اقتصادی >>  بانک >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۱۹

ارز 4200 چه تبعاتی برای اقتصاد کشور داشته است؟

بنابراین اقدام دولت رئیسی در هدف مندی واقعی یارانه ها یک اقدام انقلابی و ارزشمند تلقی می گردد که  این کار با در نظر گرفتن مردم و تولید، نتایج بزرگی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

اقدام دولت در اصلاح ساختار اقتصادی کشور، یک ضرورت انکارناپذیری است که دولت های مختلف آرزوی اجرای آن را داشتند که متاسفانه بعضا نگاه سیاسی و جناحی به موضوع، اجازه جراحی بزرگ اقتصادی را نداده بود.

از این رو ایجاد آشوب، ناامیدی و تخریب دولت  و نظام  از برنامه های مشترک محور عبری- عربی- غربی برای ناکارآمد و ناکام گذاشتن اقدام دولت می باشد که هوشیاری تمام دستگاه های اجرایی را می طلبد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص ارز دولتی که برای ارزان رسیدن کالا‌های اساسی به دست مردم در دولت آقای روحانی متولد شد از جمله موضوعاتی بود که کارشناسان اقتصادی و دلسوزان کشور بر حذف هر چه سریعتر آن تاکید داشتند. مهمترین هدفی که برای حذف ارز ترجیحی یا به عبارت بهتر اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها عنوان می‌شود جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی است که در چند سال اخیر علی رغم اینکه به اسم تامین معیشت مردم تخصیص پیدا کرده، اما مفسده ساز شده است، حال این سوال مطرح می‌شود که وظیفه دولت در موضوع اصلاح یارانه‌ها و حمایت از اقتصاد خانوار‌ها چگونه است؟ کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی دراین موضوع به دانشجو پاسخ داده است.

عطا بهرامی؛ اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگویی در خصوص اهمیت اصلاح یارانه‌ها و موضوعاتی که این روز‌ها حول محور تامین سفره مردم مطرح می‌شود، گفت: هیچ اقتصاد خوانده‌ای نیست که به اصلاح نظام یارانه‌ای کشور اعتقاد نداشته باشد و بر آن تاکید نکند، ضمن اینکه ممکن است عده‌ای نسبت به این سخن و واقعیت واکنش نشان دهند و از این موضوع راضی نباشند، اما یک واقعیت است که دولت‌ها وظیفه ندارند سفره مردم را اندازه‌گیری کنند و به همان اندازه به مردم پول بدهند، چرا که جامعه با چنین ساز و کار‌هایی اداره نمی‌شود. بلکه وظیفه دولت ایجاد شغل و دادن فرصت کاری به مردم برای ایجاد درآمد و تامین معیشت و افزایش رفاه خود است.

استاد اقتصاد در ادامه خاطر نشان کرد: از این نظر که دولت فرصت کاری برای من و شما ایجاد نکند، به مردم باید حق داده شود، اما دراین موضوع که دولت به اندازه معیشت ما یارانه نقدی بدهد طرح چنین خواسته‌ای درست نیست.

وی تعریفی از یارانه ارائه داد و افزود: وقتی بحث یارانه پیش می‌آید منظور این نیست که دولت کل سفره مردم را تامین کند، البته تامین نیاز‌های اصلی بخشی از نیاز‌های مردم در دهک‌های پایین که یا بی سرپرست هستند یا بد سرپرست و از کار افتاده و معلول حتما بر عهده دولت است و دولت باید به این اقشار یارانه بدهد، اما اینکه هزینه یارانه‌ها یک جا به حساب مردم اعم از ثروتمند یا فقیر به صورت یکسان ریخته شود با ساز و کار علم اقتصاد هماهنگ نیست، چرا که دولت نباید ثروت عمومی کشور را به صورت مستقیم بین کسانی که بسیار برخوردار هستند و کسانی که به دلایلی قادر به تامین معاش نیستند به صورت یکسانی تقسیم کند.

کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: اتخاذ یک تصمیم غلط مثل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی و واریز یارانه‌ها به حساب تک تک مردم از اول اقتصاد ایران را چه در دولت احمدی نژاد و روحانی از تعادل خارج کرد. حرف درست آن است که قدرت خرید مردم با کاهش نرخ تورم و افزایش فرصت شغلی و افزایش تولید باید بالا برود نه اینکه یک ملت وابسته به دریافت یارانه شوند.

استاد اقتصاد گفت: ارز‌های ترجیحی تخصیص داده شده در سه چهار سال گذشته، کمر اقتصاد کشور را شکست و مزیت‌ها را از بین برد. در حالی که تولید کننده مرغ بودیم به وارد کننده تبدیل شدیم. انتظار می‌رود کارشناسان اقتصادی از طریق رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف با مردم صحبت کنند و در خصوص عوارض طولانی و تبعاتی که اعطای یارانه‌ها برای خرید کالا‌های اساسی روی اقتصاد کشور و آینده این سرزمین می‌گذارد صحبت کنند، ضمن اینکه باید راهکار‌های درستی برای افزایش قدرت خرید وجبران بالا رفتن قیمت‌ها به دولت داده شود تا مردم را تا رسیدن به یک نقطه ثبات حمایت کند.

عطا بهرامی تاکید کرد: دولت باید از محل تولید ثروت وظیفه حاکمیتی خود را انجام دهد این کار ایده آل تری است، چرا که ارز پاشی با عنوان دادن کالای ارزان به دست مردم منجر به از دست رفتن صد‌ها میلیارد دلار ارز می‌شود. نزدیک به صد میلیارد دلاری که ارز در طی این چند سال هدر رفت می‌توانست بودجه کشور را تامین کند و مانع استقراض از نظام بانکی و خلق پولی شود که تورم آن مردم را معترض کرده است. دولت باید هر چه زودتر جلوی ارز پاشی‌هایی را می‌گرفت که عده‌ای را در این سال‌ها آنقدر فربه کرده که مافیا راه انداخته اند و با جوسازی برای جلوگیری از اصلاح نظام یارانه‌ای در حال جنگیدن با دولت هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات