صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۰ تیرماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) من می‌خواهم مسئله حجاب را ذکر کنم و اشاره کنم؛ آن کاری که در ملأ انجام می‌گیرد، در خیابان انجام می‌گیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است، تکلیف ایجاد می‌کند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به صورت آشکار در کشور انجام بگیرد. (۱۷/۱۲/۱۳۹۶) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

اکسیر وحدت و معنویت

رهبر معظم انقلاب در پیام به حجاج بیت‌الله الحرام، وحدت و معنویت را دو پایه اساسی حج و دو عامل عزت و سعادت امت اسلامی خواندند و با تأکید بر پیامدهای درخشان رشد بیداری و خودآگاهی اسلامی و بروز پدیده شگرف مقاومت‌، خاطرنشان کردند: «غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است، البته از کید دشمن حتی یک لحظه نباید غفلت کرد و باید با تلاش و هشیاری، امید و اعتمادبه‌نفس را که بزرگ‌ترین سرمایه برای ساختن آینده است، افزایش دهیم».

نکات تحلیلی: 1- حقیقتاً جامع‌ترین تعریف حج، ترکیب دو عنصر سیاسی و معنوی، یعنی وحدت و معنویت است. گره خوردن دل‌ها و نگاه‌های هزاران مسلمان با تمام مختصات مذاهب مختلف اسلامی به نقطه کانونی خلقت، یعنی مسجدالحرام و کعبه که نماد توحید و توجه به وحدت خالق و وحدت مخلوقات در عین کثرت است، جلوه اتم معنویت است و چرخش هم‌زمان حاجیان در سلوک و مناسکی یگانه به دور توحید خلقت که از سوی میلیون‌ها مسلمان با نمادها و مذاهب مختلف، با یکپارچگی و انسجام به ثمر می‌رسد، نشان از وحدت مسلمانان است. 2- مهم‌ترین درس حج با شمولیت این دو اکسیر عزت‌آفرین، این است که باید از ثمرات و نتایج حج ابراهیمی در تمام شئون زندگی اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع هم استفاده کرد و وحدت و معنویت را به سراسر زندگی مسلمانان عالم سرایت و تعمیم داد. 3- رهبر معظم انقلاب شرایط امروز را مناسب‌ترین زمان برای مقابله هویتی با دشمنان اسلام در پرتو بیداری اسلامی و معرفت عمیقی که در بین مردم مسلمان و به‌ویژه خیزش اسلامی که در بین جوانان جوامع اسلامی در قالب مقاومت در برابر تمام مظاهر ستم و سلطه‌گری به وجود آمده، می‌دانند. به موازات رشد تصاعدی علاقه، بینش و طراوت جهاد و مبارزه‌ای که در بین جوانان مسلمان در دنیای اسلام ایجاد شده، امروز لیبرالیسم مدعی پایان تاریخ با هویتی شکست‌خورده و نظام فکری مضمحل و ابتر در ایجاد مدینه فاضله موهوم خود روبرو شده و در همان مسیری قرار گرفته است که رقیب هفتاد ساله کمونیسم‌اش رفت و باید در موزه‌های تاریخ آن را جستجو کرد.

نکته پایانی: اگر همین نگاه و تحلیل شوق‌آفرین و امیدبخش در ایام مغتنم کنگره جهانی حج امسال همانند عطر بهاری به مشام همه مسلمانان و از طریق آن‌ها در جوامع مختلف اسلام پراکنده شود و امت واحد محمدی را یک بار دیگر به داشته‌ها و سرمایه‌های وحدت و معنویت توجه دهد، حج به هدف خود نزدیک شده است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                       

نقش آمریکا در التهابات سیاسی عراق

بعد از انصراف جریان صدر از پارلمان و امیدواری نسبت به خروج عراق از بن‌بست سیاسی، اکنون مذاکرات برای انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آغاز شده است.

در خصوص رئیس‌جمهور، همچنان مذاکرات بین حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در جریان است و دو حزب به گزینه مشترکی در این رابطه نرسیده‌اند. تأکید اتحادیه میهنی همچنان بر برهم صالح و حزب دموکرات بر ریبر احمد است؛ اما آنچه از مذاکرات می‌توان استنباط کرد، انعطاف حزب دموکرات در رابطه با گزینه ریاست جمهوری است و اختلاف‌های کنونی را می‌توان نشئت‌گرفته از گرفتن امتیاز از اتحادیه میهنی دانست. درباره نخست‌وزیری نیز با انصراف جریان صدر به نظر می‌رسد شرایط برای تشکیل کتله اکبر توسط چارچوب هماهنگی فراهم شده و احزاب مختلف نیز به ائتلاف با این جریان اقدام کرده‌اند. در طول چند هفته گذشته نیز اقدامات مختلفی از سوی احزاب برای معرفی گزینه نخست‌وزیری صورت گرفته و گزینه‌های متعددی مطرح شده است.

با توجه به مطالب ذکر شده، در بحث اتفاقات اخیر در عرصه سیاسی عراق چند نکته را باید متذکر شد: 1- ایجاد دوقطبی‌های سیاسی در عراق عمدتاً برنامه‌ریزی آمریکا برای ایجاد درگیری‌های درون‌حزبی به‌ویژه در میان جریان شیعه است. تقسیم جریان‌ها به موافق یا مخالف یک شخص و اقدامات رسانه‌ای برای تخریب برخی افراد، طرح آمریکایی‌ها برای ایجاد درگیری‌های خودساخته به‌منظور مدیریت فضای سیاسی عراق در راستای منافع آمریکایی است. 2- در برخی رسانه‌های وابسته به آمریکا، مداخلات ایران را عامل بن‌بست سیاسی عنوان می‌کنند. این در حالی است که بر همگان آشکار است که مداخلات آمریکا در عرصه سیاسی عراق با تشکیل برخی ائتلاف‌ها و حمایت از برخی افراد زمینه‌های بن‌بست فعلی در عراق است.

بااین‌وجود بر اساس مشاهدات میدانی، عراق به‌صورت تدریجی در حال خروج از بن‌بست موجود است و بازیگران سیاسی برای نقش‌آفرینی بیشتر در تحولات آینده به دنبال استفاده از حداکثر توان خود هستند. در این میان برخی بازیگران همچون آمریکا، این شرایط و رسیدن به یک توافق پایدار بین احزاب را خلاف اهداف خود می‌دانند و مترصد ایجاد شرایطی هستند که وضعیت عراق را از نظر سیاسی همچنان متشنج نشان دهند. احزاب سیاسی عراقی باید متوجه این مسئله باشند و با پرهیز از اختلاف‌افکنی و منفعت‌خواهی‌های حزبی که خواست بدخواهان ملت عراق است، به فکر راهکارهایی برای ائتلاف و استقرار دولت جدید باشند. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                

تلاش ضدانقلاب برای راه‌اندازی اعتراضات ضد حجاب خیابانی

با نزدیک شدن به 21 تیرماه، سالروز قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون کشف حجاب توسط رضاخان و روز «حجاب و عفاف»، جریانات ضدانقلاب در تدارک هجمه‌ای همه‌جانبه علیه این روز با ایجاد کمپین‌های مجازی و گسترش نافرمانی‌های مدنی برای تظاهرات خیابانی درباره موضوع حجاب هستند. در همین زمینه هشتگ #حجاب_بی_حجاب به‌عنوان هشتگ اصلی این کمپین انتخاب شده و در کنار آن هشتگ‌هایی چون #21 تیر و no2hijab# نیز استفاده می‌شود. طاهره عبدولی، فعال ضدانقلاب حوزه زنان به‌عنوان لیدر اصلی این کمپین فعالیت می‌‎کند و در کنار آن چهره‌ای مانند مهدی حاجتی، فعال سیاسی و عضو سابق شورای شهر شیراز فعال هستند. مهم‌ترین محورهای رسانه‌ای این جریان برای هجمه علیه حجاب و روز حجاب و عفاف در چند روز گذشته عبارت‌اند از: ایجاد کارزار و کمپین‌سازی توئیتری با هشتگ‌های مختلف؛ طرح مطالبه برای حضور خیابانی مخالفان قانون حجاب در روز 21 تیر؛ تداوم متهم کردن ج.ا.ا به سلب حقوق شهروندان زن با اجرای قانون حجاب؛ تداوم برجسته‌سازی و وایرال ویدئوهای برخورد نیروهای گشت ارشاد با زنان بدحجاب با هدف افزایش تنفر اجتماعی از گشت ارشاد؛ القای گسترش مخالفان قانون حجاب در میان مردم ایران در سال‌های اخیر؛ تداوم قهرمان‌سازی از رضاخان به‌عنوان واضع قانون کشف حجاب.

▼ اخبار

دانشمند یا سلبریتی؛ کدام‌یک کشور را رشد می‌دهد؟!

شهید دکتر «سید احمد حاتمی»، دانشمند و نابغه فضائی ایران است که توسط رژیم صهیونیستی در مسجدالحرام ربوده شد؛ نابغه‌ای که مقام معظم رهبری درباره او فرمودند: شهادتش برای ما ثلمه بود. دکتر فرشته روح‌افزا همسر این دانشمند شهید در گفتگویی، پرده از ماجرای ترور ایشان در عربستان برداشته است. او می‌گوید: «در جریان حج تمتع  ۱۳۹۴ واقعه فاجعه‌بار سقوط دکل جرثقیل سنگین ساختمانی و انسداد در مسیر رمی جمرات منجر به کشته و مجروح شدن بیش از ۷۰۰۰ نفر از حجاج  شد. ۴ ساعت بعد از این اتفاق، یک رسانه اسرائیلی نوشت: «دانشمند ‏فضایی ایران در حادثه سقوط جرثقیل در مکه جان خود را از دست داد»؛ یعنی زودتر از اینکه اصلاً کسی خبر داشته باشد یک دانشمند فضایی ایرانی در ‏حج حضور داشته است! پیکر همسر من بدون هیچ‌گونه آثاری از جراحت، کیلومترها دورتر از مکان بروز حادثه سقوط جرثقیل و ۲ روز بعد از بروز حادثه، در سرزمین دیگری پیدا شده بود. سؤال من این است، کسانی که برای نابود کردن دانشمندان ایرانی این‌طور تلاش و هزینه می‌کنند، چرا باید برای سلبریتی‌های ایرانی کف بزنند؟ مگر این‌ها همان کسانی نیستند که دانشمندان ما همچون شهریاری، احمدی‌ روشن و فخری زاده را به شهادت رساندند؟ چرا در این جشنواره‌های جهانی به سلبریتی‌ها بها می‌دهند ولی برای از بین بردن دانشمندان ما این‌طور هزینه می‌کنند؟! اصلاً خودتان قضاوت کنید! کدامشان کشور را رشد می‌دهند؟».

آغاز اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در سه شهر

طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی قرار است از چندین شهر ازجمله گرمسار، آبیک و ایلام شروع شود. کالابرگ الکترونیکی هم مانند یارانه نقدی که به مردم داده می‌شود، شامل ۹ دهک از افراد جامعه خواهد شد؛ به‌طوری‌که سه دهک پایین درآمدی در این طرح به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و شش دهک دیگر هم به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان کمک‌هزینه خرید کالا‌های اساسی دریافت خواهند کرد. وزیر صمت در مورد سازوکار کالابرگ الکترونیکی می‌گوید: «فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد، بخشی از هزینه، از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود؛ یعنی به هیچ کارت جدیدی نیاز نیست و شما مثل سابق اقدام به خرید می‌کنید با این تفاوت که پیش‌ازاین یارانه نقدی به‌صورت نقد هم قابل‌برداشت بود، اما با اجرای کالابرگ الکترونیکی، مبلغ یارانه فقط برای خرید کالاهای اساسی برداشت می‌شود».

تورم و گرانی؛ سهم دنیا از جنگ روسیه- اوکراین

نرخ بالای تورم این روزها در بسیاری از کشورهای جهان به رکورد زده است. به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، بهای تمام شده برخی کالاها ازجمله مواد غذایی در بسیاری از نقاط دنیا افزایشی شده و همین موضوع باعث ثبت رکوردهای جدید تورمی در هفته‌های اخیر بوده است. باوجود آنکه هنوز بسیاری از کشورها با تورم دورقمی فاصله دارند، اما نرخ‌هایی که در هفته‌های گذشته به ثبت رسیده نشان از آغاز یک موج جدید تورمی در بسیاری از کشورها دارد. بر این اساس ترکیه که موج تورمی عجیبی را از چند ماه قبل تجربه می‌کند، به صدر فهرست کشورها با بالاترین نرخ تورم رسیده است. نرخ تورم ترکیه حدوداً ۷۰ درصد اعلام شده که بالاترین حد طی ۲۴ سال گذشته به شمار می‌رود. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای عبور از این وضعیت شکننده، به شهروندان کشورش توصیه کرد، صبر و شکیبایی به خرج دهند!

نگاه پدر پرجمعیت‌ترین خانواده ایرانی به زندگی و فرزندآوری

حجت‌الاسلام وافی طلبه‌ای است که به پدر پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی معروف است و دارای هشت دختر و پنج پسر است که ۲ دختر او در سن ۱۵ سالگی ازدواج کردند و خود او نیز وقتی ۱۵ سال داشته ازدواج کرده است و با همسرش یک سال‌ و نیم تفاوت سنی دارد. این کارشناس خانواده می‌گوید: «فرزندان هدیه‌ای از سوی خداوند هستند» و خود را با داشتن این تعداد فرزند خوشبخت می‌داند و ازدواج در سن بالا را نمی‌پسندد. او دارای ۱۹ خواهر و برادر است و پدر و مادرش نیز در سن ۱۵ و ۱۶ سالگی ازدواج کرده‌اند. او می‌گوید: «از سال ۱۳۸۱ تا ۸۸، هفت سال رتبه اول حوزه علمیه را به خود اختصاص دادم و در ۱۴۰۰ در کنکور رتبه سه phd را کسب کردم. با دامادها و فرزندان، خانوادگی به مسافرت می‌رویم. فرزندان ما چون فاصله سنی کمی دارند، در مسافرت و یا پارک خیلی به آن‌ها خوش می‌گذرد».

اخبار کوتاه

غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو کلید خورد/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره خبر غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 در فردو گفت: «گازدهی به یک زنجیره جدید از سانتریفیوژهای IR6 حداقل ۲ هفته پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شده بود. پیش‌تر آژانس هم در این خصوص اطلاع‌رسانی کرد که بلافاصله رسانه‌های بین‌المللی با هدف پیگیری اهداف خاص، آن را با بزرگنمایی منعکس کردند».

ساختار جدید فراجا برای صیانت از ارزش‌های جامعه/ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی کشور از راه‌اندازی پلیس امنیت اخلاقی برای برخورد هدفمند و قانونمند با هنجارشکنان خبر داد و گفت: «ساختار جدید ابلاغی انتظامی پایان سال گذشته توسط فرمانده کل قوا ابلاغ شد. در ساختار جدید انتظامی کشور، راه‌اندازی پلیس امنیت اخلاقی نیز تصویب و ابلاغ شده که با تشکیل شورای مرکزی آن، راه‌های صحیح برای صیانت از ارزش‌های جامعه اتخاذ خواهد شد. اجرای طرح صیانت اخلاقی با جدیت در تهران آغاز شده و به همه استان‌ها تسری می‌یابد».

مقصرنمایی ایران؛ سیاست جدید عضو بدعهد برجام/ «مالکی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مقابل رسانه‌ها خود را مدافع گفتگو و مذاکره نشان دهند، بر این اساس مشاهده می‌شود که طی هفته‌های اخیر و حتی نسبت به مذاکرات دوحه از طرح خواسته‌های زیاده‌خواهانه و فرعی توسط کشورمان صحبت کردند، این مهم در حالی است که هیچ‌یک از مقامات این کشور به سؤال رسانه‌ها پاسخ ندادند که چرا از برجام به طور یک‌جانبه خارج شدند و به هیچ‌یک از تعهداتشان عمل نکردند».

فرهنگ مجالس ختم هم دارد عوض می‌شود!/ برخی از خوانندگان در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند که حاضر به اجرای برنامه در مراسم تشییع اموات با نی و دف هستند. هرچند حضور یک خواننده و دف‌نواز تا مبلغ ۵ میلیون تومان خرج روی دست صاحبان عزا می‌گذارد؛ اما مسئله به این ختم نمی‌شود؛ برگزاری مجالس ترحیم همواره با حضور قاری، مداح و سخنران بوده هست، ولی این روزها در بعضی مجالس ختم، نه از قرائت قرآن و نه از منبری خبری نیست و دف و نی جای آموزه‌های دینی را گرفته است.

انگلیسی‌ها زمستان سخت را انتظار می‌کشند!/ شرکت کورنوال اینسایت درباره ژانویه ۲۰۲۳ که فاکتورهای برق انگلیسی‌ها به بیش از سه هزار پوند افزایش خواهد یافت به‌شدت هشدار داد و آن را عامل فقر میلیون‌ها نفر دانست. روزنامه دیلی میل انگلیس نیز اعلام کرد که انگلیسی‌ها به کمک‌های دولتی در زمستان سخت و فاجعه‌بار نیاز خواهند داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات