صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲ خرداد ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) اگر ما دانش را پایه و زمینه اقتصاد کشور قرار دادیم و بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش دادیم، منافع زیادی برای اقتصاد کشور خواهد داشت: موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود؛ بهره‌وری را افزایش می‌دهد؛ کیفیت محصول را افزایش می‌دهد و محصولات را رقابت‌پذیر می‌کند؛ یک چنین خصوصیّاتی در تولید دانش‌بنیان وجود دارد. (01/01/1401) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

تروری از جنس استیصال

شهادت شهید صیاد خدایاری و عروج این مدافع سرافراز حرم برای هر ایرانی دلداده و دغدغه‌مندی به این آب‌وخاک سخت است. هرچند به‌صورت رسمی رژیم صهیونیستی این ترور را به گردن نگرفت، ولی به علت ماهیت این رژیم و سابقه پلیدش، بلافاصله انگشت اتهام به سمت آن می‌رود؛ اما اگر عامل را صهیونیست‌ها بدانیم در چرایی این ترور در این برهه، چند نکته را می‌توان مدنظر داشت.

نکات تحلیلی: اولین دریچه‌ای که می‌توان این ترور را تحلیل نمود، تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد موازنه وحشت است؛ برخلاف برخی ادعاهای نیروهای غرب‌گرای داخلی و معاندین خارج از کشور، این ترور حاصل ضعف امنیتی در کشور نیست، بلکه توانمندی ایران در عرصه منطقه‌ای مانند سوریه، دست برتر ایران در منازعات با صهیونیست‌ها مانند جنگ نفت‌کش‌ها و شناورها در چند سال اخیر، خیزش فلسطینی‌ها علیه این رژیم و ... باعث برهم خوردن موازنه وحشت به نفع گفتمان مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی شده است و امروز رژیم مستأصل صهیونیستی به دنبال تغییر این معادله است؛ هرچند کنشگری مقاومت در این چند ماه نشان داده که این ترور نمی‌تواند معادلات و موازنه وحشت را به نفع صهیونیست‌ها تغییر دهد.

بخش دیگری از علل ترور شهید صیاد خدایاری را باید به درون سرزمین‌های اشغالی مربوط دانست؛ دولت بنت لاپید امروز با بحران مقبولیت در داخل مواجه است و با بحران‌زایی به دنبال شیفت بحران‌های داخلی به محیط منطقه‌ای هستند تا بتوانند در این بستر، مدتی به عمر سیاسی خود اضافه نمایند؛ به زبان ساده «بحران می‌زایند تا در بحران زندگی کنند»؛ اما این یک نکته کلیدی در تحلیل رفتار جمهوری اسلامی است که در حفظ و پاسداشت امنیت ایران و ایرانی با هیچ‌کس ملاحظه‌کاری ندارد؛ پاسخ به ترور شهید الله دادی در جولان، پاسخ به ترور شهید سلیمانی در عین‌الأسد، حمله اخیر به تأسیسات موساد در اربیل و ... نشان داده که عاملان این جنایت دیر یا زود باید منتظر پاسخ قاطع و هوشمندانه جمهوری اسلامی باشند.

نکته پایانی اینکه، عامل اصلی مانایی و ماندگاری شیعه، اعتقاد به شهادت بر اساس مکتب سیدالشهدا(ع) و امید به ظهور ولی‌عصر(عج) است؛ این دو موضوع باعث شده که شهادت نه‌تنها موجب دلسردی و عقب‌نشینی نشود، بلکه موجب غلیان و تحرک بیشتر گردد؛ لذا جمله امام راحل (ره) که فرمودند «بکشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود»، یک رجزخوانی نیست، بلکه بیان یک واقعیت از نظام فکری شیعه است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز               

تنفس مصنوعی برای احیای جسد مرده!

رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در آینده نزدیک -بدون ذکر تاریخ- رزمایش هوایی با آمریکا برگزار خواهد کرد. این رزمایش به نام «ارابه‌های آتش» نام‌گذاری شده و حمله به ایران در آن شبیه‌سازی خواهد شد! این رزمایش در کنار سفر فرمانده سنتکام به سرزمین‌های اشغالی و متعاقب آن سفر بایدن در آینده نزدیک به فلسطین اشغالی، نشان دهنده تحرکات آمریکا برای احیای این جسد مرده در منطقه است.

گزاره‌های خبری: 1- روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: «با وجود اظهارات خشن اواسط هفته و گزارش‌ها و تیترهای تند درباره رزمایش بی‌سابقه اسراییل با رویکرد حمله احتمالی به ایران، اما ایران و اسراییل نسبت به چند سال اخیر به‌هیچ‌وجه به جنگ نزدیک‌تر نشده‌اند. 2- شبکه صهیونیستی «کان» نیز در گزارشی به ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی در خصوص جنگ علیه ایران پرداخت. این شبکه اعتراف کرد، تمام مانورهایی که رژیم اسرائیل انجام می‌دهد فقط در حد حرف است، کشورهای غربی در حال حاضر مشغول اوکراین هستند و رژیم صهیونیستی تنهاست. در خصوص تمرین‌ها، اسرائیل می‌خواهد به اسرائیلی‌ها یا شرکایش بگوید که این قدرت را دارد اما در حقیقت قصد انجام کاری را ندارد. اسرائیل می‌خواهد بگوید ما اینجا هستیم؛ ما را فراموش نکنید؛ شما مشغول روسیه و اوکراین هستید». 3- درحالی‌که اقدامات رژیم صهیونیستی تمام منطقه را در معرض تهدید قرار داده، رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم اخیراً مدعی شد، تل‌آویو از جِنین تا اصفهان، با تهدید مواجه است. «لیئور تسوکرمن»، مقام سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز در مقاله‌ای یادآوری می‌کند که این رژیم چگونه از 15 سال گذشته در برابر جنبش حماس که به‌طور کامل نوار غزه را در اختیار دارد، تسلیم شده است و در ادامه اعتراف می‌کند که «یک مشکل اصلی در اینجا نهفته و آن هم این است که ما قدرت بازدارندگی خود را کاملاً از دست داده‌ایم».

گزاره‌های تحلیلی: 1- خلأهای امنیتی در رژیم صهیونیستی طی چند هفته گذشته به‌خوبی نمایان شده است و عملیات‌های استشهادی در سرزمین‌های اشغالی نشان داده که تأمین امنیت روزمره برای ساکنین فلسطین اشغالی به دغدغه اول این رژیم تبدیل شده است. در گذشته این رژیم حمله پیش‌دستانه را برای جلوگیری از تهدید اجرا می‌کرد، اما اکنون در داخل سرزمین‌های اشغالی و در تل‌آویو این عملیات‌ها اجرا می‌شود. 2- کابینه رژیم صهیونیستی در آستانه فروپاشی قرار گرفته و نخست‌وزیر این رژیم هشدار داده که چنانچه این اتفاق صورت گیرد، این رژیم با تهدید بی‌سابقه‌ای روبرو خواهد شد. چالش سیاسی در کنار چالش امنیتی اکنون گریبان صهیونیست‌ها را گرفته است و در این میان برخی اقدامات همچون سفر فرمانده سنتکام، سفر آتی بایدن به منطقه و سرزمین‌های اشغالی و انجام رزمایش‌های نظامی نمی‌تواند این وضعیت را برای رژیم صهیونیستی تغییر دهد.

همه این مسائل نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی برای فرار از واقعیت‌های موجود، اقدام به برگزاری چنین مانورهایی می‌کند. خود مسئولین صهیونیستی نیز به این امر اذعان دارند که نه‌تنها توان و جرئت حمله به ایران را ندارند، بلکه در مقابل اقدامات گروه‌های مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز ناتوان هستند؛ این نشان می‌دهد که اقدامات کنونی از سوی رژیم صهیونیستی در منطقه و برگزاری رزمایش‌های نظامی، تنها یک تنفس مصنوعی برای جسم بی‌جانی است که دیگر نه توان حرکت دارد و نه توان مقابله. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار

یک بام و دوهوای ضدانقلاب

پس از شهادت شهید صیاد خدایاری، برخی غرب‌گرایان داخلی و ضدانقلاب خارج نشین جای متهم و شاکی را عوض کرده و انگشت اتهام را به سمت نظام و انقلاب گرفتند که واکنش علی علیزاده، تحلیلگر مسائل سیاسی را به دنبال داشت. علیزاده در نقد این گروه‌ها، طی توئیت‌های مختلفی نوشته است: «پریروز علیه حضور مدافعان حرم در سوریه فضاسازی می‌کردند. دیروز طلبکار بودند چرا نمی‌گذارید ورزشکاران ما با اسراییلی‌ها مسابقه دهند و در آغوششان بگیرند. امروز عربده می‌زنند چرا از فرماندهان ما در سوریه مقابل ترور اسراییل حفاظت نکردید. می‌بینید؟ جهت حمله‌شان همیشه سوی ایران است نه دشمن. دو سال پیش چنین روزهایی تک‌تک ما را با ارتش سایبری‌شان زیر منگنه قرار داده بودند تا اعدام نوید افکاری که درست یا غلط به قتل عمد متهم بود را محکوم کنیم. حالا باید رفت سراغ تک‌تکشان و گفت یک ترور کثیف جنایت‌کارانه وسط تهران اتفاق افتاده و یک قهرمان ملی کشته شده. محکوم می‌کنید یا نه؟». این فعال رسانه‌ای ساکن انگلیس رفتار متناقض و دوگانه گروه‌های غرب‌گرای داخلی در وطن‌پرستی ظاهری از یک طرف و متهم کردن ساختارهای امنیتی کشور در ماجرای ترور شهید خدایاری را زیر سؤال برده و می‌نویسد: «بعد از ترور شارلی ابدو مقابل سفارت فرانسه شمع روشن کردند؛ اما درباره ترور یک قهرمان ملی وسط تهران هیچ نگفته‌اند؛ یعنی برایشان جان فرانسوی‌هایی که به مقدسات ایرانیان توهین کردند، عزیزتر از جان فرماندهی بود که سال‌ها برای امنیت ایرانیان جنگید. گول تحلیل‌های آبکی درباره ضعف امنیتی و حفره امنیتی ایران را نخورید. کسانی این تحلیل‌ها را برجسته می‌کنند که می‌خواهند از زیر محکوم کردن جنایتی این‌قدر کثیف آن هم در وسط روز روشن در وسط یک شهر شانه خالی کنند. نگذارید تروریسم را با این کارها عادی کنند. تروریسم اول باید محکوم شود نه تحلیل».

صوفی: روحانی حیثیت برایمان نگذاشت!

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت دوم سید محمد خاتمی و دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در نقد رفتار بزرگان اصلاحات گفت: «خاتمی اصلاً فکر نمی‌کرد که برنده انتخابات باشد. عنوان اصلاح‌طلبی مستقیماً از سوی آقای خاتمی انتخاب نشد؛ کار اعضای ستاد به‌آفرین بود. اصلاح‌طلبان حیثیت خود را پای روحانی گذاشتند و روحانی حیثیت اصلاح‌طلبان را برد و به خاتمی هم ضربه زد. ضربه‌ای که روحانی به اصلاح‌طلبان زد را هیچ‌کس نزد؛ اصلاح‌طلبان او را سر کار آوردند و او در دولت دومش مقابل مردم ایستاد. هر شخص یا گروه مدعی اصلاح‌طلبی که چارچوب قانون اساسی را قبول نداشته باشد، خواه‌ناخواه در مسیر جریان برانداز انقلاب اسلامی حرکت می‌کند».

80 درصد تسهیلات بانک‌های خصوصی در جیب 20 ابربدهکار!

روزنامه خراسان گزارش داد: «اظهارات اخیر قائم‌مقام سازمان بازرسی که گفته 80 درصد تسهیلات بانک‌های خصوصی را 20 ابربدهکار دریافت کرده‌اند، داغ دل مردمی را که برای چند ده میلیون وام خرد پشت بوروکراسی بانک‌ها گیر کرده‌اند، تازه کرد». دهم اردیبهشت‌ماه، وزیر اقتصاد اعلام کرد که سهم مردم و تسهیلات خرد از وام‌های شبکه بانکی، 10 درصد است و خواستار افزایش تسهیلات خرد بانک‌ها برای مردم شده است. بااین‌وجود باید گفت، تا زمانی که نظام بانکی به رویه‌های سابق خود در تسهیلات دهی ادامه می‌دهد، تغییر تمرکز شدید تسهیلات بانکی به نفع مردم (به‌خصوص برای مصارفی نظیر تسهیلات مسکن، تسهیلات خرد، تسهیلات سرمایه در گردش برای بنگاه‌های مولد و ...) شدنی نیست و منافع خاصی از این نظام تسهیلات دهی، دستگیر مردم نخواهد شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش: به دانش ساخت هواپیما رسیده‌ایم

«امیر سیاری» در برنامه صف اول به نگاه راهبردی ارتش به امور نظامی در عصر کنونی پرداخت و گفت: «جنگ‌های امروز جنگ‌های ترکیبی است. لازمه مقابله با جنگ ترکیبی، اشراف، رصد و پی بردن به مؤلفه‌های اثرگذار در این جنگ است. اولویت بعدی ارتش هم توجه به فناوری‌های روز مثل پهپاد، نبردهای سایبری و جنگ‌های رسانه‌ای است. امروز نمی‌شود با تجهیزات دنیای قدیم وارد نبرد شد. ساخت پهپاد را از مهندسی معکوس شروع کردیم؛ اما امروز از ایده تا محصول را می‌سازیم. دلیلی نداریم هرچه آزمایش می‌کنیم را به نمایش بگذاریم؛ اما در کنار توسعه پهپادها، هواپیما‌های باسرنشین را فراموش نکرده‌ایم. انواع هواپیماهای غربی و شرقی ما سرحال هستند و امروز به دانش ساخت هواپیما رسیده‌ایم».

اخبار کوتاه

تخلف بانک‌ها در پرداخت وام فرزندآوری/ در حالی طبق قانون، تسهیلات فرزندآوری باید با تنفس ۶ ماهه و دوره بازپرداخت ۴۸ ماهه در اختیار متقاضیان قرار گیرد که برخی بانک‌ها خلاف آن عمل کرده و مطابق با شرایط خودشان نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، پدر خانواده‌ای که به‌منظور دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای دومین فرزند خود اقدام کرده به‌جای بازپرداخت ۴۸ ماهه باید این تسهیلات را در ۳۶ قسط به بانک برگرداند. نکته دیگر هم کسر کارمزد از وام قرض‌الحسنه فرزندآوری است که همان ابتدا از مبلغ کل وام کسر می‌شود و بعدازآن مبلغ وام به حساب وام‌گیرنده پرداخت می‌شود.

چرا «سلام فرمانده» دشمن را عصبی کرده است؟/ «سلام فرمانده» هزینه‌هایی که دشمن برای تغییر تفکر در نسل آینده انقلاب کرده را هدف گرفته و آن را هدر داد؛ مسیر حرکت مؤثر انقلابی- فرهنگی برای آینده‌سازان کشور را به جهادگران فرهنگی آموزش داد؛ سیاست و دین را با هم درآمیخت و هم امام حاضر و هم امام ظاهر را به نسل نوجوان آینده‌ساز شناساند. شدت عصبانیت دشمن در مواجهه با این سرود، مشخص کرد بهترین جا برای کار فرهنگی، کار بر روی نوجوانان و آینده‌سازان کشور است.

پیش‌شرط رشد ۸ درصدی اقتصاد/ رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: «تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور در گرو افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری است. همه دستگاه‌ها خود را ملزم به افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و خدماتشان به مردم بدانند. همه دستگاه‌ها برای افزایش بهره‌وری، شاخص‌های قابل ارزیابی تعیین کنند. باید با تسریع در تکمیل زیرساخت‌های مربوطه، به‌صورت جهشی به‌سوی ایجاد دولت هوشمند حرکت کنیم».

دستگیری اراذل‌واوباش مرتبط با رژیم صهیونیستی در کشور/ روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای، با اعلام خبر دستگیری شبکه‌ای از اراذل‌واوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در کشور، تصریح کرد: «این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل‌واوباش می‌نمود. عوامل این شبکه را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر کردند».

واردات گوشی لوکس آمریکایی ممنوع شد/ از دو شب پیش، برند تلفن همراه apple در گروه کالایی ۲۷ (گروه کالایی که ارزی برای واردات آن‌ها تخصیص داده نمی‌شود و به‌اصطلاح کالاهای ممنوعه هستند) قرار گرفته است و فعلاً امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد. با توجه به ارزبری یک‌ میلیارد دلاری واردات این برند موبایل، به نظر می‌رسد با اعمال این ممنوعیت و تخصیص منابع آزادشده ارزی به کالاهای مصرفی ضروری، شاهد تعادل در سایر بازارها باشیم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات