صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۸۱۲۹

اخبار ویژه روزنامه‌های ۳۰ خرداد

روزنامه کیهان**

فشار حداکثری شکست خورد صادرات نفت ایران افزایش یافته است

یک مقام سابق آمریکایی تاکید کرد: مهار برنامه هسته‌ای ایران بدون اجرای توافق برجام امکان‌پذیر نیست و ایران با وجود تحریم‌ها توانسته صادرات نفت خود را به شکل چشمگیری افزایش دهد.
«رابرت آینهورن» (مقام ارشد و اسبق اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا) ضمن تحلیلی که برای اندیشکده بروکینگز به نگارش درآورده، می‌نویسد: احیای برجام با تمام کاستی‌های آن، تنها گزینه موجود برای آمریکاست.

احیای برجام می‌تواند از تبدیل ایران به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای حداقل برای هشت سال دیگر جلوگیری کند و چشم‌انداز یک رویارویی نظامی در سطح منطقه را کاهش دهد. در صورت عدم توافق، ایالات متحده نمی‌تواند فشار اقتصادی کافی ایجاد کند تا منابع موجود برای فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را تحت فشار قرار دهد یا تهران را مجبور به پذیرش توافق هسته‌ای محدودتر از برجام کند. چشم‌پوشی از بازگشت به برجام همچنین دست ایران را به منظور گسترش برنامه‌های هسته‌ای باز خواهد گذاشت.

همان‌گونه که دولت بایدن در ژانویه 2022 به اسرائیلی‌ها اعلام کرد که زمان گریز هسته‌ای ایران به شش تا نه ماه کاهش یافته است. کمپین فشار حداکثری شکست خورده است.

هرگونه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تأثیر چندانی نخواهد داشت و با وجود اقدامات تنبیهی آمریکا علیه چین برای معاملات نفتی با ایران، پکن همچنان برای همکاری‌ها با ایران به منظور دور زدن تحریم‌ها مصمم است.
با وجود شرکای استراتژیک ایران یعنی چین و روسیه اعمال تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران بی‌فایده خواهد بود، به گونه‌ای که نه تنها افزایش فشار‌ها غیرممکن خواهد بود بلکه حفظ فشار‌های فعلی نیز بسیار دشوار می‌شود. ایران فعالانه اقداماتی را برای دور زدن تحریم‌ها دنبال کرده است، علاوه بر این، کشور‌های کلیدی اجرای تحریم‌های خود را کاهش داده‌اند.
صادرات نفت ایران به چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است و تعداد بشکه‌ها به 2/1 میلیون در روز رسیده است. یعنی بیشترین تعداد از زمانی که آمریکا در دولت ترامپ تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد. ضمن اینکه در فضای بدون توافق، فشار‌های تحریمی احتمالاً به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد.


روحانی، زمینی سوخته تحویل رئیسی داد، یعنی چه!
روحانی، دولت را پس از انباشت مشکلات و به شکل زمینی سوخته، تحویل رئیسی داد.
روزنامه جام‌جم در سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری و درباره وضعیت بی‌دولتی در دوره ریاست روحانی نوشت: دولت روحانی که به نام تدبیر، اقتصاد کشور را به برجام گره زده بود با بی‌توجهی نسبت به توان داخلی، ظرفیت‌های موجود و از همه مهم‌تر اقتصاد درون‌زا برای قدرت‌آفرینی مقتدرانه، کشور را در وضعیت بی‌دولتی قرار داد.
دولت روحانی به‌جای بازگشت به راهبرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، تمام وقت خود را صرف رانت ‌سازی با توزیع نابرابر ارز 4200 تومانی موسوم به «ارز جهانگیری» کرد و در عمل، فسادی دامنه‌دار را شکل داد.

دولت پیشین، قبل از روی آوردن به سیاست‌های فسادزا در توزیع دلارهای رانتی، در موضوع حقوق‌های نجومی مدیران دولتی، نشان داده حامی نوعی اشرافیت در کشور است و با نابسامانی اقتصادی در پی افزایش قیمت دلار، این بحران را از مدیران دولتی فراتر برد و به طبقه‌ای از دلالان نزدیک به دولت تعمیم داد.نتیجه این راهبردها، نوعی شکاف طبقاتی بود که منتهی به فشار زائدالوصف به طبقه محروم شد و در عوض، عده‌ای از بازرگانان غیرمولد را به سودی سرشار رساند.
دولت قبل افزون بر این، با افزایش قیمت بنزین که با توجه به شوک قیمتی سال‌های 97 و 98 اعمال آن عجیب و حتی مشکوک به نظر می‌رسید، نوعی بحران امنیتی را در کشور به وجود آورد و ترامپ را تشویق کرد تا با همین فرمان، به افزایش تحریم‌ها علیه ایران بپردازد.

در واقع، اتفاقات پس از افزایش قیمت بنزین، ترامپ و حامیان او را مطمئن کرد که باید سیاست فشار حداکثری را ادامه دهند.
دولت روحانی که در سال‌های نخست روی کار آمدن، مخالف یارانه نقدی بود، دولتش را در حالی به پایان می‌رساند که دو یارانه نقدی دیگر به سبد یارانه خانوارها افزوده بود اما چه سود که ارزش پول ملی به حدی رسید که هیچ یک از این یارانه‌ها، کمکی به رفع مشکلات خانواده‌های آسیب‌پذیر نمی‌کرد. دولت روحانی به جز اینها، در راستای از میان بردن زیرساخت‌های اقتصادی کشور نیز بی‌رقیب بود. در دولت او، صنعت برق کشور تضعیف شد.

برنامه هسته‌ای که قرار بود پشتیبان تولید برق باشد، زمینگیر شد و مدیریت ضعیف آب، کشاورزی را به نابودی کشاند. دولت روحانی همچنین در زمینه نفت و گاز، همه راه‌ها برای مقابله با تحریم‌ها را مسدود کرد و با فشار برای تصویب اف‌ای‌تی‌اف ضربات دیگری را نیز به پیکر اقتصاد کشور وارد کرد.

در زمینه تحول در سلامت نیز با شکستی معنادار روبه‌رو شد. این شکست بی‌تردید خود را در آمار قربانیان کرونا به خوبی نشان داد. مدیریت کلان کرونا تبدیل به یک سؤال عمیق شد که چرا این همه بی‌تدبیری؟ آن دولت حتی در زمینه تولید دارو، کشور را وابسته به غرب نگه داشت.
همه این مسائل به خوبی نشان می‌دهد دولت روحانی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز همچون اقتصاد و سیاست، زمینی سوخته را تحویل دولت بعدی داده است.

تصمیم غیرکارشناسی دلار 4200 تومانی، اجرای غلط طرح سهمیه‌بندی بنزین، حذف کارت سوخت، بی‌عملی در ساخت مسکن و افزایش فشار به مردم، تورم نزدیک 50 درصد، افزایش چندبرابری قیمت دلار، افزایش نقدینگی، بدهی دولت، رشد اقتصادی، ضریب جینی، حمایت از مدیران نجومی، توتال، تبعات قرارداد کرسنت و...تنها بخشی از زمین سوخته‌ای است که دولت روحانی در ایجاد آن زحمت فراوان کشید.


مقاومت روسیه در برابر تحریم‌ها عجیب و خارج از انتظار غرب بود
روزنامه نیویورک‌تایمز با شگفت‌انگیز توصیف کردن اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های آمریکا و غرب نوشت: روسیه مقاوم‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌شد و انتظار می‌رفت.
نیویورک‌تایمز نوشت: با گذشت سه ماه و نیم از جنگ اوکراین، مشخص شده برخی از شدیدترین تحریم‌هایی که تاکنون توسط غرب اعمال شده نتوانسته اقتصاد روسیه را از بین ببرد یا فعلا مشکلی را ایجاد کند که به تبع آن مردم آن کشور علیه ولادیمیر پوتین تحریک شوند. سقوط اقتصادی آن‌گونه که برخی انتظار داشتند، در روسیه اتفاق نیفتاد.
پشت اخبار مثبت، ترکیبی از عواملی وجود دارد که به نفع ولادیمیر پوتین است. مهم‌ترین آنها عبارتنداز قیمت بالای انرژی که به کرملین اجازه می‌دهد به تامین مالی جنگ ادامه دهد و در عین حال بتواند حقوق بازنشستگی و دستمزدها را افزایش دهد.
یوگنی شومیلکین یکشنبه به سر کار بازمی‌گردد. او برای آماده شدن به کار، «M» آشنا را از پیراهن مک دونالدش بیرون کشید و «M» روی کت مک دونالدش را با یک وصله پرچم روسیه پوشاند. شومیلکین که تجهیزات را در رستورانی در مسکو نگهداری می‌کند، قول داد: «این همان غذا خواهد بود، فقط با یک نام دیگر.»

رستوران‌های مک دونالد اوایل هفته بعد در روسیه بازگشایی می‌شوند؛ اما بدون آن طاق طلایی معروف.
پس از اینکه غول فست فود آمریکایی در بهار امسال در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، از این کشور خارج شد، یک غول نفتی سیبری ۸۴۰ فروشگاه روسی آن را خرید.

به گفته او، از آنجا که تقریبا تمام مواد اولیه از داخل کشور می‌آمدند، رستوران‌ها می‌توانستند به سرو غذای مشابه ادامه دهند. این اقدام ممکن است کارساز باشد و این تاکید بر انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز اقتصاد روسیه در مواجهه با یکی از شدیدترین تحریم‌هایی بوده که تاکنون توسط غرب اعمال شده است.

به گفته ناظران با گذشت سه ماه و نیم از جنگ، مشخص شد که تحریم‌ها نتوانسته است اقتصاد را از بین ببرد یا باعث واکنش مردمی علیه پوتین شود. روسیه بخش زیادی از ۲۲ سال قدرت پوتین را صرف ادغام در اقتصاد جهانی کرد. به نظر می‌رسد که ترک پیوندهای تجاری بسیار بزرگ و درهم تنیده آسان نیست.
تولید روسیه در این ماه کمی رشد داشته است. همچنین درآمدهای نفتی کشور در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این، کار ماهرانه بانک مرکزی از ایجاد وحشت در بازارهای مالی پس از حمله جلوگیری کرد و به روبل کمک کرد تا از سقوط اولیه خود فاصله بگیرد. قفسه‌های فروشگاه‌ها، در اکثر موارد، به دلیل موجودی‌های فراوان و مسیرهای جایگزین وارداتی که از طریق کشورهایی مانند ترکیه و قزاقستان ایجاد شده‌اند و این واقعیت که مصرف کنندگان روسی کمتر خرید می‌کنند، انبار می‌شوند.

احیای اقتصاد روسیه حال نقش یک متغیر سـودمند را برای پوتین بازی می‌کند و او می‌تواند بهتر به مردم کشورش نشـان دهد که غربی‌ها عزم نابودی کشورشان را دارند. او اصرار داشت که حتی اگر غرب با روسیه تجارت نکند، بقیه دنیا این کار را خواهند کرد. پوتین به زنی که درباره تاثیر تحریم‌ها می‌پرسد، گفت: «ما یک اقتصاد بسته نداریم. اگر کسی بخواهد ما را در چیزی محدود کند، خودش را محدود می‌کند.»
روز جمعه، با تثبیت تورم، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره اصلی خود را به 9/5 درصد کاهش داد، یعنی به سطح قبل از حمله، در ۲۸ فوریه، بانک آن را به ۲۰ درصد افزایش داده بود تا بتواند از یک بحران مالی جلوگیری کند. روبل، پس از سقوط شدید ارزش خود در روزهای پس از حمله، اکنون در بالاترین سطح چهار سال گذشته معامله می‌شود.
روسیه و چین پل فرامرزی جدیدی را در خاور دور افتتاح کرده‌اند که امیدوارند با عقب‌نشینی در تحریم‌های گسترده غرب که به دلیل اقدامات روسیه در اوکراین اعمال شده، تجارت را بیشتر تقویت کند.

 

***************

روزنامه جوان**

بزرگ‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ بود!

عباس عبدی شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ را بزرگ‌ترین اشتباه آنان دانست و در عین حال تأکید کرد که انتخابات را تحریم هم نباید می‌کردند. او در توضیح این نکته خود می‌گوید: «بین عدم شرکت و تحریم تفاوت وجود دارد. من این را مفصل توضیح دادم.

تحریم کردن درست نیست و جواب نمی‌دهد. تاکنون نیز جواب نداده است.

اما شرکت نکردن به معنای این است که انتخابی برای ما وجود ندارد یا اینکه این قدر استانداردهایمان را تقلیل می‌دهیم که دیگر استانداردی وجود ندارد. اما ما باید به استاندارد‌های سیاسی‌مان پایبند باشیم.»
بین تحریم و عدم شرکت طبعاً تفاوت وجود دارد، اما این تفاوت سیاسی است و در نتیجه عملی موثر در کیفیت برگزاری انتخابات، شاید تفاوت چندان محسوس نباشد.

نکته اصلی، اما آن است که عبدی دلایل این عدم شرکت را «نبود انتخاب» می‌گوید. حال آنکه نبود انتخاب، الزاماً تقصیر حاکمیت نیست، در حالی که تحریم و عدم انتخاب اغلب نشانه اعتراض به حاکمیت است. نداشتن گزینه‌ای برای انتخاب و رأی دادن، می‌تواند نشانه‌ای بر ضعف جریان مذکور باشد که نتوانسته گزینه‌هایی مطابق استاندارد خود و همزمان منطبق بر استاندارد‌های قانونی تربیت یا معرفی کند.
بگذریم که این نظر به صورت جدی وجود دارد که اصلاح‌طلبان هر گاه می‌دانند که بخت و اقبالی برای پیروزی در انتخابات ندارند یا به دلیل عملکردشان، حامیان آن‌ها پای صندوق رأی نمی‌آیند، از معرفی کاندیدا پرهیز می‌کنند، یا زیر میز قانونی نتایج می‌زنند، یا نسخه تحریم و عدم شرکت می‌پیچند.

از سویی دیگر، دموکراسی خواهی با تحریم و زیر میز انتخابات زدن و شرکت نکردن در انتخابات همخوانی ندارد.
او در بخش دیگری از گفت‌وگویش با خبرگزاری تسنیم، از لزوم پوست اندازی اصلاح‌طلبان صحبت می‌کند و در مورد نظر چند سال پیش غلامحسین کرباسچی در مورد عبور اصلاح‌طلبان از خاتمی می‌گوید: «این نظرم را به خود آقای خاتمی هم قبلاً شاید حدود سه سال قبل گفتم که ادامه این وضع از سیاست‌ورزی بی‌معنا است و معتقد بودم که ایشان می‌تواند کلاً سکوت کند و کنار بکشد و بگذارد اصلاح‌طلبان هرکاری که می‌خواهند انجام بدهند.

چون از سه سال قبل برداشتم این بود که دیگر محیط عمومی برای آن حرکت قبلی اصلاح‌طلبی وجود ندارد و انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ هم این را نشان داد و تقریباً روشن بود... در نتیجه این مجموعه‌هایی هم که به نام ایشان تشکیل می‌شود کمکی به ماجرا نمی‌کند. علتش هم این است که خط‌مشی گذشته در محیط امروز جواب نمی‌دهد.»
عبدی در مورد اینکه گفته می‌شود روحانی و دولتش به اصلاح‌طلبان ضربه زدند هم مقصر را خود اصلاح‌طلبان می‌داند که به وقتش و در زمان اشتباهات روحانی، موضع‌گیری نکردند: «آقای روحانی تقصیری ندارد و کار خود را انجام می‌داده.

این بد است که مثلاً بگوییم آقای روحانی آبروی من را برد؛ پس خودم چه کاره‌ام؟! آقای روحانی کار خود را می‌کرده و من شخصاً انتظاری بیش از این را نداشتم.

با اینکه زودتر از دیگر اصلاح‌طلبان از او حمایت کردم؛ باید برگردیم و ببینیم چرا از آقای روحانی حمایت کردیم؛ این «چرا» اهمیت دارد و بعد بر اساس آن رویکرد مستقلانه خود، جلو برویم. اگر دیدند اشتباه می‌کند باید همان‌جا موضع‌گیری می‌کردند، این تقصیر خودشان است که موضع‌گیری نکرده‌اند؛ نه‌اینکه تقصیر آقای روحانی باشد.»
بامزه آنکه عبدی در عین آنکه اذعان دارد از اولین حامیان حسن روحانی بوده، در فرافکنی و تناقضی آشکار می‌گوید: «مسئولیت اداره حکومت را باید انداخت در سبد اصول‌گرا‌ها و آقای روحانی به آن‌ها نزدیک است و این‌همه سال‌ها مشخص است که کجا بوده؛ او دبیر شورای امنیت ملی بوده است.»!

 

**************

روزنامه خراسان**

قیمت لوازم خانگی از اول تیر افزایش می‌یابد
فارس - سخنگوی وزارت صمت گفت: براساس تایید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت لوازم خانگی از ابتدای تیر امسال افزایش می یابد. امید قالیباف اظهار کرد: بر اساس تایید سازمان حمایت قیمت تلویزیون 15 درصد و قیمت یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی 10 درصد افزایش می‌یابد.
 
افزایش ۱۵ تا ۶۷ میلیونی قیمت محصولات چری
ایسنا - مدیران‌خودرو قیمت جدید محصولات خود را که در پی افزایش هزینه‌های گمرک، به‌روز رسانی شده منتشر کرده است. طبق این اطلاعیه محصولات این شرکت بین ۱۵.۶ تا ۶۷.۳ میلیون تومان مشمول افزایش قیمت شده است. براین اساس قیمت محصولات خانواده MVM ها در کانال ۲۰ میلیون تومان و آریزوها و تیگوها در کانال ۵۰ میلیون تومان افزایش داشته است.
 

  **************

 روزنامه ایران**

مخبر: تمام افراد فاقد بیمه در کشورتحت پوشش قرار گرفته اند
در دو جلسه جداگانه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مدیران حوزه دارو، درمان و بیمه و همچنین هیأت مدیره سندیکای دارویی کشور، مسائل و چالش‌های پیرامون تولید و توزیع دارو در کشور مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم برای کاهش مشکلات موجود اتخاذ شد.
محمد مخبر صبح دیروز در این جلسات که نشست اول درخصوص سیاست‌های مالی دارویی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و دیگری به منظور حمایت از صنایع تولیدکننده داخلی دارو با حضور اعضای هیأت مدیره سندیکای دارویی کشور برگزار شد، با اشاره به تصمیمات و برنامه‌های دولت درخصوص ساماندهی تولیدات دارویی و اختصاص کمک‌های حمایتی به این بخش از صنعت کشور، تأکید کرد: بررسی سازوکار بازپرداخت یارانه‌ها در صنعت دارویی، تقویت بخش بیمه، تأمین و فراوانی داروهای بیماران بویژه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج از جمله سیاست‌هایی است که دولت پیگیری می‌کند تا هزینه جدیدی در زمینه دارو به سبد هزینه‌های خانوار تحمیل نشود.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به اقدامات دولت سیزدهم درخصوص تکمیل ۸۰ درصدی زیرساخت‌های الکترونیکی و پوشش رایگان افراد فاقد بیمه در کشور اشاره کرد و افزود: این یکی از افتخارات دولت سیزدهم است که در حال حاضر بجز بخش اندکی از جامعه که خود درخواستی برای بیمه درمانی نداشته‌اند، تمامی افراد فاقد بیمه بویژه اقشار آسیب پذیر و با درآمدهای پایین تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند.

در جلسه هیأت دولت به ریاست رئیس‌جمهور صورت گرفت
تصویب آیین‌نامه تسویه مطالبات و بدهی‌های قطعی شهرداری‌ها
در جلسه عصر دیروز هیأت دولت که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار شد، آیین‌نامه اجرایی نحوه تسویه مطالبات و بدهی‌های قطعی شهرداری‌ها با دستگاه‌های اجرایی، تأمین اجتماعی و بانک‌ها از طریق مبادله اراضی و املاک به تصویب رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، هیأت وزیران در اجرای حکم مقرر در بند (ع) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درخصوص تسویه مطالبات و بدهی‌های قطعی شهرداری‌ها با دستگاه‌های اجرایی، تأمین اجتماعی و بانک‌ها از طریق مبادله اراضی و املاک، آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون را به تصویب رساند. در ادامه، دولت ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خود را برای پیگیری موضوعات مربوط تعیین کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به مذاکرات هسته‌ای:
دولت اساساً حق ندارد از حقوق ملت ایران عدول کند
سخنگوی دولت با یادآوری اینکه تورم 4 سال منتهی به سال 1400بیش از 35 تا 40 درصد بوده و تورم اوایل سال 1400 در هفتاد سال اخیر بی‌‌سابقه بوده است، گفت: دهه‌ای را گذراندیم که اسمش را می‌شود گذاشت دهه از دست رفته، چون میانگین رشد اقتصادی چیزی حدود صفر بوده است. وی در عین حال درباره تلاش دولت برای تغییر آن وضعیت اظهار داشت: دولت در اصلاحات اقتصادی اخیر، انتظار تورم کوتاه‌مدت را داشت بویژه که تورم زیر ۱۵ درصدی پیش‌بینی شده توسط دولت به خاطر این طرح، به تورم قبلی افزوده شده است؛ ولی در بلندمدت انتظار داریم ریشه‌های تورم کاهش یابد.

برنامه دولت برای حمایت از مستأجران
به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی در برنامه «جهان‌آرا» شبکه افق درباره مسأله افزایش بی‌رویه اجاره‌بها تأکید کرد: دولت طرف مستأجران است و به نفع دهک‌های پایین ورود کرده البته برخی کارهای دیگر، در حوزه اختیارات دولت نیست ولی در دستور کار شورای سران قوا قرار گرفته است. وی افزود: در دوران شیوع کرونا، برخی سیاست‌ها موجب ثابت نگه داشتن نسبی قیمت اجاره بها شد ولی حالا این فنر فشرده، رها شده است به خاطر همین دولت با ابزارهایی در صدد کنترل وضعیت است.

از حقوق ملت ایران کوتاه نمی‌آییم
سخنگوی دولت در ادامه ضمن اشاره به مقوله مذاکرات در دولت سیزدهم تأکید کرد: دولت جمهوری اسلامی هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده است، دولت اساساً حق و صلاحیت ندارد از حقوق ملت ایران عدول کند ولی همزمان با مذاکرات، توانمندی‌هایمان را در دیگر حوزه‌های سیاست خارجی فعال کرده‌ایم مثل تعامل با کشورهای همسایه.

برگزاری انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح دیروز خود، صدای اعتراض قالیباف را درآوردند. هنگام رسیدگی به طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دیوان عدالت اداری، تعداد زیادی از نمایندگان در رأی‌گیری درباره اصل ماده ۱۱ این طرح شرکت نکردند تا رئیس مجلس در واکنش به این اتفاق عنوان کند لیست نمایندگانی که در رأی گیری‌های مجلس شرکت نمی‌کنند، اعلام خواهد شد.

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه «۵۵ نفر از همکاران در این رأی‌گیری شرکت نکردند»، گفت: چون پیشتر نیز در این زمینه تذکر داده بودیم، لیست کسانی که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند در پایان هفته اعلام می‌شود.
اما بخش عمده‌ای از اقدامات دیروز نمایندگان در خارج از صحن علنی انجام شد. کمیسیون‌های تخصصی با آغاز اجلاسیه سوم مجلس شورای اسلامی، انتخابات هیأت رئیسه خود را برگزار کردند که تعداد کمی از آنها تغییراتی را در سطح رؤسای کمیسیون به خود دیدند. قوه مقننه 14 کمیسیون تخصصی دارد که خردادماه هرسال، هیأت رئیسه آن طی انتخاباتی تعیین می‌شود.

در انتخابات دیروز 9 کمیسیون اعضای هیأت رئیسه خود را مشخص کردند که تنها 2 کمیسیون در سطح رؤسای خود دچار تغییر شده و باقی این 9 کمیسیون به ابقای رؤسای خود رأی دادند.

اعلام وصول استیضاح وزیر صمت
دیروز اعضای هیأت رئیسه مجلس هم تشکیل جلسه دادند و نتیجه این جلسه هم اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.

 

**************

روزنامه شرق**

گزارش «شرق» از واکنش‌های تند به پیشنهاد ازدواج بین‌المللی یکی از نماینده‌های خانه ملت برای زنان ایرانی بالای 30 سال

مجلس «داماد وارداتی» را پس زد

«ازدواج دختران بالای 30 سال با مردان غیرایرانی مسلمان» پیشنهادی بود که بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شنبه به زبان راند و بازتاب سخنانش دیروز مجلس را به حاشیه برد؛ اما با همه واکنش‌ها و انتقادات به یک عذرخواهی مستقیم و صریح و سلیس از سوی او ختم نشد.

امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس درباره ازدواج بین‌المللی در همایش «ایران جوان» در جامعه‌الزهرا(س) در سخنانی پیشنهاد کرده بود دختران مجرد بالای 30 سال «با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران» ازدواج کنند.

او برای تکمیل پیشنهاد خود اعضای جامعه‌المصطفی را برای آغاز این وصل‌های بین‌المللی توصیه کرده بود. ابتدا اعتراضات به این صحبت از طرف نمایندگان زن مجلس شروع شد. آنها به‌صورت دسته‌جمعی مقابل صندلی بانکی‌پور، نماینده اصفهان جمع شده و انتقادات خود را بیان می‌کردند؛ انتقاداتی که با دفاع بانکی‌پور مواجه شد.

شاید همین واکنش نمایندگان زن بود که باعث حساسیت نمایندگان مرد شد و تعدادی از آنها سؤالات خود را از بانکی‌پور پرسیده و تعدادی هم با صدای بلند او را مورد عتاب قرار می‌دادند؛ حتی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی به او گفت: «آیا واقعا چنین حرفی زده‌ای؟

اصلا ... که چنین چیزی گفتی؟!» کمال علیپور، نماینده قائمشهر هم با حالتی سؤال‌برانگیز و متعجب به او گفت که آیا واقعا راه‌حل را چنین چیزی می‌دانی؟

معین‌الدین سعیدی هم در ادامه جلسه علنی دیروز در تذکری خطاب به وی گفت: چرا این مسائل را مطرح می‌کنید؟

کسی که یک جو غیرت دینی دارد، مگر می‌شود بگویید که بانوان این سرزمین بروند با اتباع دیگر ازدواج کنند؟ کاش این را اصلاح می‌کردید و کاش در مقابل ملت بزرگ ایران عذرخواهی می‌کردید؟

ما چرا باید برای بانوان ایرانی تصمیم بگیریم؟ خواهش می‌کنم برادر عزیزم از پیشگاه ملت ایران عذرخواهی کند. همچنین سیدغنی نظری در تذکری گفت: اینکه برخی از دوستان درباره ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به بهانه توسعه روابط فرهنگی صحبت کردند، کاملا غلط است.

انتظار داریم رئیس مجلس فرصت دهد تا این نماینده از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند. علیرضا منادی‌سفیدان نماینده مردم تبریز هم این اظهارات را تعجب‌برانگیز خواند و گفت: بانکی‌پور باید از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند. در این بین فراکسیون زنان هم بی‌کار ننشستند و در حاشیه جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری، به پیشنهاد ازدواج بین‌المللی واکنش نشان دادند.

سارا فلاحی، نماینده ایلام در این رابطه اظهار کرد: قطعا ما به‌عنوان نمایندگان مردم و بانوان با چنین اظهارنظرهایی که صرفا شخصی است و نمی‌توان آن را به کلیت مجلس تعمیم داد، مخالفیم و معتقدیم که نمایندگان مردم با افراد دیگر بسیار متفاوت هستند و چنانچه نظری را مطرح می‌کنند، باید پشت آنها کار دقیق کارشناسی و علمی باشد تا التهابات حاکم بر جامعه را افزایش ندهند و باید به جامعه نجیب بانوان ما احترام بگذارند و اتفاقا نمایندگان مردم باید با رفتارها و اعمال خود کمک کنند زنان جامعه احساس کنند مجلس پشت ‌سر آنها ایستاده و در راستای حقوقی که دین اسلام برای آنها تبیین کرده است، تلاش می‌کنند.

فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز تصریح کرد: امروز فراکسیون زنان یک‌صدا نسبت به اظهارات مطرح‌شده اعلام موضع کرد و همه اعضای فراکسیون چون علاوه بر آنکه خود را نماینده همه جامعه می‌دانند، به‌طور ویژه زنان را نمایندگی می‌کنند، از اظهارات متأثر بودند و پیگیری می‌کردند تا این اظهار‌نظر مطرح‌شده اصلاح و گفته شود که این اظهارات، نظر کل مجلس نیست.

در ادامه فاطمه مقصودی، دبیر فراکسیون مجلس نیز در اظهاراتی تصریح کرد: همه می‌دانند آنچه‌ توانسته در طول تاریخ ایران وحدت ایجاد و همه را یک‌صدا کند، خصوصیت و خصلت غیرتمندی در زنان و مردان ایرانی بوده است. این غیرت جنسیت نمی‌شناسد و صفتی است که با انسانیت، ایمان و اعتقاد ما عجین است و مردم هر‌کجا‌ ببینند این غیرت د‌ر حال به‌خطر‌افتادن است، همه یک‌صدا می‌شوند.

پروین صالحی، نماینده مردم مبارکه نیز تأکید کرد: ما امیدواریم این صحبت به‌صورت سهوی بیان شده باشد و همه منتظر عذرخواهی هستیم؛ چون نظر کلی مجلس راجع به مسئله جمعیت و افزایش جمعیت در کشور خیلی مقدس‌تر از مضامینی است که از برخی تریبون‌ها در حال اعلام است.

سمیه رفیعی از دیگر اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اینکه امروز حرف‌هایی بزنیم که دقیقا در برخی موارد با منظومه فکری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مدلی که از زن ارائه داده، متفاوت است، واقعا ناراحت‌کننده است و ما امروز ناراحت شدیم. امروز تمام زنان مجلس یک‌صدا با اظهارنظری که انجام شد، مخالف بودند.

در واکنش به تمامی این تذکرها، بانکی‌پور با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه در تذکری ابتدا توپ را در زمین رسانه‌ها انداخت و گفت: همه ما مجلسی‌ها می‌دانیم رسانه‌های معاند سخنان به‌خصوص سخنان نمایندگان را تقطیع می‌کنند و به تخریب مجلس می‌پردازند.

سپس بانکی‌پور گفت: صحبت‌های من در یک محیط علمی و آکادمیک بود، آنجا ضمن تحلیل آماری، تأکید کردم که بحث رسانه‌ای نیست و مربوط به حوزه نظری و صاحب‌نظران است؛ گفتم آمارهای غلطی در جامعه مطرح شده که باید اصلاح شود و زنان در زمان ازدواج با غیر‌ایرانی با مشکل تابعیت فرزندشان مواجه هستند.

بانکی‌پور گفت: در آن محفل علمی تأکید کردم که این بحث بیشتر تحلیل آماری است؛ اما صحبت‌هایم را تقطیع کرده و جو منفی ایجاد کردند.

به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است این تقطیع ذهن آنها را آزرده کرده باشد، از طرف آن رسانه‌های غلط عذرخواهی می‌کنم؛ اما معتقدم نباید صورت‌مسئله را پاک کرد. بااین‌حال، بانکی‌پور در ‌نهایت عذرخواهی نکرد که همین موضوع با اعتراض مجدد نمایندگان زن و تعداد انگشت‌شماری از نمایندگان مرد مواجه شد که یکی از همین نمایندگان با فریاد به او گفت: «آخرش هم عذرخواهی نکردی!».

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات