صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۷۹۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، 22خرداد ماه

رهبر معظم انقلاب اسلامی: امروز هر كس كه مردم را ناامید كند و به خود، به مسئولین و به آینده بی‌اعتماد كند، به دشمن كمك كرده است.

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز راهبرد عرصه - لایه در تقابل با ایران
مرور تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نشان می‌دهد که تنازع گفتمان مقاومت و دشمن وارد عرصه جدیدی شده است. اکنون جبهه مقابل ایران بر آن است تا در الگویی فراتر از مدل‌های معمول ، با بازی در لایه‌ها و سطوح مختلف جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرش خواسته‌های خود نماید. در این مدل هر بازیگر تلاش می‌کند تا نقش خود را بر پایه مدل عرصه/لایه« Arena / layer » تعریف و در چارچوب آن اقدام نماید:
1-خشن و محدود : بازیگر اصلی این عرصه رژیم صهیونیستی است که در حال فعالیت در چندلایه است. لایه اول استفاده از عملیات نظامی محدود و ترور در جهت به چالش کشیدن توانایی امنیتی و دفاعی ایران ، لایه دوم انجام عملیات‌های خرابکارانه یا سایبری در تأسیسات خدمات عمومی به‌منظور سلب اعتماد و ایجاد نارضایتی عمومی در داخل کشور و در لایه سوم به چالش کشیدن توانایی نظامی و اطلاعاتی ایران در منطقه است به‌منظور انتقال این پیام که او قدرتی اثرگذار و تعیین‌کننده در تحولات منطقه است.
2- نرم و مستمر : تروئیکای اروپایی تلاش دارد با استفاده از بسترهای حقوقی و فرهنگی ایران را درگیر چالش هایی مستمر نماید.در لایه اول تلاش دارد با فعال‌سازی نهادهای بین‌المللی و صدور احکام و قطعنامه‌ها ایران را تحت‌فشارهای حقوقی قرار دهد و در مرحله دوم طریق لایه‌های فرهنگی و هنری گوناگون‌ همچون جشنواره و محصولات سینمایی و تقویت جبهه‌های فرهنگی متخاصم به چالش‌های فرهنگی و چند پارگی جامعه دامن زند.
3- اقتصادی و مزمن: اقتصاد پاشنه آشیل ایران و آمریکا بازیگر اصلی این عرصه است . ایالات‌متحده سعی دارد همچنان به بهانه‌های مختلف تحریم‌های چندلایه را حفظ و یا افزایش دهد. بایدن قصد دارد اقتصاد ایران قبل از آنکه بتواند با اصلاح سازوکارها و روندهای معیوب و فسادزا خود را به‌آرامی بالا بکشد، با ایجاد محدودیت در صادرات نفت و سایر محصولات ، ممانعت از ورود کالا، خدمات، فنّاوری و دانش ، محدودیت در مراودات مالی و بستن کانال‌های مالی بین‌المللی و... همچنان درگیر بیماری‌های مزمن اقتصادی نگه دارد.
نکته پایانی اینکه؛ جمهوری اسلامی برای مقابله با این دست از طراحی‌های چندلایه نیازمند دفاع لایه‌لایه‌ای«Layered defense» است؛ مجموعه‌ای از عملیات‌های پیش‌دستانه نظامی‌، کنش‌های فرهنگی اتحاد زا و اصلاحات اقتصادی که به‌صورت هم‌افزا و هماهنگ که در یک کل همبسته عمل می‌کنند. (نویسنده: حسین حسینی نژاد)

▼گزارش روز اعتراف به زوال!
انحطاط و فروپاشی اسرائیل به حدی رسیده است که خود صهیونیست‌ها به آن اعتراف کرده و تأکیددارند که نمی‌توان از این واقعیت فرار کرد. در این زمینه محافل امنیتی و کارشناسان رژیم صهیونیستی بارها با اعتراف به شکست استراتژی این رژیم در حمایت از موجودیت اسرائیل اعلام کرده‌اند که موارد زیادی مانع از تحقق رویای صهیونیسم در فلسطین خواهد شد.
گزاره‌های خبری: 1- تامیر پاردو رئیس سابق موساد با اشاره به عدم وجود راهبرد مشخص در رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تاکنون گفت «بزرگ‌ترین تهدید برای این رژیم، ایران یا فلسطین نیست. سیستم خودتخریبی بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل است. اسرائیل در حال از هم پاشیدن است و دوره‌ای حساس را تجربه می‌کند که مربوط به وجود اختلافات داخلی است.» 2- بنی موریس مورخ اسرائیلی نیز چندی پیش اعلام کرد «طی چند سال آینده این اعراب و مسلمانان هستند که پیروز می‌شوند و یهودیان در فلسطین تبدیل به اقلیت و یا کشته می‌شوند و دراین‌بین خوش‌شانس، یهودیانی هستند که جان خود را برداشته و به آمریکا و اروپا فرار می‌کنند.» 3-- رئیس ‌سابق «شاباک» در مقاله خود که با عنوان «با این سبک برای ما کابینه‌ای باقی نخواهد ماند» پیش‌بینی کرد که «اسرائیل تا نسل آینده باقی نخواهد ماند.» وی خطر فراروی اسرائیل پرونده هسته‌ای ایران و یا «حزب‌الله لبنان» و یا به‌اصطلاح خودش «اسلام رادیکال» نمی‌داند، بلکه معتقد است که «این رویکردهای داخلی و مشکلات ساختاری است که خطر واقعی فراروی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند.»4- پیش‌ازاین «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که «تلاش می‌کند اسرائیل را به ۱۰۰سالگی آن برساند اما این مسئله بدیهی نیست؛ زیرا هیچ «دولت» یهودی تاکنون بیش از ۸۰ سال عمر نکرده است.» این همان چیزی است که «نفتالی بنت» نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی نیز درباره آن هشدار داد.
گزاره تحلیلی: 74 سال از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی گذشته است .رؤیایی که رهبران صهیونیست با عنوان از نیل تا فرات مطرح می‌کردند، اینک به پادگانی تروریستی محصور به دیوارهای بتنی تبدیل‌شده است. اسرائیل در شرایط کنونی با مشکلات امنیتی- سیاسی و اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بحران مشروعیت به همراه فساد مقامات صهیونیستی شک وتردید ها را در بقای این رژیم دوچندان کرده است. ضعف سیاسی و فقدان یک رهبری منظم، ایجاد دوطبقه‌ فرادست و فرودست در میان صهیونیست‌ها و تبعیض قومی- طبقاتی، نهادینه شدن و تقویت شکاف میان مذهبیون و سکولارها ،پدیده مهاجرت معکوس ، شتاب بیشتر رشد جمعیت فلسطینیان در جغرافیای فلسطین نسبت به جمعیت یهودی، چالش توان بازدارندگی،فساد داخلی، تقویت قدرت محور مقاومت، همه ازجمله شواهد و مستنداتی است که می‌تواند اثبات‌کننده فروپاشی اسرائیل در آینده‌ای نه‌چندان دور باشد.
نکته پایانی اینکه، صهیونیست‌ها زمانی که در سال ۱۹۴۸ رژیم جعلی خود را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بنا کردند، هرگز تصور نمی‌کردند که روزی مجبور باشند درباره فروپاشی اسرائیل صحبت کنند لکن بحث نابودی رژیم اشغالگر اسرائیل به‌ویژه در یک دهه گذشته تبدیل به یک مقوله اساسی در محافل صهیونیستی شده است. این امر صرفاً ادعا نیست بلکه برخی آینده‌پژوهان سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) معتقدند که ممکن است به خاطر مشکلات و معضلات درونی و خارجی اسرائیل تا سال ۲۰۲۹ بیشتر دوام و بقا نیابد. (نويسنده: حسين عباسيان)



▼ مقاومت تنها راه پیروزی
رهبر انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور ونزوئلا و هیئت همراه فرمودند «تجربه موفقیت‌آمیز دو کشور نشان داد تنها راه مقابله با فشارهای سنگین و جنگ ترکیبی امریکا مقاومت و ایستادگی است.مقاومت جنابعالی و ملت ونزوئلا بسیار باارزش است زیرا قدر و منزلت و لیاقت یک ملت و کشور و رهبران آن کشور را ارتقا می‌دهد و امروز قاعدتاً نگاه امریکا به ونزوئلا متفاوت از گذشته است.این گام‌های بلند در شرایطی برداشته‌شده است که سنگین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارها بر ملت ایران تحمیل شد و آمریکایی‌ها خودشان نام آن را «فشار حداکثری» گذاشتند. معظم له با اشاره به مقاومت ملت ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها فرمودند «مقاومت ملت ایران باعث شکست سیاست فشار حداکثری شد، به‌گونه‌ای که یکی از مسئولان برجسته سیاسی امریکا چندی پیش تعبیر «شکست مفتضحانه» را به کاربرد.نتیجه‌ای که می‌توان از ایستادگی و موفقیت دو ملت ایران و ونزوئلا گرفت، این است که تنها راه علاج در مقابل فشارها، ایستادگی و مقاومت است ضمن آنکه باید همکاری‌ها و ارتباطات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیواری ونزوئلا بیش‌ازپیش مستحکم و نزدیک شود.»
درس‌های موشکی و هسته‌ای به سیاستمداران
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با تأکید بر این‌که دانش هسته‌ای را برای رفاه کشور می‌خواهیم گفت «از حفظ دانش و فناوری‌های هسته‌ای تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهیم آمد. در موضوع توسعه کشور در همه ابعاد اقتصادی اجتماعی، سیاسی، علم و فناوری پیشرفت‌های بزرگی حاصل‌شده است. در حوزه دفاعی بیشترین فشار‌ها را شاهد بودیم و می‌گفتند چرا جمهوری اسلامی ایران موشک‌های نقطه زن در اختیار دارد.یکی از مسئولین عالی‌رتبه جنگ بیان می‌کرد زمانی که صدام دستور شلیک موشک به شهر‌های ما را داد و در شهری مثل دزفول ۹۰۰ موشک اصابت کرد ما حتی یک موشک برای مقابله‌به‌مثل نداشتیم، اما امروز برای دفاع از کشور، موشک نقطه زن در اختیار دارد.» به گفته وزیر امور خارجه تجربیات گذشته نشان می‌دهد که بید جهت موفقیت به دنبال تلاش و ساخت ایران قوی و توانمند بود چراکه دیگر کشورها تا زمانی که قدرت نداشته باشید به شما کمکی نخواهند کرد.
آیا دولت دلار ارزان ۹ هزارتومانی به حجاج داده است؟
رسانه‌های ضدانقلاب طی یک خبر غیرواقعی و جعلی مدعی شدند که به زائران حج ارز ۹ هزارتومانی اختصاص‌یافته است. درصورتی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۹۸ و پیش از همه‌گیری کرونا، زائران سال ۹۹ حج باید ضمن تکمیل وجه ارزش دلاری مراسم حج را واریز می‌کردند؛ قیمت دلاری اعلام‌شده برای مراسم حج سال ۹۹ در آن زمان از سوی عربستان حدود ۳۲۰۰ دلار اعلام‌شده بود.همه‌گیری کرونا در سال ۹۹ اعزام زائران را ملغی و به بعد از پایان همه‌گیری کرونا موکول کرد و درواقع دلار خریداری‌شده برای اعزام زائران نیز در حساب سازمان حج و زیارت باقی ماند. حالا بعد از گذشت ۲ سال و برگزاری همگانی مراسم حج، سازمان حج و زیارت با استفاده از همان ارز خریداری‌شده در سال ۹۸ اقدام به اعزام زائران خواهد کرد و درواقع ارز جدیدی به زائران امسال حج اختصاص پیدا نخواهد کرد.نکته قابل‌توجه اینکه عربستان سعودی در اقدامی عجیب و غیرمتعارف ۴۰ روز مانده به اعزام زائران اعلام کرد که حدود ۱۲۰۰ دلار به هزینه هر زائر اضافه‌شده است. راهکار سازمان حج و زیارت کنترل قیمت‌ها، کاهش اعزام عوامل و همچنین بهره‌گیری از هتل‌های ارزان‌قیمت‌تر برای اسکان زائران بود. بر همین اساس زائران به‌جای پرداخت هزینه ۴۵ میلیون تومانی هزینه‌ای بین ۷ تا ۱۱ میلیون را پرداخت کرده‌اند.

اخبار کوتاه
◄ شایعات بنزینی واقعیت ندارد / مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تکذیب تغییر در چگونگی عرضه و قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت، گفت: شایعاتی که در فضای مجازی منتشرشده صحت ندارد و روال مانند گذشته بوده و هیچ تغییری در شرایط ایجاد نشده است. پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، رئیس‌جمهور اعلام کرد که بنزین گران نخواهد شد.
◄ قدرت‌نمایی ایران به حوزه نفت‌کش‌ها رسید / نفت‌کش افراماکس شرکت صدرای بوشهر که دیروز به ونزوئلا تحویل شد ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن وزن و ۱۱۳ هزار تن ظرفیت دارد و دارای ۲۵۰ متر طول، ۴۴ متر عرض، ۲۱ متر ارتفاع و آبخور آن ۱۴.۸ متر که با تلاش متخصصان این شرکت ایرانی طراحی، ساخته و آب‌اندازی شد.
◄ گروه ۸ جدید در راه است / رئیس دوما: تحریم‌های غرب باعث تشکیل گروهی از هشت کشور چین، هند، روسیه، اندونزی، برزیل، مکزیک، ایران و ترکیه می‌شود که ۲۴.۴ درصد از گروه قدیمی کشورهای توسعه‌یافته ازنظر تولید ناخالص داخلی و برابری قدرت خرید جلوتر است. گروه ۸ که فعلاً با تعلیق روسیه به گروه ۷ تبدیل شده، شامل کشورهای صنعتی جهان است که بخش بزرگی از اقتصاد دنیا را در دست دارند.
◄ پهپاد ایرانی و کابوس آمریکایی‌ها / اندیشکده آمریکایی واشنگتن در گزارشی نوشت ایران دارای قدرتمندترین و متنوع‌ترین ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه است و در دهه‌های اخیر درواقع پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. پهپادهای ایرانی دستکم از سال ۲۰۰۴ به‌طور گسترده توسط نیروهای نیابتی آن در منطقه مورداستفاده قرارگرفته‌اند و تهدیدی ۳۶۰ درجه هستند که شناسایی و مقابله با آن سخت است. این تهدید به نگرانی برای ایالات‌متحده و متحدانش تبدیل‌شده است.
◄ مالیات یک‌درصدی برای کالاهای اساسی / معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزاری اقتصاد و جهاد کشاورزی نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده برای واردات گندم، دانه‌های روغنی، برنج، انواع روغن خام، حبوبات شامل نخود، عدس، لوبیا، ماش، قند، شکر، گوشت قرمز، چای و همچنین نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده قند و شکر تولید داخل را معادل یک درصد تعیین کرد.
◄ لایحه به‌کارگیری سلاح بروز می‌شود / نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد که لایحه به‌کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری با قید فوریت تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس خواهد شد.
◄ ترفند جدید برای گرانی لبنیات / درحالی‌که قیمت هر کیلوگرم شیر خام پرچرب ۳.۲ درصد چربی (چربی کامل) ۱۲ هزار تومان توسط صنایع لبنی خریداری می‌شود اما بر اساس مشاهدات میدانی قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه پرچرب (۳ درصد چربی) با بسته‌بندی‌های مدت‌دار و بطری با قیمت‌های ۲۹ تا ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.برخی از برندها نیز احتمالاً برای اینکه بتوانند از واکنش‌های تعزیراتی در امان باشند، اقدام به تغییر وزن کرده‌اند یا افزودنی‌هایی مانند ویتامین D به محصول خود اضافه می‌کنند تا بتوانند آن‌ها را به قیمت دلخواه بفروشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات