صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۷۵۹۴
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با صبح صادق

منابع به جای واردات به سمت تولید برود

اگر دولت با همان ارز آزادی که به واردکننده می‌داد، محصول کشاورز یا دامدار را با قیمت آزاد و واقعی بخرد و به مردم بدهد[...]
پایگاه بصیرت / گروه پرونده
اگر دولت با همان ارز آزادی که به واردکننده می‌داد، محصول کشاورز یا دامدار را با قیمت آزاد و واقعی بخرد و به مردم بدهد، این موضوع انگیزه کشاورزان و تولیدکنندگان را برای کار و تلاش و تولید بیشتر و با کیفیت‌تر افزایش می‌دهد. مسئله تأمین نیازهای جامعه در فهرستی که از آن به نیازهای ضروری یا نیازهای اساسی یاد می‌شود، بحثی بسیار مهم است؛ چرا که جهان نگران کمبود مواد غذایی و بحران‌هایی است که در آینده می‌تواند دامن بشر را بگیرد؛ از این رو دولت‌ها تلاش می‌کنند به اشکال گوناگون اعم از تقویت تولید داخلی یا واردات مانع گسترش نگرانی نسبت به آینده غذایی مردم جامعه خود باشند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صبح صادق نگاهی به اهم برنامه‌های دولت دارد که می‌تواند رافع نگرانی‌های مردم در حوزه تأمین کالاهای اساسی در بخش تولید داخلی یا واردات باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص اهمیت لزوم واردات کالای اساسی و طراحی برنامه‌های قابل اتکای حمایتی از تولیدکنندگان کالاهای اساسی برای تأمین نیازهای مردم جامعه گفت: «یکی از موضوعات مهمی که دولت باید به جد مورد نظر قرار دهد، تشویق تولیدکنندگان داخلی برای تقویت تولید است. تقویت تولید از جمله مباحث مهمی است که رهبر معظم انقلاب به شدت روی آن تأکید دارند. این موضوع در حال حاضر اهمیت بیشتری یافته است؛ چرا که امروز مردم به دلایل مختلف، اعم از بحران جنگ اوکراین و حذف ارز ترجیحی نگران تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارهای‌شان هستند.»وی در ادامه خاطر نشان کرد: «وقتی قیمت‌ها واقعی می‌شود، تولیدکننده یا کشاورز می‌داند که در حقش اجحافی صورت نمی‌گیرد و چون مطمئن است کالای خود را با قیمت واقعی می‌فروشد، تولید برایش به صرفه می‌شود، از این‌رو می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آتی شاهد رونق گرفتن تولید در بخش کشاورزی و تأمین کالاهای اساسی کشور باشیم.»
وی خاطر نشان کرد: «اگر دولت با همان ارز آزادی که به واردکننده می‌داد، امروز محصول کشاورز یا دامدار را با قیمت آزاد و واقعی بخرد و به مردم بدهد، قطعاً این موضوع انگیزه کشاورزان و تولیدکنندگان را برای کار و تلاش و تولید بیشتر و با کیفیت‌تر افزایش می‌دهد.»
علی جدی درباره واردات بخشی از نیاز کشور به کالای اساسی نیز گفت: «دولت می‌تواند بخشی از سهم کالای اساسی مورد نیاز کشور را که از طریق داخل قابل تأمین نیست، از خارج از کشور وارد کند تا در هیچ حوزه‌ای با کسری جدی روبه‌رو نباشد.»
وی در خصوص کالاهای اساسی که باید در دسترس مردم باشد و دولت در این زمینه باید به صورت شبانه‌روزی تلاش کند و نظارت مستمری بر تأمین آنها داشته باشد، گفت: «یکی از کالاهای اساسی که با سلامت و جان مردم در ارتباط است، یعنی دارو باید تولید شود. قطعا دولت نباید در این زمینه سستی کند. خوشبختانه دولتمردان بر این موضوع تأکید دارند که قیمت دارو نباید افزایش یابد، بنابراین دولت یارانه دارو را حذف نکرده و به تأمین دارو کمک می‌کند تا مردم با مشکلاتی در این بخش مواجه نشوند؛ اما انتظار می‌رود دولت با مدیریت ونظارت قابل قبولی مانع کمیاب شدن برخی از کالاهای اساسی مانند روغن، شکر، مرغ و گوشت و آرد و... شود؛ یعنی دولت با کمک به تولیدکننده باید تأمین این کالاها را از داخل و با کمک تولیدکننده داخلی رقم بزند.»
این نماینده مجلس در خصوص اینکه دولت آمارهای قابل قبولی درباره نیازهای مردم به کالاهای اساسی دارد، گفت: «با توجه به اینکه بعد از حذف ارز 4200 تومانی، تأمین و توزیع کالای اساسی در جامعه بسیار حائز اهمیت است، می‌توان امیدوار بود چون دولت در زمینه میزان مصرف اقلام مختلف کالای اساسی از سوی مردم پایش‌های خوبی دارد، بنابراین می‌داند چه میزان کالای اساسی در داخل تولید می‌شود و چه سهمی از نیاز داخل از طریق واردات باید تأمین شود. حتی دولت درباره پیش‌بینی تولید نیز آمارهای قابل قبولی دارد. از این منظر با توجه به اینکه دولت به میزان مصرف مردم دسترسی دارد، می‌تواند برای تأمین بخشی از این نیاز در داخل به درستی برنامه‌ریزی کند و بخش دیگر را از طریق واردات تأمین کند.»
جدی، در این باره تصریح کرد: «مردم نباید نگران تأمین کالای اساسی مورد نیاز خود باشند، چرا که مسئله پیچیده‌ای نیست. مسئله امنیت غذایی جامعه برای مسئولان مهم است، ضمن اینکه سال گذشته طرح امنیت غذایی در مجلس مصوب شد و اکنون به برخی دلایل در دست مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان مانده است. این طرح به مسائل تأمین امنیت غذایی جامعه توجه مبسوطی دارد. بنابراین نگرانی‌ای بابت تأمین نیازهای روزمره مردم وجود ندارد؛ چرا که دولت موظف به تأمین این کالاهاست یا از محل تولید داخل یا واردات.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات