صبح صادق >>  فرهنگ >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۲۳
حضور ناشران برجسته دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران

ستاره‌های جنگی در مصلای تهران

امسال پس از وقفه‌ای دوباره باز هم شبستان مصلای امام خمینی تهران را با سازه‌های موقت غرفه‌بندی کردند تا هر کدام را به ناشری بسپارند[...]
پایگاه بصیرت / میثم رشیدی‌مهرآبادی
امسال پس از وقفه‌ای دوباره باز هم شبستان مصلای امام خمینی تهران را با سازه‌های موقت غرفه‌بندی کردند تا هر کدام را به ناشری بسپارند تا تازه‌ترین کتاب‌هایش را در معرض دید عموم قرار دهد. این غرفه‌ها اگر چه بر اساس حروف الفبا تحویل ناشران شده بود؛ اما پراکندگی ناشرانی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کردند، به نحوی بود که می‌شد آنها را در بهترین و حساس‌ترین نقاط نمایشگاه ردیابی کرد.
فارغ از اهمیتی که این ناشران همواره در چشم برگزارکنندگان نمایشگاه‌های کتاب ‌داشته و دارند، حضور گرم و استقبال مخاطبان از این ناشران و غرفه‌هاست که سبب می‌شود دست‌اندرکاران ستاد برگزاری، بهترین و جذاب‌ترین غرفه‌ها را به این ناشران اختصاص دهند.
در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران هم، کار واگذاری غرفه‌ها بر همین منوال بود و می‌شد به خوبی تشخیص داد که غرفه‌های سرِ نبش، با متراژی بیشتر به ناشرانی اختصاص پیدا کرده که با کتاب‌های انقلابی و دفاع مقدسی، مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرده‌اند. در بین این ناشران، البته چند انتشارات، حضور گرم‌تر و گسترده‌تری داشتند.
1ـ حدود سه سال از تأسیس انتشارات خط مقدم بیشتر نمی‌گذرد؛ اما این ناشر که فعالیتش را در شهر قم متمرکز کرده است، توانسته در حوزه روایت مقاومت، به کتاب‌های خواندنی و قابل توجهی دست پیدا کند. خط مقدم را حجت‌الاسلام هادی شیرازی، فرزند حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی مدیریت می‌کند و خود، بارها حضور در جبهه‌های نبرد مقاومت اسلامی را تجربه کرده است. این ناشر در لایه کارشناسی خود، از بزرگانی چون استاد مرتضی سرهنگی و استاد احمد دهقان بهره می‌برد و تا کنون توانسته کتاب‌های قابل توجهی را درباره زندگی مدافعان حرم و روایت‌های بی‌سانسور نبرد در عراق و سوریه علیه تکفیری‌ها روانه بازار نشر کند. خط مقدم همچنین چند پروژه مکتوب اساسی و مهم درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی در دست انتشار دارد که برخی از آنها در صف دریافت مجوز است.
خط مقدم در نمایشگاه کتاب هم حضور گرم و گیرایی داشت. غرفه این انتشارات که به ماکتی از مسجدالاقصی مزین شده بود، نامی از «خط مقدم» نداشت و شعار «خانه گفتمان مقاومت» را بر سر در خود به نمایش گذاشته بود. تقریبا همه دست‌اندرکاران رده اول این انتشارات در روزهای برگزاری نمایشگاه، خود را از شهر قم به خیابان شهید بهشتی تهران می‌رساندند تا این گفتمان را در عمل نیز اجرا کنند. پیش‌بینی می‌شود حضور گرم این انتشارات و گفت‌وگو و تعاملش با نویسندگان و مخاطبان، پس از دو سال تعطیلی نمایشگاه، عناوین و کتاب‌های جذاب و خواندنی جدیدی را برای مخاطبان این حوزه به ارمغان بیاورد.
۲ـ انتشارات شهید کاظمی نیز که پیش از همه‌گیری کرونا و در دوره‌های پیشین نمایشگاه نیز حضور پرمخاطبی را تجربه می‌کرد،‌ امسال نیز با برگزاری برنامه‌های جنبی اعم از جشن امضا و رونمایی از کتاب‌های جدید، مخاطبان زیادی را در حوالی غرفه‌اش جمع کرد. از ویژگی‌های امسال غرفه این انتشارات، حضور پررنگ استاد حمید داودآبادی، نویسنده پیشکسوت دفاع مقدس و جبهه مقاومت در این غرفه بود. او که کتاب از «معراج برگشتگان»ش با ویرایش جدید، به تازگی منتشر شده و کتاب دو جلدی شهادت‌طلبان را با موضوع عملیات‌های استشهادی در این انتشارات به زیور طبع آراسته، یکی از قدیمی‌ترین نویسندگان این عرصه است که کار خود را با نوشتن خاطراتش از حضور در جبهه‌ها شروع کرد و عنایت رهبر معظم انقلاب به این کتاب، او را برای ادامه نوشتن در این زمینه، مصمم کرد.
غرفه انتشارات شهید کاظمی در این روزها، شاهد حضور نویسندگان جوان هم بود. نویسندگان جوان عمدتاً از جامعه بانوان که تمام تلاش‌شان را برای اشاعه و فراگیری فرهنگ شهید و شهادت، در قالب کلمات و جملات خواندنی به کار گرفته‌اند. از این نام‌ها می‌شود به فاطمه سلیمانی ازندریانی، فائضه غفارحدادی، سارا عرفانی، کبری خدابخش‌دهقی، زهرا باقری و... اشاره کرد.
۳ـ انتشارات روایت فتح نیز از جمله ناشران فعال حوزه دفاع مقدس در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران بود. این انتشارات اگر چه فضای مختصری برای نمایش کتاب‌های پر تعداد خود داشت؛ اما گوشه‌ای از غرفه را به نویسندگان جوانش اختصاص داده بود تا نشست‌های کتابی و جشن‌امضاها را با کیفیت بهتری برگزار کند. انتشار تا روایت فتح در دوره جدید فعالیت‌هایش که از سال 1397 آغاز شد، تولید کتاب با موضوع شهدای مدافع حرم را در اولویت کار خود قرار داد و در این زمینه، کتاب‌های خواندنی بسیاری را منتشر کرد. روایت فتح، همچنین عناوین پرفروش و قدیمی خود با موضوع دفاع مقدس را با سر و شکل جدیدی روانه بازار کتاب کرد تا بهتر و بیشتر با مخاطبان جوانش ارتباط برقرار کند. زینب پاشاپور، الهه آخرتی، مرتضی اسدی و فاطمه دانشور جلیل را می‌توان از نویسندگان این انتشارات نام برد که کتاب‌های پرفروشی را برایش نوشته‌اند.
۴ـ انتشارات راه‌یار هم در نمایشگاه سی‌وسوم با عناوین ویژه و پرفروشی حضور داشت. شاخص‌ترین کتاب این انتشارات در نمایشگاه امسال، کتاب حوض خون بود که دو تقریظ کتبی و شفاهی رهبر معظم انقلاب را توأمان از آن خود کرده است. روایت زنان اندیمشکی از حضورشان در بیمارستان شهید کلانتری و شست‌وشوی البسه و پتوهای رزمندگان،‌ روایت‌های نابی را به روایت‌های موجود در عرصه ادبیات دفاع مقدس افزوده است. فاطمه‌سادات میرعالی، دختر جوانی است که با صبر و حوصله بی‌نظیری این روایت‌ها را در قالب مؤسسه فرهنگی شهید جواد زیوداری آماده نشر کرد و به انتشارات راه‌یار تحویل داد. شاید رنگ جلد همین کتاب بود که دست‌اندرکاران انتشارات راه ‌یار را مجاب کرد تا رنگ غالب غرفه‌شان را قرمز کنند و با کتاب‌های پرتعدادشان، هر روز پذیرای راویان کتاب، ایثارگران، جهادگران و خانواده معزز شهدا باشند. دفتر مطالعات تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات راه‌یار را برای انتشار کتاب‌هایی تأسیس کرد که پژوهشگرانش در دفاتر متعددش در سراسر کشور می‌نویسند. پراکندگی این نویسندگان و پژوهشگران در نقاط مختلف کشور باعث شده رنگارنگی جالبی بین موضوعات و ایده‌های کتاب‌های این انتشارات دیده شود و بی‌شک هر مخاطب علاقه‌مند به انقلاب اسلامی می‌تواند عنوانی را همخوان با سلیقه و روند مطالعاتی‌اش در بین آنها پیدا کند.
۵ـ این چهار انتشارات اگر چه بیشتر از سایر ناشران عرصه دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران درخشیدند، اما لازم است به حضور گرم ناشران دیگر فعال در این حوزه نیز اشاره‌ای شود؛ ناشرانی، همچون‌ نشر ستاره‌ها (مشهد)، نشر شهید ابراهیم هادی، نشر ملک اعظم، نشر انجمن پیشکسوتان سپاس، نشر 27 بعثت، نشر دارخوین، نشر موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس، نشر دافوس (دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش) و مجمع ناشران دفاع مقدس... .
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات