صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۲۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۸ تیرماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) یکی از مهم‌ترین وظائف زن، خانه‌داری است. همه می‌دانند؛ بنده عقیده ندارم به این‌که زن‌ها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ اما اگر چنانچه اين به معنای اين باشد که ما به خانه‌داری به چشم حقارت نگاه کنیم، اين می‌شود گناه. خانه‌داری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حسّاس، شغل آینده‌ساز. (11/02/1392) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

خدای دهه 60 و خدای امروز

در تحلیل فرازوفرود تمدن‌ها و حکومت‌ها علل بسیاری توسط جامعه شناسان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، عللی مانند منابع انسانی، منابع اقتصادی، حدودوثغور جغرافیایی و موقعیت ژئوپلیتیک، قدرت نظامی و ...؛ لیکن نکته مهم این است که با توجه به رشد نگاه مادی در عصر جدید، یکی از مباحثی که در تحلیل‌ها مغفول می‌ماند، نگاه فرا مادی به فرازوفرود تمدن‌ها و پیروزی و شکست آن‌هاست. لذا یکی از مواردی که باید در اندیشه اسلامی مدنظر داشت این است که «عقلانیت و دستگاه محاسبه‌گر، صرفاً بر قواعد مادی استوار نیست، بلکه عوامل معنوی نیز در آن دخیل ‌است».

خداوند در نص صریح قرآن، ابزارهای مادی را یک امر ضروری می‌داند؛ چنانچه می‌فرماید: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ»، اما تجهیز عِدِّه و عُدِّه را به همراه نصرت الهی به‌عنوان دو مکمل برای فرازوفرود تمدن‌ها معرفی می‌کند و بارها بر نصرت الهی در صورت خلوص نیت و عمل تأکید می‌کند؛ لذا پیوستگی این دو مؤلفه در نگاه یک انسان مؤمن و متعبد، امری ضروری است. انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را می‌توان یکی از شاخص‌ترین حاکمیت‌ها در کاربست این نگاه دانست؛ چراکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب «کسانی می‌گفتند آقا، مشت است و درفش، بیخود ایستادگی می‌کنید، بیخود مقاومت می‌کنید. کسی باور نمی‌کرد که آنچه آمریکائی‌ها آن را جزیره ثبات می‌دانند، این‌جور دستخوش طوفانی بشود که درنهایت به انزوای آمریکا، به انزوای استکبار، به انزوای انگلیس و عمال و مزدورانشان منتهی شود».

آنچه باید لحاظ گردد این است که نصرت الهی «قانون است، قوانینِ جاری است» و مختص به یک مقطع خاص یا حاکمیت خاص نیست و در همه دوره‌ها و برهه‌ها می‌تواند شامل حال یک ملت گردد؛ لذا «خدای سال ۶۰، همان خدای امسال است؛ خدای دوران‌های سختی و دوران‌های گوناگون یکی است»؛ و تنها وظیفه برای مشمول نصرت الهی شدن، فهم این موضوع است که «یاری کنید خدا را، حکم و نتیجه یَنصُرکُم است».

نکته پایانی: یکی از وظایف ساختارهای آموزشی و نهادهای متولی فرهنگ، جامعه‌پذیر کردن این انگاره در اذهان مردم و مسئولین است. حضور و رشد چنین نگاهی می‌تواند به رشد امید در بن‌بست‌ها و مشکلات جامعه کمک نماید و علاوه بر جلوگیری از سرخوردگی و دوری از مسیر حق، می‌تواند موجب افزایش کارایی و بهره‌وری در ساختار و کارگزار حاکمیت اسلامی گردد. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                          

ائتلاف موهوم نظامی علیه ایران

مقامات رژیم صهیونیستی این روزها مدام از ضرورت و یکپارچه‌سازی طرح‌های مقابله با جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کنند. در این راستا رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای تشکیل اجماع منطقه‌ای در قالب یک ائتلاف نظامی علیه ایران به کار بسته است.

گزاره‌های خبری: 1- «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به‌تازگی گفته است: «در ماه‌های گذشته در مبارزه با ایران توانسته‌ایم از حمایت جهانی برخوردار شویم. ما باید در مواقع لزوم فشار نظامی و همچنین فشار سیاسی و اقتصادی (علیه ایران) اعمال کنیم. به‌عنوان اولین عنصر این چشم‌انداز، در حال ایجاد این ائتلاف در برابر تلاش‌های تهران برای حمله به کشورهای منطقه با استفاده از راکت، موشک‌های کروز و پهپاد هستیم». 2- گانتز پیش‌ازاین نیز در اظهاراتی گفته بود: «اسرائیل و اعراب در خصوص ایران نگرانی‌های مشترکی دارند و باید تحت حمایت آمریکا اقدام به تقویت توانایی‌های نظامی خود کنند. برای مقابله با سیاست‌های ایران فقط همکاری کافی نیست، بلکه لازم است نیرویی منطقه‌ای به رهبری آمریکا توان نظامی همه طرف‌ها را تقویت کند». 3- این اظهارات تهدیدآمیز برآمده از اوج نگرانی و احساس ناامنی منطقه‌ای و داخلی مقامات این رژیم از موجودیت رژیم صهیونیستی در آینده‌ای نه‌چندان دور حکایت دارد. در این زمینه، نفتالی بنت، نخست‌وزیر مستعفی این رژیم در هفته‌های اخیر نوشته بود: «اولین بار پس از گذشت ۸۰ سال و دومین بار پس از گذشت ۷۷ سال از شکل‌گیری اسرائیل این ازهم‌گسیختگی صورت گرفت. ما هم‌اکنون همگی در اسرائیل در برابر یک آزمون واقعی قرار گرفته‌ایم، مبنی بر اینکه آیا می‌توانیم از اسرائیل محافظت کنیم یا خیر؟»

گزاره تحلیلی: به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان مسائل نظامی و امنیتی در منطقه، ائتلاف میان کشورهای عرب و رژیم صهیونیستی عملاً موضوعی شکست خورده است، چراکه: 1- بار سنگینی بر دوش کشورهای عربی می‌گذارد و افکار عمومی جهان عرب چنین ائتلافی را نمی‌پذیرد؛ زیرا تل‌آویو طرف اشغالگر و در حال سرکوب و کشتار فلسطینیان است و علاوه بر آن نیز این رژیم دارای یک کابینه متزلزل است و به‌هیچ‌وجه حاضر نخواهد شد تا در راه حمایت نظامی از کشورهای عرب خلیج‌فارس و سایر کشورهای عربی هزینه‌ای بدهد. 2- همین یک ماه پیش فرمانده جدید سنتکام در جلسه استماع مجلس سنای آمریکا، با صراحت گفت، قادر به کنترل سپاه پاسداران نیست. علاوه بر این اخیراً امارات متحده عربی از طریق گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران و همچنین اعزام هیئت عالی‌رتبه امنیتی به تهران با صراحت اعلام کرده است، این کشور در هیچ ائتلاف ضدایرانی شرکت نمی‌کند. عربستان نیز که یکی از گزینه‌های مدنظر تل‌آویو جهت مشارکت در ائتلاف یادشده است، برای بهبود وضع امنیتی خود و مدیریت جنگ یمن، چشم امید به بهبود روابط خویش با ایران دارد و بسیار بعید است که در هرگونه ائتلاف نظامی آشکار علیه ایران در منطقه مشارکت کند. 3- تل‌آویو به‌خوبی می‌داند که ایجاد چنین ائتلافی به معنای اعلان جنگ با تهران است؛ چیزی که صهیونیست‌ها اصلاً نمی‌توانند پیامدهای آن را تحمل کنند، چراکه این جنگ کل منطقه را درگیر می‌کند و رژیم صهیونیستی را در برابر همه گروه‌های مقاومت قرار می‌دهد. همچنین شاخص‌ها نشان می‌دهد که کشورهای عربی در صورت وقوع چنین جنگی، دست‌کم بی‌طرف خواهند بود و منافع خود را برای دفاع از رژیم غاصب صهیونیستی به خطر نخواهند انداخت. 4- این ائتلاف به‌صورت غیررسمی و سال‌هاست که نه‌فقط در ابعاد نظامی بلکه در حوزه‌های اقتصادی، تحریم، عملیات روانی و ... علیه ایران وجود داشته است و پیش‌ازاین توسط آمریکا اجرا شده و امتحان خود را پس داده است. (حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

درخواست رسمی ایران برای پیوستن به گروه بریکس

«بریکس» نام گروهی متشکل از قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده ‌است. در ابتدا نام این گروه "بریک" بود اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به "بریکس" تغییر نام یافت. سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید تهران برای پیوستن به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به "بریکس" درخواست داده است؛ درخواستی که استقبال روسیه را به همراه داشته است؛ «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی پایان نشست وزرای خارجه کشور‌های حاشیه دریای خزر در خصوص پیوستن کشورمان به گروه اقتصادی بریکس گفت: «تصمیم در مورد الحاق آرژانتین و ایران به بریکس با اجماع اتخاذ خواهد شد؛ آن‌ها نامزد‌های شایسته‌ای هستند».

یک پیشنهاد به مجلس!

روزنامه آرمان ملی در مطلبی با تیتر «صیانت از امنیت مردم یا فضای مجازی؟»، به موضوع صحبت‌های غلامرضا نوری، نماینده مجلس درباره فیلتر واتساپ و اینستاگرام و حمله‌های اخیر سایبری به زیرساخت‌های کشور پرداخته است. آرمان ملی فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی را تنها برای شرکت‌های فروشنده فیلترشکن مفید می‌داند که سود میلیاردی نصیب آن‌ها می‌شود. این روزنامه اصلاح‌طلب عنوان کرد، «سؤال بسياري از کاربران شبکه‌هاي مجازي اين است که آيا بهتر نيست تمرکز مجلس و دولت به‌جاي اجراي طرح صيانت يا فيلتر کردن واتساپ و اينستاگرام، بر روي افزايش حملات سايبري و خسارت‌هاي چند هزارمیلیاردی در اين رابطه باشد؟». هرچند مجلس بارها اعلام کرده که هدف از اجرای طرح صیانت به‌منزله بستن شبکه‌های اجتماعی نیست؛ بااین‌وجود، نگرانی از فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و بهره‌برداری مجدد از آن‌ها در داخل و با روش‌هایی همچون فیلترشکن که عموماً نیز بدافزار هستند و زمینه نفوذ در اطلاعات شخصی و سیستم‌های دولتی را فراهم می‌کند، دغدغه و نگرانی جدی است. به نظر می‌رسد راهکار دائمی و اثربخش در این زمینه، حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی و ارتقاء آن‌ها در سطح موارد مشابه خارجی است؛ مسیری که کشورهایی همچون چین، روسیه و ... طی کرده و در این زمینه موفق بوده‌اند.

همراهی قانونی رئیس مجلس با درخواست رئیس‌جمهور درباره وزارت صمت

پس از دو روز جنجال رسانه‌ای در موضوع استیضاح وزیر صمت، رئیس مجلس حسب درخواست رئیس‌جمهور از درخواست‌کنندگان استیضاح خواست تا دو ماه به دولت (و نه وزیر) وقت بدهند تا با تفکیک وزارتخانه‌ صمت به بازرگانی و صنعت، عملاً فاطمی امین دیگر وزیر نباشد. این امر ازآن‌جهت مهم است که اولاً با تفکیک وزارتخانه‌ها، فاطمی امین دیگر وزیر نخواهد بود و در صورت معرفی مجدد از طرف دولت، باید دوباره رأی اعتماد بگیرد و ثانیاً درخواست رئیس دولت اجابت شده است. امکان قانونی این کار ازآن‌جهت وجود داشت که استیضاح در صحن علنی اعلام وصول نشده بود و دکتر قالیباف نیز تأکید کرد که اگر نمایندگان خواهان استیضاح هنوز بر درخواست خود پافشاری کنند، وی نیز مرّ قانون را اجرا خواهد نمود و استیضاح را اعلام وصول خواهد کرد؛ لذا قالیباف عملاً هم درخواست رئیس‌جمهور را اجابت کرد و هم عمل غیرقانونی انجام نداد.

امارات و عربستان توان تولید بیشتر نفت را ندارند!

رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس رهبران گروه هفت به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «در تماس تلفنی با رئیس امارات، بن زاید گفت که امارات اکنون حداکثر عرضه نفت را دارد و عربستان نیز می‌تواند فقط ۱۵۰ هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کند». افزایش قیمت انرژی درنتیجه سیاست‌های تحریمی اروپا بر نفت و گاز روسیه موجب گیر افتادن کشورهای اروپایی در تله خودساخته شده است؛ تله‌ای که امید می‌رفت با فشار بر کشورهای عربی برای تولید بیشتر نفت از آن درآیند؛ اما گویا کفگیرشان به ته دیگ خورده و توان مضاعفی برای تولید بیشتر در این کشورها وجود ندارد.

اخبار کوتاه

اتهامات بی‌پایه و اساس گروه ۷ علیه ایران/ در بیانیه پایانی اجلاس سران گروه ۷، ضمن اعلام تعهد این کشورها بر ممانعت از ساخت سلاح هسته‌ای ادعایی به‌وسیله ایران، ابراز تأسف شده که باوجود تلاش‌های دیپلماتیک فشرده برای ازسرگیری کامل اجرای برجام، ایران هنوز فرصت را برای نهایی کردن توافق غنیمت شمرده نشده است! کشورهای عضو گروه ۷ در این بیانیه مدعی شدند که با دیگر شرکای بین‌المللی همکاری خواهند کرد تا مسئله افزایش فعالیت‌های هسته ایران را موردتوجه قرار دهند.

کاغذ و خوراکی، در صدر کشفیات قاچاق/ بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان حمایت، بیشترین کالای قاچاق کشف‌شده در دوماهه امسال، کاغذ یا مقوا، مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی و انواع وسایل نقلیه و لوازم‌یدکی، مصرفی و جانبی آن‌ها بوده است. در اردیبهشت‌ماه امسال ۴۳۰ مورد پرونده تخلف صنفی در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شده است. مجموع ارزش کالاهای قاچاق کشف‌شده طی اردیبهشت‌ماه ۴۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان بوده است.

بازار داغ خریدوفروش پاسپورت!/ این روزها تب واردات گوشی‌های مسافری بالاست. طوری که فقط در ۲۲ روز ابتدایی خرداد، حدود ۴۰ هزار گوشی آیفون از این طریق وارد کشور شد. به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تعیین نشود، این وضعیت ادامه یابد. در حالی واردات گوشی‌های مسافری بار دیگر قوت گرفته که شنیده می‌شود در بسیاری از شهرها خریدوفروش پاسپورت به‌منظور رجیستری، بازار داغی پیدا کرده است.

تکذیبیه‌ای بر یک فیلم منتشر شده در فضای مجازی/ به‌تازگی فیلمی با عنوان کتک زدن زن‌های ایرانی در نجف در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. این فیلم متعلق به دادگاهی در سلیمانیه عراق در سال‌های قبل است و ارتباطی به موضوع ادعایی ندارد.

آیا روسیه شهرهای اشغالی اوکراین را پس می‌دهد؟/ ارزیابی‌های دولت بایدن نشان می‌دهد، اوکراین دیگر قادر نیست اراضی خود را از روسیه بازپس گیرد و ولودیمیر زلنسکی باید کوچک شدن کشورش را بپذیرد. در همین حال خبر می‌رسد که روسیه شهرهای اشغالی اوکراین را در اقتصاد خود ادغام می‌کند. عنصر ملموس ادغام شهرهای اشغالی اوکراین در اقتصاد روسیه، وارد کردن پول روسیه (روبل) به این شهرها از ماه گذشته است.

سردار تنگسیری: همه قایق‌های تندرو موشک‌انداز سپاه تولید داخل هستند/ فرمانده نیروی دریایی سپاه در همایش گرامیداشت روز جهانی دریانوردی از تولید شناورهای موردنیاز این نیرو در داخل خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات