صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای اداره منطقه، احتیاجی به دخالت دیگران نیست؛ صهیونیست‌ها هر جا پا می‌گذارند فساد ایجاد می‌کنند و هیچ قدرت و امتیازی نیز نمی‌توانند به کشور‌ها بدهند؛ بنابراین ما کشور‌های منطقه هر چه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همفکری و همکاری تقویت کنیم. (۲۲/۰۲/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                 

هویت و نسل تمدن‌ساز

هدف غایی نظام آموزشی در هر کشوری، یادگیری محفوظات کتب درسی نیست؛ بلکه نظام آموزشی موظف است که متربیان خود را برای زیست اجتماعی آماده نماید. این رسالت در حاکمیتی با عنوان جمهوری اسلامی که وظیفه‌اش علاوه بر آموزش، هموارسازی مسیر سعادتمندی جامعه نیز هست، اهمیت بیشتری می‌یابد. بر این اساس، رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمین و فرهنگیان کشور، وظیفه آموزش‌وپرورش را «تربیت منابع انسانی برای تمدن نوین اسلامی» بیان کردند که برای تحقق این امر، اولین الزام، شناخت و تعمیق هویت ایرانی اسلامی است؛ چراکه به تعبیر ایشان، «مهم‌تر از علم‌آموزی، این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته شود».

یکی از آسیب‌های زندگی مدرن و ماشینی، تهی سازی جوامع و نسل جدید از هویت اصلی است؛ لذا هویت بخشی و نهادینه‌سازی آن وظیفه اصلی و اولویت‌دار آموزش‌وپرورش است. هویت در پاسخ به این سؤال پدید می‌آید که من کیستم؟ پاسخ به این سؤال دو کارکرد دارد؛ اولین اصل این است که تعلق‌خاطر داشتن به ملت، مذهب، فرهنگ بومی، سنن و ... را ایجاد می‌کند و در ثانی موجب ایجاد یک غیریت یا دیگری در فرد می‌شود که در مقابل دیگر فرهنگ و سنن مهاجم واکنش نشان دهد. در كشور ما باوجود قريب به 15 ميليون دانش‌آموز، بزرگ‌ترین شبكه ارتباطي بين دولت و مردم از طريق بيش از 150 هزار مدرسه برقرار است و این می‌تواند مهم‌ترین بستر برای تعمیق هویت در نسل جوان باشد؛ اما این سؤال ممکن است مطرح شود که آیا ما در این مسیر موفق بوده‌ایم؟ برخی پژوهش‌های مراکز علمی معتقدند که به علت تهاجم فرهنگی و اشتباهات ما در عرصه سیاست‌گذاری، فقط 33 درصد از نوجوانان و جوانان دانش‌آموز کشور به مرحله پيشرفت و دستيابي به هويت اجتماعي و مدني رسیده‌اند و بقيه در تعليق، توقف و اغتشاش هويت گرفتارند.

نکته مهم اینکه، در این مسیر ساختار آموزش‌وپرورش موظف به طراحی الگوی توسعه هویت ایرانی اسلامی است که البته بخشی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آورده شده و بخشی دیگر نیازمند تأمل و کارشناسی بیشتر است. این الگو باید نسلی را برای جامعه فراهم سازد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «در او مفاهیم جریان‌ساز و عمل‌ساز را تولید کنیم و به راه بیندازیم و زنده کنیم؛ ایمان؛ اندیشه‌ورزی، یاد بگیرد، فکر کند؛ مشارکت اجتماعی، دوری از انزواهای اجتماعی نامطلوب.» (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                      

حداقل در صف نایستیم!

در روزهای اخیر هم‌زمان با اعلام حذف ارز ترجیحی برخی از کالاها، شاهد ایجاد صف‌های طولانی و یا حرص و ولع بسیار برای خرید کالا در مقابل برخی فروشگاه‌ها هستیم و حتی شنیده شده که برخی از افراد در حال خشک‌کردن نان برای مواقع گرانی قیمت‌ها هستند! هرچند که ممکن است در برخی از نقاط کمتر برخوردار و ضعیف این اتفاق عادی باشد؛ اما در مناطق لاکچری شهرها، تب خرید و انباشت کالا در منازل باعث تعجب است؛ خرید مواد غذایی در برخی مناطق به‌گونه‌ای بوده است که گویا می‌خواهند تا آخر عمر فقط با این چند کالا امرارمعاش کنند! واقعیت آن است که در این‌گونه اصلاح‌های قیمتی، احساس فقر به خاطر عملیات رسانه‌ای، از فقیر سبقت می‌گیرد و نمایش این صحنه‌ها باعث خدشه به فرهنگ ملی می‌شود.

گزاره تحلیلی: الگوها و قهرمان‌های تاریخی در همه جوامع وجود دارند و جوامع مختلف، بسیاری از بحران‌ها را با درس‌های این الگوها، با موفقیت طی کرده‌اند. در زندگی ما شیعیان این الگوها چون به مذهب و شریعت پیوند خورده است، دارای کارکردهایی بهتر و دل‌انگیزتری هم هستند؛ حضرت علی علیه‌السلام یکی از بهترین این الگوها است که ماجرای بخشیدن انگشتر(خاتم) توسط ایشان به فقیر در رکوع نماز در کتب روایی شیعه و اهل سنت نقل شده و به گفته مفسران، آیه ولایت درباره این واقعه نازل شده است. نمونه بارز انفاق و ایثار دیگر، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها هستند که بخشش «لباس عروسی» به زن فقیر، آن‌هم در شب عروسی به‌قدری بزرگ و درس‌آموز است که تاکنون تاریخ نتوانسته نمونه‌ای از آن را در خاطره خود ثبت نماید. آن‌ها حتی سه وعده غذای افطاری خود و فرزندانشان را به مسکین و یتیم و اسیر عطا کردند تا اینکه حضرت جبرئیل با سوره دهر بر پیامبر اکرم صل الله علیه و آله نازل شد و در شأن حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیهم و خانواده و ارزش ایثار و اطعام آنان آیاتی را ابلاغ فرمودند.

بیان فضائل ائمه در جلسات وعظ و سخنرانی صرفاً برای گریه و یا ایجاد نشاط در دل‌های ما نیست؛ بلکه باید آن‌ها را وارد زندگی عملی خود کنیم. در چنین شرایط سختی که بسیاری از هم‌وطنان نگران تأمین غذایی خود هستند، ما می‌توانیم با کوتاه آمدن از برخی رفتارهای هیجانی، از خود گذشتگی و با مساوات به یاری هم‌وطنان بشتابیم؛ اگر توانایی کمک و دست‌گیری از مردم را نداریم، حداقل می‌توانیم در صف مواد غذایی نایستیم. می‌توانیم به‌جای پر کردن قفسه‌های یخچال و کمد غذایی منازلمان، به نیاز روز نیازمندان جامعه فکر کنیم. علاوه بر این، بخش زیادی از اقلامی که قیمت آن‌ها آزاد شده است و طی روزها و هفته‌های آتی به بازار تزریق خواهد شد، از ارز 4200 تومانی تأمین شده است و می‌توان با تأسی به آموزه‌های دینی، مانع غلبه نفس منفعت‌طلب بر حقایق الهی شد و این اقلام را با نرخ‌های سابق به مصارف عموم رساند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                             

سیاه‌نمایی با پمپاژ اخبار ناامیدکننده

بررسی‌های صورت گرفته از لحظه اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها نشان می‌دهد، صدها هزار خبر از سوی رسانه‌های ضد دولت در فضای رسانه‌ای کشور علیه اقدام دولت در اصلاح یارانه‌ها پمپاژ شده است. این رسانه‌ها به‌عنوان بازوان داخلی عوامل خارجی برانداز، در تحریک و تشویش اذهان مردم عمل کرده‌اند. هرچند وظیفه نهادهای امنیتی است که پشت‌صحنه این رسانه‌ها را شناسایی کنند؛ اما از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای کشور انتظار می‌رود که در این اقدام جسورانه دولت به‌منظور جراحی بزرگ اقتصادی، به‌جای گرفتن موضع ضد و مخالف که راحت‌ترین شیوه برای ندادن هزینه است، پای کار حمایت از دولت آمده و با گوشزد کردن حفره‌های احتمالی در بی‌ثمر ماندن این طرح، کمک‌کار دولت و مردم در روزهای حساس و پرالتهاب بازار باشند.

▼ اخبار

تبدیل اعتراض به آشوب؛ پروژه‌ای ناموفق در ایران

جامعه ایرانی در مقابل پروژه تبدیل اعتراض به آشوب تا حد قابل‌توجهی واکسینه شده است. 1- تغییر الگوی اعتراض به ‘آشوب گرم’ بخشی از برنامه تولید زخم علیه ایران است. دشمنان ایران هیچ علاقه‌ای به همراهی با اعتراضات مردم ایران، تلاش برای کاهش آن یا حتی تلاش برای ‘نمایندگی’ آن ندارند. اساساً اعتراض برای آن‌ها چندان دل‌چسب نیست. آنچه برای آن‌ها موضوعیت دارد، فقط آشوب است. 2- در سال‌های گذشته، زیرساختی که امریکا، سعودی و امارات با محوریت رژیم صهیونیستی سعی در ایجاد آن درون ایران داشته‌اند، هیچ نشانی از تلاش برای حمایت از اعتراضات ندارد. این زیرساخت کاملاً برای ‘خشونت پرشدت علیه مردم’ با محوریت اوباش، با هدف تولید حداکثر خسارت، مناسب‌سازی شده است. 3- این پروژه آشکارا تمایلی به حمایت از جامعه ندارد؛ مگر اینکه تصمیم به خشونت علیه خود و ‘خودزنی’ گرفته باشد. فشار تحریمی بر طبقه متوسط برای احساس فقر و فشار بر طبقه فقیر برای احساس فلاکت، تلاشی برای براندن جامعه است نه قوی‌تر کردن آن. برای امریکا در ایران جامعه قوی خطرناک است. 4- جامعه ایرانی در مقابل پروژه تبدیل اعتراض به آشوب تا حد قابل‌توجهی واکسینه شده است. علت اصلی این است که درک می‌کند هدف بانیان آشوب بدتر شدن وضعیت تا آستانه ‘ویرانی’ است. این جمع‌بندی جامعه ایرانی که ‘هر مشکلی داریم باید درون خودمان حل کنیم’، اکنون جزو ارکان امنیت ملی ایران است. (مهدی محمدی؛ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای)

سید حسن نصرالله: آمریکا خواهان لبنانی گرسنه است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور به تحولات داخلی کشورش پرداخت و گفت: «برخی با بمباران‌های سیاسی، رسانه‌ای و مالی مردم را هدف قرار می‌دهند تا ما را مجبور کنند سلاح مقاومت را زمین بگذاریم. باید این مسئله را نیز متذکر شد که ایران و سوریه در شکست تروریست‌ها در لبنان کمک کردند. مردم باید تصمیم خود را بگیرند که آیا با گروهی خواهند بود که در مقابل تروریسم ایستادند یا گروهی که راه تروریسم را به خانه‌های مردم باز می‌کردند. آنچه امروز از شما می‌خواهند همان چیزی است که اسرائیل از طریق بمبارانش می‌خواست، آن‌ها می‌خواهند که شما دست از مقاومت و سلاح‌های مقاومت بردارید». دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس تأکید کرد که «سلاح مقاومت نه کسی را از تعمیر برق و سدسازی باز داشته و نه سیاست‌های فاجعه‌بار مالی را در دهه‌های گذشته تعیین کرده است و این آمریکاست که به همراه گروه‌های وابسته به خود اموال سپرده‌گذاران را به خارج لبنان قاچاق می‌کند و این آمریکاست که مانع سرمایه‌گذاری در لبنان شده و در راستای گرسنه نگه‌داشتن مردم لبنان فعالیت می‌کند».

«کاظمی آشتیانی» که بود؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور (روز چهارشنبه/ 21 اردیبهشت‌ماه) با ابراز گلایه از وضعیت نمادسازی و معرفی الگوهای بومی از دانشمندان و نخبگان کشور برای هویت‌سازی در نسل جوان؛ از چهره‌ای ملی نام بردند که علی‌رغم اقدامات شایسته علمی، برای نسل امروز شناسانده نشده است. پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی، خردادماه ۱۳۷۰ با مدیریت دکتر کاظمی آشتیانی فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون هزاران زوج نابارور با بهره‌مندی از خدمات این مرکز پیشرفته درمان ناباروری، صاحب فرزند شده‌اند. توسعه دانش سلول‌های بنیادی مدیون تلاش‌های مجاهدانه دکتر آشتیانی در سپهر علم و فناوری کشور است. تولد اولین نوزاد حاصل از IVF در ایران، تولد دومین کودک حاصل از ICSI در ایران، تولد اولین نوزاد حاصل از میکرواینجکشن اسپرماتوزوآی منجمد شده، تولید نخستین رده سلول‌های بنیادی جنینی در ایران بخشی از فعالیت‌های علمی وی به شمار می‌آیند. غروب چهاردهم دی‌ماه ۱۳۸۴ روح این انسان والامقام به سمت معبودش پر کشید.

اخبار کوتاه

رکورد زنی آژانس در بازرسی از ایران!/ رسانه آمریکایی بلومبرگ گزارش داد: «تعداد بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی در سال ۲۰۲۱ از ۲۱ تأسیسات هسته‌ای ایران، بیش از یک بازرسی در هرروز بوده است. بازرسی‌ها حتی پس از تصمیم ایران برای ممانعت از ارائه داده‌ها و جلوگیری از بازدیدهای سرزده از فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، رکورد زده است». سازمان انرژی اتمی کشورمان پیش‌ازاین اعلام کرده بود که در چارچوب توافقات فی‌مابین با آژانس، به همکاری‌ها با این سازمان ادامه می‌دهد و خواستار نگاه غیرسیاسی طرف مقابل به فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان شده است.

نظر چهره امنیتی کشور به اعتراضات دو روز اخیر/ «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیروز جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «پیشرفت ایران اراده تغییرناپذیر کل نظام است که دشمن با جنگ هشت‌ساله و تحریم مانع آن شد. اعتراض‌های محدود برخی هم‌وطنان نگران، هیچ نسبتی با موج‌سواری رسانه‌های معاند و دنباله‌های داخلی آن‌ها ندارد».

اثر تورمی جراحی یارانه‌ها بر اقتصاد کشور/ رئیس بانک مرکزی در خصوص نتایج تورمی اصلاح یارانه‌ها در کشور گفت: «اصلاح ارز ۴۲۰۰ به کنترل پایه پولی کمک می‌کند. طبق محاسباتی که انجام شده، پیش‌بینی می‌شود اثر تورمی عادلانه‌سازی یارانه‌ها کمتر از ۱۰ درصد باشد. کسری بودجه دولت از طریق انضباط مالی کنترل خواهد شد. بدون شک امسال درآمد ارزی بیشتر از قبل خواهد بود. اف‌اِی‌تی‌اف مانع تجارت ما با کشورهایی که همکاری مشخصی داریم، نیست. روابط خوبی به لحاظ بانکی با کشورهای منطقه، همسایه و دوست برقرار شده که نمی‌توانیم فعلاً مطرح کنیم».

کودتای آمریکایی علیه «بن‌سلمان»!/ در سایه بیماری «ملک سلمان»، سؤالات متعددی درباره انتقال قدرت در این کشور مطرح می‌شود. اساساً «محمد بن سلمان» در محافل اطلاعاتی و وزارت دفاع و خارجه آمریکا و همچنین شورای امنیت ملی این کشور محبوبیت چندانی نداشته و همه ترجیح می‌دهند که «محمد بن نایف» در عربستان حکومت کند. ممکن است دولت آمریکا از وضعیت ملتهب کنونی عربستان سوءاستفاده کرده و با مخالفان قدرتمند «بن سلمان» کودتایی علیه وی ترتیب دهد؛ مشابه کودتایی که دونالد ترامپ به همراه «بن سلمان» علیه «محمد بن نایف» به راه انداخت.

نظاهر به نداری!/ «عبدالله گنجی» مدیرمسئول روزنامه همشهری در توئیتی نوشت: «بخش قابل‌توجهی از مردم حقیقتاً دچار مشکل هستند؛ اما تظاهر به نداری تراز ۸۵ میلیونی را نشان می‌دهد که با شاخص‌های ذیل نمی‌خواند: تقریباً به تعداد خانوارهای ایرانی خودرو داریم. با دو روز تعطیلی، راه‌های تفریحی کشور قفل می‌شود. در مصرف لوازم‌آرایشی و عمل دست بردن در طبیعت بدن، در جهان اولیم!».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات