تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۲

وحدت ملی، انسجام‌ اسلامی ‌و ضرورت تشکیل اتحادیه مشترک‌المنافع ملل مسلمان


نویسنده: حسن نفیسی

رهبر معظم انقلاب ‌اسلامی ‌ایران سال جاری را سال وحدت ملی و انسجام‌ اسلامی ‌اعلام فرموده‌اند. این نامگذاری مسلما با توجه به شرایط داخلی کشور و دشواریهای جهان اسلام بسیار ژرف‌اندیشانه و مدبرانه بوده است و دقیقا معظم‌له روی موضوعی پافشاری نموده‌اند که بهترین نیاز کشور و جهان اسلام در شرایط کنونی می‌باشد.

 از آن رو که از حیث داخلی کلیه گروه‌های سیاسی و جناحهای مختلف درون نظام و آحاد ملت مسلمان ایران در سایه رهبری مدبرانه و شجاعانه ایشان، رهنمودهای خیرخواهانه آن حضرت را چراغ راه خود قرار داده و در این شرایط حساس که ایران اسلامی ‌مورد هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی قرار دارد مقوله وحدت را هرچه بیشتر مورد توجه قرار دهند و اقوام ایرانی نیز با توجه به داشتن فصل مشترک ایرانیت، با کنار گذاشتن اختلاف جزیی قومی ‌و مذهبی فقط و فقط به اعتلای نام مقدس ایران اسلامی ‌بیندیشند و کلیه گروههای سیاسی درون نظام نیز اعم از اصولگرایان و‌ یا اصلاح‌طلبان بایستی با توجه به شرایط ویژه جهانی و منطقه‌ای از درگیریهای عبث سیاسی خودداری کرده و با کنار گذاشتن بداخلاقی‌های سیاسی و در عین حال با حفظ رقابت منطقی و اسلام‌محوری، بجای قدرت‌طلبی کور قبیله‌ای و حزبی و صنفی در اندیشه افزایش قدرت کشور باشند.

ایران اسلامی ‌به عنوان پیش‌قراول و سردمدار احقاق حق ملل مسلمان و کلیه ملتهای تحت سلطه جهان به شدت مورد غضب استکبار جهانی قرار گرفته است و استعمار جدید با اندیشه کاپیتالیسم صهیونیستی به رهبری استکبار جهانی می‌کوشد به هر طریق ممکن این الگو و اسوه مبارزه علیه ظلم و بی‌عدالتی را درهم بشکند.

آنچه تاکنون سبب پایداری ایران اسلامی ‌در برابر کفر جهانی گردیده است فقط و فقط وحدت ملی ایرانیان بوده و بس. در مساله هسته‌ای نیز وحدت ملی و انسجام ایرانیان سبب گردیده تا فشارهای خارجی با همه شدت و حدتش نتواند تاثیری کارا داشته باشد.

وحدت ملی در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز قدرت خود را نشان داد. در شرایطی که آمریکا، شوروی سابق و قدرتهای اروپایی به شدت رژیم عراق را علیه ایران تجهیز می‌کردند ایرانیان اعم از شیعه، سنی، مسیحی، کلیمی ‌و زرتشتی و از همه صنوف و دستجات و با هر رأی و عقیده و قومیت ‌یکپارچه و متحد با نیروی ایمان در برابر ماشین جنگی عراق ایستادند و رژیم جنایتکار عراق را با قدرت حاصل از وحدت ملی سرجایش نشاندند.

وحدت نیز از مقوله‌های ایدئولوژیک در نظام مقدس جمهوری‌اسلامی ‌ایران بوده و هست.

اعلام هفته وحدت توسط رهبر فقید جمهوری‌اسلامی ‌ایران حضرت امام خمینی (ره) به منظور تقریب هرچه بیشتر شیعه و سنی صورت گرفت و هر سال در سالروز تولد مبارک پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) برگزار می‌گردد. جمهوری‌اسلامی ‌ایران از بدو انقلاب، کلیه مسلمانان جهان را به اتحاد و همبستگی دعوت کرده است، این دعوت چیزی نیست مگر عمل به توصیه‌های پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و دستورات دین مبین اسلام.

تاکید دوم در رهنمود مقام معظم رهبری بر «انسجام اسلامی» بر این نکته استوار است که امروز جهان اسلام بیش از هر زمان دیگر نیازمند به همدلی و برادری و روابط عمیق‌تر با هم می‌باشند و کشورهای اسلامی ‌در راه رسیدن به این پیوند علمی، ‌سرمایه‌های عظیمی ‌در اختیار دارند.

1 ـ امروز بیش از‌یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان وجود دارند که در تمام پنج قاره کره زمین پراکنده می‌باشند.

2 ـ 80 درصد منابع نفتی دنیا در منطقه خاورمیانه وجود دارد که 80 درصد مسلمانان دنیا نیز در این منطقه قرار دارند. این منابع جدای از منابع عظیم گازی است که در این منطقه وجود دارد.

3 ـ از سه تنگه معروف دنیا دو تنگه در این منطقه قراردارد: تنگه هرمز و تنگه جبل الطارق

4 ـ یک اصل مهم و تفکر مهم قرآنی داریم که می‌تواند بزرگترین و مهمترین عامل وحدت مسلمانان باشد و آن اینکه قرآن کریم، اسلام را منحصر به هیچ قوم و زبان و ملیتی و جغرافیایی نکرده است بلکه قرآن اسلام را دین بشریت و وسیله سعادت همه انسانها معرفی کرده است، لذا اسلام می‌تواند در درجه اول همه مسلمانان از تمام بلاد دنیا را در زیر ‌یک پرچم معنوی واحد جمع کند و تشکیل امت واحده بدهد.

5 ـ اتفاقا مسلمین، بسیاری از تحصیل‌کرده‌های مسلمان را در کشورهای غیراسلامی ‌دارند که اینها ‌یکی از سرمایه‌های جهانی اسلامی ‌می‌باشند.

6 ـ و اتفاقا تنها دینی که هنری عجیب و خارق‌العاده به خرج داد و از کثرت، وحدت ساخت همین اسلام بود و توانست در پرتو پیامبر واحد و کتاب واحد‌یک پیوند بی‌نظیر را در بین نژادها و اقوام مختلف دنیا به وجود بیاورد و امروز جهان اسلام می‌تواند با برگشت به خویشتن و رویکرد به هویت اولیه، خود را از بیراهه معکوس یعنی حرکت از وحدت به کثرت تفرقه‌انگیز نجات دهد.

7 ـ در واقع بلاد اسلامی ‌مخصوصا بیت‌المقدس و مکه و مدینه و نجف و قم مرکز تبلور ادیان و اندیشه هستند و قرن‌ها همین بلاد اسلام بودند که به دنیا دین و دانش تزریق می‌کردند. بسیاری از کشورهای اسلامی ‌نه تنها مرکز دین هستند بلکه مرکز منابع اقتصادی و حتی مرکز سیاست دینی نیز هستند چون هر جا اقتصاد است رویکرد سیاست هم در درجه اول به سوی همانجا است.

8 ـ وسعت جغرافیایی کشورهای اسلامی ‌از جهت شرق تا غرب از سواحل اقیانوس آرام شروع و به کرانه‌های اقیانوس اطلس ادامه می‌یابد ‌یعنی ازاندونزی و برخی جزایر فیلیپین تا صحرای غربی و از جهت جنوب تا شمال از جاده اندونزی شروع و تا قزاقستان ادامه می‌یابد.

9 ـ کشورهای اسلامی ‌از لحاظ راه‌های زمینی و دریایی نیز در مسیر اصلی مبادلات و ارتباطات بین شرق و غرب جهان واقع شده‌اند.

10 ـ از حیث اقتصادی امروزه ‌یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد، بازار مصرف است که جهان اسلام با‌یک و نیم میلیارد نفر جمعیت نقشی دو وجهی را در این بین می‌تواند ایفا کند، هم می‌تواند با توجه به نقاط مشترک فرهنگی و قومی ‌و دینی و مذهبی بین ملل خویش مایحتاج خود را در عرصه مصرف، خودش تولید و تأمین نماید و بر رشد ناخالص تولید و درآمد خویش بیفزاید و در نقش دیگر می‌تواند با تحریم‌یکپارچه کالاهای تولیدی کشورهای سلطه‌گر و زورگو در بازار مصرف خویش، مهلک‌ترین ضربه را بر آنها وارد سازد.

متأسفانه امروزه دشمنان اسلام بیشتر از مسلمانان به اهمیت امر وحدت و همبستگی پی برده‌اند!

اروپاییان که سوابق سیاهی در استعمار ملل آسیا و آفریقا دارند و هنوز بیشتر مردم آفریقا و آسیا داغ جنایات استعمارگران اروپایی را از‌یاد نبرده‌اند با تشکیل اتحادیه اروپا و‌ یکپارچه کردن قدرت نظامی ‌و اقتصادی و سیاسی خود همچنان در حال استثمار کشورهای جهان سوم هستند و علاوه بر تاراج اقتصادی، امیال سیاسی خود را نیز برای کشورها دیکته می‌کنند. کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان و کانادا هم با تشکیل پیمان «نفتا» و ایجاد اتحاد اقتصادی، بلوک عظیمی ‌را در آمریکای شمالی به وجود آورده‌اند که هدفی جز سیطره بر اقتصاد جهانی ندارد.

غول‌های اقتصادی کرانه اقیانوس آرام هم در پیمان آ.سه.آن گردهم آمده‌اند، این پیمان‌های چندجانبه با گره خوردن به ‌یکدیگر کلیه قدرت‌های اقتصادی و نظامی ‌شرق و غرب عالم را به ‌یکدیگر گره زده است.

پیمان نظامی ‌ناتو که به بهانه دفاع از تمامیت ارضی اروپای غربی و ایالات‌متحده در مقابل خطر کمونیسم و شوروی سابق ایجاد شده حاصل همین افکار توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه قدرت‌های بزرگ است که از صربستان تا جنوب سودان و از افغانستان و عراق تا اریتره را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده است و بهترین دلیل بر تجاوزکارانه بودن پیمان مذکور این است که با وجود اضمحلال جبهه کمونیسم و فروپاشی شوروی و منتفی شدن اصل موضوع به جای انحلال تبعی پیمان فوق‌الذکر، هر روز بر قدرت فنی و تهاجمی‌ آن افزوده می‌شود. در این میان کشورهای اسلامی ‌با بیش از‌ یک و نیم میلیارد نفر جمعیت در حالی که 75 درصد کل انرژی‌های فسیلی جهان را در اختیار دارند و در نقاط استراتژیکی همچون خاورنزدیک و میانه و جنوب دریای چین قرار گرفته‌اند و از جزیره‌العرب تا جنوب فیلیپین و تایلند پراکنده‌اند و به دلیل پراکندگی و دست نیافتن به وحدت نظری و عملی در محاسبات جهانی به هیچ گرفته می‌شوند و رژیم اشغالگر قدس به خود اجازه می‌دهد کشورهای اسلامی ‌را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده و در طول نیم قرن مداوم به کشتار مسلمانان فلسطینی و لبنانی پرداخته و حتی به کشورهای عمده اسلامی ‌نظیر مصر و سوریه و اردن حمله ور شود و گهگاهی هم چنگ و دندان نشان می‌دهد.

فلذا با توجه به مراتب بالا ملاحظه می‌شود که عمل به ارشادات ژرف‌اندیشانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب تنها راه نجات جهان اسلام از مظالم استکبار و صهیونیسم جهانی است.

کشورهای اسلامی ‌و به ویژه ممالک منطقه خاورمیانه بایستی با کنار گذاشتن اختلافات بی‌مورد (اختلافات جزئی که توسط استعمار به وجود آمده و ریشه و پایه‌ای هم ندارند) به ریسمان الهی چنگ زده و آوای وحدت سر دهند و آیه شریفه «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا ولاتفرقوا» را سرلوحه زندگی اجتماعی و سیاسی خویش قرار دهند دین مشترک و فرهنگ مشترک، کشورهای اسلامی ‌را به هم پیوند داده است. اسلام عزیز عامل وحدت خلل‌ناپذیر کلیه مسلمانان جهان است.

مسلمانان بایستی هشیار باشند و بدانند که مقوله‌های تفرقه‌انگیز نظیر شیعه و سنی ساخته و پرداخته دست استعمارگران است و به عنوان وسیله‌ای برای جداسازی صفوف مسلمانان از ‌یکدیگر به کار برده می‌شود.

در صورتی که به رهنمود آگاهانه رهبری عمل شود و 55 کشور اسلامی ‌اقتصاد خود را ‌یکپارچه کنند، اتحادیه‌ای به وجود خواهد آمد که با توجه به کنترل و سیطره بر حداقل 80 درصد منابع انرژی جهان به قدرت اول جهان تبدیل خواهد گردید.

یک اتحادیه مشترک‌المنافع اقتصادی می‌تواند قدرت‌های زورگو را کنار زده و حرف اول را در جهان بزند، در این مسیر مبارک و برای رسیدن به این هدف مقدس و افتخارآمیز بسیار شایسته است که تشکیل اتحادیه‌ای تحت عنوان «سازمان تجارت اسلامی» با عضویت 55 کشور مسلمان تشکیل شود که مضافا با ایجاد پول واحد اسلامی ‌نیز می‌تواند در ‌یکپارچه کردن اقتصاد جهان اسلام و به عنوان سرمایه در گردش سازمان مذکور نقش حیاتی را ایفا نماید.

حال که کشورهای زورگو با توان بالای اقتصادی و نظامی ‌خود هر روز با ابزار «تحریم‌های اقتصادی» قصد سیطره بر ممالک اسلامی ‌را دارند وجود‌یک چنین سازمانی متشکل از نهادی در داخل مسلمانان و به لحاظ جلوگیری از غرق شدن در مقررات ‌یک طرفه سازمان‌های غربی و اروپایی که در چند سال آینده چه بخواهیم و چه نخواهیم بایستی پذیرای سلطه جدید قدرت‌های اقتصادی دنیا باشیم این نوید خوب برای ‌یکپارچه کردن توان مسلمانان به نظر عملی و ضروری است. تصور کنید چند درصد از تولیدات کارخانجات کشورهای غربی برای بازار مسلمانان کالا تولید می‌کنند و سود حاصله آن به جیب چه کسانی می‌رود فروش روزانه چند میلیون بشکه نفت از منطقه خاورمیانه به نظر تجارت خوبی برای مسلمانان است؟!! اصلا و ابدا؛

ما امروز با این حرکت ذخایر آزادی اقتصادی خود را به بهانه ناچیز به غربی‌ها می‌فروشیم و در مقابل کالاهای مصرفی جمعیت 1/5 میلیاردی مسلمانان را تهیه می‌نماییم. شک نکنید تا 20 سال دیگر نفتی برای فروش مثل امروز نخواهیم داشت و آن موقع مجبوریم به قیمت‌های چند برابر امروز آزادی خودمان را با غربی‌ها معامله کنیم.

خوشحال از گران شدن نفت امروز بشکه‌ای 90 دلار نباشیم، چون برای بازگشت هر دلار آن طرح و نقشه استعماری کشیده‌اند. دو ابزار مهم اقتصادی در اختیار 55 کشور اسلامی ‌قرار دارد‌ یکی فروش نفت و دیگری اقتصاد متکی به بازار تولید و مصرف خود.

جای دارد کشور جمهوری‌اسلامی ‌ایران که سردمدار مبارزه با سلطه‌طلبی در بین مسلمانان شناخته شده است در این مورد ویژه به مناسبت پیام تاریخی مقام معظم رهبری در ‌یک ابتکار و حرکت خاص، تشکیل «اتحادیه مشترک‌المنافع اسلامی» را طراحی و با ساز وکارهای پیش‌بینی شده از هر دو اهرم ،نفت و بازار اقتصادی ملل اسلامی ‌در جهت مبارزه با تحریم‌های اقتصادی آتی گامی‌ اساسی را بردارند.

به امید روزی که در پرتو هدایت قرآن کریم و سنت نبوی و سیره اهل‌بیت با محور عقلانیت دینی نسل جدید امت اسلام خویش را دوباره باور کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات