صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۲۰

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۴ اردیبهشت

روزنامه کیهان**

درایت و متانت مردم نقشه دشمن را نقش بر آب کرد
صداقت دولت و درایت مردم، بخش مهمی از نقشه طراحی شده دشمن برای ایجاد التهاب و اغتشاش به بهانه اصلاح رویه توزیع یارانه کالاهای اساسی را ناکام گذاشت.
طی چند روز گذشته و با قطعی شدن این موضوع که قرار است قیمت برخی کالاها در روند اصلاح توزیع یارانه‌ها تغییر کند، رسانه‌های معاند بیگانه (و از جمله صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، رادیو فردا، من‌وتو، سعودی اینترنشنال، و هزاران کانال فعال در فضای مجازی) تحرک کم‌سابقه‌ای را در پیش گرفتند تا مردم ایران را به هجوم برای خرید کالا از یک‌سو و حضور در اغتشاش از سوی دیگر تهییج کنند. در این مسیر حتی عناصر وابسته به گروهک‌های تجزیه‌طلب و تروریست هم به کار گرفته شدند تا به ایجاد ناامنی و اغتشاش و حمله و تخریب علیه برخی فروشگاه‌ها دامن بزنند.
اما رسانه‌های بیگانه در موضوع دوم یعنی ایجاد اغتشاش و ناامنی که تقریبا مطلقا شکست خوردند و جز یکی دو مورد ناچیز هیچ موفقیتی به دست نیاورند. در‌باره احتمال هجوم برای خرید بی‌حد و حصر کالا هم که همه جای دنیا می‌توانست اتفاق بیفتد و اتفاق هم افتاده، اغلب مردم خویشتنداری به خرج داده و مانع از پدید آمدن تنش و التهاب شدند؛ و این در حالی است که شایعه‌پراکنان و فضاسازان بیگانه ظرف چند روز گذشته، انتظار التهاب شدید را می‌کشیدند تا روی آن موج سواری کنند. اما اغلب مردم، حتی در خرید کالاهای ضروری هم متانت به خرج دادند و مانع از سوءاستفاده بدخواهان و دشمنان دندان‌تیز کرده شدند.
خویشتنداری و بصیرت مردم به قدری بالا و چشمگیر بود که رسانه‌های معاند بیگانه مجبور شدند برای القای التهاب و تنش، ویدئوهای مربوط به چند سال قبل در ایران یا برخی کشورهای دیگر را منتشر کرده و به عنوان اتفاق جدید اعتراضی یا هجوم به فروشگاه‌ها جا بزنند!
هر چند تدبیر دولت در پرداخت پیشاپیش یارانه جبرانی، در ناکامی دشمنان و بدخواهان موثر بود. اما بیش از تدبیر یارانه‌ای دولت، درک و درایت مردم بود که دشمنان دندان تیزکرده و تدارک کرده را ناکام گذاشت. صداقت دولت و اعتماد مردم، سرمایه مهم دولت است.

وال استریت ژورنال: ایران پیروز شده و آمریکا را تحقیر می‌کند
روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به روند فعلی و موازنه تغییر یافته میان ایران و آمریکا نوشت: با ادامه وضع موجود، ایران احساس پیروزی و آمریکا را تحقیر می‌کند.
این روزنامه آمریکایی در یادداشتی نوشت: ایران از تحریم‌های شدید، آشوب، ترور هدفمند مقامات و دانشمندان، خرابکاری هسته‌ای، جنگ در سوریه، ناآرامی‌ها در عراق و بیماری همه‌گیرکرونا، جان سالم به‌در برده و احساس پیروزی می‌کند. سیاستمداران آمریکایی که اغلب به سیاست خارجی به‌عنوان یک معامله فکر می‌کنند. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران اما نه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد و نه از پاداش‌های مالی اغوا می‌شود. گفت‌وگوها با آمریکا به واسطه دیپلمات‌های اروپایی، خود میدانی برای تحقیر آمریکاست، زیرا دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات با همتایان ایرانی خود را ندارند.
قلم «ری تکیه» (عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا) و « روئل مارک کریچت» (افسر سابق سازمان سیا در امور ایران) در مقاله مشترک وال استریت ژورنال تاکید کرده‌اند: آمریکا با قاطعیت و پافشاری ایران روی مواضع هسته‌ای خود، تحقیر شده و در این کشاکش دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی، احساس پیروزی می‌کند.
«انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا‌، چهارشنبه گذشته در تلاش دیگری برای توافق با جمهوری اسلامی بر سر احیای برجام، در تهران بود. در طول
16 ماه مذاکرات گذشته، دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات مستقیم با همتایان ایرانی خود را نداشتند. طرفین نتوانستند درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی خارجی دولت آمریکا، به توافق برسند و مذاکرات روی همین نقطه از ماه مارس گذشته قفل شده است.
دولت بایدن تلاش ناموفقی داشته است تا رهبر ایران را به توافق وادار کند و در همین راستا پذیرفته که با تعهد ایران به عدم گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی و حمله نکردن به مواضع آمریکا در منطقه، نام سپاه را از لیست خارج کند، اما ایران نپذیرفته چنین تعهدی به آمریکا بدهد.
رهبران ایران مایل به تکرار اظهارات سیاستمداران سرشناس آمریکا در مورد شکست کارزار «فشار حداکثری» دونالد ترامپ هستند و شعار انقلابی اولیه «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» بار دیگر در نماز جمعه‌ها طنین‌انداز می‌شود.. رهبر ایران نه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد و نه اغوای پاداش‌های مالی. او تلاش داشته تا ایران را از بازارهای تحت حاکمیت غرب محافظت کند.
جمهوری اسلامی بدین ترتیب می‌تواند استقلال خود را حفظ کند. از نشانه‌های قدرت ملی، به تعبیر رهبر ایران، گسترش انقلاب به خارج، نشاط معنوی و تسلط بر علم هسته‌ای است.
مطمئن‌ترین راه برای ایران به منظور برتری منطقه‌ای سرمایه‌گذاری بر روی شبه‌نظامیان شیعه عرب است که توسط ایران حمایت می‌شوند و هسته‌ای ترکیبی عالی و نسبتا ارزان برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه هستند. (آیت‌الله) خامنه‌ای که در دهه 1990 فتوایی به منظور حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای صادر کرده، این دستاوردها را با مشوق‌های پیشنهادی آمریکا عوض نمی‌کند.
جنگ در اوکراین احتیاط جمهوری اسلامی را تقویت کرده است. در ایران‌، جنگ اوکراین نشانه دیگری از هزینه اعتماد به آمریکا است. در این تئوری توطئه، واشنگتن با برنامه قبلی اوکراین را فریب داد تا خود را عضوی از جامعه غربی بداند در حالی که عضویت این کشور در پیمان ناتو را معلق نگه داشت. این نیرنگ ایالات متحده برای تحریک تهاجم روسیه بود. اوکراین صرفا یکی دیگر از توطئه‌های آمریکایی برای تضعیف روسیه و تحریک اروپا در برابر آقای پوتین است.
اکنون مذاکرات فرصتی است که آمریکایی‌ها به نمایندگان ایران التماس کنند. گفت‌وگوها با آمریکا به واسطه دیپلمات‌های اروپایی خود تمرینی برای تحقیر آمریکاست، زیرا دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات با همتایان ایرانی خود را ندارند.

VOA: ایران با کم بها کردن برجام اهمیت آمریکا را پایین آورده است
وضعیت احیای برجام، در نشست گروهک موسوم به اتحادیه دموکراسی در واشنگتن بررسی شد.
حاضران در این جلسه به دولت جو بایدن پیشنهاد کردند در مورد توافق هسته‌ای ایران واقعگرایانه عمل کرده و سیاست خود را تغییر دهد.
الی کوهانیم، دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا در حاشیه این جلسه، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «واضح است که دولت ایالات متحده به ریاست جو بایدن درخصوص چیزهایی که ما به رژیم ایران پیشنهاد کردیم، دست و دل‌باز بوده ولی هنوز رژیم از رسیدن به توافق، خودداری می‌کند.گام درست برای ایالات متحده این است که فشارهای واقعی را بر رژیم ایران بازگرداند، گزینه اقدام نظامی را روی میز بازگرداند و بگذارند رژیم به درستی بداند ایالات متحده یک ایران هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد.»
الی کوهانیم که در دولت قبلی آمریکا، معاون نماینده ویژه رصد و مقابله با یهودستیزی وزارت خارجه آمریکا بود، گفت: «جو بایدن از زمان حضور در ریاست جمهوری، وعده داد حقوق بشر را به اصلی‌ترین هسته سیاست خارجی آمریکا تبدیل کند. تا حالا و در مورد رژیم ایران ندیده‌ایم که چنین کاری بکند.
بهنام طالب‌لو، پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هم در حاشیه این جلسه گفت: «من فکر می‌کنم از‌آوریل ۲۰۲۱ و شروع دیپلماسی غیرمستقیم هسته‌ای، دولت بایدن در پی احیای چیزی حتی کمتر از توافق برجام بود. دولت بایدن به نظر رسید حاضر است بیشتر امتیاز بدهد و در مقابل کمتر دریافت کند و الان شاید حتی نتواند آن را هم به دست آورد.»
او افزود: «مذاکرات بستگی به این دارد که ایران در مقابل فعالیت‌هایش با چه نوع عواقبی رو‌به‌رو شود. از دیدگاه تهران اگر نگاه کنید، حاضر هستند ریسک بیشتری کنند که معنایش ادامه یافتن مذاکرات است.»
او در ادامه گفت: «سوم بحث ایدئولوژی است. رهبر همیشه می‌خواهد دست آخر آمریکا را مورد تحقیر قرار دهد و این بخشی از استراتژی آنها است. اینکه قدرتی جهانی مانند آمریکا را به این شکل پایین بیاورند، همواره بخشی از هدف آنها بوده و اگر به نحوه موضع‌گیری خامنه‌ای نگاه کنید، او حتی اهمیت توافق هسته‌ای برجام را پایین آورده و ابراهیم رئیسی هم همین کار را می‌کند. معنای آن این است که رژیم، اعتماد به نفس پیدا کرده و هر وقت اعتماد به نفس بیشتری دارد، خصومت‌هایش بالا می‌رود و خطرناک‌تر می‌شود. همه این‌ها نتیجه این است که واشنگتن نتوانسته به درستی منتقل کند که چه عواقبی در پی خواهد بود. از همین رو ایران همین طور سرسختانه به تعویق می‌اندازد و جواب رد می‌دهد.»
بهنام طالب‌لو در مورد اینکه چرا بعد از نزدیک به یک سال این مذاکرات به نتیجه نرسیده گفت: «به نظرم سه دلیل وجود دارد که افراطی‌های ایران این آسودگی خاطر را دارند که نه بگویند. یکی تاکتیک، دیگری اقتصاد و بعدی ایدئولوژی است. درخصوص تاکتیک، حکومت ایران می‌داند همیشه وقتی زیاده‌خواهی کند دولت بایدن در این خصوص فشاری وارد نمی‌کند و آنها باور دارند دولت فعلی آمریکا به سمت فشار آوردن روی نمی‌آورد. برای همین و مشابه کاری که با دولت اوباما کردند، اگر امکانش باشد زیاده‌خواهی خواهند کرد و ممکن است در پایان به چیزی برسند. این یک تاکتیک مذاکراتی از سوی ایران است.
بهنام ‌طالب‌لو افزود: «دومی بحث اقتصاد است. ایران از افزایش قیمت نفت و همچنین حدود یک سال و نیم اجرا نشدن تحریم‌ها از سوی دولت جو بایدن به ویژه در حوزه نفت، صادرات، انبار کردن، منتقل کردن، کشتیرانی، بیمه و همچنین دیگر حوزه‌هایی که ایران به لحاظ سرمایه‌گذاری آن را متنوع کرده از جمله پتروشیمی و دیگر حوزه‌های غیرنفتی، نفع می‌برد. پس یک نفع اقتصادی هم اینجا وجود دارد که به آنها این اجازه را می‌دهد سیاست‌های انقلابی و امنیتی خود را اجرا کنند.»

اندیشکده رند: ایران در دولت رئیسی در مقابله با کرونا بسیار موفق عمل کرد
یک ‌اندیشکده آمریکایی در گزارشی تحلیلی تاکید کرد ایران در دولت رئیسی، در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا بسیار موفق عمل کرد.
اندیشکده رند نوشت: بزرگ‌ترین نقطه عطف درخصوص مهار همه‌گیری زمانی بود که ایران تحت مدیریت رئیس‌جمهور جدید، تسریع روند تزریق روزانه واکسن کووید-۱۹ را کلید زد. ایران با نرخ بالای ابتلا و بستری بیمارستانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. سه سال قبل، در آن مقطع، بیماری کرونا از نوع دلتا سویه غالب بود و دسترسی به واکسن در ایران کماکان محدود بود. ایران یکی از کشورهایی بود که در روزهای نخست همه‌گیری شدیدتر از بقیه ـ در سطح منطقه و جهان ـ
در معرض شیوع بیماری قرار گرفت.
تحریم‌های اقتصادی وضع‌شده علیه ایران ممکن است موجب وخامت بیش از پیش همه‌گیری شده باشند و کمبود تجهیزات حفاظت فردی، تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه، تجهیزات تشخیصی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی، و کیت‌های تشخیص کووید-۱۹ را رقم زده باشند. تا ماه مه ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از کادر درمان به کووید-۱۹ مبتلا شدند و ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. گذشته از این، پرسنل کادر سلامت که با ما مصاحبه کردند، به ما گفتند که مراقبت‌های ویژه یک مقوله نوظهور در ایران است؛ بنابراین، پزشکان و‌پرستاران فاقد آموزش در زمینه مراقبت‌های ویژه بطور مرتب با بیماران مبتلا به موارد حاد کووید-۱۹ سروکار داشتند و مجبور بودند با تجهیزات تخصصی کار کنند.
با این حال واکنش ایران به همه‌گیری به‌تدریج با گذشت زمان بهتر شد. به منظور کاستن از فرسودگی و کمبود کادر درمان، پزشکان متخصص و پرسنل‌پرستار از سایر بخش‌های نظام سلامت ایران نظیر مراکز آموزش و تحقیقات پزشکی بطور موقت به بخش‌هایی انتقال یافتند که بیش از همه به آنها نیاز بود. بعلاوه، بسیاری از‌پرستاران بازنشسته یا غیرفعال و سایر متخصصان حوزه سلامت و همچنین داوطلبان غیرمتخصص مجدداً به نیروی کار حوزه سلامت
پیوستند.
ایران همچنین در چند جبهه به نوآوری و فناوری روی آورد. از جمله این موارد می‌توان طراحی یک پلتفرم خودغربالگری آنلاین به منظور مهار موج هجوم گسترده بیماران به مراکز پزشکی؛ تولید کیت‌های آزمایش کووید-۱۹ جهت استفاده در مراکز دولتی رایگان؛ و استفاده از اپلیکیشن واتساپ به منظور افزایش دسترسی از راه دور به متخصصان رادیولوژی ساکن آمریکای شمالی و جبران کمبود متخصصان رادیولوژی محلی را مثال زد. ایران همچنین در راستای مهار گسترش ویروس به سمت خودکفایی رفت و برای مثال اقدام به تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی و تجهیزات حفاظت فردی و واکسن کووید-۱۹ کرد.
بزرگ‌ترین نقطه عطف درخصوص مهار همه‌گیری زمانی بود که ایران تسریع روند تزریق روزانه واکسن کووید-۱۹ را تابستان سال گذشته تحت زمامداری رئیس‌جمهور جدید کلید زد. به‌رغم تحریم‌های اقتصادی و سیاست‌ورزی‌های مرتبط با واکسن، ۶۷ درصد جمعیت ایران در حال حاضر بطور کامل در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند. این امر موجب اجرای «پروتکل‌های هوشمند» شد که در قالب آن، افراد واکسینه شده قادر گردیدند به طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها بپردازند و در عین حال محدودیت‌هایی برای افراد واکسن نزده وضع گردید. این قبل از آن بود که کشور وارد موج ششم همه‌گیری شود.
ایران مشتاق است تا ویروس کرونا را شکست دهد. در این راستا، مقامات ایران کماکان با سازمان جهانی بهداشت و سایر شرکا در راستای تقویت نظام سلامت کشور در زمینه تشخیص و درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ همکاری می‌کنند. بعلاوه، ایران بطور فزاینده‌ای بر پویش‌های واکسیناسیون جمعی تأکید دارد و درخصوص تزریق دوز تقویتی به منظور مهار موارد آتی اوج‌گیری ابتلا اصرار می‌ورزد.

 

***************

 روزنامه آفتاب یزد**

دستور رئیسی برای رسیدگی عادلانه به معترضان عدم دریافت یارانه

رئیس جمهور به مسئولان دستور داد ؛ با تعیین شاخص های دقیق ، هرچه سریع تر جاماندگانی که استحقاق واقعی دریافت یارانه را دارند ، شناسایی و یارانه جبرانی برای آنها واریز شود.

در این جلسه معاون اول و سایر وزیران و روسای دستگاه‌های ذیربط حضور داشتند ، مسائل و چالش های مختلف در بازار کالاهای اساسی پس از اجرای طرح ملی مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

رئیس جمهور در این جلسه پس از استماع گزارش دستگاه‌های مختلف نقش مردم را در همراهی با این طرح ملی ستودنی توصیف و از همراهی آنها با نظام و بی توجهی به خواسته های معاندین و دشمنان انقلاب تقدیر کرد.

رئیسی رسیدگی عادلانه و ضابطه مند به معترضان به عدم دریافت یارانه را یکی از مهمترین مسائل دستگاه‌های ذیربط خواند و به مسئولان مربوطه دستور داد با تعیین شاخص های دقیق هرچه سریع تر جاماندگانی که استحقاق واقعی دارند را شناسایی و یارانه جبرانی برای آنها واریز شود.

رییس جمهور افزود: با توجه به کفایت حجم ذخایر کالاهای اساسی در کشور، دستور داد ، نسبت به مدیریت بهینه توزیع در اقصی نقاط کشور اقدامات لازم را بعمل آورند و از هرگونه افزایش قیمت های بالاتر از قیمت مصوب جلوگیری کرده و با متخلفان برخورد قانونی کنند.

 

**************

روزنامه خراسان**

منتظر خودروی خارجی باشید 
 بیش از چهار سال از روزی که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، می‌گذرد و حالا وزیر صمت خبر از آزادسازی واردات خودرو داده است. از زمان مطرح شدن موضوع آزاد سازی واردات خودرو در مجلس تا آزاد شدن آن،  بارها و بارها این طرح به شورای نگهبان رفت و به دلایلی از جمله مخالفت هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کل نظام، به مجلس بازگشت تا این که بالاخره در روزهای گذشته سخنگوی دولت و وزیر صمت، خبر آزاد سازی واردات خودرو را به طور رسمی اعلام کردند. در این بین نکاتی مثل تعداد خودرو، نوع خودرو و قیمت خودروهایی که قرار است، وارد شوند احتمالا برای بسیاری از جمله شما جذاب است که سعی کرده ایم به آن‌ها بپردازیم و همچنین از تعرفه واردات خودرو که باعث گران شدن خودروهای خارجی در داخل کشور می‌شود هم نوشته‌ایم.
 
تاریخچه و دلیل ممنوعیت واردات خودرو
اردیبهشت سال 97 به دلیل خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان، دولت وقت اقدام به محدود کردن واردات برخی کالا‌ها کرد که خودرو هم یکی از آن‌ها بود. در واقع به سبب اعمال تحریم‌ها، فروش نفت و به تبع آن منابع ارزی کشور کاهش یافت و دولت برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو را ممنوع کرد به طوری که با توقف رسمی ثبت سفارش، در این چهار سال خودروی جدید خارجی وارد ایران نشد. با وجود چنین قانونی، مردم هم راهی جز خرید خودروهای داخلی نداشتند و کار به جایی رسید که خودتان هم می‌دانید و مردم برای خرید خودرو باید در سایت خودروسازان ثبت نام می‌کردند به امید آن که نام شان در قرعه کشی آن‌ها از گردونه بیرون بیاید و در این بین قیمت خودرو هم روز به روز در کشور گران‌تر می‌شد. حالا بعد از چهار سال این محدودیت برداشته شده و قرار است خودروهای سواری از کشورهای مختلف به کشور وارد شوند.
 
امسال چند خودرو وارد می‌شود؟
در ابتدا در مصوبه مجلس واردات 70 هزار خودرو برای هر سال در نظر گرفته شده بود اما به گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: «با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند.» عزت‌ا... اکبری تالارپشتی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به مصوبه قبلی مجلس در خصوص واردات 70 هزار خودرو اظهار کرد: «اول، با بیانات رهبری کلاً مصوبه اصلاح شد و این اختیار را به دولت دادیم تا برای عامه مردم هرقدر که بتواند بازار را تنظیم کند و واردات خودرو را انجام دهد. دوم، ماده 4 آن که مربوط به صادرات قطعه و واردات خودرو بود، حذف شد.» یعنی حالا هر کسی می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند و دیگر نیازی به صادرات قطعه به کشورهای دیگر برای واردات نیست. در ضمن دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد نخستین خودروهای وارداتی، اواخر شهریور راهی بازار می‌شوند.
 
چه خودروهایی وارد می‌شود؟
بعد از اعلام خبر آزادسازی واردات خودرو گفته شد که محدودیت واردات خودرو با دو شرط سقف قیمت خودرو تا هفت هزار دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی است و جلال رشیدی کوچی در توییتی نوشت: « در تنظیم آیین نامه واردات خودرو با تکیه بر کلمه خودروی اقتصادی دو شرط در نظر گرفته شده؛ 1-سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار! 2-حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی! اگر وزیر صمت این توهین آشکار به مردم ایران را اصلاح نکند قطعا منتظر استیضاح باشد.» اما خیلی زود این محدودیت تکذیب شد و محمدجواد حاجی حسینی معاون پارلمانی وزارت صمت  در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آیین‌نامه مصوبه هیئت دولت در خصوص لغو ممنوعیت واردات خودرو توسط وزارت صمت با استفاده از دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در دست اقدام است و شایعات منتشرشده در خصوص محدودیت قیمت و حجم موتور صحت ندارد.» با این حال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در توییتی به نقل از وزارت صمت نوشت: «از وزارت صمت با بنده تماس گرفته شد که به نظر می‌رسد در تصمیم جدید، شرایط به شرح ذیل تغییر کرده است؛ ۱. حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی. 2. سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار.» با این حساب و با توجه به قیمت 30 هزار تومانی دلار، امسال شاهد واردات خودرو تا سقف قیمتی 750 میلیون تومان خواهیم بود.
 
تعرفه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۱
واردات خودرو تا سقف قیمت 20 یا 25 هزار دلار به این معنا نیست که خودرو در بازار ایران هم به همین قیمت فروخته می‌شود. یکی از مولفه‌هایی که باعث گران‌تر شدن خودروهای وارداتی در کشورمان می‌شود تعرفه‌های بالای وارداتی است. البته به گزارش مهر به نقل از معاون وزیر صنعت درباره تعرفه واردات خودرو، این تعرفه امسال بین 40تا ۷۵‌درصد بر اساس حجم موتور خودرو متغیر خواهد بود. یعنی هرچه خودرو حجم موتور بالاتری داشته و گران‌تر باشد، درصد تعرفه واردات هم بالاتر خواهد رفت. با این حساب برای خودروی هفت هزار دلاری(210 میلیون تومان) 40 درصد هزینه گمرک باید پرداخت شود که می‌شود دو هزار و 800 دلار(84 میلیون تومان)  و این یعنی این خودرو تا وارد کشور شود 9 هزار و 800 دلار (294 میلیون تومان) تمام می‌شود؛ اما رقم تعرفه برای خودروهای 25 هزار دلاری (750 میلیون تومانی)، 70 درصد خواهد بود که می‌شود 17 هزار و 500 دلار (525 میلیون تومان) و این یعنی قیمت تمام شده این خودرو در داخل کشور 42 هزار و 500 دلار (یک میلیارد و 275 میلیون تومان) خواهد بود.
 
   خلاصه گزارش
1. واردات خودرو بعد از 4 سال آزاد شد.
2. نخستین خودروهای وارداتی اواخر شهریور راهی بازار می‌شوند.
3. برای واردات خودرو نیازی به صادرات قطعه نیست.
4. واردات تا خودروهای 25 هزار دلاری آزاد است.
5. در تعداد واردات خودرو محدودیتی وجود ندارد.
6. تعرفه واردات بر اساس حجم موتور بین 40 تا 70 درصد متغیر است.
 

**************

 روزنامه جوان**

«اعتماد» به ایران دارید یا به اروپا؟!

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «برجام در حاشیه» تلویحاً از تأثیر بازداشت‌های اخیر چند اروپایی به دست نیرو‌های امنیتی ایران بر برجام ابراز نگرانی کرد. در بخشی از این گزارش با میان‌تیتر «میزبانی از مورا در سایه بازداشت شهروندان اروپایی» تلاش شده همسو با رسانه‌های ضد ایرانی، مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را با همه وقایع میان ایران و غرب مرتبط بدانند، از جمله بازداشت اخیر چند اروپایی در ایران. در این بخش از گزارش با اشاره به ابراز نگرانی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران همزمان با سفر انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، آمده است: «تن‌ها چند ساعت پیش از دیدار انریکه مورا با علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با ۱+۴، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که حکم اعدام احمدرضا جلالی که تابعیت سوئدی دارد به اتهام جاسوسی اجرا خواهد شد. همزمان با آماده شدن مورا برای حضور در وزارت خارجه بود که وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت دو فرد اروپایی سازمان‌دهنده آشوب و بی‌نظمی خبر داد، اما تا لحظه تنظیم این خبر هویت و ملیت این دو اروپایی اعلام نشده است. هفته گذشته نیز روزنامه سوئدی «آفتون‌بلادت» از بازداشت یک مرد سوئدی در ایران خبر داد که همراه با گروهی گردشگر به این کشور سفر کرده بود. خبر اعدام قریب‌الوقوع جلالی و بازداشت سه شهروند کشور‌های اروپایی در چند روز اخیر در حالی منتشر شده که جلسات دادگاه حمید نوری در سوئد به پایان رسیده و دادستان این پرونده برای نوری درخواست اشد مجازات (حبس ابد) را کرده است. در حالی که سخنگو‌های وزارت خارجه و قوه قضائیه ایران می‌گویند ارتباطی میان تأیید حکم جلالی و بازداشت چند اروپایی با دادگاه حمید نوری وجود ندارد، دولت سوئد به شهروندان این کشور هشدار داده که از سفر به ایران خودداری کنند و تهران را به تلاش برای تحت فشار قرار دادن سوئد به منظور آزاد کردن حمید نوری متهم کرده است.»
تأکید بر همزمانی اخبار‌های مربوط به هسته‌ای و بازداشت افرادی که قصد ایجاد آشوب و ناامنی در کشور داشتند، تنها با این انگیزه است که آن‌ها را با هم مرتبط بدانند. حال آنکه همزمانی دو اتفاق، دلیل خوبی بر ربط منطقی نیست. وزارت اطلاعات باید صبر می‌کرد مورا ایران را ترک کند و بعد سوژه‌های مورد نظر را دستگیر می‌کرد؟ طبعاً آن وقت هم گفته می‌شد پس از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فلان بازداشت رخ داد و....
جالب آنکه انریکه مورا و دو همکارش پس از بازگشت از ایران، در فرودگاه فرانکفورت آلمان بازداشت شدند و پاسپورت و گوشی‌های تلفن همراه‌شان ضبط شد و کسی هم این تحلیل را ارائه نداد که برجام در حاشیه این بازداشت قرار می‌گیرد!
در موضوع اعدام جلالی یا بازداشت چند اروپایی، باید از روزنامه اعتماد پرسید که شما طرف ایران هستید یا اروپا!

‌ ‌امید اصلاح‌طلبان یا آشوبگر؟

مهدی حاجتی، عضو سابق شورای شهر شیراز که از لیست امید اصلاح‌طلبان به شورا راه یافته بود، مردم تهران را دعوت به آشوب و ناامن نمودن شهر کرد. او در حالی که عضو شورا بود، بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و به حبس محکوم شد. با این حال، همچنان حمایت سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلبان را با خود داشت و حتی رسانه‌های رسمی دولت در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی از او حمایت می‌کردند. حاجتی برای مدتی از زندان بیرون آمد و در همان فرصت، در آبان ۱۴۰۰ از ایران فرار کرد.
حاجتی در راستای حمایت از اعتراض و آشوب در ایران، توئیتی زده و مردم تهران را دعوت به ناامن کردن شهر کرده است. او نوشته: «یگان ویژه در تهران پنج تیپ دارد که چهار تا در پادگان افسریه و یکی در نزدیکی ورزشگاه آزادی است. وقتی که خیال حکومت بابت تهران راحت باشد، حداقل سه تیپ را برای سرکوب شهرستان‌ها اعزام می‌کند. اینجا مسئولیت ملی ایجاب می‌کند حس امن بودن تهران از آن‌ها گرفته شود.»
حس مسئولیت ملی یعنی گرفتن حس امنیت از مردم؟! ساده لوحی ا‌ست که این توئیت را فقط گرفتن حس امنیت از «مسئولان» بدانیم و فکر کنیم ملازمه آن، گرفتن حس امنیت از «مردم» نیست. در روز‌های گذشته فراخوان‌های جسته و گریخته مجازی برای اعتصاب و تجمع مردم با تهدید آن‌ها از سوی اکانت‌های دعوت‌کننده همراه بوده است. بدین شکل که می‌گویند اگر کسبه با اعتصاب همراه نشدند، مال آن‌ها بر ما حلال است! این نمونه‌ها و البته تجربه آشوب‌های قبلی که با سوءاستفاده براندازان از موج اعتراضی مردم ایجاد می‌شد و به اموال مردم آسیب می‌زدند (از جمله آتش زدن ماشین‌ها و پمپ بنزین‌ها)، نشان می‌دهد که قرار است به بهانه مخالفت با حکومت، از بین بردن امنیت مردم را برای خود مباح بدانند.
به نظر می‌رسد یکی از امید‌های برخی گزینه‌های لیست امید، امید به آشوب و براندازی بوده است. نمونه‌های متعددی از میان اصلاح‌طلبان، به خارج کشور رفتند (یا فرار کردند) و در رسانه‌های برانداز فارسی زبان یا محفل‌های سیاسی ضدانقلاب فعال شدند.

 

**************

روزنامه شرق**

«شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات متحده عربی درگذشت/ فرجام «شیخ»

رئیس امارات متحده عربی که از سال 2014 در اثر سکته مغزی خانه‌نشین شده بود، روز گذشته در 73‌سالگی درگذشت. «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» بزرگ‌ترین فرزند «زاید بن سلطان آل نهیان» مؤسس دولت امارات و ولیعهد او بود و پس از فوت پدرش حاکم ابوظبی شد و شورای عالی اتحاد امارات در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۰۴ او را به‌عنوان رئیس امارات متحده عربی انتخاب کرد.

شیخ خلیفه، بزرگ‌ترین پسر شیخ زاید از نخستین همسرش سلامه بنت بطی بود که در سال ۱۹۴۸ به دنیا آمده بود. او که تحصیل‌کرده یک آکادمی نظامی در بریتانیا بود، سه سال بعد از کودتای شیخ زاید علیه برادرش شیخ شخبوط، در سال ۱۹۶۹ به مقام ولیعهدی امارت ابوظبی رسید. او دومین رئیس دولت امارات از زمان تأسیس این کشور در تاریخ ۲ دسامبر ۱۹۷۱ و شانزدهمین حاکم امارت ابوظبی بود. خلیفه دو پسر به نام‌های سلطان و محمد و شش دختر داشت. اولین منصب رسمی که عهده‌دار شد، نماینده حاکم در منطقه الشرقیه و رئیس دادگاه‌های این منطقه بود. خلیفه بن زاید در تاریخ یکم فوریه ۱۹۶۹ نیز به‌عنوان ولیعهد ابوظبی و رئیس دایره دفاع منصوب شد و فرماندهی نیروی دفاعی امارات را بر‌عهده گرفت و نقش اساسی در توسعه و تبدیل آن از یک نیروی حفاظتی کوچک به نیروی بزرگ دارای وظایف متعدد و مجهز به تجهیزات مدرن، ایفا کرد. در اول جولای ۱۹۷۱ خلیفه ریاست نخستین شورای وزیران محلی امارت ابوظبی را بر‌عهده گرفت و علاوه‌بر‌آن منصب وزیر دفاع و دارایی این شورا را بر‌عهده داشت که پیش از تأسیس دولت فدرال امارات بود. در فوریه ۱۹۷۴ به دنبال منحل‌شدن شورای وزیران محلی، خلیفه به‌عنوان رئیس شورای اجرائی که به جای شورای وزیران امارات ابوظبی تشکیل شده بود، منصوب شد. او همچنین رئیس شورای نفت امارات شد که تا پیش از مرگش این منصب را حفظ کرده بود. او در ماه می‌ ۱۹۷۶ منصب جانشین فرمانده عالی نیروهای مسلح را بنا به دستور شورای عالی فدرال عهده‌دار شد. نیروهای دفاع محلی هریک از هفت امارت شیخ‌نشین تحت فرماندهی واحد ادغام شده و امور دفاعی یکی از مسئولیت‌های دولت فدرال شد.

شیخ خلیفه در ژانویه ۲۰۱۴ دچار سکته مغزی شد و پس از انجام عمل جراحی جز یک بار، از انظار عمومی پنهان شده بود. او در سال ۲۰۱۷ در رسانه‌ها حاضر شده بود. از سال 2014 در اداره امور کشور نقش مهمی ایفا نکرد؛ در‌عین‌حال شیخ خلیفه همچنان عناوین رسمی خود را حفظ کرده بود. در این مدت محمد بن زاید، یکی دیگر از فرزندان شیخ زاید و برادر کوچک‌تر شیخ خلیفه که ولیعهد امارت ابوظبی بود، اداره این کشور را در دست گرفت. امارت ابوظبی، بزرگ‌ترین امارت در میان هفت امارتی است که با هم «امارات متحده عربی» را تشکیل داده‌اند و شیخ یا رئیس امارت، ریاست کشور را نیز بر‌عهده دارد. انتظار می‌رود که به‌سرعت محمد بن زاید جانشین شیخ خلیفه شود و به شکل رسمی ریاست امارات متحده عربی را به دست بگیرد.

محمد بن زاید در هفت سال اخیر عملا اداره کشور را در دست داشت و همواره به‌عنوان «حاکم دوفاکتوی» امارات توصیف می‌شد. از سال ۲۰۰۶، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم که حاکم دوبی است، نخست‌وزیر امارات بوده و تغییر رئیس، اثری بر موقعیت او ندارد. بعد از اینکه امارات متحده عربی در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد، شیخ خلیفه ابتدا پست‌های مختلفی مانند وزیر دفاع و وزیر دارایی در درون کابینه ابوظبی را برعهده داشت. بعد از اصلاحات ساختاری امارات و تبدیل‌شدن کابینه ابوظبی به «شورای اجرائی» او همواره نقش نفر دوم این شورا را بعد از پدرش بازی می‌کرد. در سال‌های پایانی حکومت شیخ زاید، بیماری موجب شد تا نقش شیخ خلیفه در اداره کشور آرام‌آرام پررنگ‌تر شود. شیخ خلیفه در‌عین‌حال به سیاست‌های پدرش وفادار بود و چه در سال‌های پایانی قدرت شیخ زاید و چه در ۱۰ سالی که خود در قدرت بود، تغییرات خارق‌العاده‌ای در این سیاست‌ها ایجاد نکرد. تا پیش از سال ۲۰۱۴ و سکته مغزی، شیخ خلیفه یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین رهبران در میان کشورهای عربی خلیج فارس محسوب می‌شد.

در چند سال گذشته، رئیس کشور امارات متحده عربی در پی بیماری در انظار عمومی حاضر نمی‌شد و در اغلب ملاقات‌های رسمی، برادرش، محمد بن‌ زاید آل‌ نهیان، از سوی او شرکت می‌کرد. محمد بن‌ زاید آل‌ نهیان ولیعهد امارت ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی است و بسیاری معتقدند که احتمالا او جانشین رئیس امارات خواهد شد. در پی درگذشت شیخ خلیفه در امارات ۴۰ روز عزای عمومی و سه روز تعطیلی رسمی اعلام شد. براساس قانون اساسی امارات متحده عربی، شورای فدرال حاکمان هفت امارت کشور باید در مدت 30 روز برای انتخاب رئیس جدید امارات جلسه تشکیل دهد و تا آن زمان، شیخ محمد بن‌ راشد آل‌ مکتوم، حاکم دوبی که تاکنون معاون رئیس امارات و نخست‌وزیر کشور بود، در این جایگاه فعالیت خواهد کرد. مرگ شیخ خلیفه بن زاید باعث خواهد شد تا محمد بن زاید در جایگاه رئیس دولت امارات قرار گیرد؛ اما ابهامات بر سر تعیین ولیعهد جدید ابوظبی باقی خواهد ماند. تعیین یکی از برادران طحنون یا تعیین یکی از فرزندان خالد نقشی تعیین‌کننده در آینده سیاسی امارات خواهد داشت.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات