صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۰ خرداد ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) با وجود تحریم‌ها، ایران پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف داشته است و اگر تحریم‌ها نبود، این پیشرفت‌ها به دست نمی‌آمد؛ زیرا تحریم‌ها باعث شد تا به نیرو و ظرفیت‌های داخلی خود اتکا کنیم. تحریم اسلحه قدرت‌ها در مقابل کشورها است. آن چیزی که این اسلحه را از کار می‌اندازد، توجه به نیروها و ظرفیت‌های درونی است. (09/03/1401) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

خط تحريف امام

33 سال از سالروز ارتحال بزرگ‌مرد تاريخ ایران‌زمین مي‌گذرد، اما نام و ياد او همچنان در درون قلب اين ملت مي‌تپد. پيوند امام و ملت پيوندي يک شبه نبود که يک شبه بگسلد و همين پيوند بود که دشمنان را بر آن داشت تا با همه توان براي تحريف شخصيت حضرت امام در طول سال‌هاي پس از رحلت او تلاش نمايند تا شايد بر قلب و ذهن نسلي که امام را نديده است، اثرگذار باشند.

نکات تحلیلی: 1- دشمن به‌خوبی مي‌داند که اگر اين قله رفيع انقلاب مورد هدف قرار گيرد، ديگر اساس و بنياني براي هويت بخشي به انقلاب اسلامي باقي نخواهد ماند! به همين خاطر هجمه همه‌جانبه براي تخريب امام از زواياي مختلف را کليد زده است. 2- جريان تحريفگر تاريخ، از طريق دروغ‌پردازی، تطهير و مظلوم‌نمايي چهره دشمنان و جريان‌هاي ضدانقلاب، به ميدان مقابله با امام و خط امام آمده و تلاش دارد تا تصويري مستبدانه، خودکامه، ظالم، فاسد، متحجر و ناکارآمد از امام و راه امام ارائه کند. 3- امروز صد‌ها کانال و گروه راه‌اندازي شده در فضاي مجازي مشغول به تردید افکنی نسبت به حقانیت امام هستند. طبيعي است که اين حجم از هجمه، مخاطب اين رسانه‌ها را که اغلب جوانان دهه هفتاد و هشتادي هستند، با نوعي ترديد و ابهام نسبت به گذشته مواجه سازد و ده ها سؤال به‌ظاهر بدون پاسخ را در اذهان ايشان انباشته نمايد؛ سؤالاتی که اگر براي آن پاسخي ارائه نشود، مي‌تواند باور يک نسل را نسبت به هويت و پيشينه خود دچار ترديد کند! 4- اين هجمه، حتي آن‌هایی که جواني خود را در دهه 1360 گذرانده‌اند را نيز در تيررس خود قرار داده و تلاش دارد تا با بهره‌گيري از ضعف حافظه تاريخي جامعه، این‌گونه القاء نمايد که در پس آنچه که ديده‌ايد و بخشي از آن را فراموش کرده‌ايد، حقايقي پنهان بوده است که به دليل فقدان آزادي، دستخوش تحريف شده و مطابق واقع نمي‌باشد. امروز اما امکان دستيابي به لايه‌هاي پنهان، فراهم آمده و معلوم مي‌گردد که حقيقت به نحو ديگري بوده و لازم است تا در نگاه به گذشته به‌نوعی بازنگري و تجديدنظر صورت گيرد!

جهادگران عرصه تبيين همان‌هايي هستند که تلاش دارند تا چهره واقعي امام خوبي‌ها را براي نسل جواني که حضرت روح‌الله را نديده است، به‌درستی ترسيم کرده و نام و ياد و کلام او را در قلب‌ها زنده نگه دارد؛ و فراموش نبايد کرد که نسل امروز اين سرزمين، بدون تأسي به ‌مکتب و مرام حضرت امام(ره)، راه پيشرفت خود را نخواهد يافت! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                     

با چه کسی لج دارید؟

فیلم موهن «عنکبوت مقدس» که ماهیت ضد ایرانی، ضداسلامی و ضدشیعی دارد، در این چند روزه محل واکنش‌های بسیاری شده است؛ اما نکته قابل‌تأمل و تأسف، همراهی و تمجید برخی نیروها و جریانات سیاسی داخلی از این فیلم موهن است.

گزاره‌های خبری: 1- «عنکبوت مقدس» راوی داستان واقعی از قاتل مشهور، «سعید حنایی» است که در فاصله سال‌های 1379 تا 1380 بی‌رحمانه 16 زن فاحشه را به قتل رساند. در پوستر تبلیغاتی این فیلم و هم در پیش‌نمایش انتشار یافته آن در یوتیوب، حرم مطهر امام رضا(ع) در کانون تارعنکبوت نشان داده می‌شود؛ اقدام توهین‌آمیزی که نشان از طراحی این فیلم در توهین به مقدسات دارد. 2- محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات، بدون اشاره به ایران هراسی، اسلام هراسی و ضدشیعی بودن این فیلم، توئیت زد: «زهرا امیرابراهیمی نشان داد که وقتی مشکلی در زندگی زمینت می‌زند، می‌شود دوباره بلند شد و به قله رسید. مبارک خودش و مبارک هر افتاده‌ای که به راه می‌زند». عده‌ای دیگر از این طیف، مانند آذر منصوری دبیر کل حزب اتحاد ملت (مشارکت) نیز پای در مسیر ابطحی گذاشتند. 3- علی علیزاده کارشناس رسانه و تحلیلگر سابق بی‌بی‌سی فارسی در پاسخ به توئیت ابطحی نوشت: «آقای ابطحی نمی‌دانید خروجی «عنکبوت مقدس» و هیولاسازی که از ایران و اسلام در آن شده، توجیه‌کننده تحریم‌ها و ایران‌ستیزی بیشتر و منزوی کردن ایران است؟ شما اصلاح‌طلبان چطور می‌گویید با تحریم مخالفید، وقتی برای ابزارهای فرهنگی مشروعیت بخش به تحریم و ایران ستیزی هورا می‌کشید؟!».

گزاره‌های تحلیلی: 1- دیپلماسی رسانه‌ای به‌عنوان یکی از شاخه‌های دیپلماسی عمومی، ابزار مؤثر اعمال سیاست خارجی به‌حساب می‌آید. دیپلماسی رسانه‌ای به زبان ساده یعنی اینکه چگونه کار رسانه‌ای کنیم تا دیگران تابع و مطیع سیاست‌های ما شوند. در این میان ایالات‌متحده در طول دهه‌های گذشته با در اختیار داشتن انحصار تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای در هالیوود و بنگاه‌های خبرپراکنی، به‌طور گسترده به بسط نفوذ قدرت نرم خود در سراسر جهان مبادرت نموده است. 2- «سالی تاتمن» نویسنده کتاب «چگونه هالیوود سیاست خارجی را طرح‌ریزی می‌کند»، می‌نویسد، به علت روحیه استقلال‌طلبی و مخالفت باسیاست‌های ایالات‌متحده، ایرانی‌ها یک سوژه برای هالیوودی‌ها محسوب می‌شوند. نکته جالبی که تاتمن می‌گوید این است که هرچند ایران هراسی با فیلم بدون دخترم هرگز، شروع شد؛ ولی از سال ۲۰۰۱ به بعد، به علت افزایش قدرت ایران و نبود کمونیسم، سوژه‌های اسلام هراسی و ایران هراسی هالیوود افزایش پیدا کرده است. به گفته کارشناسان، این فیلم‌ها جاده‌صاف‌کن و مشروعیت بخش به فشارها و تحریم‌های آمریکاست. 3- فیلم موهن عنکبوت مقدس را هم باید بخشی از پروسه اسلام هراسی و ایران هراسی دانست؛ اما سؤال این است که علت تحسین این فیلم موهن و ایران هراسانه توسط افرادی مانند ابطحی که از قضا معمم و صاحب کسوت سیاسی و فرهنگی بوده و هست و یا خانم منصوری که در رأس یک جریان سیاسی کشور هست، چیست؟ جهالت است یا تجاهل؟ باوجود عیان بودن ماهیت اسلام هراسانه، ایران هراسانه و ضدشیعی این فیلم، این لجاجت در حمایت از این فیلم، نشانه چیست؟ لایک گرفتن یا فالوئرگیری و یا شتر انقلاب را سوارشدن و با انقلاب دولادولا راه رفتن؟!

واکنش‌های مختلف از همه طیف‌های سیاسی و اجتماعی به این فیلم نشان داد که برخلاف حرکت برخی افراد خاص در حمایت از این فیلم موهن و بازیگران آن، اسلامیت و ایرانیت و ارادت به آستان امام رئوف از قلوب مردم ایران زدودنی نیست؛ چون فوج کبوتران تو آموخت عشق را، پرواز نور در حرمت دسته‌دسته است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼ اخبار

قدرت سایبری هراس‌انگیز ایران!

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی با اشاره به عملیات سایبری پیچیده ایران در مقاطع مختلف نوشت: «نیرو‌های سایبری ایران صرفاً به این دلیل که عملیات‌های پیچیده و پُرمهارتی را راهبری می‌کنند، خطرناک نیستند؛ آن‌ها همچنین تا حد زیادی حاضر به انجام ریسک‌های غیرقابل‌باوری هستند که آن‌ها را خطرناک‌تر هم می‌کند. نیرو‌های سایبری ایرانی به‌عنوان یکی از جنبه‌های قدرت نوظهور، به علت صبر زیاد، ریسک‌پذیری و البته اقداماتِ هدفمند خود، عملاً به نیرو‌هایی به‌شدت خطرناک تبدیل شده‌اند. این موضوع، نگرانی آمریکا و متحدان آن را به همراه داشته است. در نوامبر سال ۲۰۲۱، شرکت «مایکروسافت» در ارزیابی توانمندی‌هایِ سایبری ایران، این نکته را مورد اشاره قرار داده که نیرو‌های سایبری ایران از صبر و درعین‌حال سماجتِ زیادی برخوردار هستند. این مسئله به‌ویژه در «مهندسی اجتماعی» آن‌ها که در نوع خود اولین قدم در انجام یک عملیات سایبری است، قابل‌مشاهده است. ایرانی‌ها حتی توانسته‌اند با صرف زمان زیاد، تا حد زیادی اعتمادِ اهداف خود را نیز جذب کنند و آن‌ها را به دام بیندازند. باید توجه داشت که یک دشمنِ صبور، عملاً دشمنی خطرناک‌تَر است».

پرچم هویت امروز و آینده ایران!

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد مرکزی سی و سومین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(ره) گفت: «امام گرفتار حجاب معاصریت شده است یعنی ما متوجه نیستیم چه اتفاق بزرگی به نام انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و مثل «ماهی در آب» درکی از آن نداریم. البته مثل بقیه حوادث تاریخی، 40 سال بازه زمانی کمی است برای اینکه دنیا تحت تأثیر آن قرار بگیرد. به همین خاطر هرچه بگوییم نامکرر است و هرچه بگوییم او هست و او نیست. اخیراً خدمت مقام معظم رهبری بودم و تمام مدت ایشان روی این مسئله تأکید داشت که اگر انقلاب قرار است بماند، اگر دین‌داری قرار است بماند، اگر اخلاق، آزادگی، استقلال و حتی تمامیت ارضی احتیاج به پرچم دارد؛ امام پرچم دین‌داری، عزت و استقلال در جامعه ما است و به این جهت بلند کردن این پرچم، بلند آوازه کردن یک فرد نیست و بلند کردن نماد دین‌داری است. این شخص امروز پرچم هویت و آینده ما است».

سخنی که دلهره به جان صهیونیست‌ها انداخت!

فرمانده کل سپاه در دیدار با خانواده شهید صیادخدایی گفت: «در روز تشییع پیکر این شهید نیز مردم بر انتقام از قاتلان شهید صیادخدایی مُصِر بودند. ان‌شاءالله انتقام او را از دشمنان خواهیم گرفت. دشمن از قلب کاخ سفید و تل‌آویو او را ماه‌ها و سال‌ها، خانه به خانه و کوچه به کوچه تعقیب کرد تا در نقطه‌ای او را به شهادت برساند». در پی این کلام نافذ، نگرانی از اقدام متقابل ایران در رژیم صهیونیستی بالا گرفته است و شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «از زمانی که ایران اسرائیل را برای کشته شدن افسر سپاه مقصر دانست، نگرانی فزاینده‌ای در دستگاه دفاعی درباره تلاش‌های ایران برای آسیب رساندن به اهداف اسرائیل در سراسر جهان وجود دارد. شهروندان اسرائیلی هنگام سفر به کشورهای همسایه ایران باید هوشیار بوده و اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنند».

چرا مرغ صادراتی ایران مشتری ندارد؟!

باوجود حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان مرغ ماشینی، همچنان این محصول مشتری‌ای در آن سوی مرزها ندارد! «طلاکش»، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار اعلام کرد: «به‌رغم حذف عوارض صادرات مرغ و تخم‌مرغ، باز هم صادرات صورت نمی‌گیرد. چراکه قیمت‌های ما از دیگر تولیدکنندگان جهانی بالاتر است». یکی از معضلات و مشکلات پیش روی تولید در کشور ما و عدم امکان رقابتی سازی آن در بازارهای منطقه و جهان، بالا بودن هزینه‌های تولید است که قیمت محصول نهایی را افزایش می‌دهد. یکی از راهکارها برای اصلاح این روند، به‌کارگیری از دانش روز در عرصه تولید است و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش به‌سزایی می‌توانند در این تسهیل‌گری و رقابت‌پذیر کردن تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی ایفا کنند.

اخبار کوتاه

دولت شیر افزایش نقدینگی را می‌بندد/ بانک مرکزی گزارش داد: «حجم نقدینگی در پایان فروردین به ۴ هزار و ۸۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند سال پیش بالغ‌بر ۹ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان (۰.۲ درصد) کمتر شده است». ‌بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از علل این کاهش، توافق دولت و بانک مرکزی برای عدم دریافت تنخواه بودجه در سال جاری بوده. این سیاست برای اولین‌بار در چند دهه اخیر اتخاذ شده است و نوید بسته شدن شیر افزایش نقدینگی در کشور را می‌دهد.

کاهش نرخ بیکاری؛ چرخ توسعه بهتر می‌چرخد/ مرکز آمار ایران از افزایش ١٨٠هزارنفری جمعیت شاغلان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اعلام کرد: نرخ بیکاری در سال گذشته 9.2 درصد بود که نسبت به سال قبل از آن 0.4 درصد کاهش یافته است. همچنین نتایج گویای آن است که در سال ١٤٠٠جمعیت شاغل کشور به‌طور متوسط 43.5 ساعت در هفته کار کرده‌اند.

سخنران مراسم 14 خرداد مشخص شد/ رهبر معظم انقلاب، سخنران مراسم 14 خرداد امسال در حرم مطهر امام خمینی (ره) خواهند بود. این مراسم بعد از دو سال وقفه به دلیل محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، به‌صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. سخنران مراسم شب 14 خرداد هم رئیس‌جمهور خواهد بود.

چه خبر از موج جدید کرونایی؟/ دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: «بر اساس پیش‌بینی‌های متخصصان به نظر می‌رسد که تا سه ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در ابتلا به این بیماری نداشته باشیم. پیش‌بینی موج جدید کرونا در فصول سرد سال برای کشور، سخت و دشوار است».

سهم ایران در تولید دانش جهان/ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «۲ درصد دانش جهان در ایران تولید می‌شود و ایران رتبه اول و بلامنازع تولید دانش در منطقه است. در بحث نانو به رتبه تک‌رقمی رسیدیم و در تسلیحات نظامی و امنیتی رتبه برتر را داریم. بااین‌حال، وظیفه دانشگاه فقط رشد علمی دانشجویان نیست و باید فرهنگ دانشگاهی نیز به داوطلبان تعلیم داده شود».

چهارشنبه‌سوری در پایگاه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی!/ گروه عراقی موسوم به «جناح مقاومت بین‌المللی» با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به اشغالگران آمریکایی در عین‌الاسد را بر عهده گرفت. گزارش‌هایی از حمله موشکی دیشب با ۶ موشک ۱۲۲ میلی‌متری گراد به عین‌الاسد حکایت دارد. همچنین پایگاه نظامی صهیونیستی در روستای «العیساویه» واقع در بخش قدیمی شهر قدس اشغالی نیز بعد از درگیری نظامیان صهیونیستی با جوانان فلسطینی به آتش کشیده شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات