صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۹۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۸ خرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن را افشا کنید. یک روزی بود زمان امام، نه اینترنت بود، نه ماهواره‌ها به این شکل بود؛ آنجا امام می‌گفت که دشمن با قلم با شما مبارزه می‌کند؛ با قلم. امام متوجّه بود. امروز بحث قلم نیست، امروز بحث فضای مجازی است، بحث ماهواره‌ها است؛ جنگ روانی است. (۱۴/۰۳/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

عدالت، قطب‌نمای حرکت دولت سیزدهم

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری، رفتار دولت بر اساس عدالت به‌ویژه عدالت اقتصادی بود. تورم در هر جامعه‌ای به‌مثابه مالیات فقرا به ثروتمندان است. در کشور ما نیز تورم بالا طی سال‌های اخیر همواره بر این شکاف طبقاتی افزوده است. رصد رفتار دولت سیزدهم نشان می‌دهد که مسئولین، عدالت را محور و قطب نمای برنامه‌ها و سیاست‌های خود قرار داده‌اند. نمونه‌هایی از این سیاست‌های عدالت‌محور عبارتند از:

1- آزادسازی سواحل که توسط دستگاه‌های دولتی و خصوصی تصرف شده بودند، باعث شد که عموم مردم امکان بهره‌برداری از آن‌ها را داشته باشند. 2- برنامه‌ریزی در راستای تغییر سیستم توزیع یارانه بنزین از وسایل نقلیه به افراد: درحالی‌که در وضعیت فعلی، یارانه و حمایت دولت تنها شامل کسانی می‌شود که وسیله نقلیه دارند و هر کس خودروی بیشتری داشته باشد، یارانه بیشتری دریافت می‌کند، دولت تلاش کرده است با اختصاص سهمیه بنزین به افراد، عدالت بیشتری در این مسیر فراهم کند. تخصیص سهمیه بنزین به افراد باعث می‌شود که ثروتمندان به‌رغم داشتن چندین خودرو، تنها سهمیه خود را بگیرند و از طرف دیگر افراد فاقد خودرو نیز سهمیه بنزین خود را به شکل‌های جایگزین دریافت کنند. این طرح در حال حاضر در جزایر کیش و قشم در حال طی کردن مراحل آزمایشی خود است. 3- یکی از جنجال‌برانگیزترین اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم، مردمی سازی و عادلانه سازی یارانه‌هاست. این جراحی اقتصادی کشور با تغییر شیوه حمایت دولت از یارانه کالایی و غیرهدفمند به یارانه هدفمند نقدی یا کالابرگ الکترونیک، باعث می‌شود که بخشی از حمایت دولت از اقشار مرفه کاهش پیدا کرده و به حمایت از اقشار ضعیف سوق پیدا کند. یک پژوهش میدانی نشان داده است که اقدام اخیر دولت در هر شرایطی به نفع سه دهک پایین جامعه است و اگر دولت موفق به کنترل مؤثر تورم شود، این اقدام به نفع هفت دهک از مردم خواهد بود. این اقدام دولت با همه نقدها و انتظاراتی که از آن وجود دارد، گامی بزرگ در راه تحقق عدالت است.

سخن پایانی: دولت سیزدهم مسیر اقتصادی خویش را در مدار عدالت دنبال می‌کند و این اقدام دولت آخرین اقدام او در اجرای عدالت نیست؛ اصلاح نظام توزیع، کنترل سامانه‌ای تورم، کنترل قیمت کالاها از مبدأ با درج قیمت تولیدکننده، ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی با اجازه واردات (آن‌هم نه خودروهای لوکس، بلکه خودروهای متوسط که بر قیمت خودروهای داخلی تأثیر بگذارد) و ... از برنامه‌های دیگر دولت برای تحقق عدالت است که نباید در سایه انتقادات از فرآیندهای اجرایی، به فراموشی سپرده شوند. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                      

زرادخانه‌های خودکامگی!

بعد از پایان جنگ جهانی دوم، برای نخستین بار، جنگ اوکراین برای بسیاری از شرکت‌های آمریکایی که در زمینه تولید و صادرات سلاح فعال هستند، یک «فرصت مغتنم و بی‌نظیر» است!

گزاره‌های خبری: 1- اندیشکده آمریکایی کوئینسی با انتشار گزارشی می‌نویسد: «تحولات اخیر در چهارچوب جنگ اوکراین، جدای از اینکه رنج و آسیب‌های فراوانی را برای مردم و افراد غیرنظامی ایجاد کرده، موجب افزایش قابل‌توجه هزینه‌کردهای نظامی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز شده است. اگرچه جنگ اوکراین به‌زعم بسیاری یک تراژدی قابل‌توجه در عرصه روابط بین‌الملل است بااین‌حال، یک گروه هستند که نه‌تنها از این جنگ منفعت زیادی می‌برند بلکه حتی خواهان تداوم یافتنِ آن نیز هستند. این گروه همان "پیمانکاران و شرکت‌های تسلیحاتی ایالات‌متحده آمریکا" هستند». 2- اندیشکده کوئینسی در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: «جنگ اوکراین برای شرکت‌های آمریکایی یک موهبت تمام‌عیار است. در این راستا، شرکت ریتون می‌تواند حجم قابل‌توجهی از موشک‌اندازهای ضد هوایی "استینگر" خود را به اوکراین ارسال کند و درعین‌حال، این شرکت در کنار لاکهید مارتین می‌توانند موشک‌های ضدتانک "جاولین" را در بحث صادرات به اوکراین افزایش داده و منافع مادی بیشتری را کسب کنند». 3- رئیس شرکت آمریکایی ریتون تکنالوجیز در جریان یک مصاحبه، تأکید می‌کند: «چشم‌انداز وقوع درگیری و منازعات در شرق اروپا و دیگر مناطق جهان می‌تواند آورده اقتصادی بسیار خوبی برای این شرکت داشته باشد. تنش‌ها در اوکراین، دریای چین جنوبی و دیگر تنش‌هایِ مشابه، همه و همه موجب می‌شوند تا بودجه‌های نظامی در جهان بالا روند. از این منظر، من کاملاً انتظار دارم که حدی از مزایا و منافعِ این قضیه نصیب شرکت ما نیز شود». وی در بخش دیگری از گفتگوی خود می‌آورد: «من هیچ عذرخواهی به دلیل حضور فعال شرکتمان در قالب جنگ اوکراین و فروش سلاح به این کشور انجام نمی‌دهم. ما آنجا هستیم تا از دموکراسی دفاع کنیم و البته تا حدی نیز در گذر زمان از قِبل اقدامات خود منافع مادی را کسب می‌کنیم. هرگونه سلاحی که در شرایط کنونی به اوکراین ارسال می‌شود، از زرادخانه‌ها و انبارهای ما صادر می‌گردد که این مسئله خبری بسیاری خوشحال‌کننده است. البته که در ادامه باید تلاش زیادی کنیم تا بار دیگر انبارهای تسلیحاتی خود را مملو از سلاح کنیم و به کسب سود بیشتر در آینده نیز فکر کنیم». 4- بنا بر آمار موجود در داخل آمریکا، در دو دهه گذشته، شرکت‌های نظامی 2.5 میلیارد دلار برای تلاش‌های لابی‌گری خود هزینه کرده‌اند و درعین‌حال ۲۸۵ میلیون دلار در کمک‌های تبلیغاتی، به اعضای کلیدی کنگره داده‌اند. در یک سال به‌طور متوسط این صنعت حدود 700 لابی‌گر یا بیش از یک نفر برای هر نماینده کنگره استخدام می‌کند که کار آن‌ها تشویق قانون‌گذاران به تصویب بسته‌های کمک نظامی است!

گزاره تحلیلی: کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکا که نقش مؤثری در تعیین خطوط کلی و تصمیم‌سازی‌های کلان این کشور در حوزه سیاست خارجی دارند، از روند طولانی جنگ در اوکراین استقبال می‌کنند. سود واقعیِ این جنگ برای شرکت‌های مذکور، نه صرفاً در قالب فروش مستقیم تسلیحات به اوکراین، بلکه در افزایش قابل‌توجه بودجه نظامی کشورهای اروپایی، ناتو و ایالات‌متحده آمریکا و در منطقه غرب آسیا، بر افزایش خرید تسلیحات نظامی توسط کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس نهفته است که این امر به‌خودی‌خود موجب ناامنی در جهان می‌شود. این‌همه درنهایت می‌تواند قراردادهای پُر‌سودی برای مجتمع‌های صنعتی- نظامی و شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی به همراه داشته باشد؛ شرکت‌هایی که نه‌تنها از راه جنگ ده‌ها میلیارد دلار سود می‌کنند، بلکه در کمال شگفتی خود را مدافعان دموکراسی، آزادی و حقوق بشر هم جا می‌زنند. درحالی‌که چیزی کم از زرادخانه خودکامگی ندارند! (حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

جنگ اراده‌ها در مسیر احیای برجام

«سید مصطفی خوش چشم» کارشناس مسائل بین‌الملل، قطعنامه احتمالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان را در چارچوب جنگ اراده‌ها بین ایران و ایالات‌متحده توصیف کرد و گفت: «قطعاً اقدام احتمالی آژانس علیه کشورمان در راستای فشارهای مختلفی است که طرف آمریکایی برای عقب‌نشینی ایران در جنگ اراده‌ها و مذاکرات وین وارد می‌کند. مجموعه این اقدامات علیه کشورمان در حوزه‌های مختلف ازجمله دزدیدن نفت‌کش ایرانی در سواحل یونان تا اقدامات تخریبی و عملیات ترور توسط صهیونیست‌ها، جنگ روانی و برجسته‌سازی اپوزیسیون ضعیف و بدون پشتوانه که با استفاده از رسانه‌های ضدانقلاب سعی در برجسته‌نمایی آن‌ها دارند، همه در راستای فشار سیاسی برای عقب بردن ایران است. قطعاً قطعنامه آژانس مسیری را که نمایش می‌دهد را در پی ندارد؛ زیرا ارجاع به شورای امنیت درنهایت با وتوی چین و روسیه مواجه خواهد شد. باوجود مکانیسم ماشه، نیازی به طی کردن چنین مسیری نیست؛ اگر طرف غربی از مکانیسم ماشه صحبت نمی‌کند و بر قطعنامه آژانس تأکید دارد، دلیلش این است که به دنبال اقدامات عملی نیست و نیاز دارد که مذاکرات وین را همچنان زنده نگه دارد تا شانس توافق به وجود آید». در همین زمینه، اولیانوف نماینده روسیه در وین اعلام کرد: «مسکو با قطعنامه ضد ایرانی آمریکا و کشورهای اروپایی که قرار است در شورای حکام آژانس ارائه شود، همراه نخواهد شد».

اظهارات انقلابی از یک ضدانقلاب خارج نشین!

«عبدالکریم سروش» ضدانقلاب خارج نشین که در فتنه 88 نیز به طرفداری از جنبش سبز پرداخته و جمهوری اسلامی را متهم به استبداد و خرافه گرایی در اجرای دین مبین اسلام متهم می‌کرد، در اظهارات جدیدش درباره امام (ره) که بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور هستند، معترف شده است: «بین‌ شاه و [آیت‌الله] خمینی، ۱۰۰ درصد آقای خمینی را انتخاب می‌کنم. آقای خمینی مردمی‌ترین رهبری بود که در تاریخ این کشور ظهور کرد. کافی است استقبال و بدرقه از او را ببینید. شاه که هیچ، پدر جد شاه هم خواب این‌جور پشتیبانی مردمی را نمی‌دید. خمینی باسوادترین رهبر این کشور تاکنون بوده است. از ایام اولیه حکومت هخامنشیان، تا روزگار حاضر. هیچ‌کس به لحاظ علمی به‌پای او نمی‌رسید. اولاً فقیه درجه اولی بود، عرفان هم خوانده بود و فلسفه هم خوانده بود. خمینی سابقه خوبی داشت؛ درگذشته او هیچ‌چیز ناپاکی وجود نداشت. نه مال مردم را خورده بود نه آدمی را کشته بود، نه تجاوزی به حق کسی کرده بود. مرد شجاعی بود. همین الآنش هم خیلی از کسانی که در خارج از کشور مدعی رهبری کشور هستند واقعاً انبانشان تهی است، دست و مغزشان تهی است. آخر شما یک چک در عمرتان خورده باشید بعد ادعای رهبری کنید».

تعیین سهم ۴۰ درصدی برای کنکور در تعیین سرنوشت دانش آموزان

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌منظور کاهش فشار روانی ناشی از تعیین تکلیف ۱۲ سال تحصیل آنان در آزمون ۴ ساعته کنکور، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش دادند. بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود. سیاست‌های جدید به‌تدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد. به این نحو که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین‌کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود. دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.

اخبار کوتاه

هشدار فرمانده نیروی زمینی ارتش به رژیم صهیونیستی/ امیر سرتیپ کیومرث حیدری در برنامه صبحگاه نظامی ارتش گفت: «تمامی یگان‌های نیروی زمینی در حال مجهز شدن به دستاورد‌های و تجهیزات نقطه‌زن، دورزن و هوشمند است. برد پهپادها و موشک‌های عملیاتی نیروی زمینی ارتش افزایش یافته است. این همه تجهیزات برای پاسخ گفتن به تجاوز‌های احمقانه دشمنان انقلاب اسلامی است. به فرمان رهبر انقلاب با هر خطای دشمن، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهیم کرد».

صدور دستور برای پر کردن انبار کالاهای اساسی/ رئیس‌جمهور در راستای تسریع در تأمین و ذخیره احتیاطی کالاهای اساسی، وزرای صمت و جهاد کشاورزی را مکلف کرد موانع پیش‌روی اجرای این برنامه را شناسایی و با هماهنگی معاون اول نسبت به رفع آن اقدام کنند. همچنین مقرر شد علاوه بر تخصیص حداکثر ظرفیت‌های راهداری از سوی وزرت راه به تأمین و ترانزیت کالاهای اساسی، از تمامی ظرفیت‌ها برای تأمین ذخایر احتیاطی کالاهای اساسی بهره گرفته شود.

تثبیت صادرات نفت، بالای یک‌میلیون بشکه در روز/ وزارت نفت خبر داد: «با افزایش درآمدهای نفتی، دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال جاری، از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است». یک مقام آگاه در وزارت نفت گفته است، صادرات نفت کشور همچنان بالاتر از یک‌میلیون بشکه در روز است.

اسلامی: به آژانس باج نمی‌دهیم/ رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: «قطعنامه‌ای که برخی در شورای حکام برای رسیدن به آن تلاش می‎کنند، اوضاع جدیدی را به وجود نخواهد آورد. آژانس باید نفوذ سیاسی در داخل خود را متوقف کند و به قوانین پایبند باشد. سهم ما از انرژی جهانی تنها ۳ درصد است و ۲۵ درصد فعالیت بازرسان آژانس در خاک ما انجام می‎شود. ما تصمیم غنی‎سازی اورانیوم را تنها برای تحریک کردن اتخاذ نمی‎کنیم. دستیابی آژانس به فیلم‌ها و ضبط ویدیویی منوط به سرنوشت توافق است».

سهم دو برابری ایران از تولید علم در جهان/ وزیر علوم گفت: «کشور ما رتبه پانزدهم علمی در دنیا و اول را در منطقه دارد. جمعیت ما یک درصد جهان است، درحالی‌که تولید علم کشورمان دو درصد است».

تیتر همراه با رتوش BBC برای دزد انگلیسی/ درحالی‌که یک زمین‌شناس بریتانیایی در عراق به جرم دزدیدن آثار باستانی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است؛ اما رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی برای این سارق بریتانیایی، از فعل «برداشتن» استفاده کرده است! یکی از کاربران فضای مجازی درباره این تیتر جنجالی نوشته است: «می‌‌دونستین! انگلیسی‌ها دزدی نمی‌کنند؛ برمی‌دارند!».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات