صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۰۹

نگاه نو به دانش‌بنیان‌ها

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استارتاپ‌های کشور به نام «تپسی»، با تکمیل فرآیند‌های اداری توانست پس از یک مسیر تقریباً سخت، به بورس کشور پا بگذارد و در تالار شیشه‌ای قیمت‌گذاری شود[...]
پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی
یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استارتاپ‌های کشور به نام «تپسی»، با تکمیل فرآیند‌های اداری توانست پس از یک مسیر تقریباً سخت، به بورس کشور پا بگذارد و در تالار شیشه‌ای قیمت‌گذاری شود. تپسی صف‌شکن فرآیندهایی بود که تاکنون کسب‌وکارها شبیه به آن را تجربه نکرده بودند. تا امروز محوریت ارزش دارایی‌ها، فیزیکی و مالی بود و سهم ارزش دارایی‌های نامشهود و ارزش مشتریان در آنها لحاظ نمی‌شد؛ به همین دلیل این ساختارشکنی از سوی تپسی با حمایت‌های وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد و معاونت علمی اقدامی ارزشمند است.
ورود به بورس برای هر کسب و کاری آغازگر مراحل جدیدی است که می‌تواند به بلوغ آن کسب و کار در مسیرهای جدید کمک کند. میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی، در این باره می‌گوید: «پس از عرضه اولیه و فروش سهام، درآمد این اتفاق صرف رشد زیرساخت‌ها و ورود این شرکت به بازارهای جدیدی خواهد شد. در قدم اول، تپسی تعداد سفرهای خود را در شهرهایی که حضور دارد، بیشتر خواهد کرد و در ادامه، به ۱۵ تا ۲۰ شهر جدید وارد خواهد شد.»
تپسی با موفقیت توانست وارد بورس شود و حالا بسیاری دیگر از کسب‌وکارهای بزرگ کشور برای باقی‌ماندن در فضای رقابتی استارتاپی ایران، باید وارد بورس شوند. «دیجی‌کالا» و «اسنپ» دو استارتاپ بزرگ کشور هستند که حالا دیگر به غول‌هایی تبدیل شده‌اند. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم درباره عرضه سهام تپسی با اشاره به مشکلات و فرآیند‌های بسیاری که برای پذیرش این شرکت در بورس طی شد، می‌گوید: «این‌کار مسیر را برای دیگر شرکت‌ها و استارتاپ‌ها هموار کرده و تپسی خط‌شکنی کرده است. پذیرش این شرکت به منزله نخستین کسب‌وکار دیجیتال، نقطه عطفی برای برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و رشد و شکوفایی کسب‌وکارهای دیجیتال و شرکت‌های استارتاپی در کشور بود.
کشورمان از لحاظ شاخص‌های فناوری و نیروهای خبره، در جایگاه بالایی در دنیا قرار دارد و نگاه ویژه به نخبگان، جدی گرفتن استارتاپ‌ها و رفع موانع قانونی برای گسترش حوزه‌های فعالیت آنها بر امیدوار کردن جوانان و ساختن ایرانی مدرن و قوی، کمک خواهد کرد. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره پذیرش تپسی در بورس در حساب شخصی خود می‌نویسد:
«اولین بار من با مؤسسین تپسی سال 1393 در خارج از کشور آشنا شدم، جوانانی که دودل بودند در بازگشت به کشور. من شور و اشتیاق کارآفرینی را در وجودشان حس می‌کردم. میلاد منشی‌پور قطعاً جزء کارآفرینان موفق این اکوسیستم است. موفقیت تپسی موفقیت جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارج از کشور است که در برنامه بازگشت به وطن بازگشته‌اند و کارآفرینی کرده‌اند از گردنه‌های سخت بروکراسی و فرهنگ غلط نفتی جامعه عبور کرده‌اند و به هدف رسیده‌اند و راهی را برای سایر استارتاپ‌ها باز کرده‌اند. من خاطرات زیادی از تپسی دارم؛ از مناظره‌های تلویزیونی سال 1394 تا ناامیدی‌های مقطعی در بورکراسی و دیوان‌سالاری موجود؛ ولی تپسی نشان داد که می‌توان با پشتکار از این موانع عبور کرد و فرهنگ جدیدی را در اکوسیستم کارآفرینی ایران ایجاد کرد. در تلاطم‌های سالیان اخیر من به همراه تپسی بارها سرخورده شدیم؛ ولی هیچگاه ناامید نشدیم.
ایده‌های نو در جوانان تحصیلکرده و با انگیزه کشور باید جدی گرفته شوند و دانش‌بنیان‌ها یکی از مهم‌ترین ارکانی هستند که پویایی و رشد آنها می‌تواند امید به آینده را در مردم تقویت کند. دانش‌بنیان‌ها در زمانه حال، موتور متحرک اقتصاد کشور خواهند بود و در دورانی که به سمت کاهش وابستگی صادرات نفت و انرژی می‌رویم، دانش‌بنیان‌ها در مقابله با تحریم‌ها نقش مهمی دارند. عدد افراد و نیروهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در حال کار در سه استارتاپ بزرگ کشور شامل دیجی‌کالا، اسنپ و تپسی هستند و میزان گردش مالی این سه شرکت، رقم بسیار بالایی است که با سرمایه‌گذاری در دیگر پروژه‌‎ها و امیدداشتن به جوانان کشور، می‌توان در برنامه‌ای میان‌مدت وابستگی به نفت را به کمترین میزان ممکن رساند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات