بین الملل >>  سایرحوزه ها >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۶۴

نخست‌وزیر ۴ ماهه اسرائیل در فرانسه با موضوع ایران

یائیر لاپید که پس از فروپاشی دولت ائتلافی در اسرائیل بناست بشکلی موقت سرپرستی دولت را عهده دار باشد در اولین سفر خارجی خود به فرانسه رفت، مهم‌ترین موضوع این سفر مساله هسته‌ای ایران و فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در مجاورت با اسرائیل عنوان شده است

نخست‌وزیر 4 ماهه اسرائیل در فرانسه با موضوع ایران

در حالی که بنت موتلف و متحد دیروز لاپید بعد از شکست در حفظ ائتلاف، از دنیای سیاست کناره‌گیری می‌کند سفر لاپید به فرانسه بیش از هر چیز در راستای تلاش‌های او برای افزودن به شانس نخست وزیری خود است که 4 ماه دیگر برگزار می‌شود، تا اینجای کار رقیبی سرسخت به نام نتانیاهو را در مقابل دارد.

- موضوع تکراری و همیشگی و دستاویز این سفر مساله امنیت اسرائیل است که مطابق معمول حول دو محور ایران و حزب الله لبنان می‌گردد. مساله مذاکرات هسته ای ایران و غرب از یکسو و ارسال 3 پهباد حزب‌الله روی منطقه گازی کاریش "این روزها مهم‌ترین دغدغه‌های رژیم را شکل می‌دهند"

- اسرائیل که سنتاً مخالف مذاکرات هسته‌ای ایران بود و همچنین از هر کوششی برای خلع سلاح حزب‌الله دریغ نکرد حالا گویی در مواجهه با واقعیاتی چون اقتدار ایران و حزب‌الله سرش به سنگ خورده و لذا تمام تلاش خود را بر محدود سازی زمان مذاکرات هسته‌ای و جدی‌ترشدن آن البته علیه ایران متمرکز کرده است.

- به نظر می‌رسد بیش از هر کس اسرائیل نسبت به طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای حساس است و البته گویی بیش از هر چیز نگرانی‌های ناشی از این مساله را متوجه خود می‌داند. به همین خاطر هم هست که در شرایط ناامیدی از شکست قطعی مذاکرات عمده تمرکز خود را بر محدود سازی آن قرار داده است.

- لاپید در کنفرانس مطبوعاتی با ماکرون ادعا کرد هر کجا مشکلی هست ایران در نزدیکی آن است و برای مستدل کردن ادعای خود بر اتهام جدید الولاده حضور تروریستی ایران در ترکیه! و همچنین حمایت‌های ایران از حزب الله لبنان تاکید کرد. این در حالی است که ادعای اول هیچ گاه با ثبات نرسیده و مقوله دوم را جمهوری اسلامی با صدای بلند همواره فریاد کرده و نسبت به آن افتخار کرده است.

  • بنظر میرسد این سفر و ادعاهای اسرائیلی مطرح شده در خلال آن در واقع آتش تهیه‌ای باشد که لاپید می‌کوشد قبل از سفر چند روز آینده بایدن به اسرائیل و سعودی آن را اجرا کند و بزعم خود کشورهای عربی منطقه که در اجلاس سعودی و با حضور بایدن گردهم خواهند آمد را به خود نزدیک سازد البته تلاش لاپید برای یارگیر در سطح اروپا برای موفقیت در انتخابات پیش رو را هم نباید از نظر دور داشت.

 

العالم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات