صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۳۰

وقتی غرب رسما اوکراین را پس می زند / زلنسکی در بن بست اتحادیه اروپا

چراغ قرمز برخی کشورهای اروپایی در قبال عضویت اوکراین در این مجموعه، خشم زلنسکی رئیس جمهور این کشور و همراهانش را برانگیخته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی

کمک 1.2 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین- اخبار اروپا - اخبار بین  الملل تسنیم | Tasnim

چراغ قرمز برخی کشورهای اروپایی در قبال عضویت اوکراین در این مجموعه، خشم زلنسکی رئیس جمهور این کشور و همراهانش را برانگیخته است. در حالی که اوکراین دیگر امیدی در خصوص عضویت در ناتو ندارد، برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه ،اتریش و مجارستان با عضویت آن در اتحادیه اروپا نیز مخالف هستند. این به معنای شلیک به آرزوهای غربگرایان کی یف محسوب می شود. در این میان، مقامات اوکراینی اولتیماتوم هایی را به مقامات اروپایی داده و نسبت به بی تفاوتی غرب در قبال اوکراین بحران زده خشمگین هستند.

اتحادیه اروپا رسما حمایت مالی خود از اوکراین را اعلام کرد

پیام دولت اوکراین به اتحادیه اروپا

در حالی که گفت‌وگوها برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا ادامه دارد، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه این کشور تهدید کرده است که جای اوکراین در اتحادیه اروپا باید هم‌اکنون رزرو شود! خواسته ای که با موافقت برخی اعضای اروپایی همراه نیست! دیمیترو کولبا در ابتدای سفر رسمی اخیر خود و پیش از دیدار با مقامات آلمانی در یکی از رسانه‌های این کشور تاکید کرد: «ما اغلب می‌شنویم که اوکراین به خانواده اروپایی تعلق دارد. اکنون مهم است که جای اوکراین در اتحادیه اروپا رزرو شود، حتی اگر گفت‌وگوها طول بکشند.» رئیس دیپلماسی اوکراین همچنین پس از دیدار با ولکر ویسینگ وزیر «حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال» آلمان در یک پیام توییتری اعلام کرد که بازسازی زیرساخت های حیاتی اوکراین و حضور این کشور در بازار مشترک اتحادیه اروپا مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

اتحادیه اروپا بیشتر هزینه بازسازی اوکراین را می‌پردازد- اخبار اقتصاد جهان -  اخبار اقتصادی تسنیم | Tasnim

شلیک به رویای اوکراین

چهار روز پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، دولت کی‌یف در ۲۸ فوریه 2022 ، خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از به امضا رساندن این درخواست، از اتحادیه اروپا خواست تا پرونده عضویت اوکراین را به صورت ویژه و فوری بررسی کند.با اینکه مقامات اوکراینی می‌خواهند اوکراین هر چه زودتر به اتحادیه اروپا بپیوندد اما، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در برلین اعلام کرد که «الحاق کشوری مانند اوکراین به اتحادیه اروپا دهه‌ها» طول خواهد کشید. این در حالیست که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پس از دیدار یک ماه پیش خود با ولودیمیر زلنسکی و تحویل پرسشنامه پیوستن به اتحادیه اروپا به وی، وعده داد بود: «روند بررسی پرونده الحاق اوکراین تنها چند هفته طول خواهد کشید و نه چند سال.»

زلنسکی: روسیه، اوکراین را به سوی عضویت در ناتو می‌راند

شکستی سخت برای غربگرایان اوکراین

صورت مسئله مشخص است: اوکراین قرار نیست به عضویت اتحادیه اروپا درآید! مقامات اروپایی در نهایت اوکراین را به عنوان یک " شریک بااولویت" خواهند پذیرفت و دیگر هیچ! اصلی ترین بازنده این معادله رئیس جمهور اوکراین و طرفداران پیوستن به ناتو  اروپای واحد در کی یف هستند. زلنسکی در صدد بود عضویت کشورش در اتحادیه اروپا را به مثابه یکی از اصلی ترین دستاوردهای حوادث اخیر قلمداد کند. بسیاری از غربگرایان در اوکراین نیز پس از ناامیدی در خصوص عضویت در ناتو، به عضویت کشورشان در اروپای واحد رضایت داده بودند تا بلکه از این طریق، خون تازه ای به کالبد بی جان خود در کی یف تزریق کنند.

امروز نه تنها فرانسوی ها، بلکه اتریشی ها و مجار ها نیز مخالف پرداخت هزینه های عضویت "اوکراین دردسرساز" در مجموعه خود هستند! اخیرا  «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش اعلام کرده که کشورش با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا مخالف است. شالنبرگ در یک نشست رسانه‌ای اعلام کرده وین از تعمیق روابط میان اتحادیه اروپا و اوکراین حمایت می‌کند اما با عضویت کامل کی‌یف موافق نیست.

وزیر خارجه اتریش | الکساندر شالنبرگ»به کرونا مبتلا شد.

به گفته وزیر امور خارجه اتریش، این کشور از مسیرهای دیگری از جمله ملحق شدن اوکراین به منطقه اقتصادی اروپا یا حفظ وضعیت فعلی روابط کی‌یف و بروکسل استقبال می‌کند. با اشاره به کشورهای حوزه غرب بالکان که در حال پیوستن به گفت‌وگوها درباره عضویت در اتحادیه اروپا هستند گفت: اوکراین نباید وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را در ماه ژوئن دریافت کند.اوکراین طی سال‌های گذشته بارها خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان نظامی ناتو شد اما این درخواست‌ها با موافقت اعضا همراه نشدند. در این میان، مسکو بارها به اوکراین درباره عضویت در ناتو و رسیدن این پیمان نظامی به مرزهای روسیه هشدار داد. از زمان شروع درگیری‌های اوکراین، کی‌یف درخواست‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا را تشدید کرده است. اواخر فروردین بود که «ایهور ژوفکوا» معاون دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت که این کشور پرسشنامه‌ای را تکمیل کرده که نقطه شروع اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره عضویت کی‌یف خواهد بود.

پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا؛ از حرف تا واقعیت | Euronews

قوانین بازدارنده علیه عضویت اوکراین

زلنسکی باید این حقیقت را بپذیرد که جهت عضویت در اروپای واحد باید موافقت همه اعضای اتحادیه اروپا را به دست آورد.جهت عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا، همه اعضای این مجموعه باید رای مثبت خود را در این خصوص اعلام کنند. با این حال مخالفت صریح اتریش و مخالفت احتمالی برخی کشورهای دیگر مانند مجارستان در نهایت مانع از تحقق چنین موضوعی خواهد شد. فراتر از آن،بسیاری از تحلیلگران، چراغ سبز پارلمان اروپا به کی یف در خصوص بررسی عضویت اوکراین در اروپای واحد را نوعی اقدام فریبنده و تبلیغاتی در بحبوحه نبرد در این کشور قلمداد می کنند. باید در نظر داشت که وعده عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا که عملا فرایندی بسیار زمان بر و منوط به تحقق شرایط بی شمار از سوی کی یف است، بسیار شبیه وعده ای است که آمریکا و شرکای آن در ناتو به سران اوکراین درباره عضویت این کشور در ناتو داده بودند.

درخواست ما برای عضویت در اتحادیه اروپا ثبت شده است

به عنوان مثال، سران ناتو در اجلاس بخارست در سال 2008 عضویت اوکراین و گرجستان در این سازمان نظامی غربی را پذیرفتند، با این حال فرایند عضویت و شروط متعدد آن همواره چالشی بزرگ برای اوکراین بوده است، به نحوی که پس از گذشت 14 سال از این وعده، به دلیل اختلافات داخلی در ناتو و مخالفت برخی کشورها به ویژه آلمان، کی یف برای رسیدن به این خواسته ناکام مانده است. ضمن اینکه اساسا یکی از دلایل مهم عملیات نظامی روسیه در اوکراین، هشدارها و درخواست های متعدد مسکو از کی یف برای انصراف از این خواسته بوده است.اکنون طرفداران غرب در اوکراین به وضوح می دانند که  کشورشان صرفا به زمین بازی آمریکا و برخی اعضای ناتو در برابر مسکو تبدیل شده و دیگر هیچ!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات