صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۳۴

درآمدهای نفتی از واردات تا زیرساخت

اخبار ماه‌های گذشته از افزایش تولید و صادرات کشور خبر می‌دهد که می‌تواند تأثیرات مثبت اقتصادی در کشور داشته باشد[...]
پایگاه بصیرت / گروه پرونده
اخبار ماه‌های گذشته از افزایش تولید و صادرات کشور خبر می‌دهد که می‌تواند تأثیرات مثبت اقتصادی در کشور داشته باشد. افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت یک سر مسئله است و مسئله مهم‌تر آنکه درآمد حاصل از این صادرات و فروش سرمایه ملی کشور چطور، چگونه و کجا صرف چه مواردی شود و به عبارتی هزینه‌کرد درآمدهای نفتی کجای اقتصاد بهترین بازدهی را داشته و نقش مهمی در زندگی و معیشت مردم خواهد داشت؟
رهبر معظم انقلاب در 23 فروردین ماه سال جاری به این مهم اشاره داشته و گفته‌اند: «درآمدها صرف واردات بی‌رویه نشود و به مسائل زیربنایی از جمله حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، شرکت‌های دانش‌بنیان، نوسازی صنایع، راه‌های ارتباطی با کشورهای همسایه و حل مشکل مهم آب اختصاص یابد که خوشبختانه دولت در مسئله آب کارهای خوبی آغاز کرده، اما حل این مشکل به پول نیاز دارد.» 
سخنان رهبری همچون چراغ راهی است که یادآوری می‌کند نباید پول درآمدهای ملی کشور را به وارداتی اختصاص دهیم که نقشی در آینده کشور ندارند؛ بلکه باید صرف افزایش کار و تولید و صرف زیرساخت‌های زیربنایی برای افزایش این دو شود تا با افزایش تولید و کاهش تورم شاهد اتفاقات خوبی در اقتصاد و بعد هم در معیشت و زندگی عموم مردم و نه عده‌ای قلیل باشیم.
از سوی دیگر، اقتصاد مستقل از نفت مهم‌ترین دورنمایی است که از ابتدای انقلاب تاکنون همواره قرار بوده محقق شود، امری که هنوز همچون کلافی سردرگم در پستوی آرزوهای فراموش شده خاک می‌خورد.
رهبر معظم انقلاب هم در سخنان خود براقتصاد بدون نفت به مثابه هدفی بلندمدت تأکید کردند و فرمودند: «حداقل دو دولت در مسئولیت‌های هشت ساله باید همت کنند تا این مشکل به سامان برسد؛ البته اگر همان روزی که اقتصاد بدون نفت را مطرح کردیم، اجرای آن شروع می‌شد امروز کشور وضع متفاوتی داشت.»
اقتصادی که بر مبنای تولید غیر نفت و خدمات باشد؛ مانند بسیاری از کشورهایی که درصد بالایی از رفاه عمومی دارند، اما نفت ندارند! ایران هم کم ندارد تولیدات و خدماتی که می‌تواند با صدور آنها درآمدهای ارزی بالایی کسب کند؛ از تولیدات قالی و قالیچه‌های دستباف مشهور ایرانی تا زعفران قائن و هل و گلاب کاشان و هزاران تولید و خدمت دیگری که جهان نیازمند آن است؛ تنها باید با نیازسنجی در مسیر ارتقای تولیدات غیر نفتی حرکت کنیم تا کشور را به سرمنزل مقصود برسانیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات