صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۱ تیرماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) بعضی‌ها کار فرهنگی را در داخل دانشگاه با کنسرت و اردو‌های مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ خیال می‌کنند کار [فرهنگی این است]؛ میگویند باید دانشجو شاد باشد! شاد بودن برای هر محیطی چیز خوبی است، امّا چه‌جوری؟ به چه قیمتی؟ غربی‌ها چقدر بهره برده‌اند از این اختلاط دختر و پسر که ما بهره ببریم؟ (۲۰/۰۸/۱۳۹۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

دولت و مسئوليت اميدآفريني

دولت سيزدهم مي‌رود که یک‌ساله شود. دراین‌بین تلاش شده تا با اقداماتي براي اصلاح امور کشور، اميد در دل ملت احيا گردد. در مقابل، دشمنان ملت ايران با همه توان به ميدان آمده‌اند تا از همان فرداي انتخابات اميد ملت را به نااميدي بدل سازند. اين سناريو در طول ماه‌هاي اخير با شگردهاي مختلفي دنبال شده و فضاي مجازي را بستري براي فضاسازي خود قرار داده است. در اين ميان اميدآفريني يکي از مهم‌ترین مسئوليت‌هاي دولت سيزدهم به شمار مي‌آيد که مهم‌ترین ابزار آن "تحقق وعده‌ها" است.

نکات تحلیلی: 1- دادن وعده‌هاي معطوف به عمل در زمان موعود، اولين شرط موفقيت در اين زمينه است. دولت بايد از دادن وعده‌هايي که امکان تحقق عملي آن وجود ندارد، به‌شدت پرهيز کند. متأسفانه در طول سال‌هاي اخير وعده‌هاي فراواني توسط مسئولين داده شده است که در عمل عملياتي نشده است! در اين ميان يا از ابتدا دادن وعده‌ها اشتباه بوده و مبتني بر واقعيت و محاسبات دقيق، داده نشده و امکان تحقق آن وجود نداشته است! و يا آنکه در مسير تحقق، موانعي پیش‌بینی‌نشده رخ داده که موجب شده تا کار به ثمر نرسد. متأسفانه مسئولين ذي‌ربط تلاش هم نکرده‌اند تا به‌درستی نسبت به چرايي عدم تحقق وعده‌ها، به افکار عمومي توضيح قانع‌کننده‌ای دهند و بابت اين رخداد عذرخواه باشند! دولت انقلابي نيز بايد نسبت به وعده‌هايي که به ملت مي‌دهد، متعهد باشد و بدون دقت نظر و کار کارشناسي‌شده از دادن وعده پرهيز کند. 2- يکي از راهکارهاي امیدآفرینی مبتني بر تحقق وعده‌ها، پرهيز از انجام توأمان چندين فعاليت و پروژه به‌طور هم‌زمان است که گاه امکان فازبندي آن‌ها و آغاز پروژه جديد پس از اتمام پروژه قبلي ممکن است. اين امر موجب مي‌شود تا زمان اتمام پروژه‌ها محدود گرديده و تلاش و فعاليت مجموعه‌هاي مختلف، بيشتر و بهتر نمايان گردد. ضمن آنکه به‌نوعی از هزينه‌هاي غيرضروري نيز کاسته می‌شود. 3- يکي ديگر از الزامات فرآيند اعتمادسازي و تحقق وعده‌ها، داشتن نظام اولويت‌ها در دولت است. اگر اولويت‌ها در پيش روي دولت تعريف نشده باشد، بدون شک در مواجهه با انبوه مشکلات و مسائل در عرصه حکمراني، با نوعي سردرگمي و کوته‌بيني و بي‌تدبيري در عملکرد دولت مواجه خواهيم بود که حاصل آن خشک کردن ريشه‌هاي اعتماد مردم خواهد بود. 4- اولويت دادن به اتمام پروژه‌هاي نيمه‌کاره که متأسفانه از دولت‌هاي پيشين به يادگار مانده است نيز اقدام درخوري است که به‌شدت مي‌تواند در فرآيند اعتمادسازي و اميدآفريني مؤثر باشد. متأسفانه هزاران پروژه نيمه‌تمام آفتي است که هم موجب نابودي سرمايه‌هاي ملي شده و هم عاملي براي کاهش اعتماد مردم بدل گرديده است. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                 

سطحی‌نگری توأمان با خوش‌بینی افراطی!

برخی از غرب‌گرایان داخلی با فرار از «واقعیت»، الگوگیری از «پوپولیسم» و دفاع از «توافق به هر قیمت»، ایران را متهم به مقاومت در مذاکرات می‌کنند و این موضوع را بهانه‌ای برای حمله به دولت قرار داده‌اند.

گزاره‌های خبری: 1- علی مطهری در روزنامه اعتماد می‌نویسد: «آيا ما دوباره مي‌خواهيم منافع ملي را فداي ژست انقلابي كنيم و اين‌طور جلوه دهيم كه ورود شركت‌هاي آمریکایی به بازار ايران يعني مماشات با امريكا و پايان انقلاب و قراردادهايي با قيمت‌هاي بسيار بالاتر با ساير شركت‌ها منعقد كنيم و امريكا هم احساس كند كه فقط چين و روسيه و اروپا از برجام منتفع مي‌شوند و خودش محروم است و درنتیجه رئیس‌جمهور بي‌اخلاقي مثل ترامپ نقض پيمان كند!». 2- صادق زیباکلام، چهره دانشگاهی جریان سیاسی اصلاح‌طلب نیز که تنها راهکار حل مشکلات کشور را در برجام می‌بیند؛ گفته است: «عدم موفقیت دولت آقای رئیسی در اقتصاد، مذاکرات برجام و سیاست خارجی، حالا دارد در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی هم ظاهر می‌شود». وی در ادامه با هدف ارتباط دادن برجام با مسائل سیاسی- اجتماع، اضافه می‌کند: «بازداشت آقای تاج‌زاده و سینماگران، آقایان مصطفی آل‌احمد و محمد رسول‌اف، روی دیگر به راه انداختن بگیروببندهای حجاب است!».

گزاره‌های تحلیلی: 1- مهم‌ترین نقد بر جریان سیاسی غرب‌گرا در کشور، سطحی‌نگری در مذاکرات ایران و آمریکا است. آن‌ها لبخند و عکس گرفتن با مقامات آمریکایی را سند اجرایی برجام می‌پنداشتند و در ادامه نیز بایدن را متفاوت از ترامپ تحلیل کرده و می‌کنند. در واقعیت اگرچه بایدن عملکرد ترامپ را در مسئله هسته‌ای نقد کرد، اما در عمل برای جبران بدعهدی‌های برجامی ترامپ، هیچ اقدام عملی انجام نداد. بایدن می‌توانست از روز اول ریاست جمهوری خود، به برجام بازگردد؛ اما این کار را نکرد و در عمل سیاست شکست‌خورده ترامپ را ادامه ‌داد. 2- نقد بعدی، بی‌توجهی این جریان سیاسی به مذاکرات و نظر سیاست‌مداران داخل آمریکا در خصوص برجام است. اختلاف آن‌ها در موضوع ایران، این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد، آن‌ها معتقدند آمریکا باید حداکثر تلاش را برای سرنگونی جمهوری اسلامی انجام داد؛ اختلاف آن است که با چه روشی این موضوع حاصل می‌شود؟ 3- راهبرد آمریکا گرفتن اهرم‌های هسته‌ای، منطقه‌ای، موشکی و پهپادی از جمهوری اسلامی است. آن‌ها می‌خواهند ابتدا ایران را ضعیف کنند و سپس وارد جنگ با ایران شوند. عدم ورود آمریکا به جنگ با ایران به علت وجود این اهرم‌های قدرت در دست ایران که هزینه آمریکا در اقدام نظامی را بالا می‌برد، به‌عبارت‌دیگر، غرب‌گرایان داخلی غافل از این هستند که اگر آمریکا احساس کند که جمهوری اسلامی با جنگ نظامی سرنگون می‌شود و امکان پیاده‌سازی این نقشه علیه ایران وجود دارد، هرگز تعلل نخواهد کرد. 4- امروز تروریست‌های فرودگاه بغداد پشت میز مذاکره حضور یافته‌اند؛ آمریکا اگر در مذاکرات صادق است، شروط ایران و مسئله «اخذ تضمین» نباید برای دولتمردان این کشور نگرانی ایجاد کند؛ اما اگر هدف، بازی سیاسی و تکرار سناریوی ترامپ در موضوع هسته‌ای باشد، این شروط هرگز قابل‌پذیرش نیست. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه          

اوکراین: «گنبد آهنین» فقط قادر به رهگیری موشک‌های دست‌ساز است!

وزیر دفاع اوکراین رسماً اعلام کرد به دلیل ناکارآمدی گنبد آهنین، کی‌یف نیازی به ارسال و استقرار این سلاح صهیونیستی در خاک خود ندارد. آلکسی ریزنکوف گفته است: «این سلاح ظرفیت مقابله با سلاح‌های روسی را ندارد و فقط قادر به رهگیری موشک‌های دست‌ساز است». به اعتقاد کارشناسان، این اظهارنظر وزیر دفاع اوکراین که امروز کشورش یکی از مهم‌ترین جنگ‌های کره زمین را با تحریک مستقیم غرب و حمایت تسلیحاتی آن‌ها ادامه می‌دهد، پاسخی به ادعاهای ارتش صهیونیستی مبنی بر کارآمدی گنبد آهنین محسوب می‌شود.

▼ اخبار

ستاد امربه‌معروف: بودجه‌ای معادل فروش «گشت ۳» و «دینامیت» می‌خواهیم

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر طی نامه‌ای به  رئیس‌جمهور، در خصوص فیلم‌های «دینامیت» و «گشت ارشاد 3» متذکر شده است که «فرآیند این فیلم‌ها، تخریب و تحقیر جایگاه آمران به معروف و ناهیان از منکر بوده است». هاشمی گلپایگانی در بخش‌هایی از این نامه، ضمن اعتراض به انفعال وزارت ارشاد درباره این دو فیلم می‌نویسد: «دو فیلم «دینامیت» و «گشت ارشاد 3» باعث ایجاد ذهنیت منفی با ابعاد گسترده در افکار مخاطبان نسبت به دو فریضه اصیل و پایه‌ای امربه‌معروف و نهی از منکر بوده است و متأسفانه هر دو فیلم در دولت سیزدهم اکران و عمومی پخش شده که در ابتدای اکران و پخش این دو فیلم، با مسئولین ذی‌ربط مذاکرات و مکاتباتی به عمل آمد». وی در ادامه با انتقاد از وزارت ارشاد به خاطر حذف بخش‌هایی از «دینامیت» که به ترویج امربه‌معروف اختصاص داشت، این وزارتخانه را مسئول اکران این دو فیلم دانسته و اضافه کرده است: «به خاطر اهمال، ترک فعل و عدم پاسخگویی مناسب به درخواست قانونی و به مطالبه مردمی ضمن توبیخ مسئولین، معادل مبلغ فروش فیلم‌های مذکور جریمه و مبلغ آن تماماً جهت ساخت فیلم‌های فاخر و جذاب با مضمون تقویت امربه‌معروف و نهی از منکر و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر زیر نظر این ستاد صرف شود».

ابرپروژه آبی که 5 دولت را به خود دیده است!

ابرپروژه آب‌رسانی غدیر یکی از طرح‌هایی است که تاکنون چندین دولت را به خود دیده است. این پروژه که در دولت نهم کلید خورد، اکنون در دوران پنجمین دولت حاضر قرار دارد. بر اساس جزئیات این طرح، آب‌رسانی به 26 شهر و 1608 روستای مرکزی، جنوبی و غرب استان خوزستان هدف اصلی این طرح به‌حساب می‌آید. بر این مبنا جمعیت 4.7 میلیون نفری در شهرها و روستاهای مذکور معادل 52 درصد از جمعیت استان خوزستان از آب شرب باکیفیت این طرح بهره‌مند خواهد شد. بر اساس دورنمای در نظر گرفته‌شده برای طرح غدیر، تا افق 1425 امکان تأمین آب شرب معادل 450 میلیون مترمکعب در سال توسط این طرح از مبدأ دز مهیا شده و منابع تأمین میان‌مدت این طرح از رودخانه دز انجام می‌پذیرد. بر اساس جزئیات رسیده از طرح میان‌مدت غدیر، زمان اجرای این طرح در برآوردهای اولیه ۳۰ ماهه بوده؛ اما پیرو سفر رئیس‌جمهور و تأکید وزیر نیرو مبنی بر استفاده از حداکثر ظرفیت فنی و تخصصی و با بازنگری طرح، فشرده‌سازی و اجرای عملیات موازی زمان اجرای این پروژه به ۹ ماه کاهش یافته است.

دردسر دوستان نادان برای یک مجرم سیاسی

جبهه اصلاحات به‌عنوان نهاد رأس جریان چپ ایران و اتاق فکر تحریم کننده انتخابات 1400، در بخشی از یک بیانیه که پیرامون دستگیری مصطفی تاج‌زاده منتشر کرد، نوشت: «از رئیس محترم قوه قضائیه می‌خواهیم مطابق وعده‌ها و رویکردهای اعلامی خود، این موضوع را بررسی کند، در صورت مداخله بی‌رویه ضابطان یا بی‌مبالاتی اشخاص و مقامات قضایی در این مورد، پیگیری جزایی لازم را در دستور قرار دهد و روند آن را به اطلاع افکار عمومی برساند». باید به این افراد یادآوری کرد که سیاست علم «حرف زدن در همه احوال» نیست؛ بلکه علم تفکر، عقلانیت و پاسخگویی است. اتهامات و جرم تاج‌زاده هم دیر یا زود اعلام می‌شود و آقایان بایستی به‌جای بیان اباطیلی مثل تأدیب ضابطان، به‌صورت اصولی به دفاع بپردازند. البته اگر فکر می‌کنند برای اقدامات و مواضع تاج‌زاده پاسخی در چنته دارند. در زبان فارسی ضرب‌المثلی داریم که تاج‌زاده باید مدام آن را با خود زمزمه کند؛ دشمن دانا بلندت می‌کند/ بر زمینت می‌زند نادانِ دوست.

نظر رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص مهاجرت ورزشکاران ایرانی

«صالحی‌امیری» در واکنش به خبر مهاجرت برخی از ورزشکاران به خارج از کشور گفت: «جامعه ورزش کمترین آمار مهاجرت را نسبت سایر اقشار داشته است. با اصل مهاجرت به‌واسطه لژیونر شدن ورزشکاران مشکلی نداریم، بلکه استقبال می‌کنیم؛ چراکه آن‌ را فرصت می‌دانیم. به مهاجرتی حساسیت داریم که مسئله پناهندگی و سیاسی به دنبال دارد که خوشبختانه در ورزش ایران جایگاهی ندارد. باید عنوان کنم در این خصوص بزرگنمایی هم شده است؛ چراکه ورزشکاران ما نسبت به ایران و اسلام باور دارند».

اخبار کوتاه

بایدن؛ مجری پروژه‌های صهیونیستی در منطقه!/ رئیس مجلس گفت: «سفر رییس‌جمهور آمریکا به منطقه با کارسازی کامل صهیونیست‌ها انجام شده است. تبدیل شدن به مجری سیاست‌های اسراییلی در منطقه، یک خطای تاریخی و راهبردی از سوی رییس‌جمهور آمریکا خواهد بود که قبل از هر کس، به ضرر دولت بایدن تمام خواهد شد. بی‌احتیاطی در توسعه ناتو به شرق و نادیده گرفتن هشدارهای ژئوپلتیکیِ قدرتمند در این باره، منجر به آغاز جنگ اوکراین شد و اکنون نیز همان بی‌احتیاطی در قبال منطقهِ حساسِ خاورمیانه و خلیج فارس در حال رخ دادن است».

رویترز: بایدن به دنبال لغو ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان است/ دولت بایدن در حال بررسی لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکایی به عربستان سعودی است؛ موضوعی که البته احتمالاً با پیشرفت برنامه ریاض برای پایان دادن به جنگ در یمن ارتباط مستقیمی دارد. خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی و به نقل از چهار منبع آگاه در دولت بایدن به این موضوع اشاره کرده و نوشته است که مقام‌های ارشد سعودی پیش از سفر بایدن به ریاض، به واشنگتن فشار آورده‌اند تا سیاست فروش صرفاً تجهیزات دفاعی به عربستان را لغو کند.

از حرف تا عمل رژیم صهیونیستی!/ «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه رأی الیوم می‌گوید: «یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که با قدرت به عملیات‌های حزب‌الله پاسخ خواهند داد؛ اسرائیل می‌ترسد که عکس‌العملی نشان دهد به این خاطر دنبال راه‌حلی دیگر است، لاپید هم به این دلیل به دیدار مکرون رفت تا او وساطت کند».

مشوقی برای دانشجویان متأهل/ وزیر علوم گفت: «۱۰ درصد از درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از منابع تملک دارایی دانشگاه‌های کشور، صرف ساخت خوابگاه‌های ویژه دانشجویان متأهل می‌شود. با تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی، ساخت خوابگاه‌های دانشجویی متأهلین بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است. دانشجویان به‌خصوص در مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا، در سن ازدواج قرار دارند که اگر شرایط حداقلی برای آن‌ها فراهم شود، تشکیل خانواده می‌دهند».

مصرف نان فانتزی در کشور نصف شد/ رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم گفت: «واحدهای صنفی نانوایان فانتزی بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای نتوانستند خود را با شرایط وفق بدهند؛ ازاین‌رو بسیاری از واحدها در حالت نیمه‌تعطیل هستند؛ زیرا حجم قابل‌توجهی از فروش خود را با افزایش نرخ نان فانتزی ازدست‌داده‌اند. واکنش مصرف‌کنندگان نسبت به خرید نان فانتزی منفی شده؛ زیرا قیمت آرد نان‌های حجیم افزایش ۱۰ برابری را تجربه کرده است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات