صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۴ تیرماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) دشمن ملّت ایران، دشمن اسلام، دشمن کشور، دشمن جمهوری اسلامی، تکیه‌اش امروز به جنگ نرم است. (۲۲/۰۳/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

طلاق اعتقادات گذشته!

این روزها باز هم انتشار مواضع جنجالی فائزه هاشمی، حاشیه‌ساز شده است. وی در بخشی از اظهارات خود ضمن حمایت از اقدامات برخی در جهت کشف حجاب، از آنان خواسته است که به این رفتار هنجارشکنانه خود ادامه دهند و آنان را دعوت به اعتراض و راه‌اندازی تجمعات کرده است! او حتی به‌صورت تلویحی از اقدامات براندازان سلطنت‌طلب نیز حمایت کرده و عدم مخالفت خود را با آن‌ها اعلام داشته است! این اظهارات به‌شدت با واکنش افکار عمومی مواجه گردیده و اعتراضات فراوانی را به همراه داشته است و خواهان برخورد با وی شده‌اند.

نکات تحلیلی: 1- اولین نکته در این موضوع، سکوتی است که دوستان و اطرافیان و همفکران وی در اردوگاه اصلاح‌طلبان، حزب کارگزاران و ... اتخاذ کرده‌اند! از احزاب و گروه‌های سیاسی که خود مدعی پیشگامی در توسعه سیاسی هستند، انتظار آن است که در برابر مواضع ساختارشکنانه دوستان و هم‌حزبی‌های خود واکنش نشان دهند؛ سکوت نشانه‌ای از تأیید است. 2- در این میان، واکنش برخی از فعالین سیاسی شنیدنی است. به‌عنوان نمونه "فرید مدرسی" از فعالین رسانه‌ای به اظهارت اخیر فائزه هاشمی واکنش نشان داده و نوشته است: «بر اساس اظهارات اخیر فائزه هاشمی، امشب در کلاب هاوس به اطمینان رسیدم او دیگر هیچ مبنا و اصولی ندارد و پیشینه و اعتقادات سیاسی خود را طلاق داده، جز وفاداری به بابا». 3- در تحلیل آنچه بر سر فائزه و امثالهم آمده، باید یکی از مهم‌ترین آفات و انحرافاتی که انقلاب و انقلابیون را تهدید می‌کند، مورد بازخوانی قرار داد. بدون شک یکی از مهم‌ترین تهدیدات انقلاب، خطر "ارتجاع" است. ارتجاع به معنای بازگشت! بدان حقیقت اشاره دارد که در مسیر حرکت قطار انقلاب برای دستیابی به اهداف انقلابی، برخی دچار تردید و واگرایی و انفعال و پشیمانی شده و از قطار انقلاب پیاده و راه عقب‌گرد را در پیش گیرند! همه انقلاب‌های بزرگ تاريخ (انقلاب فرانسه، روسيه و انقلاب‌هایی که در کشورهاي آفريقا و آمريکاي لاتين و ... اتّفاق افتاده است) بدون استثنا به اين بليه دچار شده‌اند. انقلاب اسلامي نيز از چنين تهديدي مصون نیست! 4- جریان‌های سیاسی باید تلاش کنند تا از افتادن در دام ارتجاع خود را مصون دارند. متأسفانه میکروب ارتجاع مدت‌های مدیدی است که اردوگاه جریان اصلاح‌طلب را آلوده کرده است و به همین دلیل بخش عمده‌ای از نیروهای خود را از دست داده‌اند. تلخ‌تر آنکه این‌همه ریزش، درسی برای بزرگان این جریان نشده تا به فکر بازسازی و ساماندهی و مصونیت بخشی اردوگاهی بیفتند. این رخداد بدون شک بیش از این اعتبار اصلاح‌طلبان را خدشه‌دار خواهد کرد و عرصه فعالیت سیاسی را برای آنان دشوار خواهد نمود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                   

عقده دیده شدن!

یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که بر جریان سیاسی اصلاحات وارد می‌شود، ترجیح و برتری منافع حزبی بر منافع ملی است. در سال‌های اخیر برخی از نخبگان سیاسی این جریان تلاش کرده‌اند تا منافع و حتی امنیت ملی را به‌منظور بهره‌برداری سیاسی و حزبی، زیر سؤال ببرند.

گزاره‌های خبری: 1- اخیراً وبگاه آمریکایی «اینترسپت» در گزارشی، برنامه محرمانه پنتاگون در زمینه جنگ‌های نیابتی در آسیای غربی و کشورهای سوریه، مصر، لبنان و یمن را فاش کرده است. در بخشی از این گزارش اعلام شده است، گروهی محدود از نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا در جنگ‌های نیابتی در مناطق مختلف خاورمیانه و شمال آفریقا مشغول به فعالیت هستند که البته فعالیت‌های آن‌ها نسبت به گذشته با شدت کمتر و دایره عملیاتی وسیع‌تر دنبال می‌شود. 2- محتوای این گزارش تازگی ندارد؛ سابق بر این دونالد ترامپ در ماجرای تبلیغات انتخاباتی خود با هیلاری کلینتون، از پشت پرده‌های ایجاد و حمایت آمریکا از داعش سخن گفته بود. وی در سخنانی در جمع طرفدارانش در فلوریدا گفته است: «داعش به رئیس‌جمهور اوباما احترام می‌گذارد. اوباما داعش را بنیان‌گذاری کرد. وی پایه‌گذار داعش است. من می‌خواهم بگویم که هیلاری کلینتون دغل‌باز، یکی از بنیان‌گذاران داعش است». 3- باوجود گزاره‌های آشکار و پنهان در خصوص قصد آمریکا و کشورهای متخاصم غربی بخصوص رژیم اشغالگر صهیونیستی در بر هم زدن امنیت منطقه و تلاش برای سلب امنیت از ایران اسلامی، آقازاده مرحوم هاشمی با گرفتن ژست آزاداندیشی و به‌منظور خودنمایی و ابراز وجود در میان نسل به‌ظاهر نواندیش، در مصاحبه‌ای گفته است: «من معتقد هستم دشمنی ما با اسرائیل بی‌معنی است؛ زیرا ما خطاکارتر از اسرائیل هستیم!» فائزه هاشمی اضافه می‌کند: «ما خودمان عامل مرگ خیلی بیشتر از فلسطینی‌ها در سوریه شده‌ایم. یا جنگ داخلی که در یمن راه افتاده است یا اتفاقات دیگر که ما متهم به نقش داشتن به این قضایا هستیم!».

گزاره‌های تحلیلی: 1- آمریکا که مدعی ابرقدرتی دنیا است، عامل اصلی آتش به پا شده در منطقه غرب آسیا در قرن حاضر و گذشته است. آن‌ها از یک دهه پیش با تأسیس و حمایت داعش قصد واردکردن ضربه اساسی به جمهوری اسلامی داشتند؛ اما هشیاری نظام اسلامی و فداکاری مدافعان حرم باعث شکست این راهبرد شد. 2- آنچه امروز از امنیت تثبیت‌شده در داخل کشور می‌بینیم مرهون سیاست‌های درست جمهوری اسلامی در مبارزه با دشمن در فراسوی مرزها و رشادت و جان‌فشانی سربازان وطن است. حضور داعش در 30 کیلومتری کرمانشاه و حمله تروریستی به برخی از مراکز حساس کشور مثل مجلس شورای اسلامی، تنها گوشه‌ای از تهدیدات ناامن‌ساز داخلی بود که در صورت عدم توجه حکومت به این تهدید منطقه و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای مقابله با آن، حوادث مشابه مجلس در کشور، به‌مراتب امکان تحقق می‌داشت؛ از این حیث ملت ایران به‌خوبی اهمیت مبارزه برون‌مرزی با تروریست‌های اجاره‌ای را درک کرده است. 3- در تمام سال‌های مبازره با داعش، جریان غرب‌گرای داخلی به روش‌های مختلف درصدد بهره‌برداری سیاسی از استراتژی جمهوری اسلامی در تأمین امنیت کشور در بیرون از مرزها بوده است. این عده در اوج مبارزه جبهه مقاومت در سوریه و عراق، به‌دروغ موضوع «حقوق ماهیانه دویست میلیون تومان» را برای مدافعان حرم انتشار می‌دادند و موجب رنجش خانواده‌های شهدا و عزیزان مبارز می‌شدند. 4- در تحلیل اظهارات فائزه هاشمی نیز عقده «دیده شدن» و «لیدر شدن»، قابل تجزیه‌وتحلیل است؛ وی هر از چند گاهی یک حرف باطل (توهین به پیامبر، تشویق بی‌حجابی و حمایت از نافرمانی مدنی) بر زبان می‌آورد و برای ضدانقلاب خارج نشین، خوراک رسانه‌ای تولید می‌کند. قوه قضائیه باید در مواردی که سیاسیون، امنیت و منافع ملی را به خاطر بهره‌برداری حزبی به حراج می‌گذارند، سریع و به هنگام وارد عمل شود. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ اخبار

دولتی هشت‌ساله با "دستاورد هیچ"!

از تابستان سال گذشته تا به امروز، فعالین و رسانه‌های اصلاح‌طلب به‌صورت مستمر دو دستور کار را پی گرفته‌اند؛ یکی انکار میراث نامطلوب دولت روحانی است و دیگری سانسور اقدامات مثبت دولت رئیسی. اصلاح‌طلبان و اعضای ارشد دولت روحانی در حدفاصل سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ به‌دفعات مدعی شده بودند که همچنان مشغول آواربرداری بوده و مردم نباید انتظار تغییر ملموس داشته باشند. قیمت مسکن در دولت روحانی حدود ۷۰۰ درصد افزایش یافت و اجاره‌بهای مسکن نیز در این دولت افزایش سرسام‌آوری داشت؛ عملکرد دولت روحانی در حوزه مسکن موجب شد که خانه‌دار شدن برای بخش قابل‌توجهی از جامعه تبدیل به رؤیا شود. دولت قبل با واگذاری رانت‌های هنگفت، حراج ۶۰ تن طلا (سکه) و ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی را رقم زد. در دولت قبل نقدینگی حدود ۹ برابر افزایش یافت و این مسئله به نابودی تولید و اشتغال منجر شد. دولت روحانی از بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی، اغماض و چشم‌پوشی کرد. در دولت قبل بیش از ۵ هزار واحد صنعتی تعطیل شد و یا به حالت نیمه تعطیل درآمد. حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه مردم در دولت قبل در بورس نابود شد. این‌همه در حالی رقم خورد که شعار دولت بر مذاکره با کدخدا بنا نهاده شده بود و هشت سال کشور اسیر و مجری این سیاست با "دستاورد هیچ" شد!

از حرکت اتباع افغانستانی به مرزهای کشور جلوگیری می‌شود

وزیر کشور در نشست کمیسیون سامان‌دهی اتباع و مهاجران خارجی گفت: «باید محل زندگی و فعالیت اقتصادی اتباع خارجی مشخص باشد تا سیاست‌گذاری دقیقی در حوزه‌های مختلف انجام شود. تکمیل فرآیند ثبت‌نام اتباع خارجی در طرح سرشماری ضروری است. با هماهنگی دستگاه قضایی، با اتباعی که در طرح سرشماری شرکت نکرده‌اند، برخورد قانونی می‌شود. جلوی حرکت انبوه اتباع افغانستانی به سمت مرزهای کشور با هماهنگی مسئولان افغانستانی باید گرفته شود. از دید دولت ایران، حضور آن‌هایی که در طرح سرشماری ثبت‌نام نکرده‌اند، غیرقانونی است. آن‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، از خدماتی چون امور بانکی بهره‌مند می‌شوند».

نوری المالکی نامزد پست نخست‌وزیری عراق شد

ائتلاف دولت قانون روز دوشنبه از معرفی «نوری المالکی» رئیس این ائتلاف برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق خبر داد و اعلام کرد که در نشست اخیرش تحولات روند سیاسی و نشست پارلمان پس از عید قربان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این ائتلاف همچنین تأکید کرد که دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق باید به‌سوی توافق برای معرفی نامزد ریاست جمهوری حرکت کنند. «محمد الصهیود» از اعضای ارشد ائتلاف دولت قانون در این خصوص گفت: «نتایج نشست یکشنبه‌شب ائتلاف دولت قانون حائز اهمیت بود. در این نشست به اتفاق آرا نوری المالکی برای تصدی پست نخست‌وزیری انتخاب شد. این رأی‌گیری بر اساس معیارهای تعیین‌شده توسط هیئت هماهنگی شیعی انجام شد».

ونزوئلا یک‌میلیون هکتار زمین کشاورزی به ایران داده است!

«علی رضوانی زاده» نائب رئیس انجمن کشت فراسرزمینی گفت: «ونزوئلا می‌تواند به انبار محصولات کشاورزی جهان تبدیل شود. ونزوئلا با هدف کشت فراسرزمینی یک‌میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایرانیان قرار داده است. ونزوئلا مستعدتر از برزیل و روسیه برای کشت فراسرزمینی است. به نظر می‌رسد این کشور می‌تواند خلع اوکراین را در جهان پر کند. باید از روابط خوب سیاسی شکل‌گرفته بین ایران و ونزوئلا برای ایجاد امنیت غذایی کشور و جهان بهره بگیریم. ونزوئلا برای کشت محصولات استراتژیکی چون ذرت و سویا مناسب است؛ ارزش اقتصادی سویا به‌مراتب از گندم بالاتر است. کنجاله سویا در تولید مرغ و دام بسیار کاربرد دارد. گوشت و دام سنگین ونزوئلا با ارزش‌تر و اقتصادی‌تر از گوشت برزیل است».

اخبار کوتاه

گلایه نماینده مجلس از انتصاب‌های «رفاقتی» و «سفارش‌شده»/ «بدری» نماینده اردبیل در مجلس گفت: «در اکثر وزارتخانه‌ها چارچوب و ضوابط خاصی برای انتصابات تعریف نکردند، یعنی یک نفر را که می‌آورند یا به‌صورت رفاقتی است یا به‌صورت سفارش شده. سازمان اداری استخدامی تعطیل است، این سازمان باید بیاید به این موضوع ورود کند، البته شرایط و ضوابطی دارد؛ اما اجرا نمی‌کنند، اگر این شرایط فعلی گنگ است و روشن نیست، خب این را اصلاح کنند. مخصوصاً شرکت‌های دولتی و هلدینگ‌های دولتی که دستشان باز‌تر است».

روزنامه صهیونیستی: ایران کشتی جنگی جدیدی می‌سازد/ «جروزالم پست» روز شنبه در مطلبی به قلم «ستث فرانتسمن» نوشت، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، ایران در حال ساخت یک شناور رزمی جدید است. پیشتر نیز ایران یک کشتی ۶۵ متری را به آب انداخت که بر اساس یک طرح مخفی بزرگ بود. این شناور فعلی در یک کارخانه کشتی‌سازی در جزیره قشم در حال ساخت است. شناور جدید ایران، موشک‌انداز بوده و پیشرفته به نظر می‌رسد و اندازه آن حدود ۱۶۶ فوت است. عرشه عقب این شناور جدید نشان می‌دهد که احتمالاً برای موشک‌های ضد کشتی «نور» یا «قادر» آماده می‌شوند.

عجب دل‌خوشی دارند بعضی‌ها!/ «کیانوش جهانپور» سخنگوی سابق وزارت بهداشت نوشت: «اگر قصد پناهندگی دارید و در کشور میزبان بفهمند که الآن نقل محافل در شبکه‌های اجتماعی فارسی، بودونبود گشت ارشاد و جمع‌آوری و رهایی سگ‌های ولگرد و پارک گردانی و نگهداری حیوانات خانگی است، بی برو و برگرد ریجکت می‌شوید و میگن برگرد کشورت که خیلی دل‌ خوشی دارید».

سقط‌جنین‌های غیرقانونی!/ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: «سالانه در کشور بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار جنین سقط می‌شود، از این میزان فقط ۱۰ هزار سقط قانونی بوده است. بر اساس قانون تعالی خانواده و جوانان جمعیت که سال قبل از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد، فراهم کردن شرایط و ابزار سقط‌جنین حتی برای یک‌بار سبب ابطال پروانه کار پزشک خاطی می‌شود».

چه خبر از بازار ارز؟!/ رئیس کانون صرافان گفت: «در سه روز اخیر نرخ دلار از ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. بازار ارز خریدار ندارد. قیمت‌ها کاذب بوده است. دلار مسافرتی در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد».

درخواست ۸۰ درصد انگلیسی‌ها برای مهاجرت به روسیه!/ بر اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط اکسپرس، ۷۸ درصد از بیش از ۲۲ هزار پاسخ‌دهنده که از زندگی در بریتانیای مدرن سرخورده شده بودند، مایل به مهاجرت به روسیه هستند. این نظرسنجی پس‌ازآن انجام شد که رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد 2.5 هکتار زمین رایگان به افرادی که می‌خواهند برای تقویت اقتصاد منطقه به سیبری نقل‌مکان کنند، می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات