صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۳ تیرماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) سنت‌های الهی تغییرپذیر نیست؛ قوانین الهی، قوانین متقنی است. خدا با کسی هم قوم‌وخویشی ندارد؛ اینکه بگوییم ما مسلمانیم و شیعه‌ایم و جمهوری اسلامی هستیم، پس هر کاری که دلمان خواست بکنیم، نه؛ ما با دیگران هیچ فرقی نداریم. (۰۷/۰۴/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

مسئله تضمین و مهندسی فکر!

اخبار و رویدادها به‌قدری متکثر و متنوع شده‌اند که احصای عادی آن‌ها هم امکان‌پذیر نیست، چه رسد به اینکه از بین بی‌نهایت گزارش‌ها و تحلیل‌های ثانویه‌ا‌ی که در مورد آن‌ها از منظرهای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی و از سوی دوستان و دشمنان و منتقدان، تولید و در فضاهای رسمی و مجازی رسانه‌ای ضریب پیدا کرده و برجسته شده‌اند، خبر و تحلیل درست و خوب را انتخاب کرد. به‌عنوان‌مثال اگر اخبار آخرین تحولات هسته‌ای ایران و نتایج نشست دوحه برای حل اختلافات فی‌مابین ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا را در نظر بگیریم، خواهیم دید که با چه حجمی از تولید و توزیع اخبار و تحلیل‌های متنوع و متعدد و گاهی متضاد در این چند روز مواجه هستیم.

نکات تحلیلی: 1- بمباران اطلاعاتی و فضاسازی‌های سنگین ساخته شده توسط رسانه درباره ایران در ساحت‌های مختلف نشان می‌دهد که امروزه رسانه‌ها از کارکرد اولیه و ذاتی خود، یعنی اطلاع‌رسانی فراتر رفته‌ و با تکنیک برجسته‌سازی به رخدادها و رویدادها ضریب می‌دهند تا افکار عمومی را آن‌طور که می‌خواهند مهندسی نمایند. ناامن‌سازی روانی جامعه نسبت به اجرای طرح بازتوزیع عادلانه و مردمی یارانه‌ها مثال خوبی در این راستاست. 2- چگونه می‌توان این فضاسازی را شکست؟ امروز با انباشت مسائل و مشکلات در جامعه و در بخش‌های مختلف مواجه هستیم. در چنین شرایط و زمینه‌ای به گمراهی انداختن مردم و مسئولان با مشوش نشان دادن امر تشخیص مسائل اصلی و فرعی از اهداف جنگ روانی و رسانه‌ای است. در اینجا باید استراتژی ما اولویت‌بندی مسائل و رفتن به مصاف آن‌ها با برنامه‌ریزی و مرحله‌بندی دقیق و ظریف اجرایی است. البته بخش تبیینی حاکمیت نباید از تبیین واقعیات و افشای ابعاد و انگیزه‌های جنگ روانی و شناختی دشمن در راستای مهندسی فکر و ایجاد آنارشی اجتماعی غفلت کند. 3- مسلماً مهم‌ترین راهکار برای ساماندهی امور و اعتباربخشی به قوای حاکمیتی، ارتقای کارآمدی آن‌هاست و مؤثرترین نقش دراین‌بین از آن دولت است؛ چراکه دارای اختیارات و مسئولیت‌های گسترده‌ای است؛ اما ثمردهی طرح‌های تحولی دولت نیاز به صبوری و تاب‌آوری دارد. 4- ورای همه اخبار و تحلیل‌های رنگارنگی که در این دو سه روز درباره نتایج و چرایی ناکامی نسبی گفتگوهای قطر در رسانه‌های همراه و مخالف گفته شده است، غالباً از تحلیل چرایی گیر کردن مذاکرات در پشت چراغ‌قرمز آمریکا طفره می‌روند. مسئله اصلی، تضمین است که آمریکایی‌ها حاضر نیستند حتی با طرح بررسی موضوع سپاه در خارج از مسائل برجام، به ایران تضمین بدهند؛ و البته ایران بدون تضمین، فایده‌ای برای مذاکرات نمی‌بیند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز            

آذربایجان و معادلات چندوجهی با رژیم صهیونیستی

آذربایجان با رژیم صهیونیستی قراردادهای همکاری در حوزه امنیت سایبری، ترابری هوایی و تسهیل حضور صهیونیست‌ها در آذربایجان امضا کردند. این قراردادها این بار از حوزه نظامی فراتر رفته و وارد ابعاد سایبری و به‌نوعی می‌توان گفت مباحث امنیتی شده است. با توجه به این قرارداد، ذکر چند نکته پیرامون آن مهم است: 1- ماهیت این قراردادها و هدف آن محدودسازی ایران است و رژیم صهیونیستی در راستای محاصره پیرامونی ایران آن را اجرا می‌کند. باتوجه به ابعاد جنگ سایبری این رژیم با ایران، صهیونیست‌ها سعی دارند که مراکز سایبری خود را در نزدیک مرزهای ایران مستقر کنند تا نتیجه بهتری از عملیات‌های آتی خود بگیرند. 2- آذربایجان ‌همواره محل و بستری برای فعالیت صهیونیست‌ها بوده و معادله تسلیحات در برابر نفت بین دو طرف اجرا شده است؛ زیرا رژیم صهیونیستی ۴۰ درصد نفت خود را از آذربایجان تأمین می‌کند. 3- هدف صهیونیست‌ها از استقرار مراکز سایبری در آذربایجان چند مورد است: الف) انجام عملیات عینی در داخل ایران که با توجه به برخی گمانه‌ها، عملیات ترور شهید فخری زاده از آذربایجان صورت گرفته بود. ب) رصد اطلاعاتی از داخل ایران: کسب داده‌های اطلاعاتی مهم‌ترین نیاز یک بازیگر برای انجام اقداماتش است. این رژیم قصد دارد با استقرار مراکز سایبری و پهپادی، در عرصه اطلاعاتی توازنی نسبت به ایران به وجود آورد. ج) تشدید فعالیت‌های قوم‌گرایانه: این رژیم با استقرار این مراکز در آینده، برنامه‌ریزی خاصی برای تشدید مسائل قوم‌گرایانه بین ایران و آذربایجان ایجاد خواهد کرد.

نکته پایانی: درمجموع می‌توان گفت که افزایش تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق پیرامونی ایران، یک تهدید بالقوه است و این رژیم قصد دارد ابعاد عملیات‌های سایبری و تخریبی خود در این زمینه را با استقرار این مراکز وسعت ببخشد. به همین منظور صهیونیست‌ها، قراردادهایی را با زمینه خدماتی و سایبری با برخی کشورهای منطقه امضا می‌کنند، اما هدف نهایی آن‌ها فراتر از موضوعات دوجانبه است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                

چرا می‌گویید ایران به مذاکرات برجامی نیاز ندارد؟!

دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در حال ثمر دادن است به‌طوری‌که در فصل بهار امسال تجارت غیرنفتی کشورمان با ۱۵ کشور همسایه به ۱۲ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسید که نسبت به بهار سال قبل با رشد ۱۸ درصدی مواجه بود. نتیجه افزایش تحرکات دولت به نفع تجارت منطقه‌ای کشور که از پیش‌ازاین در آمارهای سال ۱۴۰۰ نمایان شده بود، حالا در آمار تجارت خارجی سه‌ماهه ۱۴۰۱ نیز متبلور شده است. در همین رابطه دیروز سخنگوی گمرک اعلام کرد: «در فصل بهار سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۸۴۰ تن کالا، به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳۶۳ میلیون و ۸۶۲ هزار و ۸۱ دلار با کشورهای همسایه تبادل شد که نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۸ درصدی همراه بوده است». لطیفی افزود: «تجارت غیرنفتی فصل بهار با همسایگان، ۵۹ درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کل کالاهای تجاری ایران (واردات و صادرات) را به خود اختصاص داده است». وی در ادامه، در خصوص میزان صادرات به همسایگان گفت: «کل صادرات کشورمان در فصل بهار به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود. از این میزان صادرات، ۶ میلیارد و ۷۳۶ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۳۰۳ دلار به کشورهای همسایه صادر شد که ۶۰ درصد وزن و ۵۱ درصد ارزش کل صادرات ایران، سهم همسایگان بود». دولت به‌جای اینکه منتظر برجام و اخم و لبخند آمریکا بنشیند و چشم‌انتظار کاهش تحریم‌ها باشد، عزم خود را جزم کرده و فرصت‌های بالقوه موجود در بین همسایگان را به فعلیت درآورده است. اتفاقاً همین رویکرد دولت، غربی‌ها را کلافه کرده، چراکه مشاهده می‌کنند دیگر شمشیر تحریم‌های اقتصادی آن‌ها برندگی گذشته را ندارد و ایران ‌هم نفت خود را می‌فروشد و هم تجارت خارجی روبه‌رشد و پایداری را رقم زده است.

▼ اخبار

منتقدان امتحان پس داده!

باوجود مشکلات عدیده اقتصادی که در مقطع فعلی گریبانگیر جامعه و مردم است، نمی‌توان تمامی وضع موجود را در ناکارآمدی دولت سیزدهم دانست؛ دولت رئیسی تنها در یک قلم، هرماه حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت روحانی را تسویه می‌کند. رئیسی پیش‌ازاین گفته بود «در مردادماه ۱۴۰۰ که دولت تغییر کرده بود، ولی وزرا هنوز رأی اعتماد نگرفته بودند و با وزرای دولت قبل کار می‌کردم، آن‌ها می‌گفتند که حتی توان پرداخت حقوق مرداد را هم نداریم؛ اما دولت از این وضعیت به شرایطی رسیده که حتی یک‌بار هم در پرداخت حقوق‌ها تأخیر نشد، آن‌هم بدون استقراض». بدهی ماهیانه حداقل 10 هزار میلیارد تومان و گرانی 700 درصدی قیمت مسکن، تنها دو نمونه از میراث شوم هشت‌ساله «دولتِ اصلاح‌طلبان» است. بااین‌حال اصلاح‌طلبان قیافه حق‌به‌جانب به خود گرفته و از وضع موجود شکایت می‌کنند، همان وضعی که خود باعث‌وبانی اصلی آن هستند. در ۸ سال دولت روحانی، اصلاح‌طلبان و برخی دولتمردان دو جمله را بارها تکرار کردند؛ یکی اینکه «عجله نکنید، دولت مشغول آواربرداری است» و دیگری اینکه «از دولت انتظار معجزه و فتح‌الفتوح نداشته باشید». منتقدان امروزی دولت همان جماعتی هستند که در دولت داری خود، کشته‌های روزانه 700 نفر در کرونا را ثبت کرده‌اند.

صدور کیفرخواست برای یک آقازاده!

دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست در خصوص پرونده فائزه هاشمی خبر داد. علی صالحی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی گفت: «در رابطه با این پرونده، قرار مجرمیت صادر شده است. پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است». تشویق به بی‌حجابی و دعوت به نافرمانی مدنی، حرکت جدید فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی است. وی که سابقه حمایت از بهائیت و سعایت به جایگاه پیامبر اکرم (ص) دارد، در موضع جدید خود به حمایت از نافرمانی‌های مدنی پرداخته و شرکت نکردن در انتخابات را حرکتی مثبت برای رسیدن به اهداف و خواسته‌ها بیان کرده و گفته است: «همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم تا این اعتراضات و نافرمانی‌ها ادامه پیدا کند».

یاوه‌گویی جدید رژیم صهیونیستی علیه ایران

«یائیر لاپید» گفت: «مقابله با تهدیدات ایران اولویت ماست». نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی در ادامه یاوه‌گویی‌های خود افزود: «هر آنچه برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یا استقرار نیروهایش در مرزهای ما ضروری باشد، انجام خواهیم داد». گفته‌های لاپید در حالی است که اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به‌تازگی در قرائت سوم و پایانی با انحلال کنست موافقت کرده و تاریخ یکم نوامبر را به‌عنوان موعد برگزاری انتخابات جدید اعلام کردند. با انحلال کنست دوران نخست‌وزیری نفتالی بنت پس از گذشت تنها یک سال، پایان یافت و کابینه یائیر لاپید فعالیت خود را آغاز کرد. این پنجمین انتخابات در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی در چهار سال گذشته خواهد بود که به‌طورجدی وضعیت متزلزل و شکننده سیاسی در درون اراضی اشغالی را نمایان کرده است.

شایعه معروف؛ آیا بنزین گران می‌شود؟!

در چند ماه اخیر افزایش قیمت بنزین موضوع موردعلاقه شایعه‎سازان بوده است. مرور اخبار مرتبط با این شایعات نشان می‌دهد، از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا به امروز بیش از ۱۵ بار این شایعه در سطح جامعه و عمدتاً فضای مجازی مطرح شده است. از منظر ارزیابی رسانه‌ای، عموم شایعاتی که از مهرماه سال گذشته تا امروز درباره بنزین در رسانه‌ها منتشر شده، بیشتر جنبه گمانه‌زنی‌های مجازی داشته که فاقد هرگونه مستند رسمی بوده است. این در حالی است که از سال گذشته تاکنون، طیف گسترده‌ای از مقامات مسئول بالادستی و میان‌رده دولتی این شایعات را علناً در رسانه‌های کشوری و استانی به‌طور مکرر تکذیب کرده‌اند؛ اما متأسفانه عدم صداقت مقامات دولتی در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸، موجب آن شده که بخشی از افکار عمومی به‌نوعی صدور تکذیبیه از سوی مقامات رسمی را به‌صورت معکوس برداشت کند.

اخبار کوتاه

آینده هولناک برای ایران!/ «سیدکاظم فروتن» دبیر ستاد ملی جمعیت در گفتگو با سایت رهبر معظم انقلاب، درباره سیاست‌های حمایت از خانواده و جمعیت گفت: «نرخ باروری ‌ما در سال ۶۵، شش‌ونیم بوده و در سال ۹۹ به یک‌وهفت رسیده! نرخ باروری جمهوری اسلامی ایران پایین‌ترین نرخ باروری در کشورهای منطقه و در کشورهای اسلامی است. پنجره‌ جمعیتی کشور در سال ۱۴۲۵ بسته می‌شود و بیست سالش را از دست دادیم. از الآن باید برای آن زمان کار و آینده‌نگری کرد. افکار عمومی باید توجیه شوند که آینده‌ هولناکی در پیش دارند».

منشأ کرونا مشخص شد!/ «جفری ساکس» که دو سال ریاست کمیسیون کووید را در مجله معتبر پزشکی «لنست» بر عهده داشته، گفت: «من پس از دو سال تحقیقات فشرده متقاعد شدم این ویروس از یک آزمایشگاه بیوتکنولوژی آمریکایی نشئت گرفته و منشأ طبیعی نداشته است. از نظر من این یک اشتباه بزرگ بیوتکنولوژی و نه یک حادثه سرریز طبیعی است. ما به‌طورقطع نمی‌دانیم اما شواهد کافی برای تحقیقات بیشتر وجود دارد؛ اما این مسئله نه در ایالات‌متحده و نه جای دیگری موردتحقیق قرار نمی‌گیرد».

مخترع تلفن همراه: بی‌خیال گوشی شوید و کمی زندگی کنید!/ «مارتین کوپر» در پاسخ به مجری یک برنامه که ادعا می‌کند روزانه ۵ ساعت از تلفن همراه خود استفاده می‌کند، می‌گوید:‌ «واقعاً؟ تو واقعاً ۵ ساعت از روز خودت را وقف استفاده از گوشی می‌کنید؟ کمی هم زندگی کن!». او سپس کسانی را که زمان زیادی از روز خود را صرف استفاده از گوشی می‌کنند، مسخره می‌کند. مخترع تلفن همراه می‌گوید که تنها ۵ درصد از کل وقت خودش در طول روز را صرف استفاده از گوشی‌ها می‌کند؛ اما عموم مردم این‌گونه نیستند.

ضدیت دولت علی‌اف با سرود "سلام فرمانده"!/ یک خانم معلم در جمهوری آذربایجان که با دانش‌آموزانش سرود "سلام فرمانده" خوانده، در صفحه فیس‌بوکش نوشته، «مرا احضار کرده‌اند!». در حکومت لائیک آذربایجان، وهابی‌ها و صهیونیست‌ها آزادانه فعالیت می‌کنند، اما اکثریت مردم این کشور که مسلمان شیعه هستند، تحت‌فشار حکومت قرار دارند و اجازه ابراز عقاید دینی و برگزاری مناسک مذهبی‌اشان را ندارند!

اوپک: ایران پارسال ۲۵ میلیارد دلار نفت فروخت/ طبق گزارش اوپک، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ به 25.3 میلیارد دلار رسید و ۳ برابر سال ۲۰۲۰ بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فروش نفت از روزی ۴۰۰ هزار بشکه به بیش از یک‌میلیون بشکه رسیده است.

چرا بی‌بی‌سی جاسوس است؟!/ ‏سرویس جاسوسی 6MI به لحاظ ساختاری ذیل وزارت‌خارجه انگلیس تعریف شده است؛ سیاست‌گذاری بخش جهانی ‎بی‌بی‌سی ازجمله ‎بی‌بی‌سی فارسی توسط وزارت خارجه انگلیس انجام می‌شود. وزارت خارجه انگلیس، BBC، بریتیش کانسیل و 6MI در تعامل با یکدیگر کارکردهای هم‌افزا دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات