اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۶۴

بهای نفت پس از اقدام عربستان سعودی افزایش یافت

تصمیم ریاض برای افزایش قیمت محصولات نفتی عرضه‌شده خود به بازار‌های آسیا بهای طلای سیاه را تحت تأثیر قرار داده است.

بهای نفت پس از اقدام عربستان سعودی افزایش یافت

 

 به نقل از رویترز، بهای نفت در اوایل معاملات روز دوشنبه پس از آنکه عربستان سعودی قیمت های نفت خام خود را برای عرضه در ماه ژوئیه به شدت افزایش داد، بیش از 2 دلار جهش را از سر گذراند. این امر نشان می دهد حتی پس از توافق گروه موسوم به اوپک پلاس برای تسریع افزایش تولید خود در دو ماه آینده، بازار تا چه حد با محدودیت عرضه مواجه است.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 1. دلار و 80 سنت یا 1.5 درصد افزایش به 121 دلار و 52 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 1 دلار و 63 سنت یا 1.4 درصد افزایش، 120 دلار و 50 سنت معامله شد.
شرکت آرامکو روز یکشنبه اعلام کرد عربستان سعودی قیمت فروش رسمی نفت خام سبک خود را به آسیا به 6.50 دلار در برابر میانگین معیارهای عمان و دبی افزایش داده است که از میانگین 4.40 دلاری آن در ماه ژوئن بالاتر رفته است.
این اقدام علیرغم تصمیم هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به نام اوپک پلاس مبنی بر افزایش تولید در ماه های ژوئیه و آگوست به میزان 648 هزار بشکه در روز یا 50 درصد بیشتر از برنامه قبلی صورت گرفت.
استفان اینس، عضو گروه مدیریت دارایی SPI در یادداشتی نوشت: «تنها چند روز پس از (توافق بر سر) افزایش اندکِ عرضه، عربستان سعودی زمان کمی را برای افزایش قیمت رسمی فروش خود برای آسیا، بازار اولیه خود، صرف کرد».
بسیار بعید است که اقدام اوپک پلاس برای افزایش تولید بتواند به طور گسترده ای تقاضا را برآورده کند زیرا چندین کشور عضو، از جمله روسیه، قادر به افزایش تولید نیستند و این در حالی است که تقاضا در ایالات متحده در بحبوحه اوج فصل رانندگی در حال افزایش است و چین نیز در حال کاهش محدودیت های ناشی از کووید-19 است.
ویوک دار، تحلیلگر بانک Commonwealth نیز در یادداشتی در این خصوص گفت: «در حالی که این افزایش شدیداً مورد نیاز است، کمتر از انتظارات رشد تقاضا است، به خصوص اگر ممنوعیت نسبی اتحادیه اروپا بر واردات نفت روسیه را مد نظر قرار دهیم.»

 

 

العالم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات