صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۷۳۳

مدیریت مجلس با فصل‌بندی رهنمود‌های رهبر انقلاب، پارلمان را ساماندهی کند

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس تاکید کرد: مدیریت مجلس موظف است رهنمود‌های اخیر رهبر انقلاب را فصل‌بندی کرده و بر روی آن‌ها کار کند و بر اساس همین رهنمودها، پارلمان را ساماندهی کند.
مدیریت مجلس با فصل‌بندی رهنمودهای رهبر انقلاب، پارلمان را ساماندهی کند

 

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب و رهنمودهای راهبردی ایشان خطاب به نمایندگان، اظهار داشت: رهنمودهای مقام معظم رهبری گنجینه‌ای بسیار ارزشمند برای نمایندگان فعلی و آینده مجلس است و مجلس در حال حاضر موظف است این تذکرات و رهنمودها را فصل‌بندی کرده و بر روی آن‌ها کار کند و مدیریت مجلس بر اساس همین رهنمودها، پارلمان را‌‌‌‌‌‌‌‌ ساماندهی کند.

وی ادامه داد: رهنمودهای رهبر انقلاب در این دیدار به چند دسته تقسیم می‌شود که برخی از این‌ها توقع و انتظار از نهاد مجلس اعم از نمایندگان و ساختار اداری است و برخی دیگر از انتظارات نیز مستقیماً متوجه خود نمایندگان است.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس تصریح کرد: تذکراتی مانند انقلابی بودن و انقلابی ماندن مجلس، مربوط به نمایندگان و عموم بخش‌های مدیریتی مجلس است که به عنوان رأس امور و خانه ملت باید این ویژگی را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند.

* انباشت و عدم تنقیح قوانین، به اندازه خلأ قانونی خسارت‌بار است

تقوی افزود: همچنین یکی دیگر از تذکرات رهبر انقلاب این است که مجلس باید به‌روز باشد که در این رابطه باید به مسأله تنقیح قوانین اشاره کرد؛ چراکه انباشت قوانین همان قدر خسارت‌آور است که خلاء قانون برای جامعه مشکل‌آفرین می‌شود.

وی اضافه کرد: انباشت بیش از حد قوانین و تنقیح نشدن آن‌ها باعث ایجاد مقررات دست و پاگیر برای مسئولان اجرایی می‌شود، تا جایی که عده‌ای برای توجیه کوتاهی‌ها و عدم اقدامات خود نیز به همین قوانین متراکم استناد خواهند کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بخش دیگری از رهنمودهای حکیمانه رهبر انقلاب مشخصاً مختص خود نمایندگان است؛ از جمله توصیه‌های اخلاقی که در نطق‌ها آبروی افراد حفظ شود و یا اینکه به سوگند نمایندگی که یک سوگند شرعی است، پایبند باشیم.

تقوی ادامه داد: علاوه بر این، پرهیز از اشرافی‌گری و تقید به ساده‌زیستی و مردمی بودن از دیگر رهنمودهایی است که می‌تواند یک نماینده را‌‌‌‌‌‌‌‌ در صراط مستقیم قرار دهد.

* انتقاد رهبر انقلاب از عملکرد مرکز پژوهش‌ها / مرکز پژوهش‌های مجلس، فعالانه‌تر عمل کند

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس به تحلیل بخش دیگری از رهنمودهای اخیر رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان پرداخت و گفت: این بخش از رهنمودها که جنبه عملیاتی دارد،‌ باید جامه عمل پوشانده شود؛ از جمله توجه به اولویت‌ها در قانون‌گذاری و نیز توجه به ویژگی عام بودن و شمولیت قوانین است که باید مدنظر نمایندگان باشد.

تقوی تصریح کرد: تحقق این رهنمود، علاوه بر دقت نمایندگان در بررسی طرح‌ها و لوایح، تقویت مرکز پژوهش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌طلبد و حتی حضرت آقا هم در این دیدار گفتند که گزارش‌های خوب و دلگرم‌کننده‌ای از مرکز پژوهش‌ها نمی‌شنویم!

وی افزود: ما نیز این انتقاد را‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم که رد پای مرکز پژوهش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ در قوانین نمی‌بینیم،‌ در حالی که قبل و بعد از وضع قانون، باید این مرکز فعالانه وارد عمل شده و مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌ رصد و تحلیل کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در این رابطه، صرف ارائه برخی گزارش‌های کارشناسی مکتوب به نمایندگان کفایت نمی‌کند و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها باید حضور فعال‌تری در جلسات کمیسیون‌های مجلس داشته باشند.

* نمایندگان مراقب باشند که درگیر بده بستان نشوند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه، با بیان اینکه وظایف نمایندگی نباید از ریل خودش خارج شود، گفت: کار مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است، نه درگیر امور اجرایی شدن و پیگیری ریزترین مسائل اجرایی حوزه انتخابیه.

تقوی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر پرهیز نمایندگان از دخالت در انتصاب‌ها اظهار داشت: ریشه این مسأله آنجاست که چون عده‌ای در ایام انتخابات در ستاد نماینده فعالیت می‌کنند، نماینده خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌ وام‌دار آن‌ها می‌داند و لذا باید مراقب باشیم که انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌ تبدیل به معامله و بده بستان نکنیم، در عین حال که مشورت مسئولان با نمایندگان در انتصاب‌ها و نیز اداره امور اجرایی ضروری است.

وی در پایان با بیان اینکه کلیت مجلس یازدهم عملکرد خوبی داشته و نمایندگان دلسوز هستند، عنوان کرد: در عین حال، نمایندگان ناخواسته درگیر کارهای جزئی و اجرایی شده‌اند و شب و روز برای آن می‌دوند، در حالی که باید پیگیر امور کلان باشند تا نتیجه آن بر همه مناطق کشور جاری شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات