صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۹۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۷ خرداد ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) جوان را با هویت بار بیاورید. اگر جامعه‌ای احساس هویت نکرد، صداهای بلند تحکم‌آمیز، راحت او را مغلوب خواهد کرد. آن‌که ایستادگی می‌کند، آن کسی است که احساس هویت می‌کند. خوشبختانه امروز جامعه‌ی اسلامی ـ ایرانی ما یک هویت ریشه‌دار و تاریخی و قوی و قابل استقامتی دارد که این را نشان هم داده؛ این را به جوانمان بایستی منتقل بکنیم (20/03/1397) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                   

خطر ارتجاع!

حکيم انقلاب اسلامي به‌مثابه ديده‌بانان تيزبين نهضت، در طول 33 سال گذشته همواره تلاش کرده تا موانع پيش رو، خطرات و تهديدات و ضعف‌ها و آسيب‌هاي نظام اسلامي را شناسايي کرده و مستمر براي ملت و مسئولين گوشزد نمايند. معظم له امسال در مراسم سالگرد حضرت امام فرمودند: «مرتجع آن کسي است که در سياست و سبک زندگي، تابع سياست و سبک زندگي غربي است؛ اين مرتجع است. اين [وضع] در کشور ما بود؛ در دوران حاکميت فاسد و وابسته پهلوي، سبک زندگي غربي در کشور بود، انقلاب آمد آن را پس زد؛ هر کس به آن برگردد مرتجع است. ممکن است اين شخصي که مرتجع است تي‌شرت و شلوار لي و پاپيون و اودکلن فرانسوي هم بزند، امّا مرتجع است. هر کسي که به سمت زندگي و فرهنگ و سبک زندگي غربي برود، او مرتجع است. نگذاريد کشورتان به سمت ارتجاع برود؛ نگذاريد ارتجاع در بدنه‌ي کشور جاگير بشود و نفوذ کند».

نکات تحلیلی: 1- ارتجاع يا بازگشت به عقب، آفت جوامعي است که توانسته‌اند در مسير پيشرفت و تعالي قدم بردارند و از نعمات حاصله برخوردار شوند! و اينک در ميانه راه بر اثر عواملي در مسير واپس‌گرايي و بازگشت به عقب قرار مي‌گيرند! به‌جای آنکه در برابر مشکلات ايستادگي کرده و شکرگزار نعمت‌هاي حاصله باشند. به‌واقع آفت ارتجاع و خطر رجعت به گذشته به‌مثابه عاملي براي انحطاط و نابودي، آفتي است که مي‌تواند دامن‌گير انقلابيون و جوامع انقلابي شود! 2- توجه به اين نکته نيز حائز اهميت است که دشمنان انقلاب همواره انقلابيون را به‌واسطه پايبندي به اصول و تأکید بر آرمان‌ها و ايستادگي و استقامت در اهداف و جهت‌گيري‌هاي نهضت، متهم به واپس‌گرايي و مرتجع بودن متهم ساخته‌اند تا آنان را دچار انفعال کرده و زمينه واپس‌گرايي ايشان را فراهم آورند. اين در حالي است که اتفاقاً حيات و اساس حرکت انقلابي را بايد در ايستادگي در اصول جستجو کرد! به‌واقع اصولگرايي و انقلابي‌گري نوعي پيشگامي و در تقابل با ارتجاع و واپس‌گرايي است که در نقش موتور حرکت جامعه انقلابي عمل مي‌کند. 3- جريان ارتجاعي را مي‌توان در قالب دو الگوي متفاوت دسته بندي کرد که به‌مثابه دو تيغه يک قيچي براي ذبح اسلام ناب محمدی(ص) عمل مي‌کنند. قرائت اول؛ قرائت متحجرانه از اسلام ارائه مي‌دهد و امروز در قالب اسلام داعشي - تکفيري و تشيع انگليسي و ... از خود رونمايي کرده است. قرائت دوم؛ قرائتي ليبراليستي از اسلام است که روند تدريجي سکولاريزاسيون و نرماليزاسيون را دنبال مي‌کند که حاصل هر دوي آن نوعي ارتجاع و واپس‌گرایی است.

(نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                      

تبلیغ ناامیدی و بن‌بست!

از سال‌های اخیر تاکنون برخی از جریانات سیاسی داخلی از روی نادانی و برخی منفعت‌طلبان خارج نشین «بن‌بست در جمهوری اسلامی» را در عرصه داخلی و خارجی تبلیغ کرده و می‌کنند.

گزاره‌های خبری: 1- مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، در مذمت القای «شرایط بن‌بست» فرمودند: «عده‌ای یا از روی غفلت و یا به خاطر پول، کارشان القاء به بن‌بست رسیدن کشور است». 2- متأسفانه جریان غرب‌گرای داخلی مهم‌ترین جریان مبلغ به بن‌بست رسیدن «ایده حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی» است. این جریان که سال‌ها مناسب اجرائی کشور را در اختیار داشته، همواره ادامه حیاط سیاسی خود را در «تبلیغ اپوزسیون انگاری» می‌بیند. «مجمع روحانیون مبارز» به‌عنوان جهت دهنده فکری این جریان در کشور نیز در بیانیه اخیر خود آورد: «هزاران افسوس که امروز کشور و ملت در پی برخی بی‌تدبیری‌ها و ناخالصی‌ها در گرداب هولناکی از مشکلات چنان گرفتار آمده است که نه‌تنها امروزش تیره‌وتار است که آینده‌اش وحشتناک‌تر از امروز است!». 3- دسته دوم در تبلیغ انگاره به بن‌بست رسیدن کشور، گروهی از مشاورین و روزنامه‌نگاران خائن به ملت هستند. این افراد در برابر دریافت پول، تحلیل دروغ و سراسر ناامیدکننده از جمهوی اسلامی در عرصه بین‌الملل ارائه می‌دهند. مسیح علی‌نژاد ازجمله این افراد است که به اذعان پایگاه «Responsible Statecraft»، بین ماه مه ۲۰۱۵ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۵ هزار دلار از «صدای آمریکا» دریافت کرده است؛ دلارهایی که تنها برای خوش‌خدمتی به دشمن و سیاه نمایی از وضعیت ایران حاصل می‌شود!

گزاره‌های تحلیلی: 1- تحلیل و بررسی برخی از چالش‌های ایجاد شده از سوی دشمنان انقلاب ازجمله جنگ تحمیلی، ناامنی در مناطق مرزی، اغتشاشات داخلی، تحریم اقتصادی و توان جمهوری اسلامی در مدیریت بحران‌ها نشان‌دهنده پویایی نظام در مقابله با تهدیدات و عزم جدی برای ادامه مسیر است. 2- بررسی راه طی شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان از آینده روشن دارد. مسیری که ملت با انقلاب 57 انتخاب کرد، راهی گشوده همراه با چالش است. دشمنان با علم به دستاوردهای ج.ا.ا از طریق جنگ تحمیلی، تهاجم فرهنگی، محاصره اقتصادی و جنگ همه‌جانبه، برای نظام چالش آفرینی می‌کنند تا مسئولان در محاسبات خود تجدیدنظر کنند. 3- اگرچه اقدام ایرانیان خارج‌نشین در تبلیغ چهره‌ای دروغین از جمهوری اسلامی، خائنانه است؛ اما حمایت غربی‌ها از آنان، هدف‌دار صورت می‌گیرد و غربی‌ها با برنامه مدون در صدد تغییر باور به‌منظور رسیدن به تغییر افکار و اندیشه‌ها و تحلیل‌ها در اذهان مردم و به‌تبع آن تغییر رفتار و درنهایت به تغییر ساختار در جمهوری اسلامی هستند. 4- یکی از مهم‌ترین ابزار در اختیار معاندین خارج نشین جهت تبلیغ «بن‌بست نظام سیاسی»، بهره‌برداری از فضای مجازی است. قانونمند شدن این بستر که به قول مقام معظم رهبری «واقعاً ول است»، یکی از اقدامات ضرور برای کاهش ترکش‌های دشمن و مصون‌سازی جامعه از افکار مسموم در مسیر امیدآفرینی و تزریق روحیه خودباوری برای بالندگی کشور است. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼خبر ویژه                                

اقدام کور برای مهار قدرت ایران

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت که اقدامات تروریستی هدفمند رژیم صهیونیستی علیه کارشناسان و دانشمندان ایرانی بیهوده و بیجا بوده است. این رسانه در بررسی سود و زیان قتل‌های ترور دانشمندان هسته‌ای و دیگر متخصصان کشورمان، می‌آورد: «هدف، ممانعت از برنامه هسته‌ای ایران است. به‌یقین می‌توان گفت که این برنامه به یک متخصص یا گروهی متخصص وابسته نیست؛ حتی اگر این افراد نابغه فیزیک هسته‌ای باشند. هرکس که معتقد است که قتل یک دانشمند، ایران را مهار خواهد کرد، دروغ می‌گوید».

▼ اخبار

استاد حوزه: حکم جاسوس اعدام است، نه معامله!

«آیت‌الله اراکی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حرم حضرت معصومه (س)، اجرای احکام را یکی از مهم‌ترین وظایف همه مسئولان در جامعه اسلامی برشمرد و با تأکید بر این‌که عدم اجرای حُکم صادره از سوی دادگاه اسلامی، وجهی ندارد. عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین افزود: «تردیدی نیست که پس از صدور حُکم از سوی حاکم شرع، هیچ‌کس حق معطّل کردن این حُکم را ندارد». وی با انتقاد از برخی معامله‌های صورت گرفته درباره جاسوسان و عادی‌سازی این موضوع در کشور، گفت: «حکم جاسوس در اسلام همان‌گونه که امام حسن مجتبی (ع) درباره جاسوسان معاویه اجرا فرمود، اعدام است و ازاین‌رو حُکم خدا باید اجرا شود. معامله‌های صورت گرفته درباره جاسوسان سبب می‌شود تا جاسوسان به‌جای ترس از جاسوسی، بر ادامه رفتار پلید خود علیه نظام اسلامی جرئت پیدا کنند. نفوذی‌ها و جاسوس‌ها سخت‌ترین خطر امنیتی برای جامعه اسلامی هستند و ازاین‌رو عاجزانه از قوه قضائیه انتظار داریم حُکم شرعی صادره علیه جاسوسان را اجرایی کنند». پرونده‌های جیسون رضائیان و نازنین زاغری، دو جاسوس ایرانی ازجمله پرونده‌های ختم شده به معامله و مبادله طی سال‌های گذشته است که نگرانی از عادی‌سازی چنین رویه‌هایی در کشور و جستن جاسوسان از اجرای قانون را به نگرانی جدی تبدیل کرده است. ادامه این روند بی‌شک منجر به جاسوس پروری در کشور نیز خواهد شد.

لزوم واکنش متناسب، مؤثر و فوری به دسیسه جدید غربی

گزارش اخیر رافائل گروسی درباره وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران که بیشتر بیانیه‌ای سیاسی است تا گزارش تخصصی، با واکنش منفی ایران، روسیه و چین روبرو شده است؛ گزارشی که غربی‌ها به دنبال تبدیل آن به یک قطعنامه ضدایرانی هستند. دو موضوع اصلی که در گزارش مدیرکل وجود داشته، مبنای تصمیم‌گیری شورای حکام خواهد بود: 1- میزان مواد غنی‌شده‌ فرابرجامی ایران؛ 2- عدم رضایت از پاسخ‌های ایران به سؤالات درباره سه مکان مورد ادعای رژیم صهیونیستی. بااین‌حال هرگونه قطعنامه و تصمیم سیاسی شورای حکام علیه کشورمان، از سوی تهران به‌عنوان زیر سؤال رفتن مشروعیت فنی و حقوقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و روابط آینده آژانس با کشورمان را دچار تغییر می‌کند. در همین زمینه سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفته است: «گزارش آژانس علاوه بر این‌که دقیق نیست و بی‌اعتنا به اقدامات ایران است، سعی می‌کند روایت شاذ و بعیدی را درباره برنامه‌های ما جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است که معلوم است رد پای رژیم جعلی صهیونیستی در آن وجود دارد. ما نه‌تنها این قطعنامه را سازنده نمی‌دانیم، بلکه تصور ما این است که هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات ما اثرات منفی خواهد داشت». امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اقدام اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفتاری خلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده خواند که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات خواهد شد. وی با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی هشدار داد، هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی‌تردید با واکنش متناسب، مؤثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

مهاجرانی: امام خمینی نماد تاریخی ملت ایران است

«عطاءالله مهاجرانی» اپوزسیون خارج نشین طی یادداشتی به جایگاه امام (ره) پرداخت و نوشت: «گاه شخصیتی نماد آرمان و امید و عاطفه و پویایی تاریخی یک ملت می‌شود. انقلابی بزرگ مانند انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد. دهه فجر انقلاب، از ۱۲ بهمن که امام خمینی وارد ایران می‌شود، تا ۲۲ بهمن، تحقق همان انتظار و امید و آرمان است. نگاه امام خمینی، سخن او، صدای او، احساس و عاطفه و ایمان و خردمندی و اعتماد مردم و استقلال‌طلبی یک ملت را معماری می‌کند. بدیهی است که امام خمینی در جایگاهی در تاریخ ایران و اسلام قرار گرفته است که عنوان‌ها به او اعتبار نمی‌دهد. امام خمینی خود با صراحت گفت: «به من خدمتگزار بگویید بهتر از رهبر است»؛ اما اگر این آقایان و خانم‌ها، گمان می‌کنند می‌توانند با «آقای خمینی!» گفتن بر اعتبار خود بیفزایند یا از اعتبار امام خمینی بکاهند، راهشان به سوی شن‌زار روان است».

اخبار کوتاه

واکنش نمایندگان ادیان مجلس به فیلم «عنکبوت مقدس»/ نمایندگان ادیان مجلس طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «در جشنواره فیلم کن که تحت فرامین دولت فرانسه برگزار می‌شود، شب‌نامه سخیف تصویری که ماحصل ذهن مشوش فردی ایرانی‌تبار و برآمده از زر استکبار است به اعتقادات و ارزش‌های مسلمانان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده. این سیاهه تصویری با سوگیری اجتماعی و تحقیر باورهای آیینی مسلمانان درصدد است مسیری را رود که سلمان رشدی‌ها در آیات شیطانی و آتش زنندگان قرآن‌کریم رفته‌اند».

وحشت رژیم صهیونیستی از تیغ انتقام ایران/ روزنامه یدیعوت احارانوت اعلام کرد رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری از اقدام انتقام‌جویانه ایران نگران است. شبکه سراسری رژیم صهیونیستی کان نیز به نقل از مسئولین امنیتی این رژیم اعلام کرد، نهادهای امنیتی نگران آن هستند که افزایش گزارش‌ها در رابطه با ترور دانشمندان و افسران ایرانی، تمایل ایران را برای انجام اقدام انتقام‌جویانه افزایش بدهد. اخیراً الجزیره اعلام کرد، «در پی واکنش‌های ایران به اقدامات اسرائیلی‌ها، طی دو، سه سال اخیر بیش از ۲۰ فرمانده و مقام نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند».

بانک مرکزی: حجم اسکناس ارزی کشور بی‌سابقه است/ «علی صالح‌آبادی» رئیس‌کل بانک مرکزی ‌‌درباره نوسان بازار ارز و چگونگی مدیریت آن اظهار داشت: «بیشترین ذخیره ارزی اسکناسی را در تاریخ کشور داریم؛ بنابراین از نظر برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز مشکلی نداریم و از همه ظرفیت‌های بانک مرکزی برای برقراری آرامش در بازار ارز استفاده می‌کنیم». در پی تصمیم سران قوا، بانک مرکزی از اواخر هفته گذشته به‌صورت مستقیم وارد بازار ارز شد. در پی این تصمیم فروشندگان ارز در بازار غیررسمی افزایش یافته است.

رشد 8 درصدی ثبت ازدواج در اردیبهشت 1401/ «بابایی» رئیس سازمان ثبت‌اسناد از ثبت ۴۵ هزار و ۶۴۸ ازدواج در اردیبهشت سال جاری خبر داد و گفت که این آمار نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

تهران- ریاض؛ رايزنى غيرمستقيم درباره ريزگردها/ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشورمان گفت: «طبق نقشه‌های تهیه شده توسط ما ۲۷۰ میلیون هکتار سطوح از کشورهای همسایه ایران را ریزگردها تحت تأثیر قرار می‌دهند که یک‌سوم آن یعنی ۹۰ میلیون هکتار مربوط به عربستان سعودی و پس از آن ۲۴ میلیون هکتار مربوط به عراق و ۴ میلیون هکتار مربوط به سوریه است. از طریق کشورهای ثالث رایزنی‌ها در حال انجام است تا عربستان سعودی همکاری لازم را انجام دهد و رویکرد و تمایلات به سمت همکاری است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات