صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۸۵۹۳

صهیونیست‌ها چگونه در خیابا‌ن‌های سعودی جولان می‌دهند؟

سرعت عربستان سعودی به سمت عادی‌سازی  روابط با تل‌آویو شتاب می‌گیرد. عربستان پس از برپایی جشن‌ها و کنسرت‌های مختلط، حذف مخالفان  و سرکوب آن‌ها به دنبال حذف مفهوم « مسئله  و آرمان فلسطین» است. دولت عربستان تلاش می‌کند تا از خلال نویسندگان، روزنامه‌نگاران و بلاگ‌نویسان سعودی عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را علنی کند. همانطور که «محمد آل الشیخ» روزنامه نگار سعودی، همسو با حکومت آل سعود  چند سال گذشته در واکنش به انتشار ویدئوی طنین شعار دفاع از مسجد الاقصی توسط حجاج فلسطینی در صحرای منا لب به اهانت به ملت فلسطین گشود.
به گزارش الاخبار، این درحالی است که اخباری مبنی بر سفر برخی از تجار، بازرگانان  صهیونیست به مقصد عربستان شنیده می‌شود که این امر تصمیم عربستان برای  همگرایی با اسرائیل درمقابله با  فلسطین را آشکار می‌کند.
پس از آنکه «آوی گوریش» نویسنده  صهیونیستی ماه گذشته از عربستان سعودی بازدید کرد و به عنوان بخشی از هیئت آمریکایی-اسرائیلی وارد مدینه شد به روزنامه  عبری « جروزالم پست» اعلام کرد: من به عنوان یک یهودی به عربستان رفتم ،بنابراین « جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز  باید به این کشور سفر کند.
«آلون بن دیوید» خبرنگار صهیونیستی سفر به عربستان را «نادر» خواند و افزود: عربستان مهم‌ترین کشور عربی است.شبکه  13 اسرائیل با انتشار تصاویری اعلام کرد: آلون بن دیوید وضو می‌گیرد و وارد یکی از مساجد عربستان می‌شود و در بازار‌ها گشتی می‌زند و به یکی از فروشندگان که به نظر عربستانی نمی‌رسد‏، گفت «من از اسرائیل هستم». فروشنده به وی گفت: «خوش آمدی».بن دیوید اعلام کرد که برخی از شهروندان سعودی  او را به نوشیدن قهوه دعوت کرده اند. او در صحنه‌ای دیگر اعتراف می‌کند که برخی از آنها به صهیونیست بودنش توجهی نکردند.
 به گفته این روزنامه نگار صهیونیست، عادی سازی با مردم سعودی ممکن است مدتی طول بکشد و به اسرائیلی‌ها توصیه می کند که انتظار روابطی مشابه روابط خوبی که این روزها با امارات و بحرین دارند با عربستان سعودی نداشته باشند!
آلون بن دیوید اخیرا اعلام کرد که یک هیئت بلند پایه اسرائیلی در آستانه سفر جو بایدن به فلسطین اشغالی و عربستان به این کشور سفر کردند، اما حضور این هیئت رسانه‌ای نشد.  این تحلیل‌گر امور نظامی شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی به انتشار تصاویری از قدم زدنش در خیابان‌های ریاض و نشان دادن بازدید از یک مسجد به مخاطبان این شبکه عبری زبان پرداخت.
«یواف لیمور» تحلیل‌گر روزنامه «یسرائیل هیوم» نیز در گزارشی که از این سفر برای روزنامه ارسال کرده اعلام کرد، تحول دراماتیک را در تعامل عربستان با اسرائیل احساس کرده است. وی در عین حال اعتراف کرد که برخی  مردم عربستان چندان رفتار گرمی با وی نداشته و حداکثر به وی لبخند زدند.
به گفته لیمور ، روابط بین عربستان و اسرائیل به آهستگی و گام به گام شرایط گرم تری به خود خواهد گرفت.
وی در ادامه افزود طی سال‌های اخیر تعداد نه چندان کمی از اسرائیلی‌ها به عربستان سعودی سفر کرده‌اند که البته اکثر آنها از  نیروهای سرویس‌های نظامی و اطلاعاتی به ویژه موساد بودند.
سفرهای مکرر خبرنگاران  امور نظامی  رژیم صهیونیستی به  عربستان مقدمه‌ای برای اعلام عادی‌سازی و آغاز افشای همکاری‌های نظامی و به دنبال آن همکاری در تمامی زمینه‌ها است.
این روزنامه‌نگار صهیونیست همچنین مدعی شد که هنگام بازدید از رستورانی در ریاض مورد استقبال یک شهروند سعودی قرار گرفته است. وی گفت :«  این شخص سعودی  وقتی متوجه شد که لیمور اهل اسرائیل است خندید و به او گفت: خوش آمدی. ما از همه ادیان با خوشحالی پذیرایی می‌کنیم». لیمور در گزارش اعتراف می‌کند که کلمه «اسرائیل» را بر روی رانندگان تاکسی و فروشندگان در بازارها امتحان کرده است تا واکنش‌ آن‌ها را ارزیابی کند. شاید هیچ کس به او نگفت که بیشتر کارگران این بخش‌ها خارجی و آسیایی فقیر هستند و این افراد از ترس معیشت خود نتوانستند احساسات خود را نسبت به رژیم اشغالگر بیان کنند.
بن دیوید و لیمور  معتقدند که جو بایدن  تا طی چند روز آینده یک شخصیت اسرائیلی را در سفر برنامه‌ریزی‌شده‌اش به  عربستان با خود همراه خواهد کرد.
لیمور در گزارش خود از سفرهای مکرر تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها به  عربستان می‌گوید. سفرهایی که توسط موساد حمایت مالی می‌شد  و این افراد شامل نظامیان و بازرگانانی بود که دارای گذرنامه‌های خارجی بودند. پیش بینی می شود که لیمور به زودی سفرهای گردشگری بین  ریاض و تل‌آویو را آغاز کند. به ویژه  اینکه رسانه‌های صهیونیستی اخیرا  اعلام کردند: «پیش‌بینی می‌شود سعودی‌ها به هواپیماهای اسرائیلی اجازه عبور از شرق حریم هوایی عربستان را بدهند ؛چرا که این کشور پیش از این نیز در حمایتی غیرمستقیم از توافقنامه‌های عادی‌سازی موسوم به ابراهیم ، به هواپیماهای اسرائیلی اجازه داده بود از آسمان آن به سمت امارات و یا بحرین پرواز کنند».
در نوامبر سال 2017«حمزه السالم »نویسنده سعودی آمال و آرزوهای خود در عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی را در فضای مجازی منتشر  و پیش بینی کرد که در صورت برقراری روابط رسمی میان دو طرف، اسرائیل به گردشگاه اصلی گردشگران سعودی تبدیل شود. او که به دنبال بازار گرمی برای سرزمین‌های اشغالی بود، نوشت: اسرائیل از زیباترین محل‌هایی است که خداوند آفریده و زیبایی شرق و غرب و تمدن‌های قدیمی و جدید را در آن جمع کرده است.
به گفته لیمور، این آرزو دوجانبه نیست،  زیرا عربستان ممکن است به مقصدی برای گردشگری برای اسرائیل تبدیل نشود؛ چراکه عربستان در مقایسه با دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای گردشگری جذاب نیست.
این روزنامه نگار صهیونیست تاکید کرد که بیشتر کسانی را  که در سفر به عربستان ملاقات کرد، کارگران فقیر آسیای شرقی بودند که با دستمزد پایین مجبور به کار در این کشور بودند.
«سعود الفوزا» نویسنده لیبرال سعودی یکی دیگر از کسانی است که مطالب خود را در دایره تشویق به عادی سازی روابط با اسرائیل منتشر کرد و  او در توجیه ادعاهای خود در حمایت از یهودیان نوشت: من وکیل یهودیان نیستم، اما یک یهودی به من نشان دهید که یک سعودی را کشته باشد، در این صورت من هزار سعودی از داعش و القاعده را به شما نشان می‌دهم که با انفجار، ملت خود را به قتل رسانده است.
طی چند هفته گذشته عربستان به طور علنی حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی باز کرده است و در همین مدت کوتاه چندین بار هواپیماهایی از مبدا تل‌آویو در فرودگاه ریاض به زمین نشسته‌اند. این هواپیماها تجار، فعالان اقتصادی و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی را به ریاض منتقل می‌کنند. روزنامه «اسرائیل هیوم» در این چارچوب اعلام کرد که ریاض قرار است در ازای موافقت تل‌آویو با انتقال حاکمیت جزایر «تیران» و «صنافیر» از مصر به عربستان سعودی، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیل باز کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات