این نیست چرا به او اجازه ورود و تهیه گزارش داده شده است؟!
۵- گفته می‌شود که سازمان ملل اصرار داشته است «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان را به کشورمان بفرستد که ایران با توجه به دروغ‌پردازی‌ها و نیز رابطه برملا شده او با عوامل موساد، از پذیرش وی خود‌داری کرده است و حالا مسئولان محترم برای جبران! مخالفت خود با سفر جاوید رحمان، از سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یک‌جانبه موافقت کرده‌اند! انگار به سازمان ملل (با آن عملکرد زشت و پلشت‌) بدهکار هستیم و حالا که با سفر «جاوید رحمان» عامل موساد مخالفت کرده‌ایم، باید با سفر آلنا دوهان موافقت کنیم! ... جل الخالق!!
۶- طرفه آنکه برای ترغیب ایران به پذیرش گزارشگر مورد اشاره، یازده سازمان به‌اصطلاح حقوق بشری نیز در بیانیه مشترکی اعلام کرده‌اند که ایران «با هدف دور کردن توجه جهانی از موارد متعدد نقض حقوق بشر در این کشور‌» به این گزارشگر اجازه سفر داده است!!
۷- گفتنی است که « ستاد حقوق بشر قوه قضائیه» به مدیریت برادر عزیزمان آقای غریب‌آبادی میزبان گزارشگر ویژه سازمان ملل است! و هنوز دقیقاً توضیح داده نشده است که این دعوت بر اساس کدام محاسبه منطقی و علمی صورت پذیرفته است؟! دو روز قبل (روز جمعه‌) خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه گزارشی درباره این سفر منتشر کرد در این گزارش از شخصیت علمی! خانم آلنا دوهان یاد شده بود! به اذعان صریح او درباره بی‌اثر بودن برخی از گزارش‌های مشابهی که تهیه و به سازمان ملل ارائه کرده بود، اشاره‌ای نشده بود! به عنوان مثال خبرگزاری میزان از تهیه گزارش خانم آلنا دوهان درباره سوریه و ونزوئلا به‌عنوان یک اقدام مثبت یاد می‌کند ولی به اظهارات او که گفته بود:
«‌اتحادیه اروپا چند ماه بعد از گزارش من درباره ونزوئلا، تحریم‌های جدید‌تری علیه ونزوئلا تصویب کرده و به اجرا گذاشت‌»! اشاره‌ای نمی‌کند! و یا به گزارش خانم دوهان از سوریه اشاره می‌کند ولی توضیح نمی‌دهد که نماینده ویژه همان سازمان ملل در امور سوریه، گزارش او را غیر‌واقعی دانسته و نفی کرده بود! و ... انتظار آن است که برادرانمان در خبرگزاری میزان دقت بیشتری داشته باشند.
۸- جناب غریب‌آبادی نمایندگی دائم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در وین، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سفارت ایران در هلند را برعهده داشته‌اند و به یقین با ترفندهای آمریکا و متحدانش نا‌آشنا نیستند و بارها شاهد اقدامات خصمانه آنها در پوشش‌های فریبنده بوده‌اند و به خوبی می‌دانند که سازمان ملل برخلاف ادعای دهان پُر‌کن آن مستقل نیست و بیرون از آنچه آمریکا به این سازمان دیکته می‌کند هویتی ندارد. از این روی و با توجه به آنچه گذشت، انتظار آن بود که سفر نماینده ویژه لغو شود تا به قول شهید سلیمانی عزیز برای دشمن کوچه باز نشده و به آمریکا و اروپا اجازه داده نشود از مکانیسم و چگونگی دور زدن تحریم‌ها با خبر شده و آن را سد کنند... راهکار برای لغو این سفر، بسیار آسان، منطقی و قانونی است. بخوانید!
۹- آقای غریب‌آبادی می‌توانند و باید چند پرسش، از جمله پرسش‌های زیر را با دبیر کل سازمان ملل در میان گذارده و پاسخ منطقی و قانونی بخواهند؛
اول آنکه؛ چرا سازمان ملل طی چندین و چند سال که از تحریم‌های ظالمانه و غیر‌قانونی آمریکا و اروپا می‌گذرد به فکر اعزام گزارشگر ویژه (با برنامه مورد اشاره‌) نیفتاده و اکنون که به اعتراف مقامات آمریکایی و اروپایی فشار حداکثری با شکست مفتضحانه رو‌به‌رو شده است اصرار بر اعزام گزارشگر ویژه دارد؟!
دوم اینکه؛ چرا تاکنون به اذعان و اعتراف همین خانم آلنا دوهان، به هیچیک از گزارش‌های مشابه نظیر گزارش درباره ونزوئلا و سوریه و ... ترتیب اثر داده نشده؟!
سوم اینکه؛ چرا آقای گوترش، دبیرکل سازمان ملل ابتدا عربستان را به‌عنوان نقض حقوق بشر و جنایت علیه مردم یمن محکوم کرد و سپس به دستور آمریکا و پس از تهدید آل‌سعود به قطع کمک‌های مالی خود به سازمان ملل، نه فقط عربستان کودک‌کش را از فهرست ناقضان حقوق بشر خارج کرد بلکه این کشور را به دبیری کمیته حقوق بشر سازمان ملل نیز منصوب کرد؟!
چهارم آنکه؛ چرا سازمان ملل برای تهیه گزارش از آثار تحریم‌ها بر مردم مظلوم یمن و جنایات هولناک و بی‌شرمانه‌ای که از سوی ائتلاف سعودی و امارات و تحت مدیریت آمریکا و اروپا بر ملت مظلوم یمن تحمیل شده و می‌شود، گزارشگر ویژه نمی‌فرستد؟! و‌...
۱۰- جناب غریب‌آبادی! ابتدا پاسخ این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش مشابه دیگر را از دبیرکل سازمان ملل بخواهند و چنانچه برای این سؤالات منطقی و قانونی پاسخ قانع‌کننده‌ای داشتند (که هرگز ندارند) به گزارشگر ویژه اجازه حضور داده شود و در غیر‌این‌صورت عذر او را بخواهند و انجام مأموریتش را به دریافت پاسخ رسمی پرسش‌های یاد شده موکول کنند. ضمن آنکه از برادر عزیز و بزرگوارمان حضرت آقای محسنی اژه‌ای که در تعهد و انقلابی بودن کم‌نظیر‌ند نیز انتظار می‌رود که در این خصوص با همان صلابت همیشگی وارد عمل شوند.

 

******************

خراسان**

فرصت هوشمندسازی یارانه/  مهدی حسن زاده
 
 یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاران اقتصادی در بسیاری از کشورها بوده و هست. هر کشوری به تناسب اهداف و سیاست‌ها و مسیر توسعه‌ای خود طیفی از یارانه‌ها را برای عموم مردم یا بخش‌هایی از آن‌ها و برخی فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته است. در دهه‌های اخیر بسیاری از کشورها به دلایل مختلف که بحث آن در این مجال نمی‌گنجد، به تغییر در نحوه اختصاص یارانه اقدام کرده و ترجیح داده‌اند یارانه را یا حذف و صرف جبران کسری بودجه خود کنند یا به صورت نقدی یا کالایی به دست خود مردم برسانند. در همه این موارد حتی در شرایطی که یارانه قرار است مستقیم به دست مردم برسد، این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت کالاها موجب افزایش تورم و گرانی سایر کالاها شود و معیشت مردم آسیب ببیند. بنابراین رویکرد یارانه کالایی در برخی کشورها، به ویژه کشورهایی که تورم بالایی دارند و ارزش یارانه نقدی به سرعت کاهش می‌یابد، بیشتر مدنظر سیاست گذاران قرار گرفته است.
با این حال رویکرد توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی و فضای مجازی فرصتی را برای تغییر رویکردهای یارانه‌ای ایجاد کرده است. مسئله اصلی در نحوه اختصاص یارانه، شناسایی افراد و اختصاص یارانه به هدف است. مشکل یارانه نقدی هدررفت مبالغ پرداختی در خانوارهای بدسرپرست و افت ارزش پرداختی در طول زمان به دلیل تورم است. در پرداخت کالایی نیز سختی انجام کار و کاهش قدرت انتخاب افراد برای انتخاب کالا معضل دیگر است. با این حال رویکرد جدیدی در نظام‌های یارانه‌ای ایجاد شده است که از آن به «هوشمندسازی یارانه» تعبیر می‌شود. هوشمندسازی نه پرداخت نقدی است و نه کالایی، بلکه اعتباری است که از آن می‌توان کالا را به میزان مشخص در اختیار گرفت. در این رویکرد، استفاده از سامانه‌های پرداخت الکترونیک و تعریف اعتبار   روی کارت بانکی افراد که متصل به این سامانه و متصل به فروشگاه‌های ارائه کالا یا خدمت است، موجب می‌شود یک بانک بزرگ اطلاعاتی از داده‌های رفتار عرضه کننده کالا و خریدار نهایی شکل گیرد.
مبنای اصلی این رویکرد استفاده از اطلاعات رفتار مشتری و عرضه کننده کالاست. این مسئله در بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ دیجیتال و فضای وب نیز وجود دارد. به عنوان مثال گوگل اطلاعات کاملی درباره نحوه جست وجوی اینترنتی گروه‌ها و اقشار مختلف مردم دارد و بر همین مبنا خدمات خود را توسعه می‌دهد. پلتفرم‌های فروش آنلاین نیز با اطلاعات گسترده‌ای که از رفتار خریداران به تفکیک جنسیت، سن، محل سکونت و سایر اطلاعات دارند می‌توانند خدمات خود را برای گروه‌های مختلف مردم متناسب با سلایق آن‌ها تعریف کنند.
بر این مبنا بانک اطلاعاتی که یارانه نان در آن تعریف می‌شود و نانوایی و خریداران همگی برای پرداخت وجه به آن متصل هستند می‌تواند رفتارهای غیرمعمول نانوایی را که منجر به فروش سهمیه آرد یا سوء استفاده احتمالی برخی مشتریان از سهمیه خرید نان است شناسایی کند و موارد مشکوک را تحت نظارت قرار دهد. دانش «دیتا ماینینگ» که معادل فارسی آن «داده کاوی» است بر همین مبنا شکل گرفته است و به این ترتیب استفاده نظام یارانه‌ای از این روش می‌تواند گام رو به جلویی در تغییر نظام یارانه‌ای فعلی باشد. بر همین مبناست که به گفته وزیر اقتصاد قرار نیست قیمت نان افزایش یابد و به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود. این رویکرد که استفاده از فناوری و رویکرد دانش بنیان در زمینه یارانه است می‌تواند مبنای حذف ارز 4200 و جبران افزایش قیمت محصولاتی نظیر روغن و مرغ شود و به شرط موفقیت وزارت اقتصاد در سامان دهی یارانه نان به همین روش و بدون افزایش قیمت، می‌توان به تکرار این تجربه در زمینه کالاهای مشمول ارز 4200 نیز فکر کرد تا ضمن رهایی از چنگ رانت بی حساب و کتاب ارز 4200، زمینه حمایت غذایی هوشمند از اقشار نیازمندی که طی چند سال اخیر از نظر تامین مواد غذایی به شدت تحت فشار بوده‌اند، فراهم شود.

******************

ایران**

«ایران» از روایت خلاف واقع جریان تحریف درخصوص اصلاحات اقتصادی دولت گزارش می‌دهد
مسببان وضع موجود دلسوز مردم شدند!/ گروه سیاسی
 
 تلاش دولت سیزدهم برای اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی یا همان ارز 4200 تومانی که از سال 1397 قرار بود برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها هزینه شود و بر اثر سوء مدیریت‌های رایج در دولت گذشته به محملی برای توزیع رانت و فساد اقتصادی و واردات کالاهای غیر ضروری تبدیل شد محلی برای عرض اندام جریان تحریف شده است. اکنون اصلاح ساختاری مسیر اشتباه دولت گذشته به جای همراهی، با جوسازی جریان معروف به «بانیان وضع موجود» و بازوهای رسانه‌ای‌شان مواجه شده است.
چنان که روزنامه اعتماد در گزارشی تحت عنوان «سردرگمی پس از حذف ارز ترجیحی» مدعی آن شد که حذف ارز 4200 تومانی سبب گران شدن کالاهای اساسی خواهد شد و به دیگر کالاها سرایت خواهد کرد. این روزنامه همچنین در خلال این گزارش طبق رویکرد همیشگی خود با ارتباط دادن این موضوع به برجام مدعی شده است که «یکی از مهم‌ترین عوامل این گرانی‌ها می‌تواند طولانی شدن بحث برجام و لوث شدن آن وعدم اطمینان از آینده این مذاکرات باشد.» نکته جالب آنکه این روزنامه حامی دولت پیشین حتی اطلاعات درستی نیز درخصوص طرح هوشمندسازی یارانه نان و اقدامات کنونی و آتی دولت ندارد و در اقدامی غیرحرفه‌ای نوشته است که «هر چند در ابتدا قرار بر این شد که این حذف به صورت تدریجی انجام شود و به گندم و دارو فعلاً سرایت نکند، اما در بدترین زمان تورمی این سیاست درست، اجرایی شد که باعث یک شوک تورمی در اقتصاد ایران می‌شود.» این سخنان که منجر به ارائه اطلاعات گمراه کننده به مردم می‌شود در حالی است که معاون اول رئیس جمهور به صراحت اعلام کرده است که یارانه نان و دارو حذف نخواهد شد.
جملات دیگر این روزنامه اصلاح‌طلب از سردرگمی نویسنده حکایت دارد که اساساً هیچ اطلاعی از موضوع ندارد. این روزنامه نوشته است: «واقعیت آن است که در این شرایط زمان مناسبی برای حذف ارز 4200 تومانی نبود. بهتر آن بود که یا این سیاست را زودتر آغاز کنند یا به صورت تدریجی پیش روند یا برنامه‌های جایگزین را مشخص می‌کردند!»

گران شدن نان در خیابان مسیح مهاجری!
حجت‌الاسلام مسیح مهاجری نیز از دیگر افرادی است که با فرض گران شدن قیمت نان به دولت حمله کرده است. وی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «نان، حتی در دوران جنگ تحمیلی هم گران نشد. خودم از نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در همان زمان شنیدم که گفت امام خمینی شنیده بودند قرار است دولت نان را یک ریال گران کند، بلافاصله به من گفتند به هیچ وجه نان را گران نکنید حتی یک ریال.»
مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی همچنین به رئیس جمهور کشور هشدار داده که خطر را جدی بگیرید. این درحالی است که این روزنامه حامی دولت گذشته در بحرانی‌ترین شرایط تورمی کشور که پس از جنگ جهانی دوم بی سابقه بود و منجر به آن شد که محبوبیت رئیس دولت دوازدهم به زیر 8درصد برسد، در کنار مردم نبوده است. حال اکنون که امید اصلاحات اقتصادی با دولت سیزدهم زنده شده است رسانه‌های اصلاح‌طلب با انتشار مطالب کذب و غیرواقعی به نام طرفداری از مردم به دولت مردمی حمله می‌کنند. این درحالی است که اساساً دولت نه اکنون و نه از ابتدای اقدامات تحولی خود بنایی بر افزایش قیمت نان نداشته است. دولتمردان کنونی خود بخوبی به وضعیت ناخوشایند اقتصادی مردم که میراث هشت سال بی توجهی، ناکارآمدی و وابسته کردن کشور به اخم و لبخند غرب بوده، آگاه هستند. به همین سبب نه تنها امسال مردم شاهد افزایش قیمت نان نخواهند بود که با هوشمندسازی یارانه آراد نانوایی‌های سنتی، نان را ارزان‌تر و باکیفیت‌تر دریافت خواهند کرد. همچنین در کنار این مسأله راه فروش غیرقانونی آرد با یارانه توسط متخلفان سد خواهد شد و کشور را در شرایط ویژه جهانی که دنیا با بحران امنیت غذایی روبه‌رو است به بهترین شکل مدیریت خواهد کرد. نگاهی به کارنامه دولت ایده‌آل اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد در صورت ادامه وضعیت مدیریت خسته و اشرافی دولت گذشته در شرایط اخیر جهانی که کشورهای اوکراین و روسیه (معروف به سبد نان جهان) درگیر جنگ هستند می‌توانست کشور را با بحران عمیق و قحطی روبه‌رو کند. حال حامیان روند خسارت بار دهه 90 به جای آنکه از اقدام دولت درخصوص هوشمندسازی یارانه نان و در عین حال تثبیت و حتی کاهش قیمت آن در چنین شرایطی حمایت کنند، به دروغ‌پردازی و افسانه‌سرایی روی آورده‌اند.

 فساد عمیق ارز 4200 تومانی
برخلاف سم‌پاشی رسانه‌ای و سیاسی اما اقتصاددانان از جناح‌های مختلف از اقدام شجاعانه دولت سیزدهم تقدیر کرده‌اند. به عنوان نمونه سعید لیلاز از حامیان دولت روحانی معتقد است: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف نکنیم با شورش‌های بزرگ روبه‌رو می‌شویم. این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه موضوع اصلاح ارز ترجیحی را در دولت خاتمی باید انجام می‌دادیم و نکردیم، ادامه داد: این اصلاح در دولت روحانی مبدل به اصلاحات دردناک و در دولت سیزدهم تبدیل به جراحی شده است؛ اگر دوباره این امر را به تعویق بیندازیم منجر به قطع عضو می‌شود.
سعید لیلاز در گفت‌وگو با ایرنا، درخصوص اصلاح ارز ترجیحی و دستاوردها و پیامدهای آن گفت: درباره این موضوع ما تعارف نداریم و می‌دانیم چه مأموریت سنگینی برعهده آقای خاندوزی است، بنابراین تا می‌توانیم باید از نظر تبلیغاتی و سیاسی از این دولت حمایت کنیم چراکه بزرگترین برنده دلار ۴۲۰۰ تومانی رانتخوارها و دلال‌ها هستند نه مردم. این اقتصاددان تصریح کرد: آمارهای بانک مرکزی در دولت‌های قبل و فعلی می‌گوید تا ۷۰ درصد سود ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب گروه معدودی می‌رود، همان که مقام معظم‌رهبری چند وقت پیش گفتند که آقای محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی گفته بود یک آقایی هست که نمی‌گذارد ما این ارز را حذف کنیم دیگر این موضوع به لسان رهبری رسید. بنابراین سود اصلی را دلال‌ها و رانتخوارها می‌برند. نمی‌توانید تصور کنید جلوی چشم من چه ثروت‌های میلیاردی یک شبه‌ای با دلارهای رانتی شکل گرفت.

برنامه دولت، اختصاص یارانه مستقیم به مردم
گفتنی است صولت مرتضوی نیز درخصوص اصلاح رویه خسارت‌بار گذشته در توئیتی نوشت: ‏دغدغه رئیس جمهور ‎معیشت مردم است، واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور را به بهشت قاچاقچیان و محتکران تبدیل کرده بود. معاون اجرایی رئیس جمهور نوشت: بخش زیادی از ‎یارانه‌های دولتی به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شد. تدبیر ‎دولت این است که یارانه مستقیم در اختیار مردم قرار بگیرد و سرمایه ملی به تاراج نرود.
 

******************

جوان**

مسئولان با مردم حرف بزنند/ سیدعبدالله متولیان
 

از آفات مدیریت کلان کشور که همواره برای نظام و مردم هزینه تولید کرده است، کم توجهی و گاهی بی توجهی به اقناع‌سازی افکار عمومی و گزارش دادن به مردم، به‌ویژه در حوزه خدمات عمومی و برنامه‌های در دست اجرای دستگاه‌های اجرایی به مردم است. موضوع شفاف‌سازی و درمیان گذاشتن برنامه‌ها به مردم و سخن گفتن مسئولان با صاحبان اصلی کشور که تقویت اعتماد عموم را در پی دارد همواره از توصیه‌ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب به همه دولت‌های گذشته و حال بوده است. آخرین بار معظم‌له در دو دیدار اخیر رمضانی با دانشگاهیان و کارگزاران نظام بر این مهم تأکید کردند. این بی توجهی در اغلب موارد برای دشمنان، خناسان، سرویس‌های جاسوسی دشمن، رسانه‌های خبری بیگانه، شبکه نفوذی‌ها، طیف وسیع ماجراجویان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، بدخواهان، و به طور کلی همه مخالفان خارج نشین بهانه و فرصت خوبی برای گل‌آلود کردن اوضاع و پی گرفتن برنامه‌های براندازانه و تفرقه افکن ایجاد می‌کند.
در عصر حاضر به سبب امکانی که دنیای بی در و پیکر و گسترده مجازی در اختیار طیف افراد پیش گفته قرار می‌دهد، ضرورت سخن گفتن با مردم و قانع‌سازی و همراه ساختن افکار عمومی با برنامه‌های در دست اجرا بیش از گذشته احساس می‌شود. انجام و برگزاری برنامه‌های اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی سبب ارتقا و تقویت اعتماد عمومی به نظام و از بین رفتن بستر‌های سوءاستفاده مخالفان و خنثی شدن توطئه‌های دشمنان خواهد شد. دستگاه‌های اجرایی مکلف و موظفند برای تمام برنامه‌ها و اقدامات دستگاه مربوطه حداقل در پنج مقطع پیوست عملیات روانی تهیه و به اجزا بگذارند:
۱- پیش از تهیه و نگارش هر طرح اجرایی، لزوماً باید موضوع برای آحاد مردم شفاف‌سازی شود و ضرورت‌های انجام آن برنامه به اطلاع عموم برسد، به گونه‌ای که جامعه هدف وارد نهضت مطالبه‌گری شود و فوریت تحقق آن برنامه را به مسئولان گوشزد کند.
۲- پس از تهیه و تدوین برنامه، باید با برگزاری جلسات وسیع از طریق رسانه‌های کشور به‌ویژه رسانه ملی، ابهامات احتمالی (که ممکن است مورد سوءاستفاده و بهره‌برداری دشمنان و عوامل داخلی آنان قرار گیرد)، برطرف شود.
۳- طرح‌های مهم در یک جامعه آماری محدود به صورت آزمایشی اجرا و نقص‌ها و معایب آن کشف و برطرف شود.
۴- حین اجرای هر طرح باید برنامه پیگیری و پایش به قوی‌ترین شکل ممکن به کار گرفته شود.
۵- پس از اجرای طرح نتایج حاصل از اجرای آن به صورت شفاف به اطلاع عموم مردم رسانده شود.
اجرای تمام طرح‌هایی که در اجرا مردم باید فشار آن را تحمل کنند مانند اقدام جراحی بدن بیمار است که انجام آن مستلزم انجام بسیاری از آزمایش‌ها و اطمینان از آمادگی بیمار در برابر عوارض ناشی از آن عمل است. اگر دکتر از آمادگی بیمار برای عمل جراحی اطمینان پیدا نکند هرگز حاضر به انجام عمل نخواهد بود. این موضوع حتی در موارد دیگر نظیر پرواز هواپیما‌ها نیز جاری است. حفظ جان مسافران هواپیما اقتضا دارد مادامی که بخش‌های متعدد از سلامت کامل هواپیما برای پرواز اطمینان قطعی پیدا نکنند مجوز پرواز صادر نشود. علاوه بر آن شخص خلبان نیز قبل از پرواز مسئولیت دارد با پرکردن بازبینه (چک لیست) از سلامت هواپیما مطمئن شود. مقام معظم رهبری پیش از این و در دولت یازدهم صریحاً مسئولان را به مراقبت و پیشگیری از وقوع وقایع تنش‌زا که در بدنه جامعه زخم ایجاد می‌کند فراخواندند و فرمودند مگس بر روی زخم می‌نشیند.
به عنوان نمونه در پی فضاسازی درباره حذف یارانه و ارز ترجیحی نان و افزایش بهای ماکارونی، به دلیل بی توجهی مسئولان به انجام مقدمات لازم و آماده‌سازی افکار عمومی رسانه‌های بیگانه با خوشحالی و فرصت‌طلبی زایدالوصفی وارد میدان شدند و با دروغگویی، تحریف واقعیت، دامن زدن به شایعات، و بزرگ‌نمایی، مستندات و تولیدات جعلی به هدایت و مدیریت افکار عمومی و تشویق و ترغیب مردم به نافرمانی مدنی، اعتراضات و آشوب خیابانی پرداختند. در داخل نیز شبکه گسترده عوامل نفوذی دشمن به میدان داری، مدیریت و به کارگیری ظرفیت عظیم و بی در و پیکر فضای مجازی پرداخت، اما در این میان نقش اردوگاه اصلاح‌طلبان و بانیان وضع موجود در آلوده‌سازی فضای روانی جامعه، ورود به جنگ تحریف و روایتگری، ناامیدکردن و بی اعتماد‌سازی مردم نقشی به مراتب پررنگ‌تر از اپوزیسیون و رسانه‌های بیگانه بود. خطوط کلی‌ای که مجموعه عناصر فوق در این میدان دنبال کرده و می‌کنند عبارت است از:
۱- ایجاد آشفتگی و بی ثباتی در بازار؛۲- تمرکز بر تعارض منافع در جمهوری اسلامی؛۳- فرصت‌طلبی برای ناامیدکردن و بی اعتماد‌سازی مردم نسبت به نظام؛٤- تحت فشار قراردادن دولت برای قبول شروط امریکا در بازگشت به برجام؛ ۵- ناکارآمد، ناتوان و بی برنامه معرفی کردن دولت - ۶ ماله‌کشی روی سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت قبل در مواردی نظیر آشوب‌های متأثر از افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ و تطهیر و کارآمد معرفی کردن دولت قبل با تعابیری نظیر دوران طلایی، بار سنگین کم توجهی به موارد پیش گفته مستقیماً بر دوش افسران جنگ نرم است که در مقابله با جنگ روایتگری و خط تحریف با ورود به میدان جهاد عظیم تبیین و روشنگری، ضمن دفاع محکم و علنی از نظام با خنثی‌سازی خط تحریف از تنش‌های اجتماعی و تفرقه پیشگیری کنند. این موضوع ضعف مشهود مسئولان در جریان‌سازی و اقناع‌سازی افکار عمومی را نشان می‌دهد. دستگاه اجرایی باید با واقع نگری نسبت به ایجاد و تقویت ساختار رسانه‌ای دولت، راه‌های تقویت ارتباط با مردم و تسهیل مسیر اقناع افکار عمومی را دنبال نماید.

 

**************

شرق**

جنگ روسیه در اوکراین و تاتارهای کریمه/ ناصر همرنگ

 

 جنگ روسیه در اوکراین در کنار هدف‌های ریز و درشت فراوان، بخشی از یک جهان خیالی و شاعرانه‌شده پان‌ترکی را نیز نشانه گرفته است. این جهان با تاتارهای کریمه می‌آغازد و بخشی از سرنوشت تاتارهای درون روسیه با آنها پیوستگی می‌یابد. بسیار مهم است اگر درنگریم که تاتارهای کریمه نخستین کسانی بودند که به تبار ترکی خویش پی بردند و به انگاره‌پردازی برای ساختن یک جهان ترک از بالخاش در آسیای میانه تا بالکان در اروپا روی آوردند. جنبش الحاق‌گرای پان‌ترکی که از دل اندیشه‌های جریان‌های روشنفکری تاتاری بیرون جهید و بر آن بود تا همه ترک‌های جهان را در زیر مجموعه یکانی سیاسی با نام انتزاعی و شاعرانه‌شده توران گرد بیاورد، تاتارها را در جایگاه یک قوم آوانگارد در رویارویی با توسعه‌طلبی‌های روسی جانما کرده است. پان‌ترکیسم آنها هرچند واکنش شتاب‌زده‌ای بود در برابر پان‌اسلاویسم روسی‌شده، با این حال برای مدت‌ها توانست در برابر امپراتوری روسیه شوروی در قفقاز و آسیای میانه مانند یک جلوگیر تاریخی، عمل بکند. افزون بر اینها تاتارها چهره ژئوپلیتیک منطقه در روزگاران پس از دو جنگ جهانی را نیز دیگرگون کردند. ترکیه نه‌تنها از خاکستر عثمانی بلکه از درون اندیشه‌های آنها بود که سر برآورد. برای مدت‌ها در دوران پایانی دولت‌های بزرگ در شرق اروپا از روسیه تزاری تا خلافت عثمانی، تاتارها در دل رخدادها جا گرفته بودند. اکنون در کشاکش رویارویی روسیه با غرب، یک بار دیگر آنها در کانون قرار گرفته‌اند. از یک سو اوکراین که برای پاسداری از خود در برابر ابرروسیه تکاپو می‌کند، در کمال ناامیدی به آنها نیاز پیدا کرده است. هستندگی یک جمهوری بزرگ تاتار درست در قلب روسیه با شهرهایی آباد و ثروتمند و با مردمانی که انگیزه‌های تاریخی نیرومندی برای گریز از مرکز دارند، برای دولت نوبنیاد اوکراین به‌ویژه در شرایط رویارویی بزرگ و سرنوشت‌ساز با روسیه بسیار وسوسه‌کننده است. به‌همین‌خاطر دولت اوکراین همیشه روی تاتارهایی که پس از جداشدن اجباری کریمه به این کشور آمده‌اند، حساب ویژه‌ای باز کرده است. از دیگر سو دولت ترکیه نیز در یک بزنگاه تاریخی به عنصر تاتار برای توازن‌آفرینی‌اش در خلال رویارویی‌های گسترده‌ای که هم‌اکنون با روسیه به‌ویژه در قفقاز و سوریه و لیبی دارد، نیاز آنی پیدا کرده است. با این حال این نیز مهم است که از یاد نبریم ترکیه در درازنای پیدایش خود در پهنای نیم‌سده گذشته، همواره ناگزیر بوده است جریان‌های روشنفکری تاتار را در جایگاه سرچشمه‌های هویت خود بنگرد و از‌این‌رو مناسبت‌های دمادم خود در زمینه‌های گسترده با هم‌تباران تاتار‌ی‌اش را بسیار جدی بگیرد. این مناسبت‌ها بی‌اندازه رمانتیک و شاعرانه و به همان اندازه سیاسی و راهبردی هستند. در چنین شرایطی است که تاتارهای اوکراین به عنصری مهم و چالشی نه‌تنها در تداوم جنبش الحاق‌گرای پان‌ترکی در سرتاسر منطقه اوراسیا و قفقاز بلکه به عاملی مهم در آغاز و انجام جنگ روسیه در اوکراین بدل شده‌اند. این هستندگی‌ها اگرچه رازآمیز و سایه‌وار به نظر می‌رسند؛ اما به رنگ پری از یک پان‌ترکیسم جدی و الحاق‌گرا اندود شده‌اند. تردیدی نیست که هرکدام از این اقدامات تنها در سایه‌ همکاری‌های بسیار گسترده دو دولت ترکیه و اوکراین شدنی بوده است. هر دو دولت در برابر ابرعامل روسی انگیزه‌های بسیاری برای همکاری و همپایی دارند. یکی به‌عنوان رقیب و آن دیگری به‌عنوان دشمن. در‌عین‌حال فرجام گستردگی کنش‌های روس‌ستیزانه تاتارها در اوکراین به طور ناگهانی این کشور را به یکی از کانون‌های مهم جریان‌های پان‌ترک الحاق‌گرا نه‌تنها در منطقه بلکه برای همه جهان تبدیل کرده است. به گونه‌ای طبیعی آن دسته از کشورهایی که در دسترس آسیب‌پذیری از پیامدهای نضج‌گرفتن احتمالی چنان جریان‌هایی در درون حاکمیت ملی خود هستند، در هرگونه نبرد علیه اوکراین با روسیه همذات‌پنداری خواهند کرد. این کشورها می‌توانند گستره‌ای به پهنای اوراسیا و حتی فراتر از آن از بلغارستان و‌ مجارستان و یونان در اروپا و گرجستان و ارمنستان در قفقاز و قزاقستان و تاجیکستان و حتی افغانستان در آسیای میانه تا ایران و چین در دو سوی آسیا را در بر بگیرند. از‌این‌رو طبیعی خواهد بود اگر دولت‌های مزبور نسبت به فهم دغدغه‌های اوکراین در رویارویی‌اش با روسیه با همه درستی‌ها و نادرستی‌هایش بی‌اعتنایی کنند. پیروزی احتمالی روسیه در این جنگ در نظر بسیاری از این دولت‌ها با همه بعدهای دیگر آن، می‌تواند به معنای از‌میان‌رفتن بخشی از توانایی‌ها و اندوخته‌های جنبش الحاق‌گرای پان‌ترکی نیز دانسته شود. تکیه معنادار و گسترده دولت اوکراین بر روی تاتارهای کریمه در رویارویی تاریخی‌اش با روسیه‌، می‌تواند حقانیت او در پدافند از خود دست‌کم در نگاه بسیاری از کشورها را که نسبت به جریان الحاق‌گرای پان‌ترکی و توسعه‌طلبی‌های دولت ترکیه حساسیت مزمن و ذهنیت تاریخی دارند، به خودی خود کم‌رنگ کند و به حاشیه براند. سهل است که در برهه‌هایی حتی آنها را ناگزیر به همراهی‌های ناخواسته با روسیه کند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات