صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۸۹

جزئیات تازه از گرانی ۳۰ تا ۵۰ درصدی غلات، نان و روغن در جهان/ پیش‌بینی کمبود شدید غذا در اروپا و قحطی در آفریقا

رئیس انجمن صنفی تامین کنندگان غلات کشور در تشریح آخرین وضعیت گرانی غلات، روغن و مواد غذایی در دنیا در اثر جنگ روسیه و اکراین گفت: پیش‌بینی می‌شود اروپا دچار کمبود شدید غذا و آفریقا دچار قحطی شود.
  • گفتگو|جزئیات تازه از گرانی 30 تا 50 درصدی غلات، نان و روغن در جهان/ پیش‌بینی کمبود شدید غذا در اروپا و قحطی در آفریقا

کاوه زرگران رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تامین کنندگان غلات کشور ، کوتاهی دولت را تنها در عدم تبین درست ماجرا  برای مردم دانست و  گفت: روسیه برای فشار به اتحادیه اروپا محدودیت و تعرفه‌های سنگینی برای صادرات مواد غذایی خود  در نظر گرفته است و صادرات اوکراین هم بطور کامل متوقف شده است که با توجه به وضعیت خشکسالی کشورمان و وابستگی به واردات، ایران نیز تحت تأثیر تورم 30 تا 50 درصدی  گرانی جهانی و ادامه‌دار  مواد غذایی قرار گرفته است.

وی افزود: روسیه و اکراین 28 درصد گندم و 63 درصد روغن آفتاب گردان جهان را تأمین می‌کنند و روسیه بزرگترین صادر‌کننده گندم در دنیا است و خروج آن‌ها از بازار جهانی تأثیرات تورمی زیادی به همراه داشته است.

زرگران گفت: کاهش صادرات غلات توسط این دو کشور قیمت غلات را در بازار های جهانی از جمله ایران افزایش داده است به طوری که روغن و نان در بیشتر کشور های دنیا از جمله اتحادیه اروپا گران شده است و نمی توان دولت را در این زمینه مقصر دانست.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تامین کنندگان غلات کشور ادامه داد: با توجه ادامه تنش‌های جهانی افزایش قیمت غلات در بازار های جهانی ادامه دار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دنیا تورم مواد غذایی ایجاد شده است و دولت ها موظف هستند درآمد مردم را به دو صورت افزایش درآمد‌ها یا پرداخت یارانه، افزایش دهند که به نظر می رسد دولت کشورمان پرداخت یارانه را مد نظر دارد.

زرگران اظهار داشت: در صورتی که تحریم نبودیم و نرخ ارز بالایی نداشتیم باز شاهد افزایش قیمت غلات و مواد غذایی بودیم زیرا تورم مواد غذایی در دنیا به دلیل توقف و محدودیت صادرات غلات اکراین و روسیه ایجاد شده است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تامین کنندگان غلات کشور گفت: در حال حاضر روسیه از هر تن گندم صادراتی بیش از  100 دلار عوارض در نظر گرفته است به طوری که برای هر کشتی پاناماکس 6. 5 تا 7 میلیون دلار  عوارض صادراتی می‌گیرد این اقدام عملا باعث افزایش قیمت غلات شده است از طرفی روسیه برای صادرات غلات سقف صادراتی در نظر گرفته است.

وی اظهار داشت: روسیه به دنبال آن است که با افزایش قیمت موادغذایی و انرژی به اتحادیه اروپا فشار وارد کند طبیعی است کشورمان نیز با توجه به اینکه در منطقه خشکی در جهان قرار گرفته است تحت تاثیر قرار گیرد.

*گرانی مواد غذایی در دنیا سال آینده نیز ادامه خواهد داشت

زرگران گفت: همه اقلام غذایی در دنیا 30 تا 50 درصد در 3 ماه گذشته گران شده است  و این افزایش قیمت ادامه دارد، با خارج شدن اوکراین از برداشت محصول و محدودیت روسیه سال آینده نیز گرانی مواد غذایی ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول گفت:  در صورتی که جنگ اوکراین و روسیه پایان یابد نیز با توجه به اینکه اوکراین بسیاری از زیر ساخت‌های تولید را از دست داده است، زمان می برد که این کشور دوباره بتوانند به چرخه تولید و صادرات برگردد.

وی اظهار داشت:  اتحادیه اروپا بیشترین وابستگی به واردت غلات از اوکراین را دارد بنابراین کشور های اروپایی بیشترین مشکل را خواهند داشت و کشور های فقیر آفریقایی نیز با خطر قحطی  مواجه خواهند بود.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تامین کنندگان غلات کشور ادامه داد:روسیه برای همه کشور های دنیا عوراض صادرات سنگین و محدودیت در نظر گرفته است و ما نیز در این شرایط از دخایر کشور استفاده کرده ایم تا اینکه فصل برداشت برزیل آغاز شود تا بتوانیم از این کشور وارد کنیم.

لزوم استفاده از تمام ظرفیت های کشور برای تامین کالای اساسی

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال جدید به دلیل  اعمال سیاست های جدید برای واردات کالای اساسی توسط بخش خصوصی، این بخش تقریبا از چرخه واردات این محصولات حذف شده واردات نهاده ها نسبت به گذشته کمتر شده است.

وی گفت: در سال جدید هنوز مشخص نشده است که نرخ ارز برای نهاده های دامی و غلات چقدر است اما خود دولت اقدام به واردات این محصولات با نرخ 4200 تومانی می‌کند.

زرگران گفت: به دلیل شرایط و محدودیت های تامین غلات در جهان لازم است که بتوانیم از تمام ظرفیت های کشور از جمله بخش خصوصی برای واردات استفاده کنیم .

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات