صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۷۹۱۳
دکتر حسن حیدری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

 اگر گمرک اصلاح شود هزینه های مبادله در بخش صادرات و واردات کاهش می یابد

دکتر حسن حیدری: با توجه به اینکه بخش بسیار زیادی از کالاهای وارداتی نهاده های تولید هستند، اصلاحات اساسی در گمرکات کشور می تواند به  ارزان تر تمام شدن واردات کالاها و مواد اولیه و نهاده ها منتهی شود تا مردم نیز در تورم کنونی کالای ارزان تری بخرند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ دکتر حیدری

نود اقتصادی | گفتگو با دکتر حسن حیدری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه  تربیت مدرس

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، تسریع در امور اقتصادی در جهان پر شتاب کشور بخصوص در بخش واردات و صادرات و فعالیت هایی که در آن زمان و از دست ندادن فرصت حرف اول را می زند موضوع مهمی است که بخشی از این فعالیتها ذیل صادرات و واردات در بخش گمرکات کشور باید رقم بخورد، موضوعی که بی توجهی به آن یا پنهان ماندن آن از دید مسوولین قطعا خسارت زاست. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد اقتصاد در گفت و گو با بصیرت تحلیلی دارد بر نقش و جایگاه مهم گمرکات در توسعه اقتصاد ایران و تسهیل صادرات و واردات به کشور.

5 نکته مهم در صادرات واردات ایران - صادرات و واردات ایران در سال 99 | باسکول

دکتر حسن حیدری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با بصیرت در خصوص نقش گمرکات کشور در توسعه صادرات و تنظیم گری واردات و تاثیراتی که در بخش های مختلف اقتصادی می تواند داشته باشد، گفت: با توجه به نمودارهایی که مراجع بین المللی اقتصادی از نقش گمرکات در توسعه یا عقب ماندگی اقتصاد کشور منتشر می کنند می توان به نقش و جایگاه گمرک در توسعه اقتصاد و تامین نیازهای کشور و تراز کردن واردات و صادرات واقف شد.

نود اقتصادی | گفتگو با دکتر حسن حیدری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه  تربیت مدرس

وی در این باره افزود: در شاخص هایی که از عملکرد گمرکات که مراجع بین المللی منتشر می کنند نمونه ها و رتبه بندی های برای تفکیک گمرکاتی که عملکرد بهتری در اقتصاد کشورهای مختلف دارند ارائه شده است. شاخص های قابل اتکایی تحت عناوین مختلف که می تواند عملکرد لجستیگی کشورها را نشان دهد که یکی از موارد آن در حوزه گمرکات رقم می خورد.

استاد اقتصاد در این باره افزود: مثلا براساس این شاخص ها می توان متوجه شاخص تجارت فرامرزی شد و اینکه یک محموله صادراتی چقدر برای اقتصاد کشور هزینه ایجاد می کند و تمامی هزینه ها اعم از زمانی که این کالاها در گمرک حضور دارد و نگهداری می شود تا به دست تولید یا مصرف کننده برسد، در ذیل این موارد به عنوان مولفه های تاثیر گذار در اقتصاد محاسبه می شود، پس می توانیم به نقش وعملکرد گمرکات در حوزه های مختلف اقتصادی اشاره کنیم.

در 5 ماهه اول سال صادرات و واردات چقدر بود؟ - تجارت‌نیوز

دکتر حسن حیدری استاد اقتصاد در ادامه خاطر نشان کرد: اینکه به ازای هر محموله چقدر پول یا ارز جا به جا شده وهر محموله در توسعه صادرات یا در پاسخگویی به نیازهای کشور در امر واردات چقدر هزینه بردار بوده از جمله مسائلی است که در گمرکات قابل بررسی است و نشان دهنده عملکرد اقتصادی به شمار می رود. مساله مهم اصلاح فعالیت های گمرک به سمت هدفمند شدن وسودآور بودن برای اقتصاد کشور است.

وی در این باره تصریح کرد:  اگر گمرک اصلاح شود هزینه های مبادله در بخش صادراتی و وارداتی کاهش می یابد، لذا کالای صادراتی که از ایران خارج می شود راحت تر و با هزینه کمتر و تسهیلات بیشتری به کشورهای هدف ارسال می شود و کالای وارداتی و مواد اولیه مورد نیاز تولید کشور نیز در کمترین زمان به دست تولید کننده و مصرف کننده می رسد.

اهدافی که محقق نشد!

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه افزود: با توجه به اینکه بخش بسیار زیادی از کالاهای وارداتی نهاده های تولید هستند، اصلاحات اساسی در گمرکات کشور می تواند به  ارزان تر تمام شدن واردات کالاها و مواد اولیه و نهاده ها منتهی شود تا مردم نیز در تورم کنونی کالای ارزان تری بخرند.

وی در خصوص عملکرد ضعیف گمرکات کشور در بخش نرم افزاری و سخت افزاری گفت: متاسفانه در بخش نرم افزاری وسخت افزاری شاهد عملکرد بسیار ضعیف در گمرکات کشور هستیم، در حالی که کشورهای مختلف جهان برای توسعه اقتصاد و تسریع در روند تجارت خود، به لحاظ نرم افزاری و  سخت افزاری فعالیت های قابل توجهی صورت گرفته، در حالی که متاسفانه در ایران عملکرد خوبی در این موضوع رخ نداده و شاهد عقب افتادگی در این بخش هستیم.

تراز تجاری ایران تا مرداد1400: ترانزیت کالا 95درصد رشد یافت / چین مهمترین  مقصد کالاهای ایرانی

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: از نظر عملکردی وقتی فساد و رخوت در گمرکات وجود داشته باشد، نه تنها گمرکات در امور محول شده نمی توانند به خوبی عمل کنند و موفق باشند، بلکه این معضل به شدت چابکی را از اقتصاد می گیرد و در بخش های مختلف اقتصاد را درگیر معضلات متعددی می کند.

حسن حیدری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس واستاد اقتصاد در انتهای بحث درخصوص الزامات اصلاحات گمرکات یادآور شد: اعمال برخی اصلاحات در گمرکات کشور بسیار حائز اهمیت است، البته در کنار اصلاحاتی که در فعالیت ها و عملکرد و تدوین سیاست های مربوط به گمرکات اعمال می شود لازم است دولت و قانونگذار به سمت اصلاحات در بخش تسهیل حمل و نقل، بانکی و بیمه ای حرکت کند تا در عرصه گمرکات فعالیت ها با سهولت بیشتری انجام شود و واردات و صادرات بر روی یک ریل روان و مطمئن انجام شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات