صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۴۶

بسته تحریمی جدید گروه 7 علیه روسیه

رهبران گروه 7 که روز یک شنبه به صورت مجازی دیدار کردند از دور جدید تحریمها علیه روسیه با هدف گیری بخش صنعتی این کشور، رسانه‌های تحت کنترل دولت مسکو، مقامات اجرایی بخش مالی روسیه و بلاروس و بانکهای اصلی روسیه از جمله «گازپروم بانک» خبر دادند. 
براساس گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز، کشورهای گروه 7 شامل بریتانیا، فرانسه، آمریکا، کانادا، آلمان، ژاپن و ایتالیا همچنین بر ممنوعیت تدریجی واردات نفت روسیه تاکید کردند اقدامی که کشورهای اروپایی تا کنون در برابر آن مقاومت کرده‌اند اما هفته گذشته پس از هفته‌ها اختلاف از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده است. 
این طرح هنوز مورد تصویب قرار نگرفته و برای اجرایی شدن باید به اتفاق آرا در نشست سران اروپا تصویب شود.
ایالات متحده که وابستگی به نفت و گاز روسیه ندارد در ماه فوریه واردات نفت و گاز و مشتقات نفتی و معدنی از روسیه را تحریم کرده است. 
بیانیه گروه 7 در دیدار مجازی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با رهبران دیگر کشورها و با حضور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اعلام شد. 
در بیانیه‌ای که پس از این دیدار یک ساعته صادر شده، رهبران گروه 7 کشورصنعتی جهان حمایت و همبستگی کامل خود را با زلنسکی و مردم اوکراین اعلام کرده و وعده دادند کمکهای بیشتری به اوکراین ارائه کنند. براساس این بیانیه، این کشورها از آغاز جنگ تا کنون 24 میلیارد دلار کمک مالی برای اوکراین در سال 2022 درنظر گرفته‌اند. 
رهبران گروه 7 در ادامه بیانیه خود وعده دادند که بسته‌های مالی کوتاه مدتی نیز طی هفته‌های آینده برای کمک به مردم اوکراین ارسال کنند و در دراز مدت نیز اقداماتی برای احیای مالی و بازسازی اقتصادی این کشور اختصاص دهند. 
در بسته تحریمی جدید، کشورهای غربی همچنین گروه‌های خدمات حرفه‌ای غربی، از جمله شرکت‌های مشاوره مدیریت و حسابداری بین‌المللی مانند Deloitte, EY, KPMG and PwC را از انجام هرگونه مراوده و تجارت با هر فردی در فدراسیون روسیه منع می‌کند.
ایالات متحده مدعی است که از برخی از این گروهها خواسته شده است تا به شرکت‌های روسی کمک کنند تا استراتژی‌های تجاری خود را برای دور زدن تحریم‌ها یا مخفی کردن ثروت‌شان اصلاح کنند.
پیش از این و در شامگاه یک شنبه واشنگتن تحریمهای یکجانبه جدیدی را علیه افراد و نهادهای روسی اعمال کرد. بر اساس تحریم‌های جدید، هشت مقام اجرایی «اسبربانک» و 27 مقام گازپروم بانک روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.
آمریکا صدور جواز صادرات مواد خام، مواد هسته‌ای ویژه، کالاهای جانبی و دوتریوم به روسیه را نیز به حالت تعلیق در آورد. واشنگتن همچنین بانک صنعتی مسکو و 10 زیرمجموعه آن را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.
علاوه بر آن واشنگتن هفت شرکت کشتیرانی که مالک 69 کشتی هستند را تحت تحریم قرار داد. آمریکا همچنین یک شرکت تولید تسلیحات و تفنگ در روسیه را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد.
واشنگتن اعلام کرد که محدودیت‌های جدیدی بر بخش صنعتی روسیه از جمله محصولات چوبی، موتورهای صنعتی و پیشرانه‌ها اعمال کرد.
در تحریم‌های جدید آمریکا شبکه‌های یک روسیه، Rossiya-1 و NTV نیز تحت تحریم قرار گرفته‌اند.
تحریمهای تازه آمریکا دو روز پس از آن مطرح میشود که جو بایدن از بسته 150 میلیون دلاری کمکهای تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین شامل 25 هزار گلوله توپ 155 میلیمتری، رادارهای مقابله با توپخانه و تجهیزات جنگ الکترونیک رونمایی کرد. 
رئیس جمهور آمریکا همچنین از کنگره خواسته است که پیشنهاد کمک 33 میلیارد دلاری به اوکراین در ارتباط با عملیات نظامی روسیه در این کشور را تصویب کند. 
رهبران گروه 7 در ادامه بیانیه خود به روسیه هشدار دادند که تهاجم به اوکراین را متوقف کند، در غیر این صورت تلاش‌های جهانی برای انزوای بیشتر مسکو از طریق جایگزینی منابع انرژی و هدف قرار دادن سرمایه داران نزدیک به کرملین با اعمال تحریم‌های بیشتر شدت خواهد یافت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات