صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۱ تیرماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) برطرف کردن مشکل معیشتی به اصلاح مبانی اقتصاد کشور بستگی دارد. فرض کنیم ما حقوق را بیست درصد یا چهل درصد اضافه کردیم؛ اما اگر تورّم را مهار و ارزش پول ملی را تأمین نکردیم، آن مقداری که اضافه می‌گیرد، چنانچه از رشد بی‌رویه قیمت‌ها پایین‌تر باشد، فایده‌ای برای او ندارد؛ پس ما برای او کاری نکرده‌ایم؛ بنابراین اساس کار آنجاست. (10/02/1382) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

تفکیک، ادغام یا تجمیع دو وزارتخانه!

پس از گذشت ده ماه از تشکیل دولت سیزدهم، این دولت نیز همچون دولت سابق به دنبال احیای «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» است؛ وزارتخانه‌ای که برای چندمین بار تفکیک یا ادغام می‌شود. آن‌گونه که سخنگوی دولت در توئیتی بیان نمود، هدف از تشکیل این وزارتخانه «تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده» است.

نکات تحلیلی: 1- دولتی‌ها زمانی به فکر تفکیک این وزارتخانه می‌افتند که گمان می‌کنند نظارت بر بازار از دست آن‌ها خارج شده است؛ و البته زمانی که تصور می‌نمایند واردات در جهت خلاف تقویت تولید ملی حرکت می‌کند، به دنبال ادغام آن دو می‌روند؛ بنابراین ایجاد تعادل و نظارت بر بازار و کنترل واردات، چالشی برای دولت‌ها بوده است. درواقع بحث بر سر نسبت توزیع و تجارت با رفاه مردم است. البته برخی معتقدند وزارت خانه صمت بسیار گسترده و با اهداف متناقض است و مدیریت آن از عهده یک وزیر خارج می‌باشد، لذا ادغام آن با هدف کوچک‌سازی دولت اشتباه بوده است. 2- نکته مهمی که در مورد جایگاه تجارت و توزیع وجود دارد این است که هر دوی آن‌ها باید در مسیر تقویت تولید باشند؛ بنابراین کار و تولید و فعالیت مولد در اولویت است. لذا هر سیاستی که در جهت تضعیف بخش تولید باشد، باید محدود، هدایت و کنترل گردد. تجربه نشان داده که بخش تجارت و تجار غالباً نسبت به اقتضائات تولید بی‌توجه هستند و به دنبال کسب منافع شخصی هستند؛ لذا مدیریت این بخش باید در زیرمجموعه تولید قرار گیرد. درواقع قرارگاه توزیع باید متناسب با ملاحظات و سیاست‌های بخش تولید عمل کند. 3- تصور اشتباه این است که تصور می‌شود مشکلات تورمی و تجارت کشور ناشی از سیاست‌ها و ساختار وزارتخانه صمت است و باید معاونت‌های آن از هم جدا شوند! این در حالی است که تفکیک این دو وزارتخانه، پاک کردن صورت‌مسئله است. درواقع مرتفع شدن مشکلات ممکن نیست مگر با ادغام واقعی و نه تجمیع وزارتخانه‌ها. چه اینکه ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی، ادغام نبود، بلکه به‌نوعی تجمیعی بود از همان معاونت‌های سابق. هدف از ادغام، چابک سازی و بهینه‌سازی و افزایش کارآمدی نهادهاست.

نکته پایانی: راه‌حل رفع نگرانی‌های دولت در باب نظارت و کنترل بر بازار و مدیرت تجارت از مسیر تجربه شکست‌خورده گذشته نمی‌گذرد. بلکه باید مشکلات فعلی، آسیب‌شناسی و برای آن‌ها راهکار اندیشیده شود. مشخصاً در خصوص وزارتخانه صمت نیز باید ادغام واقعی مبتنی بر حذف تودرتوی نهادی و افزایش کارآمدی شکل گیرد. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                           

عاقبت عملیات روانی دشمن

در سال‌های دفاع مقدس یکی از روش‌های مقابله رژیم بعث ایادی استکبار علیه ایران این بود که قبل و بعد از عملیات‌های نظامی، با دو شیوه متفاوت عملیات روانی می‌کردند؛ قبل از عملیات تلاش داشتند که مردم را از هیبت نظامی خود بترسانند تا مقاومت و حضور مردم در جبهه‌ها کاهش یابد و بعد از عملیات‌ها هنگامی‌که شکست‌هایی را متحمل شده بودند، ادعا می‌کردند که پیروزی‌های بی‌شماری به دست آورده‌اند؛ اما چون جمهوری اسلامی ایران فقط یک شبکه رادیویی و یک شبکه تلویزیونی داشت نمی‌توانست این حجم عظیم از دروغ‌پراکنی را پاسخ بگوید و یا مردم را اقناع کند. بسیاری از مردم که شبانه‌روز پای ثابت شنیدن رادیو بی‌بی‌سی، رادیو اسرائیل، رادیو حزب بعث، رادیو منافقین، مسکو، برلین، کویت و... بودند این شایعات را باور و چهره به چهره منتقل می‌کردند. اکنون سه دهه از آن ایام گذشته است و قطعاً نمی‌توان کلمه کلمه آن دروغ‌های رسانه‌ای، شایعات و عملیات‌های رسانه‌ای را به یاد آورد؛ اما می‌توان به برآیند و نتیجه جنگ روانی آمریکا، فرانسه، آلمان، شوروی، عراق، عربستان و ده‌ها کشور دیگر علیه انقلاب اسلامی نظری داشت و پرسید، آیا همه آن شایعه‌ها درست بود؟! اگر درست بود، چرا قطعه‌ای از ایران جدا نشد؟ چرا ایران تحت اشغال باقی نماند؟ چرا حاضر شدند در قطعنامه ذکر کنند که به ایران غرامت بدهند؟ و...

گزاره‌های خبری: 1- اگر در ایام دفاع مقدس دو شبکه رادیویی و تلویزیونی، یک خبرگزاری و دو روزنامه داشتیم، اکنون همه این رسانه‌ها به گسترش کمی و کیفی بسیار رسیده‌اند؛ اما در جبهه مقابل هم شاهد رشد بی‌رویه این رسانه‌ها هستیم، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت که بازوی رسانه‌ای ایران در مقایسه با جبهه مقابل همچنان مانند ایام دفاع مقدس و شاید کمتر است. 2- امروزه در جنگ روانی علیه انقلاب اسلامی، در زمینه برجام و فعالیت‌های هسته‌ای و دروغ‌گویی در مورد مذاکرات، عملکرد دولت، مشکلات اقتصادی، فسادهای اقتصادی بسیار می‌شنویم و برخلاف گذشته که رسانه داخلی بسیار محدودی برای همراهی با دشمن وجود داشت، در این برهه شاهد رسانه‌های داخلی با میلیون‌ها مخاطب هستیم که از نظام بودجه دریافت می‌کنند و با ناامید کردن مردم و ایجاد هراس نسبت به آینده، همان کار رادیو اسرائیل را در زمان دفاع مقدس انجام می‌دهند. 3- این رسانه‌ها در دوره رئیس‌جمهور سابق آمریکا (ترامپ) به‌گونه‌ای مویرگی و اثرگذار، جنگ روانی ایجاد کرده بودند که قحطی در پیش است، نظام 40 سالگی خود را نمی‌بیند و ...؛ به دنبال همین سیاه‌نمایی‌ها بود که شاهد صف‌های طولانی در اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خرید کالاهای اساسی بودیم و بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ در طول ساعاتی اندک از کالا خالی می‌شد.

نکته پایانی: باطل همواره مستکبر، بالانشین و همچون کف روی آب خودنما و میان‌تهی است، کما اینکه قرآن کریم می‌فرماید: «فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفآء»؛ باطل کف روی آب و فلزات است که درنهایت از بین رفته و حباب آن می‌ترکد (رعد، 17). تبلیغات و جنگ روانی علیه انقلاب هم شبیه کف روی آب است. اگر این هجمه رسانه‌ای که علیه ایران وجود دارد، علیه هرکدام از کشورهای غربی و عربی دشمن ایران وجود داشت، نه‌تنها با قحطی گسترده و مداوم مواجه بودند، بلکه نمی‌توانستند کوچک‌ترین بحران‌ها و کوتاه‌ترین روزها را به پایان برسانند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار

خواسته ایران از آمریکا چیست؟!

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام اظهار کرد: «ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است که نتیجه آن باید تضمین‌کننده لغو همه تحریم‌ها باشد». مجید تخت روانچی گفت: «ایران ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی از آمریکا درخواست کرده، اینکه آمریکا بار دیگر تعهدات خود را نقض نخواهد کرد. تحریم‌ها به بهانه‌ها یا عناوین دیگر- همان‌طور که در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاد- اعمال نخواهد شد و سازوکارهای برجام مورد سوءاستفاده قرار نخواهد گرفت. درواقع این‌ها حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام به شمار می‌روند». وی افزود: «من ناگزیر هستم که مجدداً دلایل وضعیت فعلی را مرور کنم. متأسفانه برخی از اعضای شورای امنیت که تعهدات خود در قبال برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نادیده گرفته، همچنان از عوامل زمینه‌ساز وضعیت کنونی چشم‌پوشی می‌کنند و با ارائه روایتی جعلی و نادرست از چرایی حضور ما در این وضعیت، ایران را مقصر می‌دانند و برخی دروغ‌ها و اتهامات ساختگی را به کشور من نسبت می‌دهند. تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به دقت بیان و توضیح داده شده و صریح و بدون ابهام است. درحالی‌که تعهدات هسته‌ای ایران با لغو مؤثر همه تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران مرتبط است، واقعیت این است که تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند و ایران از منافع اقتصادی آن‌طور که در توافق وعده داده شده بود، بهره نمی‌برد».

دلال‌های آمریکایی در ایران

آمریکا در پی آن است تا با ترفند تعلیق تحریم‌ها به صورت موقت در قالب احیای برجام، بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته و سپس تحریم‌ها و به‌خصوص تحریم‌های مالی و نفتی را بر ایران از سر بگیرد. در این میان، برخی رسانه‌ها و فعالین غرب‌گرای داخلی بدون سنجیدن جوانب مسئله و با بزک چهره کریه آمریکا، برای نجات دادن کاخ سفید از مخمصه، خود را به آب‌وآتش می‌زنند. در حال حاضر اقتصاد آمریکا و اروپا، رکوردهای تورمی بی‌سابقه را تجربه می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تدریجاً وارد رکود سنگین شوند. پیش‌ازاین رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفته بود: «برای جبران کمبود گاز روسیه، باید به دوران استفاده از زغال‌سنگ برگردیم». در این شرایط ویژه، آمریکا و اروپا نیازمند فوری "بازگشت نفت ایران به بازار" هستند»؛ اما سابقه عهدشکنی این دولت‌ها در کنار خوی سلطه گری و غارتگری آن‌ها، این هشدار را می‌دهد که باید با دقت و هوشیاری واکنش نشان داد.

شرق: مدیر از خارج وارد کنیم!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «راهی جز توسعه روابط بین‌الملل نیست»، نوشت: «اینکه حال کشورمان در زمینه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیست خوب نیست، دیگر برای همه مثل روز روشن است. کشور در دوره‌های مدیریتی متفاوت به‌جایی رسیده که حتی در تأمین حداقل‌های معیشت مردم به مشکل خورده است. توسعه، مختل شده و جامعه ایران به عقب برگشته است! ما رفاه و اقتصاد را به همه کشورهای منطقه و همه دوستان و نزدیکانی که مهاجرت کرده‌اند، باخته‌ایم. چرا؟ چون پیشرفت و توسعه کشورها بدون کمک یکدیگر ممکن نیست و گذر از بحران‌ها به‌خصوص برای ایران که با ده‌ها بحران بزرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند، بدون کمک‌های جهان نه‌تنها دشوار بلکه غیرممکن به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد. یکی از کارشناسان عرصه سیاست می‌گفت یکی از این بایدها می‌تواند جهانی‌شدن و استفاده از مدیران خارجی باشد». اتفاقاً در حدفاصل سال‌های 92 تا 1400 دقیقاً این طیف در دولت روی کار بود که معتقد بود باید مدیر از خارج وارد کرد. همین طیف با چنین رویکردی، قیمت ارز را ۸ برابر، قیمت طلا را ۱۰ برابر، قیمت مسکن را ۷ برابر، قیمت خودرو را ۶ برابر و قیمت بقیه کالاها را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد.

اخبار کوتاه

ماهی‌گیری فوتبالی به سبک رژیم صهیونیستی!/ صفحه رژیم صهیونیستی با انتشار پست فارسی در اینستاگرام از وریا غفوری حمایت کرد؛ گلایه وریا غفوری از تماس نگرفتن مدیران باشگاه استقلال برای مذاکره جهت تمدید قراردادش موجب ایجاد موجی در فضای مجازی در خصوص سیاسی بودن عدم تمدید قرارداد این بازیکن پا به سن گذاشته شده است. احتمالاً این رژیم بدش نیاید که پست اینستاگرامی خداحافظی سید جلال حسینی که پس از سال‌ها حضور در تیم پرسپولیس، از دنیای فوتبال خداحافظی کرده است را نیز سیاسی جلوه دهد!

زن؛ بخشی از دکور صحنه در آمریکا!/ «رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: «سینمای غرب بر مبنای ایدئولوژی است. عروسک باربی توسط پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) ساخته شد تا دختر خوشگل و چشم‌سبز آمریکایی را الگوی دختران جهان کند. جهان به دنبال زنان حرکت می‌کند، اگر مادر و همسر به فساد کشیده شوند، این جامعه و جهان است که به فساد کشیده می‌شود. آمریکا با عنوان مدرنیته، جنایاتی در حق زنان می‌کند که در تاریخ بشر سابقه ندارد. بیشترین افسردگی، تجاوز به زنان و کودکان و... در اروپا انجام می‌شود».

راهکار چین برای عبور از سلطه آمریکا/ اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: «سیاست‌گذاران چینی به‌طور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که آمریکا مصمم به اجرای راهبرد تمام‌عیار مهار در قبال چین است. سیستم پرداخت بین‌بانکی چین، خدمات پیام‌رسانی مالی و کارکردهای تسویه‌ای را در یک پلتفرم واحد جمع کرده است. این سیستم به‌منزله جایگزین چین برای سوئیفت + اتاق تسویه پرداخت‌های بین‌بانکی است که دلار را در میان مؤسسات مختلف در سطح دنیا جابجا می‌کند».

تورم 95 درصدی عضو ناتو/ ترکیه کشوری به‌زعم خویش اروپایی است که یکی از اعضای ناتو است. دولتمردان این کشور مدعی اولی در منطقه غرب آسیا هستند. هرچند این کشور نه با تحریم اقتصادی غرب و آمریکا مواجه است و نه موانع رشد و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، بلکه درهم‌آمیختگی بالایی نیز با فرهنگ سرمایه‌داری و جهان غرب دارد، در مقطع فعلی با تورم 95 درصدی مواجه است.

محکومیت حبس برای به کار گرفتن اتباع غیرمجاز/ «سید مجید میراحمدی» معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خبر داد: «مطابق قانون، از شنبه یازدهم تیر، کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند، به مدت سه تا شش ماه به حبس محکوم خواهند شد. مطابق قانون، کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند، تا پنج برابر حداقل حقوق روزانه این افراد جریمه می‌شوند و در قانون قاچاق انسان این حد تشدید شده است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات