صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۴۹

چرا عربستان در مورد ذخایر نفت خود دروغ می گوید؟

برای سال‌های متمادی، عربستان سعودی در مورد هر معیار مرتبط با تجارت نفت خود، از مقدار تولید نفت خام گرفته تا سطح ذخایر خود و هر چیزی که در این بین وجود دارد، به‌شدت مبالغه کرده است. اما چرا سعودی‌ها اینقدر زیاد و اغلب در مورد ارقام نفتی دروغ می‌گویند؟ ساموئل واتکینز می‌گوید دلیل آن این است که این کشور بدون قدرتی که به‌واسطه حجم تولید، مازاد عرضه و ذخایر نفتش به ‌دست آورده، قدرت واقعی دیگری ندارد؛ بنابراین اقدام به بزرگ‌نمایی بیش از حد در مورد ارقام نفتی‌اش می‌کند تا اهمیت ژئوپلیتیک خود را افزایش دهد. با این حال، مشکلی که عربستان سعودی الان دارد این است که آمریکا و همه دیگر کشورهای توسعه‌یافته که اقتصادشان به دلیل تاثیر قیمت‌های بالای نفت بر تورم در رنج هستند، به بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک برای عملی کردن این ادعاها فشار می‌آورند تا قیمت طلای سیاه پایین برود. اگر این کشور در همه این سال‌ها در مورد توان تولید نفتش دروغ نگفته بود که نباید مشکلی می‌داشت.
هفته گذشته رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، در حاشیه نشست گروه ۷ به بایدن گفت: «یک تماس با محمد بن زاید داشتم. او دو چیز به من گفت. ما در حداکثر (ظرفیت تولید) هستیم. این چیزی است که او ادعا می‌کند.» مکرون ادامه می‌دهد: «و سپس او (محمد بن زاید) گفت که سعودی‌ها می‌توانند ۱۵۰هزار بشکه در روز اضافه کنند. شاید کمی بیشتر، اما آنها در بازه ۶ماهه ظرفیت عظیمی (برای تولید بیشتر) ندارند.» همچنین اخیرا کتابی از ابراهیم المهنا، پیام‌رسان نفتی و مشاور ارتباطات عربستان در امور نفتی، به انتشار رسید که پشت‌پرده سیاست‌های نفتی این کشور را تا حدی نشان می‌دهد. یکی از تاکتیک‌های عربستان سیاست فریب بوده که میزان تولید نفتش را با وجود افزایش، برای یک سال پنهان نگه داشته است. اصلا بعید نیست سیاست فریب این کشور در مواقع ناتوانی برای افزایش تولید نیز به ‌کار گرفته شود.
کشورهای غربی می دانند که عربستان نمی تواند نیاز آنها را در بازار نفت پاسخ دهد و مجبور هستند که به ایران امتیاز بدهند ،اما اگر برخی موارد در مورد ذخایر نفت عربستان سخنی به میان می آورند صرفا به خاطراین است که ایران را بدون دریافت امتیاز وبدون کاهش تحریم ها ، هزینه های زندگی آنها را کاهش دهد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات