صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۱۱

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲ اردیبهشت

روزنامه کیهان**

بانیان وضعیت اقتصادی موجود به روایت آمار و ارقام


استاندار پیشین گلستان در دولت روحانی می‌گوید؛ عاملان مشکلات اقتصادی فعلی، نه دولت مدعی تدبیر و امید بلکه دولت‌های نهم و دهم هستند (!)
هادی حق‌شناس در روزنامه اعتماد و درباره «بانیان وضع موجود» نوشت: باید دانست که مشکلات اقتصادی و راهبردی ایران، محصول شیوه مدیریت ۴ سال یا ۸ ساله یا یک دهه‌ای و دو دهه‌ای نیست. کسانی که از بانیان وضع موجود سخن می‌گویند، باید بدانند که در زمان دولت نهم و دهم که درآمد‌های ارزی کشور نجومی شد، سوءمدیریت‌های آن دوره، بسیاری از مشکلات امروز کشور را نیز شکل داد. درآمد‌های ارزی کشـور در این برهـه (۸۴ تا ۹۲) به‌اندازه نیمی از کل درآمد‌های ارزی کشور در طول نیم قرن اخیر بوده است.

بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار در این بازه زمانی درآمد ارزی ایجاد شد. اما نه تنها از این ظرفیت برای توسعه و آبادانی کشـور بهره برده نشـد، بلکه رفتار‌های اشتباه در آن زمان ریشه بسیاری از مشکلات سال‌های آتی را شکل داد. اگر در آن زمان درست تدبیر می‌شد، امروز ایران نگران این نبود که کره جنوبی آیا ۷ میلیارد دلار ایران را آزاد می‌کند یا نه؟

سوءمدیریت‌هایی که در دهه ۸۰ شکل گرفت، ریشه بسیاری از مشکلات امروز کشور است. روز و روزگاری در این کشور رئیس‌جمهوری وجود داشت که قطعنامه‌های شورای امنیت را در حکم کاغذ پاره فـرض می‌کرد، این نوع تفکر باعث شد تا ایران ذیل شدیدترین تحریم‌های ممکن تاریخی قرار بگیرد. تحریم‌هایی که دولت روحانی تلاش کرد تا بخشی از زنجیره آن را قطع کند، اما در همان زمان نیز رفتار‌های تند و افراطی برخی جریانات باعث شد تا برجام با مشکلاتی مواجه شود و امکان بهره‌برداری حداکثری از آن ممکن نشود.

در همین ماه‌های اخیر سوءمدیریت‌های دولت در عدم واردات برنج، قیمت برنج را از ۳۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسانده است یا به رغم اینکه بر اساس گزارش وزارت بهداشت، حدود ۹۰ درصد دارو‌ها در داخل تولید می‌شود و تنها ۱۰ درصد نیاز کشور به واردات دارو‌های خارجی است، در چند هفته اخیر با اعلام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نرخ دارو‌ها در کشور چندین برابر شده است.
فراموش نباید کرد که کرونا نیز در سال‌های اخیر باعث شد تا رشد اقتصاد جهانی منفی شود. فقط نرخ بیکاری در آمریکا دورقمی و رشد اقتصادی در این کشور منفی شد. طبیعی است که بخشی از مشکلات اقتصادی در زمان دولت قبلی (جدا از تحریم‌ها) به دلیل کروناست.
اگر جریانات دلواپس اجازه می‌دادند در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ که دولت آماده انعقاد توافق بود، برجام احیا شود، ایران امروز بیش از یک سال بود که می‌توانست نفت خود را به‌صورت عادی بفروشد. اگر ایران طی ۶ الی۷ ماه گذشته می‌توانست نفت خود را بالای ۱۰۰ دلار بفروشد، ماهانه بیش از۷/۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشت. در آن صورت نیاز نبود تا برای احیای۷ میلیارد دلار طلب خود از کره جنوبی بخواهد به توصیه مدیرمسئول روزنامه کیهان عمل کند و تنگه هرمز را ببندد.
جا دارد چند واقعیت مهم به استاندار گلستان در دولت سابق که عنوان کارشناس اقتصادی را هم یدک می‌کشد، یادآوری شود. - قبل از برجام، تعداد تحریم‌ها چقدر بود و پس از برجام به چه تعدادی رسید؟ چرا آمریکا در روند کلاهبردای برجامی، توانست حجم تحریم‌ها را از ۷۰۰ تحریم به بیش از
۱۵۰۰ تحریم افزایش دهد و دولت روحانی همچنان تماشاچی باشد؟! اصلاً چرا آمریکا به راحتی توانست برجام را زیر پا بگذارد؟! - اگر دولت قبل از روحانی مقصر وضع موجود است، بنابراین دولت روحانی در این ۸ سال دقیقاً چه کرده، جز نابودی بخش اعظم برنامه هسته‌ای و افزایش ۷۰۰ درصدی تا ۱۰۰۰ درصدی قیمت بسیاری از کالا‌ها و خدمات؟!
- دولت نهم و دهم توانست به شکل بسیار ملموسی، ضریب جینی (شکاف طبقاتی) را کاهش دهد و از محرومیت در مناطق روستایی دور افتاده بکاهد! ما همین ضریب جینی در دولت مدعی تدبیر و امید، حدود یک درصد افزایش داشت (۵) درصد افزایش نسبت به قبل از آن).
- اینکه دولت کره جنوبی، پول ایران را پس نداد، به خاطر انفعال دولت روحانی در گره زدن همه چیز به برجام و در عین حال نمایش انفعال مطلق بود. وگرنه اقتدار دولت جدید موجب شده حتی دولت خبیث انگلیس به تسویه بدهی ۵۳۰ میلیون دلاری خود بپردازد.

همچنین در این دوره صادرات نفتی۴۰ درصد افزایش داشته و حال آن که نه برجامی در کار بوده و نه ایران، مثل گذشته با FATF همکاری می‌کند.
- دولت سابق متاسفانه با بی‌صداقتی و بی‌مبالاتی، تمام ارز اختصاص یافته برای واردات کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۰ را همان ۴ ماه اول (ماه‌های پایانی خود) پیش‌خور کرد و بنابراین طبیعی بود که به خاطر همین مضیقه ایجاد شده، قیمت برخی اقلام مثلا آرد و برنج و... افزایشی شود. این در حالی است که در ۳ سال پایانی دولت دوازدهم، بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی و ۶۰ تن طلا، واگذار شد که سود آن را صرفا رانت‌خواران بردند و فقط تورم آن برای مردم می‌ماند.
- در موضوع کرونا، بی‌تدبیری دولت دوازدهم موجب مرگ و میر روزانه ۷۰۰ نفر و رکود اقتصاد کشور شد، اما با تشکیل دولت جدید و کنار گذاشتن بهانه‌هایی مثل برجام و FATF، واکسیناسیون موثر انجام شد و توانست ضمن مهار کرونا، رونق تدریجی را به اقتصاد رکودزده برگرداند.
- در حالی که در اثر کلاهبرداری و عهدشکنی آمریکا در برجام، عایدات ایران به مدت ۳ سال به صفر رسید، عجیب است که یک مدیر سابق مجددا می‌گوید اگر سال گذشته توافق کرده بودیم، حالا کلی درآمد نفتی داشتیم (!) این سخن را مدیر دولتی می‌گوید که اواخر اذعان داشت حتی یک قطره نفت هم نمی‌تواند بفروشد. در مقابل، دولت جدید توانسته بدون برجام، فروش نفت را به ۱/۵ میلیون بشکه در روز برساند و ضمنا تجارت خارجی را تا سقف تجارت سال ۹۶ (اوج برجام) توسعه دهد. به عنوان مثال، آخرین خبرها، از افزایش ۳۰ درصدی صادرات ایران به چین حکایت‌ می‌کند.
- آقای خوشنام اصرار بر کتمان میراث خسارت‌بار دولت روحانی دارد وگرنه بهتر از هر کسی می‌داند که به جای گذاشتن کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی، بدهی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و نقدینگی ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومانی، ریشه اصلی تورم ۴، ۳ سال اخیر در دولت روحانی است.

رأی‌الیوم: تهدید‌های اسرائیل نشانگر بحران فزاینده داخلی است
یک تحلیلگر ارشد منطقه‌ای تأکید کرد: تهدید‌های اسرائیل علیه ایران، نمایانگر وجود بحران فزاینده در اسرائیل است.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» چاپ لندن، در سرمقاله‌ای نوشت: هدف اسرائیل از تهدید‌ها علیه ایران و سایر جریان‌های مقاومت، آرامش دادن به افکار عمومی نگران و مضطرب خویش است.

رژیم اسرائیل، در انجام رزمایش زیاده روی می‌کند و در واقع در درون خود، از یک بحران فزاینده رنج می‌برد. هدف، کاستن از اضطراب در جبهه داخلی است. اسرائیل می‌گوید رزمایشی را با مشارکت نیرو‌های هوایی، دریایی و زمینی به مدت یک ماه برگزار می‌کند که در آن، حمله علیه ایران و همپیمانش در منطقه همچون حزب‌الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه شبیه‌سازی شده است.
اسرائیل با این رزمایش‌ها و اظهارنظر‌ها می‌خواهد بگوید که گزینه نظامی همچنان مطرح است. رژیم اشغالگر اسرائیل ده‌ها سال است که در حال انجام رزمایش است که صرفا از آن‌ها می‌توان به‌عنوان «هیاهوی رسانه‌ای» نام برد. ایران در مدت یادشده به تقویت توان هسته‌ای خود پرداخته و درصد غنی‌سازی اورانیوم خود را به بیش از ۶۰ درصد رسانده و در حال ساخت فلز اورانیوم و پیشبرد توان موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های خویش است که جزو مدرن‌ترین پهپاد‌های جهان به شمار می‌روند.

ایران همچنین در حال تقویت توان نظامی همپیمانان خویش است. اگر هدف اسرائیل از این هیاهوی رسانه‌ای ترساندن ایران باشد، باید از آن به‌عنوان یک شرط‌بندی شکست‌خورده نام برد، زیرا این خط‌مشی هرگز در مورد مقامات سیاسی و نظامی ایران جواب نداده و فاقد کارآیی است. مقامات ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری، متحد و یکپارچه هستند. آن‌ها هیچ عجله‌ای برای توافق هسته‌ای با آمریکا ندارند.
با توجه به اینکه آمریکا و همپیمانان اروپایی‌اش در جنگ طولانی‌مدت و فرسایشی و پرهزینه اوکراین درگیر شده‌اند که آثار منفی فزاینده آن بر اقتصاد غرب در حال نمایان شدن است، تصور نمی‌کنیم آمریکا تا این اندازه احمق باشد که بخواهد به نفع اسرائیل، خود را درگیر جنگ موازی دیگری در خاورمیانه کند.
ایران اکنون در موقعیت قدرتمندی قرار گرفته است و توانست محاصره آمریکا را در هم بشکند و در حال صادر کردن حدود دو میلیون بشکه نفت در روز به قیمت ۱۱۵ دلار است؛ بنابراین امتیازات دلخواه واشنگتن را ارائه نمی‌کند، مگر آنکه به تمام خواسته‌های خود دست یابد. تحقق چنین امری سخت و دشوار است، زیرا این موضوع به معنای تسلیم شدن کامل آمریکا در برابر شرایط ایران است.

اسرائیل در همه جنگ‌هایی که علیه ایران و همپیمانانش به راه انداخت شکست خورد و اگر بخواهد وارد جنگ دیگری علیه ایران شود بدون شک این‌بار نیز شکست خواهد خورد.

آرمان: تدبیر دولت نگذاشت آبان ۹۸ تکرار شود
روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید: تدبیر دولت موجب شد شوک ناشی از ساماندهی یارانه‌های ارزی، مهار شود و اتفاق سال ۹۸ پیش نیاید.
در حالی که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی، تلاش گسترده‌ای انجام دادند تا مردم را از اقدام اصلاحی دولت بترسانند و ناامنی و ناآرامی به راه بیندازند، روزنامه آرمان در تحلیل آمیخته به نارضایتی نوشت: «جز خبر‌های پراکنده در برخی خبرگزاری‌ها هنوز هیچ گزارش رسمی از کم و کیف اعتراضات صورت‌گرفته پس از آغاز اصلاح اقتصادی توسط قوه مجریه ارائه نشده است.

عدم وثوق به خبر‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی مزید بر علت شده و نمی‌توان تصویر درستی به دست آورد و براساس آن‌ها به تحلیل کاملی از بازتاب‌های اجتماعی تصمیم بزرگ دولت دست یافت.

اجمالا از قرائن چنین برمی‌آید که اعتراضات به گستردگی ناآرامی‌های آبان سال ۹۸ نبوده‌اند مسلما موضوع سهمیه‌بندی بنزین به بزرگی و اهمیت اصلاح اقتصادی نبوده و نیست چرا که گام اصلاحی دولت سیزدهم، افراد و کالا‌های بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از دلایل مهم بازتاب گسترده اصلاح اقتصادی، اختصاص یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به بخش قابل توجهی از اقشار مختلف جامعه بود.

در واقع با این یارانه شوک وارده به بخش قابل توجهی از اقشار محروم کنترل شد و احتمالا آنان احساس کردند با یک گرانی غافلگیر‌کننده و بدون جبران روبه‌رو نشده‌اند. تجربه اعلام ناگهانی سهمیه‌بندی بنزین و بی‌برنامگی اجرای آن به کمک دولت سیزدهم آمد و آن عوارض فوری و گسترده را به همراه نداشت. در این تصمیم همه قوا به کمک قوه مجریه آمدند.

منتقدان دولت وحتی مخالفان اصلاح اقتصادی هرچه انتقاد کردند کوچک‌ترین توصیه‌ای برای عکس‌العمل تند نداشتند. از دلایل دیگر بازتاب کم و پراکنده اجتماعی تصمیم دولت، کنترل زودهنگام بود. نکته بسیار مهم تحریک همه‌جانبه شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های ایران‌ستیز بود شاید همه فهمیده‌اند که خارج‌نشینان نشسته در ساحل رفاه و امنیت که امر به تشنج می‌کنند و از خونریزی در کشور مشعوف می‌شوند، ایرانی خراب و چندپاره را می‌خواهند تا زمینه برای حضور و قدرت‌شان فراهم شود.

نه تنها در ایران که در کشور‌های توسعه‌یافته هم کمتر مردمی یافت می‌شوند که معترض گرانی نباشند. اما این همه تنها ناظر به نوع بازتاب ظاهری و اجتماعی طرح دولت است و هرگز از نواقص ساختاری اصلاح اقتصادی کنونی نمی‌کاهد و هیچ ناظر آگاهی کنترل نسبی بازتاب یک طرح را دلیل موفقیت آن نمی‌داند.

فشار بزرگی به مردم و خصوصاً اقشار محروم جامعه وارد آمده، بدیهی و روشن است که اوضاع اقتصادی بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه مردم قرار دارد و همه در انتظار نتایج اجرای طرح دولت هستند و امید می‌رود که نظر کارشناسان و دلسوزان در طرح مذکور لحاظ شود و حداقل قدری از فشار معیشت خصوصاً به اقشار ضعیف جامعه کاسته شود.

اصلاح اقتصادی کارشناسانه با مبانی درست و ساختاری یک ضرورت اجماعی میان همه دلسوزان کشور است. مشکل آنجاست که لوازم اصلی جراحی پرعارضه اقتصادی فراهم نشده است. کدام کشور می‌تواند درحالی در درون تیغ جراحی به دست گیرد که در برون تحت تحریم و تشنج گاه و بیگاه در روابطش با کشور‌ها باشد و متحد قدرتمند استراتژیک توانا در اقتصاد برای خود دست و پا نکند؟ کجا می‌شود کاری بزرگ که به‌واسطه تبعات نامعلومش سال‌ها به تعویق افتاده را بدون همراهی واقعی مردم به سرانجام رساند؟!»
نویسنده این تحلیل البته تعمداً به ریشه نابسامانی موجود که دولت را مجبور به اصلاحات اقتصادی کرد، نکرده است؛ و آن تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای ارز و حراج ۶۰ میلیارد دلار ارز با همین قیمت رانت‌ساز و تورم‌آفرین است. این هدر دادن ذخایر ارزی در حالی اتفاق می‌افتاد که دولت سابق به نام لغو تحریم‌ها با برجام، تحریم‌ها را دو برابر کرد و درآمد‌های ارزی را به حداقل رساند.

با این وجود دولت جدید هم تلاش کرده با افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی، درآمد‌های ارزی را افزایش دهد و هم ضمن پرداخت یارانه هنگفت از جیب مردم به دلالان و رانت‌خواران را متوقف کند.

 

***************

روزنامه وطن امروز**

مخبر در دیدار معاون نخست‌وزیر قزاقستان:
گشایش‌ خوبی در روابط ایران و قزاقستان ایجاد شده است
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه گشایش‌های بسیار خوبی در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در دولت سیزدهم شکل گرفته است، تصریح کرد: افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور نشانگر اراده جدی و خوب در گسترش و تعمیق همکاری‌ها بین ۲ کشور است. 
محمد مخبر در دیدار «بخیت سلطان‌اف» معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با تأکید بر اینکه باید هر چه سریع‌تر موانع و مشکلات موجود بر سر راه تعمیق همکاری‌ها بین ۲ کشور برطرف شود، خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها و همکاری‌های متقابل بخش خصوصی و تجار ایران و قزاقستان می‌تواند نقش اساسی در بالا بردن حجم روابط تجاری و اقتصادی ایفا کند. 
 
معاون اول رئیس‌جمهور بر توسعه روابط بانکی و مالی، حمل‌ونقل، کشت فراسرزمینی و بنادر جمهوری اسلامی ایران با جمهوری قزاقستان تأکید کرد و افزود: ۲ کشور توانایی دارند در زمینه تامین امنیت غذایی و حمل‌و‌نقل به هاب منطقه‌ای تبدیل شوند که گسترش همکاری‌های گمرکی و افزایش حجم صادرات و واردات بین ۲ کشور می‌تواند نقطه شروع خوبی برای رسیدن به این هدف و روابط درازمدت شود. 
وی افزود: باید نمایشگاه‌های تجاری و معرفی دستاوردها و محصولات ایرانی و قزاقستانی در راستای گسترش همکاری‌های بخش خصوصی و تجار ۲ کشور هر چه زودتر راه‌اندازی شود. 
بخیت سلطان‌اف هم در این دیدار با استقبال از سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با همسایگان با حفظ حسن همجواری خاطرنشان کرد: گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و همچنین افزایش چشمگیر حجم تجارت در 3 ماهه نخست سال جاری بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان نشان می‌دهد اهداف و راهبردهای ۲ کشور بر یکدیگر منطبق شده است. 
 
***
روابط عمومی کل سپاه اعلام کرد
دستگیری شبکه‌ای از اراذل و اوباش مرتبط با رژیم صهیونیستی
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر دستگیری شبکه‌ای از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش می‌کرد.
همچنین در این اطلاعیه آمده است: عوامل این شبکه را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر کرد‌ه‌اند.
 
***
باز آماد یک فروند جنگنده F-14 در پایگاه شهید بابایی اصفهان
یک فروند جنگنده شکاری رهگیر F-14 پس از 18 سال زمین‌گیری توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش در پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان بازآماد (اورهال) شد. 
امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش در مراسم رونمایی از هواپیمای بازآماد شده   F-14 این نیرو به دست متخصصان فنی، اظهار کرد: خدا را شاکریم که امروز شاهد بازآماد یکی دیگر از هواپیماهای جنگنده این نیرو پس از 18 سال زمین‌گیر شدن، با 39هزار نفر ساعت کار هستیم که به دست متخصصان داخلی و با استفاده از دانش کاملا بومی بازسازی شد و در ریل عملیاتی قرار گرفت. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نیروی هوایی یک نیروی دانش‌محور و خوداتکا بر پایه بهره‌گیری از دانش بومی و متخصصان داخلی است که افتخار بازآمادسازی هواپیماهای جنگی همچون F-14 را در کارنامه خود دارد؛ هواپیمایی که کشور عزیزمان ایران تنها دارنده آن در جهان است که وظیفه این هواپیمای جنگنده حفاظت از هسته مرکزی کشور است. 
فرمانده نیروی هوایی اظهار کرد: ارتباط نیروی هوایی با دانشگاه‌ها و صنعتگران جوان کشور یک ارتباط تاثیرگذار و دوسویه است که ما همواره در تلاشیم این ارتباطات را بیش از پیش گسترش دهیم تا ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در صنعت هوایی باشیم. 
 
***
مشکلات کشور محصول مدیریت پرخسارت غرب‌گرایان است
نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: نباید دلسوزی‌های جعلی غرب‌زدگان داخلی را که فجایع کشور محصول مدیریت پرخسارت آنهاست باور کنیم. 
ابراهیم رضایی در نطق میان‌دستور خود گفت: از اصل اقدام شجاعانه دولت انقلابی در عادلانه کردن پرداخت یارانه‌ها حمایت می‌کنم اما انتظار داریم در اجرای آن معیشت عموم مردم بویژه محرومان و مستضعفان دیده شود و قانون مجلس به صورت دقیق اجرا شود. 
وی اظهار داشت: این روزها برخی اجناس و اقلام مورد نیاز مردم بدون هیچ گونه توجیه منطقی گران شده است.
متأسفانه به هر بهانه‌ای حتی یک سفر خارجی یا داشتن خودرو، یارانه میلیون‌ها نفر را قطع کرده‌اند و از طرف دیگر بسیاری از اشراف و ثروتمندان همچنان یارانه دریافت می‌کنند. انتظار داریم دولت یارانه افراد جامانده بی‌بضاعت و کم‌بضاعت را برقرار کرده و برای اجرای این طرح بزرگ افکار عمومی را با خود همراه کند. 
 

**************

روزنامه خراسان**

به دنبال اقدام تروریستی در خیابان مجاهدین اسلام تهران، روابط عمومی سپاه در اطلاعیه‌ای خبر داد:
ترور و شهادت پاسدار مدافع حرم
 
روابط عمومی کل سپاه، شب گذشته در اطلاعیه‌ای از شهادت مدافع سرافرازحرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» در اقدام تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی خبر داد.
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت  یکی از مدافعان سرافراز حرم افزود : عصر روز یک‌شنبه در یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران،  مدافع حرم  «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی»  هدف جنایت  تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت. 
این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت مدافع سرافراز حرم  «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» به خانواده معظم وی تاکید کرده است: اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربان پیش‌بینی شده و در حال انجام است.
به گزارش تسنیم، این حادثه حوالی ساعت 16 دیروز در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان مجاهدین اسلام رخ داده و دو نفر موتور سوار با شلیک 5 گلوله، یکی از مدافعان حرم را به شهادت رساندند.
بنا بر این گزارش،  این ترور در نزدیکی منزل این شهید و هنگامی که وی قصد ورود به منزل خود را داشته به وقوع پیوسته است. مجاهد مدافع حرم، شهید «صیاد خدایی » پس از سال‌ها مجاهدت در مقابل منزلش ترور شد‌ و به شهادت رسید. او در حالی ترور شد که در داخل ماشین خود (پراید سفید) در مقابل منزل مسکونی‌اش قرار داشت. همسر وی اولین فردی بود که با پیکر این شهید مدافع حرم روبه رو شد.
 
روایت شاهدان عینی از ماجرای ترور شهید صیاد خدایی
به دنبال ترور و شهادت مدافع سرافراز حرم در خیابان مجاهدین اسلام تهران، خبرگزاری فارس چند روایت از شاهدان  این حادثه تروریستی را منتشر کرد و نوشت: یکی از شاهدان عینی حادثه ترور گفت، دقایقی قبل از ترور که از خیابان قائن قصد ورود به کوچه غلامیان را داشتم با یک دستگاه خودروی پراید مواجه شدم که عرض کوچه را بسته بود و در حالی که درِ صندوق عقب خودرو را باز نگه داشته بود اجازه ورود به خودروها نمی‌داد.
وی ادامه می‌دهد، ماشین‌ها مجبور شدند مسیر را دور بزنند و از طرف دیگر کوچه از خیابان مجاهدین اسلام وارد کوچه غلامیان شوند. شاهد دیگر ماجرا که از همسایگان شهید صیاد خدایی و اولین کسی است که با اورژانس تماس می‌گیرد نیز می‌گوید، همزمان با صدای ممتد تیراندازی صدای گاز شدید یک دستگاه موتور سیکلت در کوچه را شنیده است.

 

**************

روزنامه ایران**

آیت‌الله رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:
مبنای عادلانه کردن یارانه‌ها جلوگیری از  فشار به سفره خانوار است
 
روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، روند اجرای برنامه مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و الزامات تحقق اهداف آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه گزارشی از وضعیت بازار پس از اجرای برنامه مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها ارائه شد و با توجه به اهمیت نظارت بر بازار در اجرای صحیح این طرح، رئیس جمهور تأکید کرد: مبنای اصلی دولت اجرای قانون توأم با عادلانه کردن یارانه‌ها و جلوگیری از وارد آمدن فشار به سفره خانوارهاست.
آیت‌الله رئیسی افزود: لازمه تحقق این هدف، تثبیت قیمت‌هاست و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و اتحادیه‌های صنفی باید بر روند و فرایند قیمت‌گذاری‌ها نظارت کرده و از افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی قیمت‌ها جلوگیری کنند تا بر‌اساس مؤلفه‌های مؤثر در قیمت تمام شده و سود منصفانه فروشندگان، قیمت عادلانه را تعیین و اطلاع‌رسانی کنند.
سازمان تعزیرات نیز باید بر اساس قانونی که اخیراً تصویب شد با متخلفان به صورت قاطع برخورد کند.
در این جلسه همچنین پس از ارائه گزارشی از میزان ذخایر و روند تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از طریق تولید داخلی و واردات، با توجه به فراوانی و کفایت اقلام مذکور رئیس جمهور بر تسریع و تسهیل روند توزیع مناسب آنها در استان‌ها و شهرستان‌ها تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین تصریح کرد: شفاف‌سازی عملکرد و گفت‌و‌گوی مستمر با مردم از مبانی اصلی دولت سیزدهم است و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی باید با همکاری همه مسئولان گره‌های ذهنی و ابهامات در زمینه مسائل اقتصادی از جمله اجرای قانون مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها را برطرف کنند.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت منصوب شد
همچنین رئیس جمهور در حکمی سید احمد عبودتیان را به عنوان «دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» منصوب و همه مقامات و دستگاه‌های دولتی را در راستای تحقق انتظارات پیوست این حکم، مکلف به همکاری با وی کرد.
 
درپی اقدام تروریستی عوامل ضدانقلاب و وابسته به استکبار، پاسدار مدافع حرم حسن صیاد خدایی به شهادت رسید.
مزد مجاهدت
 
یکی از مدافعان حرم در حمله مسلحانه دو موتورسوار در خیابان مجاهدین اسلام تهران ترور شد. به گزارش تسنیم به نقل از یک منبع آگاه این حادثه حوالی ساعت 16 روز گذشته در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان مجاهدین اسلام رخ داده و دو نفر موتورسوار با شلیک 5 گلوله، یکی از مدافعان حرم را به شهادت رساندند.
بنابر این گزارش،  این ترور در نزدیکی منزل این شهید و در هنگامی که وی با خودرو شخصی قصد ورود به منزل خود را داشته، به وقوع پیوست و  ضاربین تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفتند. این خبرگزاری همچنین افزود: اولین فردی که پس از این حمله تروریستی به محل وقوع حادثه رسیده، همسر وی بوده است.
همچنین یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، خبر داد: موتورسیکلت سواران بعد از شلیک ۵ گلوله متواری شدند. سه گلوله به ناحیه سر و دو گلوله به دست شهید اصابت کرده است. 
درپی این حادثه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم اعلام کرد: عصر یکشنبه در یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت. 
این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت مدافع سرافراز حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» به خانواده معظم وی تأکید کرده است: اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین پیش‌بینی شده و در حال انجام است. گفتنی است همچنین رسانه ها خبر دادند که دادستان تهران در صحنه جرم حاضر و دستورات قضایی لازم را صادر کرده است.
 

**************

روزنامه شرق**

سخنگوی سپاه :

کنگره 4000 شهید روحانی با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود

سردار شریف، سخنگوی سپاه، در گفت‌وگو با «شرق» از آماده‌شدن شرایط و مقدمات برای برگزاری کنگره چهار هزار شهید روحانی در قم خبر داد و گفت: سخنرانان این کنگره رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه و مدیر حوزه‌های علمیه کشور خواهند بود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگوی سپاه و رئیس کمیته روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی کنگره شهدای روحانی، در این گفت‌وگو به تشریح اهداف این کنگره پرداخت و گفت: بعد از جنگ تحمیلی با توجه به کمبودهای به‌جا‌مانده از دوران شاهنشاهی و لزوم ورود به عرصه جهاد سازندگی کمی از فرهنگ ایثار و شهادت دور ماندیم؛ درحالی‌که فرهنگ ایثار و شهادت که سراسر قابل احترام و امیدبخش است، باید در جامعه ترویج شود؛ بنابراین برنامه‌های فرهنگی را در فازهای مختلف اجرائی کردیم.

برگزاری کنگره و یادواره شهدا در ایران اسلامی به موازات کاروان‌های راهیان نور و کارهای جهاد سازندگی در دستور کار قرار گرفت و نخستین کنگره شهدا نیز در شهر مقدس قم آغاز به‌ کار کرد تا فرهنگ ایثار و شهادت زنده نگه داشته شود.

او با اشاره به برگزاری یادواره و کنگره سرداران و شهدا در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور عنوان کرد: برای همه اقشاری که در دفاع مقدس حضور داشتند، کنگره برگزار شده و در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانیت نیز در همه استان‌های کشور مراسم‌هایی برگزار شده است.

سردار شریف همچنین از کاروان‌ها و یادمان‌های راهیان نور به‌عنوان یکی از جریان‌سازی‌های فرهنگی در عرصه دفاع مقدس یاد کرد و ادامه داد: تولید آثار فاخر سینمایی در حوزه دفاع مقدس یکی دیگر از جریان‌سازی‌های مد‌نظر بوده است که با وجود اینکه برخی آثار تولید شد؛ اما جریان‌سازی گسترده‌ مورد انتظار صورت نگرفت.

سردار شریف در توضیح میزان هزینه کنگره شهدای روحانی هم، گفت: کنگره شهدای روحانی کم‌هزینه‌ترین کنگره‌ در کشور است و تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های موجود با کمترین هزینه این کنگره در شرایط سخت اقتصادی این روزهای مردم برپا شود.

سردار شریف درباره پیام این کنگره هم خاطرنشان کرد: از‌ جمله پیام‌های برگزاری کنگره شهدای روحانی این است که بگوییم روحانیت از نهضت امام و دفاع مقدس همواره پیشگام و پیش‌قدم حضور در صحنه بوده است.

رئیس کمیته روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی کنگره ملی چهار هزار شهید روحانی درباره دستاوردهای این کنگره سخن گفت و افزود: برای این شهدا از حوزه علمیه استعلام شده و حوزه نیز طلبه‌بودن و سطوح درسی آنها را اعلام کرده و بنیاد شهید نیز شهید‌بودن این افراد را تأیید کرده است. در 34 جلد کتاب به معرفی این شهدا پرداخته شده است.

شریف برگزاری سلسله‌نشست‌های کنگره شهدای روحانی را اقدامی مؤثر در معرفی شهدای روحانی دانست و تصریح کرد: تولید سریال و فیلم سینمایی فاخر و ارائه چندین جلد کتاب فاخر می‌تواند تأثیر بسیاری داشته باشد؛ اما اصل برگزاری یادواره شهدای روحانی و استمرار آن، موضوع محوری و اصلی است. سردار شریف همچنین گفت: نمایشگاه دستاوردها و آثار شهدای روحانی نیز با حضور استان‌های مختلف کشور و برپایی بیش از 50 غرفه در مصلای شهر مقدس قم برپا شده است. ‌

او با بیان اینکه در کنگره شهدای روحانی تکریم و تجلیل از همه شهدای روحانی بدون توجه به گرایش‌ها و رویکردها مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: نمایندگان این کنگره در استان‌های مختلف در منازل شهدای روحانی حضور یافتند و به تجلیل از خانواده‌ها پرداختند. او خاطرنشان کرد: هم‌زمان با کنگره شهدای روحانی در قم، نشست ویدئو‌کنفرانسی با حضور خانواده‌های شهدا و به میزبانی حوزه‌های علمیه در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

او درباره سخنرانان هم گفت: رئیس‌جمهور، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سخنرانان اصلی این کنگره هستند و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه نیز به ارائه گزارشی از دستاوردهای این کنگره خواهد پرداخت.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات